Αρχική Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις...ΕΝΟΤΗΤΑ Α΄ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΑΜΕΙΩΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝΣχόλιο του χρήστη ΤΕΑΥΦΕ ΝΠΙΔ | 5 Δεκεμβρίου 2023, 17:01
Στο σχέδιο νόμου, ιδίως στο μέρος Β, επιχειρείται η βελτίωση του νομικού πλαισίου των υφισταμένων ΤΕΑ υποχρεωτικής επαγγελματικής ασφάλισης, κατ’ εφαρμογή της ενωσιακής νομοθεσίας και η αναλογική εφαρμογή των διατάξεων, που αφορούν τα ταμεία προαιρετικής επαγγελματικής ασφάλισης. Το ΤΕΑΥΦΕ ΝΠΙΔ καλωσορίζει την ομογενοποίηση του θεσμικού πλαισίου περί ΤΕΑ, ρυθμίσεις τις οποίες εν πολλοίς ήδη εφαρμόζει, σύμφωνα με το καταστατικό και τον Κώδικα Δεοντολογίας ΤΕΑ (ΥΑ Φ. 51010/οικ.1983/15, ΦΕΚ Β΄ 178/2015). Στο σχέδιο νόμου θα πρέπει να υπάρχει ρητή πρόβλεψη αν η ως άνω ΥΑ εξακολουθεί να ισχύει συμπληρωματικά ή αν καταργείται στο σύνολό της ή αν οι επιμέρους διατάξεις της καταργούνται, εφόσον έρχονται σε αντίθεση με τις προωθούμενες ρυθμίσεις. Βελτιωτικά προς το ως άνω πλαίσιο το ΔΣ του ΤΕΑΥΦΕ επιθυμεί να θέσει στο πλαίσιο της διαβούλευσης τις εξής παρατηρήσεις: 1) Δεδομένης της ανακύπτουσας πολλές φορές δυσερμηνείας αναφορικά με τον χρόνο παραγραφής των οφειλών προς τα ΤΕΑ, ιδιαιτέρως δε μετά και την θέσπιση δεκαετούς παραγραφής των οφειλών προς τον ΕΦΚΑ, φρονούμε, ότι πρέπει να προβλεφθεί ρητώς, ότι στην περίπτωση των Ταμείων υποχρεωτικής Επικουρικής Ασφάλισης, όπως το ΤΕΑΥΦΕ, εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι καταστατικές διατάξεις αυτών αναφορικά με τον χρόνο παραγραφής. 2) Δεδομένης της μεγάλης καθυστέρησης στην αναγκαστική είσπραξη των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών μέσω του ΚΕΑΟ, που δύναται να οδηγήσει σε απώλεια εσόδων του Ταμείου και λαμβάνοντας υπόψη, ότι το ΤΕΑΥΦΕ κατά την παγία νομολογία των Δικαστηρίων, ενεργεί ως ΝΠΔΔ κατά την άσκηση των ασφαλιστικών του αρμοδιοτήτων φρονούμε, ότι το ΤΕΑΥΦΕ πρέπει να εξοπλιστεί μέσω ρητής νομοθετικής προβλέψεως με όλες τις δυνατότητες αναγκαστικής είσπραξης των οφειλόμενων εισφορών. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να ιδρυθεί ειδικό Δημόσιο Ταμείο για τα Ταμεία Υποχρεωτικής Επικουρικής Ασφάλισης επιφορτισμένο αποκλειστικά με την αναγκαστική είσπραξη οφειλών προς αυτά. 3) Σύμφωνα με τον Κανονισμό Δεοντολογίας και Καλών Πρακτικών των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΦΕΚ 178/Β/23-1-2015 όπως ισχύει, κεφάλαιο Δ, περ.1.2.ε σχετικά με τον Θεματοφύλακα και τον Διαχειριστή Επενδύσεων, προβλέπεται, ότι το ΔΣ διορίζει Διαχειριστή Επενδύσεων, ο οποίος πρέπει να συμμορφώνεται με την ισχύουσα νομοθεσία για τα ΤΕΑ και την επενδυτική πολιτική των ΤΕΑ και να έχει τις νόμιμες άδειες και πιστοποιήσεις. Στην πράξη, ωστόσο, οι λειτουργούντες Διαχειριστές Επενδύσεων δεν διαθέτουν παραλλήλως και άδεια για διαχείριση ακίνητων περιουσιακών στοιχείων, με αποτέλεσμα όταν πρόκειται για την διαχείριση ακινήτων, η Επενδυτική Επιτροπή να πρέπει να καταφύγει σε εξειδικευμένες εταιρίες Real Εstate προκειμένου να προτείνουν τρόπους αξιοποίησης της υφιστάμενης ακίνητης περιουσίας. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι οι Διαχειριστές Επενδύσεων υποχρεώνονται να υιοθετήσουν την πρόταση των εταιριών Real State, προτείνοντας αυτήν ως δική τους, παρά το γεγονός, ότι δεν διαθέτουν σχετικές άδειες και πιστοποιήσεις για διαχείριση ακινήτων και την τέλεση κτηματομεσιτικών συναλλαγών. Επιβάλλεται, κατά την άποψη μας, η αποσαφήνιση της διαδικασίας, κατά τρόπο, ώστε να καταστεί ευχερής η διαδικασία αξιοποίησης των ακίνητων περιουσιακών στοιχείων των ταμείων και η διασφάλιση του κύρους και της εγκυρότητας της διαδικασίας. 4) Αναφορικά με τα ακίνητα των Ταμείων, διαπιστώνεται, ότι είναι επιβεβλημένη η ασφαλιστική κάλυψη αυτών έναντι κινδύνων πυρκαγιάς, σεισμού κλπ. Κατά την άποψη μας, δεδομένου, ότι πρόκειται περί μίας σημαντικής δαπάνης, που επιβαρύνει σημαντικά τα Ταμεία, η δαπάνη για την ασφάλιση των ακινήτων των Ταμείων, δεν θα πρέπει να συνυπολογίζεται στο μέγιστο ύψος δαπανών, που δικαιούνται να κάνουν τα εν λόγω Ταμεία.