Αρχική Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις...ΕΝΟΤΗΤΑ Β ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΣχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ | 4 Δεκεμβρίου 2023, 14:00
Πειραιάς 04 Δεκεμβρίου 2023 Αρ.Πρωτ.:58/23 ΠΡΟΣ: Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Άδωνι Γεωργιάδη Αξιότιμε κ. Υπουργέ, ΘΕΜΑ: Διατύπωση απόψεων Αποστράτων Λιμενικού Σώματος (ΕΑΑΛΣ) Παραθέτουμε κατωτέρω τις απόψεις του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος (ΕΑΑΛΣ), ως εκπροσώπου των άνω των 5.000 μελών της και των οικογενειών τους, στο πλαίσιο της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης για το σ/ν του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις»: Ι. Επί του άρθρου 114 (α) Χαιρετίζουμε την εν προκειμένω νομοθετική πρωτοβουλία σας, με την οποία αναγνωρίζεται η ανάγκη ένταξης περισσότερων συνταξιούχων στην αγορά εργασίας, η καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και των φαινομένων εργοδοτικής εκμετάλλευσης, η αύξηση της παραγωγικότητας λόγω της εμπειρίας και τεχνογνωσίας που διαθέτουν οι συνταξιούχοι και η μεταβίβαση των γνώσεων αυτών σε νεότερους εργαζόμενους. (β) Πράγματι και επιτέλους, η ως άνω αναγνώριση συντελείται με τη νέα διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 20, με την οποία εισάγεται η γενική αρχή ότι όλοι «οι συνταξιούχοι του e-ΕΦΚΑ, …οι οποίοι αναλαμβάνουν υποχρεωτικώς υπακτέα στην ασφάλισή του απασχόληση, συνεχίζουν κατά τη διάρκεια αυτής (θ)α λαμβάνουν το σύνολο της κύριας και επικουρικής σύνταξης που δικαιούνται από τον Φορέα» και την οποία καλωσορίζουμε. (γ) Μια γενική αρχή, που, δυστυχώς, καταστρατηγείται αμέσως μετά με την παρ. 2 του άρθρου 20, όπου επιλέγεται να διατηρηθεί η επαχθέστατη ποινή αναστολής λήψης της σύνταξης για συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ, με κριτήριο το φορέα εργοδοσίας (Γεν. Κυβέρνηση) και το όριο ηλικίας τους (62ο έτος). Θεωρούμε ότι η διατήρηση αυτής της διάταξης είναι εξόχως άνιση, κατάφωρα άδικη και καταχρηστικά εισάγουσα διακριτική μεταχείριση. Επίσης, έχουμε τη βεβαιότητα ότι θα έχει αποτέλεσμα αντίστροφο από το επιδιωκόμενο, ήτοι, μείωση (αντί αύξηση) της παραγωγικότητας των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, απώλεια (αντί αξιοποίηση) της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας συνταξιούχων του Δημοσίου και μη μεταβίβασή της σε νεότερους εργαζόμενους σε Φορείς Γενικής Κυβέρνησης. Επομένως, η παρ. 2 του άρθρου 20 πρέπει να καταργηθεί παντελώς ως αυθαιρέτως και καταχρηστικώς παραβιάζουσα το δικαίωμα λήψης σύνταξης από τον ίδιο φορέα κοινωνικής ασφάλισης. Επισημαίνεται, συναφώς, ότι η δαπάνη για τις αποδοχές συνταξιούχων προϋπολογίζεται ανελαστικά κατ’ έτος στον Κρατικό Προϋπολογισμό, όπως προϋπολογίζεται η δαπάνη για τις μισθολογικές αποδοχές εργαζομένων σε Φορείς Γενικής Κυβέρνησης (ανεξάρτητα αν αυτοί είναι συνταξιούχοι). Κατά συνέπεια, η απασχόληση συνταξιούχων σε Φορείς Γενικής Κυβέρνησης ουδεμία πρόσθετη