Αρχική Κυρώσεις και μέτρα για την παράνομη μετανάστευσηΆρθρο 05: Χρηματικές κυρώσεις (Άρθρο 5 της οδηγίας)Σχόλιο του χρήστη ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ | 4 Νοεμβρίου 2011, 21:30
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
Ως προς το άρθρο 5§4 του Σχεδίου Νόμου: «Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων που προβλέπονται στις περιπτώσεις α’ και β’ της παραγράφου 1 του άρθρου 4 επιβάλλονται στον εργοδότη οι χρηματικές κυρώσεις που προβλέπονται στην νομοθεσία που διέπει το ελεγκτικό όργανο. Στις περιπτώσεις που ο έλεγχος πραγματοποιείται από το αρμόδιο όργανο του Σ.ΕΠ.Ε., κατά δέσμια αρμοδιότητα αυτού, επιβάλλεται χρηματική κύρωση πεντακοσίων (500) ευρώ για κάθε μια υποχρέωση που δεν έχει τηρηθεί». Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση (σελ. 7) «Στην τέταρτη παράγραφο προβλέπεται ότι σε περίπτωση που ο εργοδότης δεν τηρεί τις υποχρεώσεις α και β της παραγράφου (σ.σ. εννοείται του άρθρο 4) επιβάλλεται από την ελεγκτική αρχή που πραγματοποίησε τον έλεγχο χρηματική κύρωση ανάλογα με τη νομοθεσία που τη διέπει. Σε περίπτωση που έλεγχος πραγματοποιήθηκε από όργανο του Σ.ΕΠ.Ε επιβάλλεται χρηματική κύρωση 500 ευρώ για κάθε υποχρέωση από τις ανωτέρω που δεν έχει τηρηθεί. Η συγκεκριμένη διάταξη έχει ως στόχο την επιβολή μειωμένης χρηματικής ποινής στην περίπτωση που ο εργοδότης απασχολεί νόμιμα πολίτη τρίτης χώρας αλλά δεν έχει τηρήσει όλες τις υποχρεώσεις του και συγκεκριμένα δεν έχει κρατήσει αντίγραφο της άδειας διαμονής ή δεν έχει ενημερώσει τις αρχές». Σύμφωνα όμως με το άρθρο 4§4: «α) Υφιστάμενες διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας, που προβλέπουν τη διενέργεια ελέγχων από άλλες αρμόδιες Αρχές, σχετικά με την τήρηση υποχρεώσεων, που προβλέπονται στην παράγραφο 1, εξακολουθούν να ισχύουν. β) Κάθε αρμόδια Αρχή, που σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία διενεργεί ελέγχους, σύμφωνα με το εδάφιο α’ της παραγράφου αυτής και διαπιστώνει τη μη τήρηση υποχρεώσεων της παραγράφου 1, συντάσσει διαπιστωτική πράξη ελέγχου, την οποία και κοινοποιεί αμελλητί στο Σ.ΕΠ.Ε. γ) Η διαπιστωτική πράξη του εδαφίου β) της παραγράφου αυτής είναι δεσμευτική για τα αρμόδια όργανα του Σ.ΕΠ.Ε, τα οποία υποχρεούνται άνευ ετέρου και μέσα σε προθεσμία δέκα (10) ημερών από τη λήψη της να επιβάλουν στον παραβάτη εργοδότη τις διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται στον παρόντα νόμο και εφόσον συντρέχει μια εκ των περιπτώσεων του άρθρου 10 του παρόντος, υποβάλουν μηνυτήρια αναφορά στις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές. Μέσα σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών από τη λήψη της διαπιστωτικής πράξης του εδαφίου β) της παραγράφου αυτής, το Σ.ΕΠ.Ε κοινοποιεί στην αρμόδια Αρχή, που διαπίστωσε αρχικά την παράβαση σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, την απόφαση επιβολής κυρώσεων». Στην αιτιολογική έκθεση του Σχεδίου Νόμου (σελ. 5-6) «Στην τέταρτη παράγραφο προβλέπεται ότι η αρμοδιότητα ελέγχου του ΣΕΠΕ δεν θίγει την αρμοδιότητα ελέγχου άλλων αρμοδίων αρχών (π.χ. αστυνομικές αρχές κτλ), αλλά προβλέπεται συνεργασία των οργάνων αυτών με το ΣΕΠΕ. Κάθε αρχή που διενεργεί ελέγχους και διαπιστώνει μη τήρηση προβλεπόμενων υποχρεώσεων της πρώτης παραγράφου, θα συντάσσει διαπιστωτική πράξη ελέγχου, την οποία κοινοποιεί αμελλητί στο Σ.