Αρχική Αναμόρφωση Σώματος ΕπιθεώρησηςΆρθρο 63 Ρυθμίσεις ΕΤΑΑΣχόλιο του χρήστη ΜΑΡΙΚΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ | 7 Απριλίου 2011, 10:02
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
Εν όψει της συζήτησης στη Βουλή του σχεδίου νόμου «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και άλλες διατάξεις» θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής: 1. Κατά το περιεχόμενο των διατάξεων της §17 του άρθρου 10 ν.3863/2010, ανακαθορίστηκε το όριο ηλικίας για τη συνταξιοδότηση των μητέρων ανηλίκων τέκνων, οι οποίες είναι ασφαλισμένες σε κλάδους κύριας ασφαλίσεως – συντάξεως αυτοαπασχολουμένων. Το δικαίωμα να συνταξιοδοτηθούν υπό προϋποθέσεις (25ετία, ανήλικο τέκνο, κ.λ.π.) αναγνωρίστηκε σε όλες τις ασφαλισμένες μητέρες ανηλίκων του Ε.Τ.Α.Α.. Άλλωστε, η δυνατότητα αυτή είχε ήδη χορηγηθεί στις ασφαλιζόμενες στον Τομέα Νομικών, ο οποίος αποτελεί έναν από τους Τομείς του Ε.Τ.Α.Α. 2. Την αυτή ερμηνεία έχει υιοθετήσει και η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΣΜΕΔΕ με την από 20.09.2010 απόφασή της, σύμφωνα με την οποία ομόφωνα υποστηρίζει τη χορήγηση του δικαιώματος των διατάξεων της §17 του άρθρου 10 ν.3863/2010 και στις μητέρες ασφαλισμένες του Τομέα Μηχανικών του Ε.Τ.Α.Α.. 3. Ορισμένες ασφαλισμένες μηχανικοί στο ΤΣΜΕΔΕ, μητέρες ανηλίκων τέκνων, κατόπιν σχετικού αιτήματός τους (αρ. πρωτ. 80059/19.10.2010) για την υπαγωγή μας στο ρυθμιστικό πεδίο του άρθρου 10§ 17 εδ. δ΄ ν. 3863/2010, δεχθήκαμε απορριπτική εκ μέρους της Διοίκησης απάντηση, κατά την οποία αποκλείστηκε συλλήβδην η εφαρμογή του προαναφερθέντος άρθρου, για την περίπτωση συνταξιοδοτήσεως μηχανικών μητέρων με ανήλικα τέκνα, ασφαλισμένων στο ΤΣΜΕΔΕ. 4. Κατά της ως άνω πράξης, ασκήθηκε στις 29/12/2010 προσφυγή από τον Καθηγητή της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Παναγιώτη Λαζαράτο, ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών από 32 ενδιαφερόμενες μητέρων ανηλίκων ασφαλισμένων στο ΤΣΜΕΔΕ για άρνηση θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματός τους, με βάση τις διατάξεις αυτές. 5. Τέλος, στο ως άνω αναφερόμενο σχέδιο νόμου με τίτλο «ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ», το οποίο βρίσκεται στη φάση της Δημόσιας Διαβούλευσης, και ιδίως στη διάταξη του άρθρου 63 αυτού, περιλαμβάνεται η ρύθμιση με το ακόλουθο λέξη προς λέξη περιεχόμενο: “Άρθρο 63 ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΕΤΑΑ 1. Στο τέλος της περίπτωσης δ της παρ. 17 του άρθρου 10 του ν.3863/2010 (ΦΕΚ 115, Α), προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Τα ανωτέρω έχουν εφαρμογή στους φορείς αυτοαπασχολούμενων, για τους οποίους προβλέπεται από καταστατικές ή γενικές διατάξεις, η συνταξιοδότηση των γυναικών ασφαλισμένων τους ως μητέρων ανήλικων τέκνων.» Η ισχύς της ανωτέρω ρύθμισης αρχίζει από τη δημοσίευση του ν.3863/2010 (ΦΕΚ 115, Α).” Από το γράμμα της νέας αυτής διάταξης, καθίσταται σαφές ότι επιδιώκεται η τροποποίηση για το μέλλον της ήδη ισχύουσας από 15.07.2010 διάταξης του νόμου 3863/2010, και όχι η αυθεντική ερμηνεία της διατάξεως, όπως ενδεχομένως θα μπορούσε να πράξει ο Νομοθέτης στο πλαίσιο άσκησης της νομοθετικής λειτουργίας. Εάν ο νέος νόμος που πρόκειται να ψηφισθεί έχει όμοιο περιεχόμενο με αυτό του σχεδίου νόμου, τότε θα γίνεται οπωσδήποτε λόγος για απαγορευμένη και αντίθετη στις διατάξεις του Συντάγματος αναδρομικότητα της διατάξεως. Και τούτο διότι, με τη νέα διάταξη, ο Νομοθέτης δεν προβαίνει σε αυθεντική ερμηνεία της διατάξεως του άρθρου 63 ν. 3863/ 15.07.2010, αλλά εισάγει νέα ρύθμιση, αντικείμενη στις διατάξεις του Συντάγματος, προσδίδοντάς της αναδρομικό χαρακτήρα και θίγοντας γεγενημένα δικαιώματα. Στην περίπτωση εκείνη που το άρθρο 63 του προκείμενου σχεδίου νόμου ψηφιστεί και προσλάβει το συγκεκριμένο περιεχόμενο, τότε θα πρέπει να γίνει λόγος για «ψευδο-ερμηνευτική» διάταξη νόμου, η οποία προφανώς καταλύει κάθε έννοια συνταγματικής τάξης. Τέλος, θέλουμε να επισημάνουμε την κατάφωρη αδικία που πραγματοποιείται σε βάρος των μηχανικών (και γιατρών), με αποτέλεσμα την άνιση μεταχείριση αυτών, έναντι των λοιπών γυναικών ασφαλισμένων στο ΕΤΑΑ. Συγκεκριμένα, εν μέσω κρίσης και γενικότερης αύξησης των ορίων ηλικίας προς συνταξιοδότηση, και ενώ για τους μηχανικούς και γιατρούς το Υπουργείο εμμένει ότι απαιτούνται 40 έτη ασφάλισης και συμπληρωμένο το 60ο έτος της ηλικίας, ευνοούνται έτι περαιτέρω οι ήδη ευνοημένες δικηγόροι μητέρες ανηλίκων σύμφωνα με πρόσφατη διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας. Ειδικότερα καταργείται η τριπλή προϋπόθεση για τη συνταξιοδότηση ασφαλισμένης στο Ταμείο Νομικών με ανήλικο και τα αναγκαία έτη ασφάλισης, και έτσι, μητέρα ανηλίκου, που μέχρι 31/12/2010 είχε συμπληρώσει τουλάχιστον 21,5 (!!!) έτη ασφάλισης και έχει ηλικία 50 ετών, μπορεί να συνταξιοδοτηθεί οποτεδήποτε στο μέλλον, ανεξάρτητα εάν κατά το έτος υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης το ανήλικο τέκνο έχει πλέον ενηλικιωθεί. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, με το προκείμενο σχέδιο νόμου, όχι μόνο παγιώνεται μία μεταβολή επί τα χείρω του καθεστώτος συνταξιοδότησης των ασφαλισμένων στον Τομέα Μηχανικών του Ε.Τ.Α.Α., πράγμα, το οποίο, ούτως ή άλλως. ήταν άνισο και άδικο, αλλά επιδιώκεται και η αναδρομική αφαίρεση του ήδη χορηγηθέντος από τον Ιούλιο του 2010 δικαιώματος των συγκεκριμένων ασφαλισμένων γυναικών. Για τους λόγους αυτούς, η συγκεκριμένη διάταξη θα πρέπει να αποσυρθεί και να μην τεθεί προς συζήτηση και ψήφιση ενώπιον της Βουλής.