επιβάρυνση προκαλεί στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Τουναντίον, η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 20 είναι καταχρηστική και άδικη ως διακόπτουσα κεκτημένο δικαίωμα των συνταξιούχων στερώντας τους νομίμως δικαιούμενες συντάξιμες αποδοχές. Ωστόσο, αν η παρ. 2 του άρθρου 20 διατηρηθεί, τότε το ηλικιακό όριο των 62 ετών πρέπει να μειωθεί στα 55 έτη, ιδίως στις περιπτώσεις συνταξιούχων Δημοσίου, όπως οι ένστολοι, των οποίων η συνταξιοδότηση έγινε αναγκαστικά και με απόφαση της Υπηρεσίας τους. Επίσης, το ηλικιακό κριτήριο άρσης αναστολής λήψης σύνταξης πρέπει να μην ισχύει για όσους συνταξιούχους του Δημοσίου καταλαμβάνουν θέσεις αιρετών σε φορείς αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού). (δ) Στην παρ. 4 του ίδιου ως άνω άρθρου 20, το θέμα της επιβολής πόρου ΕΦΚΑ (10%) στο εισόδημα που προκύπτει από την εργασία των συνταξιούχων, έναντι του προγενέστερου καθεστώτος της μείωσης κατά 30% στη σύνταξη (κύρια και επικουρική), ενώ κινείται προς σωστή κατεύθυνση, ενδέχεται να επιβαρύνει οικονομικά τους εργαζόμενους συνταξιούχους έτι περαιτέρω, αφού εκτιμάται ότι: 1. Στις πλήρεις συντάξεις θα αυξηθεί η εισφορά αλληλεγγύης στο 7% και μάλιστα στο σύνολο της σύνταξης. Δεν προκύπτει από πουθενά κάποια μείωση ή εξάλειψη της (άδικης πλέον) εισφοράς αλληλεγγύης. 2. Στις πλήρεις συντάξεις θα αυξηθεί αναλογικά η φορολογία εισοδήματος. 3. Ο νέος ανταποδοτικός «πόρος» ΕΦΚΑ (10%) από την εργασία θα πρέπει να αφαιρείται από το τελικό φορολογητέο εισόδημα (όπως γίνεται με τις ασφαλιστικές εισφορές). Σε διαφορετική περίπτωση, προκύπτουν ζητήματα διπλής και άδικης φορολόγησης (και πιθανόν εξαιρετικά μεγάλης ανάλογα με το εισόδημα). 4. Οι ασφαλιστικές εισφορές (υγειονομικές & νοσοκομειακές) των συνταξιούχων εργαζόμενων παρακρατούνται και από τις δύο πηγές [από τη σύνταξη & από το μισθό της δηλωμένης εργασίας], γεγονός που αναδεικνύει άλλη μια μορφή αδικίας. 5. Οι μισθωτοί συνταξιούχοι εργαζόμενοι επιβαρύνονται – κατά τα φαινόμενα – αρκετά περισσότερο από τις άλλες μορφές εργασίας στον συνταξιοδοτικό βίο. Συνεπώς, σωρευτικά, οι παραπάνω ενδεικτικές επισημάνσεις, θα εξανεμίσουν τις καλές προθέσεις και είναι σφόδρα πιθανόν να χειροτερεύσουν την οικονομική θέση των συνταξιούχων εργαζόμενων, που με υψηλή τεχνογνωσία & εμπειρία εργάζονται σε τομείς της ιδιωτικής & δημόσιας ζωής, και που – για άλλη μια φορά – ταυτίζονται με τις εθνικές ανάγκες για πλήρως δηλωμένη εργασία. ΙΙ. Γενικές παρατηρήσεις Ως λοιπές γενικές παρατηρήσεις που, όμως, και αυτές χρήζουν άμεσης νομοθετικής ρύθμισης από το Υπουργείο σας, οφείλουμε να επισημάνουμε την ενσωμάτωση της προσωπικής διαφοράς στην Εθνική Σύνταξη και την κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ), που, άλλωστε, έχουν εξαγγελθεί προεκλογικά ως στόχοι της τρέχουσας διακυβέρνησης._ Για το Δ.Σ. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Σταύρος ΒΟΪΔΟΝΙΚΟΛΑΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Δημήτρης ΣΑΪΤΑΚΗΣ