• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΕΑ ALPHA SERVICES AND HOLDINGS' | 6 Δεκεμβρίου 2023, 01:29

    Με γνώμονα τη διαμόρφωση ενός πλαισίου που να συνάδει με τη διεθνή εμπειρία, αλλά και να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες της Ελληνικής αγοράς και την περιορισμένη ανάπτυξη του θεσμού έως σήμερα, παραθέτουμε τις παρατηρήσεις και προτάσεις μας, ως ακολούθως: Άρθρο 3 – Πεδίο εφαρμογής: Στα ομαδικά ασφαλιστήρια θα πρέπει να ισχύει η ίδια νομοθεσία που ισχύει στα ΤΕΑ σχετικά με την λειτουργία τους και τις σχέσεις μεταξύ χρηματοδοτούσας επιχείρησης και μελών ή δικαιούχων. Τα προγράμματα επαγγελματικών συνταξιοδοτικών παροχών δεν θα έπρεπε να εξαιρούνται των άρθρων 13-14,16-24,44,51,61-66,70-71. Οι νέες διατάξεις για τα ΤΕΑ, εκτός των φορολογικών ρυθμίσεων, δεν εφαρμόζονται στα ομαδικά ασφαλιστήρια. Η εναρμόνιση των φορολογικών ρυθμίσεων μεταξύ των ΤΕΑ και των ομαδικών ασφαλιστηρίων χωρίς εναρμόνιση του υπολοίπου νομικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία τους, θα οδηγήσει σε στρέβλωση του ανταγωνισμού. ————————————————————————————– Άρθρο 13, παρ.1γ – ελάχιστες προϋποθέσεις λήψης συνταξιοδοτικής παροχής Με δεδομένο το γεγονός ότι τα ΤΕΑ έχουν δημιουργηθεί στην Ελλάδα τα τελευταία είκοσι (20) χρόνια, ο όρος (γ) αποτελεί αντικίνητρο για τη συμμετοχή των μελών σε αυτά. Προτείνουμε η ελάχιστες προϋποθέσεις λήψης συνταξιοδοτικής παροχής να είναι η ηλικία των 55 ετών με τουλάχιστον 10 έτη. Σε όλες τις συναφείς μεταρρυθμίσεις παγκοσμίως προβλέπονται περίοδοι σταδιακής μετάβασης στο νέο καθεστώς, προκειμένου να μην πληγούν δυσανάλογα συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες. ————————————————————————————– Άρθρο 15, παρ.3 – χρόνος ασφάλισης Τα έτη ασφάλισης για την εφαρμογή του άρθρου 13 θα πρέπει να αφορούν έτη υπαγωγής ως μέλος και όχι έτη εισφορών προς το ΤΕΑ καθώς σύμφωνα με τους κανόνες της επαγγελματικής ασφάλισης που διαφέρουν ουσιωδώς από αυτούς που διέπουν την κοινωνική ασφάλιση, το συσσωρευμένο κεφάλαιο εξακολουθεί να επενδύεται και επομένως υπόκειται στους κινδύνους επενδύσεων όπως ακριβώς και των ενεργών μελών, ενώ αυτό επιβαρύνεται και από τα έξοδα λειτουργίας του Ταμείου ————————————————————————————– Άρθρο 26 Υποχρέωση σύστασης Εποπτικού Συμβουλίου: Τα ΤΕΑ είναι υποχρεωμένα να διαθέτουν λειτουργίες εσωτερικού ελέγχου και διαχείρισης κινδύνου, ενώ από τη δημιουργία του θεσμού προβλέπεται έλεγχος των οικονομικών τους καταστάσεων από ορκωτό ελεγκτή. Οποιαδήποτε επιπλέον θεσμοθέτηση οργάνου θα λειτουργήσει επιβαρυντικά για τα ΤΕΑ, καθώς το συμβούλιο πρέπει να αποτελείται από μέλη του ΤΕΑ, τα οποία πρέπει παράλληλα να είναι ανεξάρτητα από το ΔΣ. Επιπλέον