Αρχική Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις...ΕΝΟΤΗΤΑ Β ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΣχόλιο του χρήστη Γιατροί Χωρίς Σύνορα-Ελληνικό Τμήμα | 5 Δεκεμβρίου 2023, 19:16
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
Ο Nόμος 4368/2016 άρθρο 33 προβλέπει ότι «Ανασφάλιστοι και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως προσδιορίζονται στην παρ. 2 του παρόντος, έχουν το δικαίωμα της ελεύθερης πρόσβασης στις Δημόσιες Δομές Υγείας και δικαιούνται νοσηλευτικής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. […]. Στην παράγραφο 2 του άρθρου περιγράφονται οι κατηγορίες των ανασφάλιστων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, στις οποίες αναφέρεται ο Νόμος, ενώ στην περίπτ. γ’ περιλαμβάνονται και κατηγορίες όπως οι αναγνωρισμένοι πρόσφυγες ή δικαιούχοι άλλης άδειας παραμονής, ή / και αιτούντες άσυλο και επισημαίνεται ότι για τις κατηγορίες αυτές, οι προϋποθέσεις της ελεύθερης πρόσβασης καθορίζονται από υπουργική απόφαση. Η υπουργική απόφαση (Αριθ. Α3(γ)/ΓΠ/οικ.25132 (ΦΕΚ Β 908/4.4.2016) ρύθμισε την εφαρμογή του άρθρου 33 και όπως ισχύει σήμερα μετά και τον Νόμο 4636/2019 και την εισαγωγή της ΠΑΥΥΠΑ, περιπτώσεις που περιλαμβάνονται στο Νόμο 4368/2016, ο οποίος παραμένει σε ισχύ, δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, ακόμα και αν είναι ευάλωτοι, καθώς o ΠΑΥΥΠΑ απενεργοποιείται αυτόματα με την απόρριψη του αιτήματος ασύλου. Έτσι, περιπτώσεις ανθρώπων που ναι μεν έχουν απορριφθεί από τη διαδικασία ασύλου, αλλά π.χ. έχουν κάνει μεταγενέστερο αίτημα, για το οποίο περιμένουν την απόφαση του παραδεκτού ή έχουν κάνει αίτηση ακύρωσης, ή η προθεσμία για την αίτηση ακύρωσης δεν έχει παρέλθει, δεν έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, παρά την πρόβλεψη του άρθρου 33. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και άνθρωποι χωρίς κανένα νομιμοποιητικό έγγραφο στη χώρα, που ανήκουν στις ομάδες που καλύπτει το άρθρο 33 Ν.4368/2016, π.χ. άνθρωποι ανεξαρτήτως του νομικού καθεστώτος τους στη χώρα που η κατάσταση της υγείας τους απαιτεί νοσηλεία ή χρειάζονται συνεχή ιατροφαρμακευτική περίθαλψη ή αποκατάσταση λόγω δυσίατων ή χρόνιων ή ανίατων ή σπάνιων νοσημάτων−παθήσεων και τα άτομα λοιπών χρόνιων νοσημάτων δικαιούνται κατά το Ν. 4368/2016 πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Στην πραγματικότητα όμως, ο πληθυσμός χωρίς ΑΜΚΑ ή τον Προσωρινό Αριθμό Ασφάλισης καιΥγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (ΠΑΑΥΠΑ) δεν έχει καμία πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και φαρμακευτική αγωγή. Ταυτόχρονα, ακόμα και πρόσωπα που έχουν τους εν λόγω αριθμούς κοινωνικής ασφάλισης, πολύ συχνά βρίσκονται αντιμέτωπα με τεχνικά κωλύματα, όπως για παράδειγμα αναγνωρισμένοι πρόσφυγες των οποίων ο ΠΑΑΥΠΑ πρέπει να μετατραπεί σε ΑΜΚΑ. Σε τέτοιες περιπτώσειςοι αρμόδιοι φορείς ζητούν έγγραφα τα οποία μπορεί να μην είναι διαθέσιμα, π.χ. συμβόλαιο εργασίας, με αποτέλεσμα δικαιούχοι να αδυνατούν να έχουν πρόσβαση στο σύστημα υγείας και να βρίσκονται σε κενό προστασίας. Το άρθρο 124 του παρόντος Νόμου προβλέπει ότι για την ελεύθερη πρόσβαση στις δημόσιες δομές υγείας, οι κατηγορίες του άρθρου 33 Ν. 4368/2016 απαιτείται πλέον όχι απλώς να έχουν ΑΜΚΑ, αλλά να έχουν ενεργό ΑΜΚΑ, πράγμα που στην ουσία καταστρατηγεί έτι περαιτέρω τη βούληση του νομοθέτη του Ν. 4368/2016 για οριζόντια πρόβλεψη ελεύθερης πρόσβασης στις δημόσιες δομές υγείας σε ανασφάλιστους και ευάλωτους. Η βούληση αυτή που έχει ήδη περιοριστεί κατά πολύ με την κατάργηση του ΑΜΚΑ για τους πολίτες τρίτων χωρών και την εισαγωγή του ΠΑΑΥΠΑ, εκφράστηκε και στην αιτιολογική έκθεση που επί λέξει αναφέρει ότι «με βάση τις αρχές της ισότητας, της µη διάκρισης, της ισονοµίας και της αλληλεγγύης, θεσπίζεται η υγειονοµική κάλυψη των ανασφάλιστων ατόµων και µελών της οικογένειάς τους […], καθώς και συγκεκριµένων µελών ευάλωτων κοινωνικών οµάδων, ανεξάρτητα από το νοµικό καθεστώς στο οποίο βρίσκονται και από το εάν κατέχουν ή όχι νοµιµοποιητικά έγγραφα παραµονής στη χώρα. Διασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας του Δηµοσίου Συστήµατος Υγείας και ενισχύεται η παροχή υπηρεσιών υγείας για την κάλυψη της νοσηλευτικής και ιατροφαρµακευτικής τους περίθαλψης». Η προσθήκη της λέξης ενεργού στη διάταξη περιορίζει ακόμα περισσότερο την ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση των ανασφάλιστων και ευάλωτων στη δημόσια υγεία παρά τη διάταξη του άρθρου 33 Ν. 4368/2016 που παραμένει σε ισχύ.