Αρχική Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις...ΕΝΟΤΗΤΑ Α΄ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΑΜΕΙΩΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝΣχόλιο του χρήστη Κωνσταντίν | 4 Δεκεμβρίου 2023, 19:58
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
Το Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης Αστυνομικών Πυροσβεστών και Λιμενικών λειτουργεί από το έτος 2009. στο Ταμείο λειτουργούν δύο κλάδοι ο Κλάδος Συνταξιοδοτικών Παροχών και ο Κλάδος Συμπληρωματικών Παροχών. Ο πρώτος εκ των δύο χορηγεί εφάπαξ παροχή ή σύνταξη ορισμένου χρόνου και ο δεύτερος οικονομικές ενισχύσεις, σε περιπτώσεις νοσηλείας, μόνιμης ολικής ανικανότητας και θανάτου, στα μέλη του και τις οικογένειες τους. 2. Το Τ.Ε.Α.Α.Π.Λ. Ν.Π.Ι.Δ. είναι σήμερα το μεγαλύτερο πληθυσμιακά ταμείο προαιρετικής ασφάλισης του δεύτερου πυλώνα το οποίο έως και την ημερομηνία ανακοίνωσης του νέου Ν/Σ έβαινε συνεχώς αυξανόμενο και ο αριθμός των μελών του σήμερα ανέρχεται σε περίπου 7.300 άτομα. Η μέση ηλικία των μελών είναι τα 44 ετη, η μέση ατομική μερίδα ανέρχεται στα 4.100€ και η μέση μηνιαία εισφορά που παρακρατείται από τον μισθό του δημοσίου στα 75€. 3. Μέχρι σήμερα από την έναρξη λειτουργίας του ταμείου ο κλάδος συνταξιοδοτικών παροχών έχει αποδώσει σε 1.100 μέλη συνολικό ποσό ύψους 10.000.000€ και ο κλάδος συμπληρωματικών παροχών σε 250 μέλη συνολικό ποσό ύψους 1.000.000€. 4. Παρατίθενται οι θέσεις του Τ.Ε.Α.Α.Π.Λ. για τα προβλεπόμενα στο νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση και ρυθμίζει θέματα ίδρυσης και λειτουργίας των ΤΕΑ ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτή λειτουργία του προς όφελος των μελών του. 5. Άρθρο 13. Τα έτη ασφάλισης για την εφαρμογή του άρθρου 13 θα πρέπει να αφορούν έτη υπαγωγής ως μέλος και όχι έτη εισφορών προς το ΤΕΑ καθώς σύμφωνα με τους κανόνες της επαγγελματικής ασφάλισης που διαφέρουν ουσιωδώς από αυτούς που διέπουν την κοινωνική ασφάλιση, το συσσωρευμένο κεφάλαιο εξακολουθεί να επενδύεται και επομένως υπόκειται στους κινδύνους επενδύσεων όπως ακριβώς και των ενεργών μελών, ενώ αυτό επιβαρύνεται και από τα έξοδα λειτουργίας του Ταμείου και κατά το χρόνο που δεν παρακρατούνται νέες εισφορές. 6. Άρθρο 106 Να προστεθεί στην παρ. 1 του άρθρου 14 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος περίπτωση «κ) Οι παροχές του κλάδου συμπληρωματικών παροχών των ΤΕΑ που αφορούν θάνατο, ασθένεια και νοσηλεία του μέλους.» Διότι σε διαφορετική περίπτωση θα περικόπτεται ένα βοήθημα που δίδεται στα μέλη και τις οικογένειες τους όταν αντιμετωπίζουν μια πολύ δύσκολη και από οικονομικής πλευράς συγκυρία λαμβάνοντας υπόψη την επικινδυνότητα και τα θύματα που έχουν θρηνήσει τα σώματα ασφαλείας διαχρονικά. Πρόκειται κατ΄ουσία για προνοιακή παροχή αποζημιωτικού καθαρά χαρακτήρα. 7. Άρθρα 107 και 109. Από την ατομική μερίδα του ασφαλισμένου παρακρατείται ποσοστό της τάξη του 5% υπέρ των εξόδων λειτουργίας του Ταμείου όντας ταμείο χωρίς εισφορά εργοδότη, ενώ αναμένεται το ποσοστό αυτό να αυξηθεί καθώς από το νομοσχέδιο προβλέπονται αυξημένες απαιτήσεις εποπτείας. Ως Ταμείο συντασσόμαστε με την αυστηρή και ισχυρή εποπτεία, πλην όμως η όποια αύξηση των λειτουργικών εξόδων σε συνάρτηση με την υπερβολική φορολόγηση των παροχών που προβλέπεται στα άρθρα 107 και 109 εξανεμίζει τα οφέλη της συμμετοχής στο Ταμείο. Καμία συνετή διαχείριση των επενδύσεων δεν θα μπορέσει να επιφέρει αποδόσεις που να υπερκαλύπτουν τα αυξημένα έξοδα λειτουργίας σε συνδυασμό με την φορολόγηση που προβλέπεται στο υπό διαβούλευση Ν/Σ. Παραδείγματα: 1)Στην περίπτωση αστυνομικού 51 ετών με ετήσιο εισόδημα κάτω των 20.000€ ο οποίος εγγράφεται για πρώτη φορά στο ταμείο και πρόκειται να συνταξιοδοτηθεί στα 55 έτη, η εφάπαξ παροχή του, σύμφωνα με το Ν/Σ, φορολογείται κατά τη λήψη της με φόρο της τάξης του 20%. Στο ποσοστό αυτό αν αθροισθεί και το ποσοστό του 5% που παρακρατείτε για τα λειτουργικά έξοδα του Ταμείου το ποσοστό (25%) που προκύπτει από την άθροιση αυτή υπερκαλύπτει το οποιοδήποτε όφελος του μέλους, καθώς η φοροαπαλλαγή της εισφοράς του είναι της τάξης του 22% και δεν είναι δεδομένο ότι οι αποδόσεις του αμοιβαίου κεφάλαιού σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα θα υπερκαλύψουν τη διαφορά του -3% που προκύπτει ώστε το μέλος τουλάχιστον να μην υποστεί ζημία από τη συμμετοχή του στο Ταμείο. 2) Σε περίπτωση μέλους ηλικίας 44 ετών (μέση ηλικία μελών) όπου ο μέγιστος χρόνος παραμονής του στο ταμείο θα ανέλθει στα 11 έτη σύμφωνα με το Ν/Σ, η εφάπαξ παροχή του φορολογείται 15%. Με αποτέλεσμα αν συνυπολογιστεί το ποσοστό του 5% των λειτουργικών εξόδων του Ταμείου και αρχική φοροαπαλλαγής της εισφοράς του 22% προκύπτει όφελος της τάξης μόλις του 2% και δέσμευση των χρημάτων του για 11 έτη, που αποτελεί αντικίνητρο συμμετοχής στο ΤΕΑ. Ως εκ τούτου συντασσόμαστε πλήρως με την πρόταση της Ελληνικής Ένωσης Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης η οποία προβλέπει φορολόγηση της εφάπαξ παροχής ή της περιοδικής παροχής ως ακολούθως: Έτη υπαγωγής ως μέλος Εφάπαξ Περιοδικές καταβολές (Σύνταξη) Έως 10 10% 5% 10+ 5% 2,5% Επιπροσθέτως ζητάμε τη θέσπιση αφορολόγητου ορίου ύψους 20.000€ για τα ποσά που θα συσσωρευθούν στις ατομικές μερίδες των μελών από τις εισφορές τους μετά την εφαρμογή του νόμου, ειδικά σε ταμεία που ασφαλίζουν μισθωτούς και δη δημοσίους υπαλλήλους που οι ετήσιες αποδοχές τους σπάνια ξεπερνούν τις 20.000€ και δεν συμμετέχει ο εργοδότης ώστε να καλυφθούν τα έξοδα λειτουργίας του Είμαι εν ενεργεία αστυνομικός είμαι εγγεγραμμένος στο Επαγγελματικό Ταμείο Αστυνομικών Πυροσβεστών και Λιμενικών από την ίδρυσή του και παρακολουθώντας το βλέπω ότι έχει δημιουργήσει αποθεματικά στα λειτουργικά του έξοδα αλλά και στο ταμείο αλληλεγγύης και πληροί όλους τους τύπους φερεγγυότητας και επίσης δεν προσπαθεί να ασπρίσει μαύρα χρήματα. Αυτό δείχνει ότι γίνετε σωστή διαχείριση των κεφαλαίων και δεν γίνονται σπατάλες. Όλοι προσπαθούμε να αποταμιεύσουμε μικρά ποσά από τον μισθό μας κάθε μήνα και τα ποσά αυτά κυμαίνονται στα 50 