• Σχόλιο του χρήστη 'Βούλα Δραγάτη, Aon Greece S.A.' | 6 Δεκεμβρίου 2023, 04:52

    Η Aon Greece δραστηριοποιείται στο πεδίο της ασφαλιστικής & αντασφαλιστικής διαμεσολάβησης επί σειρά ετών και έχει σημαντική εμπειρία και διεθνή τεχνογνωσία στο σχεδιασμό και διαχείριση ομαδικών αποταμιευτικών προγραμμάτων. Στην προσπάθεια μας να συμβάλλουμε στην πρωτοβουλία του Υπουργείου για την διαμόρφωση του κατάλληλου πλαισίου που θα ενθαρρύνει την αποταμίευση για σκοπούς σύνταξης και την καλλιέργεια σχετικής κολτούρας, παραθέτουμε τα σχόλια και προτάσεις μας παρακάτω. ----- Άρθρο 105: Ανώτατο ποσό εισφορών και ασφαλίστρων Το νέο νομοσχέδιο αποσκοπεί στην ενίσχυση του εισοδήματος των μελλοντικών συνταξιούχων με συμπληρωματική παροχή και την καλλιέργεια κουλτούρας συνταξιοδοτικής αποταμίευσης. Για την εξυπηρέτηση αυτών των στόχων καθώς και για τη διατήρηση του βιοτικού επιπέδου μετά την αφυπηρέτηση, οφείλουμε να επιτρέψουμε τη δυνατότητα αναλογικής αποταμίευσης με βάση το εισόδημα. Ως εκ τούτου προτείνουμε να απαλειφθεί το ανώτατο χρηματικό όριο εισφορών (15.000 Ευρώ). Η μη θέσπιση χρηματικού ορίου στις εισφορές σε Ομαδικά Συνταξιοδοτικά και στα ΤΕΑ, θα επιτρέψει σε αυτά να συνεχίσουν να λειτουργούν συμπληρωματικά και για το μέρος των ανασφάλιστων αποδοχών της Κοινωνικής Ασφάλισης (μηνιαίες αποδοχές > 7.126 Ευρώ). Προτείνουμε οι εισφορές των εργοδοτών να παραμείνουν χωρίς όριο, ώστε να μην περιοριστεί η δυνατότητά τους για χρηματοδότηση αποταμίευσης μακροχρόνιου ορίζοντα, διακράτησης ικανών στελεχών αλλά και προσέλκυσης στελεχών από το εξωτερικό, όπου ανάλογα προγράμματα καλύπτουν σημαντικό μέρους του συνταξιοδοτικού εισοδήματος. Επιπρόσθετα, προτείνουμε να ορισθεί το ανώτατο όριο εισφορών εργαζόμενου στο τριάντα τοις εκατό (30%) επί του ακαθάριστου εισοδήματος του από μισθωτή εργασία, που θα αφορά αποκλειστικά και μόνο στις εισφορές του εργαζόμενου, ------ Άρθρο 106: απαλλαγές εισοδήματος Σε Ομαδικά Ασφαλιστήρια Συμβόλαια (ΟΑΣ) Καθορισμένης Παροχής, οι εργοδότες καταβάλλουν αυξημένες εισφορές προκειμένου να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους και ως εκ τούτου η εφαρμογή ορίου είναι προβληματική. Οι εισφορές εργοδότη πρέπει να εξαιρεθούν από το συγκεκριμένο όριο. Επιπρόσθετα, το όριο του 20%, σε συνδυασμό με το πλαφόν των €15.000, λειτουργεί αποτρεπτικά ως προς την μακροχρόνια αποταμίευση στα μεσαία και ανώτερα εισοδήματα. Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε να απαλλάσσονται εισφορές εργαζομένων έως το 30% του ακαθάριστου εισοδήματος τους, χωρίς να περιλαμβάνονται σε αυτό το ποσοστό τυχόν εργοδοτικές καταβολές, με απαλοιφή τυχόν χρηματικού ορίου. Παράλληλα θα πρέπει να διευκρινιστεί η δυνατότητα καταβολής υπερβαλλουσών εισφορών από τον εργοδότη ή/και τον εργαζόμενο και αν ναι, ποια η φορολογική τους μεταχείριση. ------ Άρθρο 107: Φορολογική μεταχείριση παροχών 1. Το νέο σχέδιο νόμου, αλλάζει τον τρόπο που ορίζονται οι φορολογικοί συντελεστές και κινητροδοτεί τον εργαζόμενο μειώνοντας τον φορολογικό συντελεστή όσο περισσότερο χρονικό διάστημα παραμένει ασφαλισμένος σε ΤΕΑ ή ΟΑΣ. Λαμβανομένου όμως υπόψη του μέσου χρόνου παραμονής των εργαζομένων σε έναν εργοδότη και της σχετικής κινητικότητας στην αγορά εργασίας, είναι αναγκαίο να γίνει σχετική πρόβλεψη για την: • «φορητότητα» του δικαιούμενου ποσού του συνταξιοδοτικού λογαριασμού μεταξύ ΤΕΑ και ΟΑΣ καθώς και μεταξύ ΟΑΣ σε διαφορετικές ασφαλιστικές εταιρείες, • παροχή επιλογής για τη διατήρηση του συνταξιοδοτικού λογαριασμού στο ΟΑΣ της εταιρείας από όπου αποχωρεί ο εργαζόμενος, χωρίς δικαίωμα καταβολής επιπλέον εισφορών, στην περίπτωση που η νέα εταιρεία δεν διατηρεί αντίστοιχό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα. 2. Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται χαμηλότερος φορολογικός συντελεστής σε περίπτωση που ο εργαζόμενος εισπράξει την παροχή που δικαιούται σαν σύνταξη αντί εφάπαξ. Όμως στα περισσότερα ομαδικά συμβόλαια δεν προβλέπεται δυνατότητα λήψης της παροχής με τη μορφή σύνταξης. Ακόμη και σε αυτά που υπάρχει σχετική αναφορά, η σύνταξη δεν αποτελεί επιλογή της συντριπτικής πλειοψηφίας των εργαζόμενων, λόγω των υψηλών επιβαρύνσεων που προκύπτουν από την μετατροπή του δικαιούμενου ποσού σε σύνταξη. Προκειμένου να ενισχυθεί το συνταξιοδοτικό εισόδημα, θα πρέπει ο νομοθέτης να προβλέψει σχετικές ρυθμίσεις για τις επιβαρύνσεις και τους πίνακες που θα χρησιμοποιούνται και την υιοθέτησή τους από όλες τις ασφαλιστικές εταιρίες. 3. Το νομοσχέδιο προβλέπει υψηλότερους συντελεστές φορολόγησης των παροχών ΟΑΣ και ΤΕΑ συγκριτικά με τη μέση φορολογική επιβάρυνση που αφορά στην πλειονότητα του εργατικού δυναμικού σε συνδυασμό με το μέσο χρόνο παραμονής σε έναν εργοδότη. Για παράδειγμα, εργαζόμενος με ετήσιες αποδοχές 20.000 Ευρώ επιβαρύνεται με ΦΜΥ 15,5% και στην περίπτωση ετήσιων αποδοχών 30.000 Ευρώ ο ΦΜΥ ανέρχεται σε 19,6%. Στην περίπτωση που ο εργαζόμενος έχει 5 έτη παραμονής σε ΟΑΣ και αποχωρήσει οικειοθελώς, σύμφωνα με τους προτεινόμενους φορολογικούς συντελεστές για πρόωρη εξαγορά, η παροχή του θα φορολογηθεί με συντελεστή 30% και αν έχει 15 έτη με 22,5%. Είναι προφανές ότι το προτεινόμενο πλαίσιο φορολόγησης λειτουργεί αποτρεπτικά τόσο για τους νεότερους αλλά και για τους μεγαλύτερους ηλικιακά εργαζόμενους ενώ καθιστά εντελώς ασύμφορη την προσπάθεια συμπλήρωσης του συνταξιοδοτικού εισοδήματος για εργαζόμενους μεγαλύτερους των 55 ετών. Προτείνουμε τη μείωση των προτεινόμενων φορολογικών συντελεστών, την άρση της προσαύξησης 50% στην περίπτωση της παραίτησης, και την άρση της επιβάρυνσης λόγω μειωμένων ετών ασφάλισης.