Αρχική Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις...ΕΝΟΤΗΤΑ Β ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΣχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ | 6 Δεκεμβρίου 2023, 00:40
Παρατηρήσεις - προτάσεις του Συλλόγου Συνταξιούχων Εμπορικής Τράπεζας της Ελλάδος επί θεμάτων του σχεδίου νόμου με τίτλο : «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων εκπαιδευτικών της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις» Αξιότιμε κ. Υπουργέ , α. Με το υπό διαβούλευση άρθρο 116 προβλέπεται ρητά η θεμελίωση δικαιώματος επικουρικής σύνταξης με την συμπλήρωση 15 ετών ασφάλισης σε όλους τους ασφαλισμένους του e-ΕΦΚΑ, ακόμα και αν προέρχονται από έτερα επικουρικά ταμεία -εκτός του ΕΤΕΑΜ- χωρίς να είναι απαραίτητο πλέον να πληρούν στην επικουρική τους ασφάλιση τις ίδιες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης με την κύρια ασφάλισή τους. Με την πρόβλεψη αυτή σύμφωνα και με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου αντιμετωπίζονται ισότιμα όλοι οι ασφαλισμένοι του e-ΕΦΚΑ τόσο ως προς την θεμελίωση δικαιώματος επικουρικής σύνταξης όσο και ως προς τον χρόνο απονομής της επικουρικής τους σύνταξης, θεραπεύοντας μια αδικία του παρελθόντος ως προς τις επικουρικές συντάξεις. Ωστόσο, σύμφωνα και με την αρχή της ισότητας και της ομοιόμορφης αντιμετώπισης που υιοθετεί το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, κατά τα ανωτέρω έχουμε την γνώμη ότι θα πρέπει να μεσολαβήσει ρητή νομοθετική διάταξη, ώστε και για τους συνταξιούχους επικουρικής σύνταξης ΕΤΕΑΜ προερχόμενους από το τ. ΤΕΑΠΕΤΕ - που εντάχθηκαν στο ΕΤΕΑΜ με το Ν.3455/2006 - να συνυπολογισθεί στον συνολικό χρόνο επικουρικής τους ασφάλισης, και ο χρόνος επικουρικής ασφάλισης που διένυσαν σε έτερο επικουρικό ταμείο μετά την Τράπεζα -και είχαν δικαιωθεί σύνταξης ΕΤΕΑΜ/ΤΕΑΠΕΤΕ- όπως ακριβώς συμβαίνει με όλους τους ασφαλισμένους του e-ΕΦΚΑ, προκειμένου να λάβουν ποσό σύνταξης και για τα έτη επικουρικής τους ασφάλισης μετά την Τράπεζα, και να επέλθει ανταπόδοση για όλες τις εισφορές επικουρικής ασφάλισης που έχουν αποδώσει, με σκοπό να μην παραμένει αναξιοποίητη ούτε μια μέρα ασφάλισής τους. Περαιτέρω προς συμμόρφωση στον ως άνω σκοπό του υπό διαβούλευση άρθρου του νομοσχεδίου (ήτοι ισότητα και επιτάχυνση στις επικουρικές συντάξεις) έχουμε την άποψη ότι πρέπει ρητά να προβλεφθεί ότι η διάταξη του αρ.30 του Ν. 4387/2016 -όπως έχει συμπληρωθεί με το αρ.56 του Ν.4445/2016, περί προσαύξησης στις επικουρικές συντάξεις, εφόσον έχουν αποδοθεί υπέρτερες εισφορές επικουρικής ασφάλισης- εφαρμόζεται και στις επικουρικές συντάξεις των ασφαλισμένων προερχομένων από το ΤΕΑΠΕΤΕ, που δικαιώνονται επικουρικής σύνταξης μετά την 1.1.2015 και εξής, λαμβανομένου υπόψη ότι διαχρονικά οι ως άνω ασφαλισμένοι έχουν καταβάλει αυξημένες εισφορές επικουρικής ασφάλισης, καθώς οι αυθαίρετες κρίσεις της Διοίκησης επί του θέματος όπως διατυπώνονται σε έγγραφά της, έχουν οδηγήσει τα Υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ και τους αρμοδίους υπαλλήλους αυτών σε σύγχυση και σε λανθασμένες αποφάσεις επικουρικής σύνταξής -χωρίς υπολογισμό της προσαύξησης- που εκδίδονται μάλιστα με μεγάλη καθυστέρηση. β. Με το υπό διαβούλευση άρθρο 118 ενσωματώνεται στο αρ.96 του Ν. 4387/2016 η πρόβλεψη χορήγησης μειωμένης επικουρικής σύνταξης, εφόσον ο ασφαλισμένος δικαιώνεται και μειωμένης κύριας σύνταξης. Η πρόβλεψη αυτή αντιστρατεύεται τόσο τον χαρακτήρα της επικουρικής σύνταξης, η οποία σκοπό έχει την συμπλήρωση του εισοδήματος των συνταξιούχων όσο και την δομή της ως αμιγώς ανταποδοτική. Για τον λόγο αυτό η ως άνω πρόβλεψη πρέπει να απαλειφθεί από το παρόν νομοσχέδιο του οποίου στόχευση είναι η αποκατάσταση των αδικιών στις επικουρικές συντάξεις. Αντίθετα με τα ανωτέρω, θεωρούμε ότι οι επικουρικές συντάξεις πρέπει να ενισχυθούν και όχι να μειώνονται. Προς αυτήν την κατεύθυνση επαναφέρουμε το πάγιο αίτημά μας να αποκατασταθούν οι επικουρικές συντάξεις και να επανέλθουν