ευρώ. Έχουμε εισφορές από 30 ευρώ έως 500 ευρώ ανά μήνα, ήτοι από 360 ευρώ έως 6000 ευρώ ετησίως, και δεν έχουμε έκτακτες καταβολές στο Ταμείο μας. Επίσης το 10 % της εισφοράς μας κατατίθεται στον κλάδο αλληλεγγύης, διότι το επάγγελμα μας είναι επικίνδυνο και εγκυμονεί κινδύνους ζωτικής σημασίας. Στεκόμαστε στον συνάδελφο και στην οικογένειά του με το αποθεματικό κεφάλαιο αλληλεγγύης. Καλύπτοντας άμεσες ανάγκες που προκύπτουν ξαφνικά. Το νομοσχέδιο ενώ προσπαθεί να διορθώσει τα κακώς κείμενα άλλων επαγγελματικών ταμείων αντιθέτως στο δικό μας θέλει να χαλάσει τα καλώς κείμενα που έχουμε υιοθετήσει. Δεν συνταξιοδοτούμαστε στα 62 ούτε στα 67, αλλά στα 55. Δεν μας χρηματοδοτεί κανένας επιχειρηματίας αλλά μόνοι μας κρατάμε και χρηματοδοτούμε το Ταμείο μας. Συνήθως εγγράφονται στο Ταμείο μας συνάδελφοι οι οποίοι έχουν πατήσει τα 40 τους έτη γιατί τότε μόνο διευκολύνονται με τα τρέχοντα έξοδα τους να κάνουν λίγη αποταμίευση. Αυτό σημαίνει ότι όποιος εγγραφεί από εδώ και πέρα θα πρέπει να καταβάλει φόρο 15%, αφού βγει στη σύνταξη στα 55. Εάν υπολογίσουμε ότι θα δίνει 50 ευρώ τον μήνα, τότε θα έχει καταβάλει στα 15 έτη 9000 ευρώ, το 10% από αυτά ήτοι 900 ευρώ θα τα έχει δώσει στον κλάδο αλληλεγγύης. Στην μερίδα του θα έχει 8100 ευρώ και όταν διαγραφεί θα πληρώσει φόρο 15% , ήτοι 1215 ευρώ, και τελικά θα πάρει 6885 ευρώ. Με φορολογική κλίμακα 22% θα έχει μειωμένο ετήσιο φόρο 9000×22%= 1980 ευρώ. Όπως βλέπετε κερδίζει μακροπρόθεσμα 1980 ευρώ, 132 ευρώ κάθε χρόνο, από την μείωση φόρου και καλείται να χάσει 900+1215=2115 ευρώ. Ποιός λογικός θα έμπαινε με αυτά τα δεδομένα στο Ταμείο, να εισπράξει λιγότερα 135 ευρώ κατά την διαγραφή του 15 έτη μετά. Εάν έπρεπε να φορολογήσετε κάποιο ποσό, αυτό θα έπρεπε να ήταν εκείνο το ποσό που θα υπερέβαλε του καταβληθέντος ως κερδοφορία από την απόδοση του αμοιβαίου κεφαλαίου. Και πάλι όμως τα όποια κέρδη του αμοιβαίου κεφαλαίου φορολογούνται πριν να τα εισπράξουμε ως εφάπαξ κατά την διαγραφή μας. Συνεπώς θέλετε να μας φορολογήσετε διπλά! Και ενώ στις καταθέσεις μας που διατηρούμε στις τράπεζες φορολογείτε με 15% τους τόκους που μας πιστώνει η τράπεζα, στα επαγγελματικά ταμεία θέλετε να επιβάλλετε φόρο σε όλο το κεφάλαιο και όχι μόνο στα κέρδη του κεφαλαίου τα οποία έχετε παρακρατήσει από την απόδοση του αμοιβαίου κεφαλαίου. Είναι σαν να λέμε ότι πληρώνω φόρο για τις καταθέσεις μου στην τράπεζα όχι μόνο για τους τόκους που κέρδισα αλλά και με μείωση των καταθέσεων μου. Όπως φαίνεται δεν έχετε σκοπό να ισορροπήσετε την κατάσταση που επικρατεί στον πυλώνα των επαγγελματικών ταμείων αλλά θέλετε να υπερφορολογήσετε όλα τα ταμεία και να επιστρέψουμε την φοροαπαλλαγή που μας δόθηκε στο ακέραιο και μάλιστα ως εφάπαξ. Αναφέρεται η μακροπρόθεσμη αποπληρωμή της μερίδας που κατέχει κάθε μέλος ως ισόβια σύνταξη κάτι που παραπέμπει σε ασφαλιστικά συστήματα άλλων κρατών όπου η ασφάλιση σε επαγγελματικά ταμεία λειτουργεί εδώ και δεκαετίες και είναι υποχρεωτική όχι προαιρετική. Στη Γερμανία δίνεται ισόβια σύνταξη όπως δίνουμε και εδώ με τα επικουρικά ταμεία, είναι όμως υποχρεωτική η άμεση ασφάλιση κάθε εργαζομένου, και ο πληθυσμός εργαζομένων σε αυτά τα ταμεία είναι πάρα πολύ μεγάλος. Στο δικό μας το ταμείο δεν μπορεί να γίνει αυτό γιατί αριθμεί μόλις 7500 μέλη από τα δυνητικά 75000 μέλη. Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει θέμα βιωσιμότητας. Επίσης δεν μπορεί να εφαρμοστεί διότι κάθε μέλος έχει την δυνατότητα αυξομείωσης της μηνιαίας εισφοράς του και το αποταμιευτικό κεφάλαιο που δημιουργεί είναι διαφορετικό από τα υπόλοιπα μέλη του Ταμείου. Αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος εγγραφής των μελών στο ταμείο μας γιατί μπορούν όχι μόνο να αυξήσουν αλλά και να μειώσουν την εισφορά τους. Επιπλέον όσοι εγγράφονται στο Ταμείο και έχουν ηλικία κάτω των 30 ετών δίνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα το ελάχιστο ποσό των 30 ευρώ μηνιαίως. Με αυτά τα πόσα δεν μπορεί να στηριχθεί η μακροπρόθεσμη αποπληρωμή της μερίδας γιατί μιλάμε για πενιχρές μηνιαίες απολαβές, η οποία προβλέπει και πάλι φόρο 2,5% μετά τα 26 έτη ασφάλισης. Όλοι εμείς εγγραφήκαμε με άλλους όρους τους οποίους θα τροποποιήσετε και έτσι μας εγκλωβίζεται χωρίς να έχουμε δικαίωμα πρόωρης αποχώρησης. Θα πρέπει να δώσετε έναν μεταβατικό χρόνο ώστε να πάρουν τις αποφάσεις τους τα μέλη των ταμείων. Επίσης να νομοθετήσετε ένα χρηματικό ποσό που θα μένει εκτός φορολόγησης. 25 έτη ασφάλισης με 50 ευρώ τον μήνα δίνουν 15000 ευρώ. Αυτό θα ήταν ένα καλό μαξιλάρι για τα μέλη που δεν θα θελήσουν να διαγραφούν άμεσα αλλά και όλους όσους θέλουν να εγγραφούν ασχέτως ηλικίας. Με αυτό τον τρόπο τα επαγγελματικά ταμεία που τροφοδοτούνται μόνο από τους εργαζόμενους θα συνεχίσουν να υποδέχονται νέα μέλη. Έτσι θα φορολογήσετε τα υπέρογκα ποσά που καταβάλλονται από άλλους κλάδους, όπου η ετήσια φορολογική ελάφρυνση φτάνει το 44% στα εισοδήματά τους και οι ετήσιες καταβολές είναι μεγαλύτερες των 6000 ευρώ, πάνω από 100000 ευρώ, τα οποία εμείς ούτε στα όνειρά μας δεν έχουμε δει. Εάν θέλετε να βοηθήσετε την ανοδική πορεία των επαγγελματικών ταμείων θα πρέπει να δώσετε ένα περιθώριο οικονομικό σε όλους ώστε να αισθανθούν ασφάλεια και όχι κλοπή. Είναι απόλυτα μεταβατικό το επόμενο διάστημα αφού θα γίνουν σημαντικές αλλαγές και το μόνο σίγουρο είναι ότι όλοι μας αλλιώς στρώσαμε και αλλιώς καλούμαστε να κοιμηθούμε. Αυτό σημαίνει ότι κάθε ταμείο θα δεχθεί ακόμη και αγωγές από τα μέλη του και θα βγει σίγουρα ζημιωμένο. Ξαναδείτε με μεγαλύτερη ευαισθησία τα ταμεία που λειτουργούν άψογα, έχουν αυτάρκεια, είναι ανθεκτικά, εναρμονίζονται πλήρως στα περιθώρια φερεγγυότητας διατηρώντας μεγαλύτερα αποθεματικά, στηρίζονται μόνο από τους εργαζόμενους, δεν έχουν έκτακτες καταβολές κάθε χρόνο και τα μέλη τους διακατέχονται από το αίσθημα της αμοιβαίας συνεισφοράς ότι μέρος των χρημάτων που δίνουν θα βοηθήσουν τους ίδιους αλλά και τους άτυχους συναδέλφους τους ή τους συγγενείς τους για όσους χάνονται πρόωρα. ΒΟΗΘΕΙΣΤΕ ΤΑ ΤΑΜΕΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΣΥΡΡΙΚΝΩΘΟΎΝ.