επιβαρύνονται τα ΤΕΑ με επιπρόσθετα κόστη. Εναλλακτικά και σε εναρμόνιση με το άρθρο 34 του 4364/16 (Solvency II) προτείνεται να προστεθεί στις αρμοδιότητες της βασικής λειτουργίας του εσωτερικού ελέγχου ο έλεγχος της κανονιστικής συμμόρφωσης, όπως ισχύει στις ασφαλιστικές & αντασφαλιστικές εταιρίες. ————————————————————————————– Άρθρο 105 Ανώτατο ποσό εισφορών και ασφαλίστρων. Θα πρέπει να εξαιρεθούν οι εισφορές εργοδότη από το συγκεκριμένο όριο, καθώς η εφαρμογή είναι προβληματική σε ΤΕΑ ή ΟΑΣ καθορισμένης παροχής, ή εν γένει σε ταμεία που ο εργοδότης θέλει να ενισχύσει με αυξημένες καταβολές τη βιωσιμότητά τους. Επιπλέον το όριο του 20%, σε συνδυασμό με το ποσό των €15.000, κρίνεται εξαιρετικά χαμηλό, μειώνοντας σημαντικά το όποιο κίνητρο για μακροχρόνια αποταμίευση στα μεσαία και ανώτερα εισοδήματα, δεδομένου ότι προβλέπεται φορολόγηση της παροχής. Προτείνεται η απαλοιφή του ορίου των €15.000. Επίσης εάν δεν εξαιρεθούν οι εργοδοτικές εισφορές από τα όρια προτείνεται το όριο του 20% να αυξηθεί στο 40%. ————————————————————————————– Άρθρο 107: Φορολογική μεταχείριση παροχών Για το μεγαλύτερο μέρος του εργατικού δυναμικού της χώρας, αλλά και του σημερινού πληθυσμού των ασφαλισμένων στα ΤΕΑ, οι αποδοχές είναι σε επίπεδα που η μέση φορολογική επιβάρυνση υπολείπεται των προτεινόμενων συντελεστών φορολόγησης των παροχών, εάν ληφθεί υπόψη και το εκτιμώμενο διάστημα ασφάλισης, λόγω της κινητικότητας του ανθρώπινου δυναμικού. Επομένως η προτεινόμενη φορολογική μεταχείριση των παροχών δεν επιτυγχάνει το στόχο της ενίσχυσης του θεσμού. Προτείνουμε να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές ώστε να παρέχονται επαρκή κίνητρα για αποταμίευση. Επιπλέον σε όλες τις συναφείς μεταρρυθμίσεις παγκοσμίως προβλέπονται περίοδοι σταδιακής μετάβασης στο νέο καθεστώς, προκειμένου να μην πληγούν δυσανάλογα συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες. Επομένως προτείνεται η εφαρμογή ανάλογα με την ηλικία που έχει το εργαζόμενος, υπάρχον ή υποψήφιο μέλος κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου, σε σχεδιασμό που να λαμβάνει υπόψη την εκτιμώμενη διάρκεια στην ασφάλιση, δηλ. Κατά εξαίρεση για όσους εργαζόμενους η ηλικία τους είναι μεγαλύτερη των 35 ετών κατά την έναρξη ισχύος του νόμου, το μέγιστο ποσοστό φορολόγησης του εφάπαξ μειώνεται κατά 0,5% για κάθε έτος που η ηλικία υπερβαίνει τα 35 έτη, με μέγιστη μείωση το 10%. Επίσης προτείνεται απαλοιφή της προσαύξησης του φόρου για όσους ασφαλίζονται σε ηλικία μεγαλύτερη των 55 ετών. Σε περίπτωση θανάτου ή σύνταξης αναπηρίας από την κοινωνική ασφάλισης θα πρέπει για κοινωνικούς λόγους η φορολόγηση να είναι με το χαμηλότερο συντελεστή ανεξάρτητα από τα έτη ασφάλισης.