σε ύψος προ των μνημονιακών περικοπών, ώστε να επιτελούν τον συνταγματικό τους ρόλο, καθώς και να επαναθεσπισθεί κατώτατο όριο επικουρικής σύνταξης όπως διαχρονικά ίσχυε και καταργήθηκε με τον Ν. 4387/2016. Επίσης στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για την αύξησή τους -και δη αναδρομικά, ήτοι και για το έτος 2023- όπως ακριβώς συνέβη το τρέχον έτος στις κύριες συντάξεις. γ. Με το υπό διαβούλευση άρθρο 123 προβλέπεται η χορήγηση έκτακτης εφάπαξ οικονομικής ενίσχυση σε εκείνους μόνον τους συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ που κατά τον μήνα Οκτώβριο του έτους 2023 είχαν ποσό θετικής προσωπικής διαφοράς στην σύνταξή τους και για τον λόγο αυτό δεν θα επωφεληθούν από τις επικείμενες αυξήσεις του έτους 2024. Η πρόβλεψη ωστόσο αυτή έχουμε την γνώμη ότι πρέπει να λάβει καθολικό και μόνιμο χαρακτήρα δηλαδή να νομοθετηθεί η καταβολή των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και Αδείας σε όλες τις συντάξεις, ήτοι στις κύριες, στις επικουρικές συντάξεις, αλλά και στις συντάξεις προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος και δη σε τακτική και μόνιμη βάση αλλά και σε ύψος ανάλογο του ποσού της σύνταξης εκάστου συνταξιούχου, καθώς μόνον με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η στόχευση του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου και της συγκεκριμένης ρύθμισης, που είναι η πραγματική ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των συνταξιούχων και η αντιστάθμιση των επιπτώσεων του πληθωρισμού. δ. Τέλος στο πλαίσιο αποκατάστασης των συντάξεων δέον όπως αποκατασταθούν και οι συντάξεις προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος του ΤΕΑΠΕΤΕ/ΕΤΑΤ οι οποίες έχουν σημαντικά συρρικνωθεί μετά τον αυθαίρετο επανυπολογισμό του αρ.73Α του Ν.4387/2016, αλλά και λόγω των αλλεπαλλήλων μνημονιακών περικοπών καθώς και της πλήρους κατάργησης των επιδομάτων εορτών και αδείας χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν αποκατασταθεί καθοιονδήποτε τρόπο. Προς αυτήν την κατεύθυνση, αιτούμαστε όπως τροποποιηθεί το αρ.53 παρ.3 του Ν. 4387/2016, το οποίο βίαια κατήργησε την δυνατότητα θεμελίωσης δικαιώματος σύνταξης προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος στους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους του τ. ΕΤΑΤ, οι οποίοι μέχρι την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016 (12.5.2016) δεν είχαν συμπληρώσει τις προϋποθέσεις του Καταστατικού του ΤΕΑΠΕΤΕ για σύνταξη, χωρίς μάλιστα να προβλεφθεί η οποιαδήποτε μεταβατική περίοδος ώστε να μην απωλέσουν το σχετικό δικαίωμα όσοι είχαν ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Επομένως θεωρούμε ότι με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο πρέπει να προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα θεμελίωσης δικαιώματος σύνταξης προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος στους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους του τ. ΕΤΑΤ που πληρούν τις προϋποθέσεις του Καταστατικού μέχρι την ημερομηνία έναρξης ισχύος του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου και του υπό ψήφιση νόμου. Διαφορετικά ένα σημαντικός αριθμός δικαιούχων αποκλείεται από την ως άνω σύνταξη προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος, ήτοι από ένα κεκτημένο δικαίωμά τους. Επίσης για το λόγο αυτό επανερχόμαστε και αιτούμαστε άμεσα να διευθετηθεί το θέμα της καταβολής της αύξησης 7,75% - που εκκρεμεί - και στους συναδέλφους μας συνταξιούχους προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος, για το έτος 2023 όπως ρητά είχε προβλεφθεί στο από 3.1.2023 έγγραφο του Υπουργείου και επανειλημμένα είχε δεσμευθεί το τελευταίο δια των αρμοδίων υπηρεσιακών του παραγόντων αλλά και δια του ίδιου του κ. Υφυπουργού. Τέλος έχουμε την γνώμη ότι ρητά πρέπει να προβλεφθεί η καταβολή των επικείμενων αυξήσεων για το έτος 2024 και στους συνταξιούχους προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος.