• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΑΡΜΑΚΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ' | 4 Δεκεμβρίου 2023, 13:34

    Ανώτατο ποσό ασφαλίστρων (Άρθρο 105) & Απαλλαγές εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις (Άρθρο 106) Άρθρο 105 Οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν ο εργαζόμενος και ο εργοδότης υπέρ των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης προαιρετικής ασφάλισης και των ταμείων του άρθρου 94 για τις συνταξιοδοτικές παροχές, καθώς και τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται από τον εργαζόμενο και τον εργοδότη για λογαριασμό του εργαζομένου στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν ετησίως και σωρευτικά, είτε το είκοσι τοις εκατό (20%) του ακαθάριστου εισοδήματος του εργαζομένου από μισθωτή εργασία, είτε το ποσό των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ, όπως αναπροσαρμόζεται κάθε έτος σύμφωνα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή και διαμορφώνεται την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους, με βάση το μικρότερο ποσό. Για τον υπολογισμό του ανώτατου ορίου του πρώτου εδαφίου δεν λαμβάνονται υπόψη ποσά, η καταβολή των οποίων επιβάλλεται με απόφαση της αρμόδιας αρχής, στο πλαίσιο των εποπτικών της αρμοδιοτήτων, ή διατίθενται για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών. Άρθρο 106 1. Από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις εξαιρούνται: … ι) τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται από τον εργαζόμενο ή τον εργοδότη για λογαριασμό του εργαζομένου στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων, εφόσον τα ασφάλιστρα του εργαζομένου δεν υπερβαίνουν είτε το είκοσι τοις εκατό (20%) του ακαθάριστου εισοδήματος του εργαζομένου από μισθωτή εργασία, είτε το ποσό των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ, όπως αναπροσαρμόζεται κάθε έτος σύμφωνα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή και διαμορφώνεται την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους, με βάση μικρότερο ποσό, … 2. Η παρ. 1 ισχύει για εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1η.1.2024 Εκτιμάται ότι μια επιβολή πλαφόν : - θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για την αποταμίευση των εργαζομένων σε συνταξιοδοτικά προγράμματα - αντικρούει τον σκοπό του παρόντος μέρους (Άρθρο 103) που δηλώνεται ότι είναι η ενίσχυση της προαιρετικής συνταξιοδοτικής αποταμίευσης, αφού επιτυγχάνει το ακριβώς αντίθετο και αποτρέπει τη συνταξιοδοτική αποταμίευση σημαντικών κεφαλαίων. - θα αποτελέσει αντικίνητρο για την προσέλκυση εργαζόμενων από το εξωτερικό και τη διακράτηση των εξειδικευμένων στελεχών, τα οποία, κατά τεκμήριο, είναι υψηλά αμειβόμενα και αποβλέπουν σε τέτοιου είδους προγράμματα. - λειτουργεί «τιμωρητικά» για στελέχη με υψηλά προσόντα που εργάζονται ή πρόκειται να εργασθούν στην Ελλάδα με μεσαίες και υψηλές αποδοχές τα οποία ούτως ή άλλως εισφέρουν σημαντικά και στον πυλώνα της υποχρεωτικής ασφάλισης του ΕΦΚΑ και, φυσικά, στη φορολογία - θα επιβαρύνει το κόστος του εργοδότη για να διατηρήσει το ύψος των απολαβών των στελεχών στο ίδιο επίπεδο - θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση των κεφαλαίων που επενδύονται συνολικά και σε απαξίωση τόσο των ΤΕΑ όσο και του ασφαλιστικού κλάδου των ομαδικών συνταξιοδοτικών ασφαλιστηρίων Προτείνεται: 1. η διαγραφή του πλαφόν των €15.000 2. η αποσύνδεση των εισφορών του εργαζομένου από τις εισφορές του εργοδότη 3. αναφορικά με τις εισφορές του εργαζομένου: ορισμός υψηλότερου πλαφόν (τουλάχιστον 30%-40% επί των συνόλων των αποδοχών του) 4. αναφορικά με τις εισφορές εργοδότη: χωρίς ορισμό πλαφόν και λοιπούς περιορισμούς. Φορολογική μεταχείριση παροχών (Άρθρο 107) & Συντελεστές παρακράτησης φόρου (Άρθρο 109) Σχετικά με το ύψος των φορολογικών συντελεστών προτείνουμε τα εξής: Τα έτη παραμονής βάσει των οποίων διαμορφώνονται οι φορολογικοί συντελεστές ορίζονται 0-5 έτη 6-15 έτη 16-25 έτη >26 ετών 20% 15% 10% 5% Το διάστημα 6-15 έτη είναι αρκετά μεγάλο και προτείνεται προσθήκη ενδιάμεσου σταδίου: π.χ. 0-5 έτη 6-10 έτη 11-15 έτη 16-25 έτη >26 ετών 20% 15% 12% 10% 5% Οι συντελεστές των ανωτέρω περιπτώσεων προσαυξάνονται κατά πενήντα τοις εκατό (50%) σε περίπτωση είσπραξης από τον δικαιούχο ποσού πρόωρης εξαγοράς. Ειδικά για τα πρόσωπα που ασφαλίστηκαν μετά τα πενήντα πέντε (55) έτη, οι συντελεστές της περ. i προσαυξάνονται κατά πέντε τοις εκατό (5%) για κάθε έτος που υπολείπεται των πέντε (5) ετών ασφάλισης. - Λειτουργεί ως αντικίνητρο για τη συμμετοχή ατόμων ηλικίας άνω των 55: προτείνεται να μην επιβληθεί προσαύξηση καθώς, στην πραγματικότητα «αποκλείεται» η συμμετοχή στα προγράμματα ενός μεγάλο αριθμού εργαζομένων που μπορούν να εισφέρουν σημαντικά στην αύξηση των κεφαλαίων που επενδύονται τόσο στα ΤΕΑ όσο και στον ασφαλιστικό κλάδο των ομαδικών συνταξιοδοτικών ασφαλιστηρίων Μεταβατικές διατάξεις (Άρθρο 110) Τα σωρευμένα ποσά κατ’ άτομο στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων μέχρι την έναρξη ισχύος της παρ. 1 του άρθρου 107 φορολογούνται σύμφωνα με το προϊσχύον καθεστώς. Για τον υπολογισμό του φόρου που αντιστοιχεί στα ποσά που σωρεύονται από την έναρξη ισχύος του παρόντος λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του χρόνου που έχει διανυθεί στο πλαίσιο ομαδικού συμβολαίου ή σε ταμείο επαγγελματικής ασφάλισης. Κρίνεται ότι ορθώς η φορολόγηση των εισφορών που έχουν καταβληθεί πριν από την ισχύ του νέου νόμου θα πραγματοποιηθεί με τους προϊσχύοντες συντελεστές και όρους, καθώς οποιαδήποτε μεταβολή έρχεται σε σύγκρουση με την αρχή της ασφάλειας δικαίου και με την ίδια τη «φιλοσοφία» των μακρόπνοων σχεδιασμών που αποτελούν τον πυρήνα της λογικής των συνταξιοδοτικών προγραμμάτων. Συνεπώς, ακόμη και αν κάποιοι θα ωφελούνταν με τον νέο τρόπο υπολογισμού, το γεγονός ότι προέβησαν στην επένδυση των χρημάτων τους έχοντας υπ’ όψιν το παλαιό καθεστώς, είναι επαρκής λόγος για να διατηρηθεί για τα χρήματα αυτά το ίδιο καθεστώς και οι όποιες αλλαγές να λειτουργήσουν για το μέλλον («ex nunc») και να τις συνεκτιμήσουν στις μελλοντικές καταβολές τους. Κρίνεται ορθός ο υπολογισμός των ετών ασφάλισης με ισχύ από την έναρξη της ένταξης των εργαζομένων στο ομαδικό συμβόλαιο ή το ταμείο επαγγελματικής ασφάλισης. Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης/διευκρίνισης ότι σε περίπτωση συμμετοχής σε περισσότερα από ένα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια, είτε διαδοχικά είτε όχι, για τον υπολογισμό του φόρου να λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του χρόνου που έχει διανυθεί σε όλα τα συμβόλαια. Η πρόβλεψη καλύπτει την περίπτωση εργαζομένων που ενδέχεται να αλλάξουν εργοδότη και να υποχρεωθούν να ενταχθούν σε άλλο ασφαλιστήριο ενώ έχουν ήδη συσσωρεύσει χρόνια ασφάλισης από προηγούμενο εργοδότη/ασφαλιστήριο. Μια τέτοια ρύθμιση θα ενίσχυε και τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών ώστε να χορηγήσουν πιο ελκυστικά προϊόντα (κάτι το οποίο δεν θα έκαναν με την ίδια προθυμία αν ήξεραν ότι ο ασφαλισμένος έχει σημαντικούς περιορισμούς και υπολογίσιμη ζημία σε κάθε περίπτωση αλλαγής συμβολαίου/ασφαλιστικής εταιρείας κ.λπ.)