Ε.Π.Ε. Στο τελευταίο εδάφιο της τέταρτης παραγράφου προβλέπονται συγκεκριμένες προθεσμίες εντός των οποίων το Σ.Ε.Π.Ε. οφείλει να ενεργήσει και να επιβάλει στον παραβάτη εργοδότη τις διοικητικές κυρώσεις ενώ αν συντρέχει και λόγος ποινικής ευθύνης να υποβάλει και μηνυτήρια αναφορά. Η διαδικασία ολοκληρώνεται με την κοινοποίηση από την πλευρά του Σ.Ε.Π.Ε. της απόφασης επιβολής κυρώσεων στην άλλη αρχή. Από τα ανωτέρω προκύπτει η εξής αντίφαση, η οποία έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν αμφιβολίες για το ποιο όργανο έχει την αρμοδιότητα επιβολής των διοικητικών κυρώσεων, για το ποια είναι η χρηματική κύρωση και ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθηθεί: Ενώ στο άρθρο 4§4 οι λοιπές αρμόδιες αρχές κοινοποιούν στο Σ.ΕΠ.Ε. την διαπίστωση των παραβάσεων του άρθρου 4§1, το οποίο με την σειρά του προχωρεί στην επιβολή των διοικητικών κυρώσεων, αφού η κοινοποίηση αυτή είναι για το Σ.ΕΠ.Ε. δεσμευτική, το άρθρο 5§4 εδ. α’ προβλέπει την επιβολή κυρώσεων του άρθρου 4§1 από το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο χωρίς να κατονομάζει ούτε ποιο είναι αυτό, ούτε ποια είναι η χρηματική κύρωση. Επειδή στο αμέσως επόμενο εδάφιο προσδιορίζεται ρητά πως όταν ο έλεγχος διαπιστώνεται από το Σ.ΕΠ.Ε. επιβάλλεται πρόστιμο 500€, συνάγεται πως το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο του α’ εδαφίου δεν είναι το Σ.ΕΠ.Ε. αλλά οι λοιπές αρμόδιες αρχές που επιβάλλουν κυρώσεις σύμφωνα με την νομοθεσία που τις διέπουν. Όπως, όμως, προαναφέρθηκε το άρθρο 5§4 εδ. α’ έρχεται σε ευθείας αντίθεση και αντίφαση με το άρθρο 4§4. Ακόμη, όμως και αν οι συγκεκριμένες διατάξεις δεν έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους, δημιουργείται ζήτημα για το πώς θα γνωρίζει το Σ.ΕΠ.Ε. ποια είναι η νομοθεσία του ελεγκτικού οργάνου που διέπει τις χρηματικές κυρώσεις, αφού ρητά το άρθρο 4§4 αναθέτει την αποκλειστική αρμοδιότητα επιβολής των χρηματικών κυρώσεων στο Σ.ΕΠΕ. και όχι στις λοιπές αρμόδιες αρχές. Επίσης, το άρθρο 5§4 δεν προβλέπει ούτε την δυνατότητα δικαστικής προστασίας, ούτε την διαδικασία είσπραξης του ποσού αυτού. Για όλους τους ανωτέρω λόγους, προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 5§4, ούτως ώστε να είναι σύμφωνη με το άρθρο 4§4. Συγκεκριμένα: 1) Στο άρθρο 4§4 να συμπληρωθεί η εξής φράση: «Η διαπιστωτική πράξη του εδαφίου β) της παραγράφου αυτής είναι δεσμευτική για τα αρμόδια όργανα του Σ.ΕΠ.Ε, τα οποία υποχρεούνται άνευ ετέρου και μέσα σε προθεσμία δέκα (10) ημερών από τη λήψη της να επιβάλουν στον παραβάτη εργοδότη τις διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 5§1 περ. (γ) του παρόντος νόμου και εφόσον συντρέχει μια εκ των περιπτώσεων του άρθρου 10 του παρόντος, υποβάλουν μηνυτήρια αναφορά στις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές». 2) Το άρθρο 5§4 να καταργηθεί και να προστεθεί περίπτωση (γ) στο άρθρο 5§1 ως εξής: «γ). Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων που προβλέπονται στις περιπτώσεις α’ και β’ της παραγράφου 1 του άρθρου 4 επιβάλλεται στον εργοδότη χρηματική κύρωση πεντακοσίων (500) ευρώ για κάθε μια υποχρέωση που δεν έχει τηρηθεί i) μόλις οι παραβάσεις αυτές διαπιστωθούν από τον Επιθεωρητή Εργασίας ή Ειδικό Επιθεωρητή Εργασίας που διενήργησε τον έλεγχο ii) από τον Προϊστάμενο του Τμήματος ….. μόλις η διαπίστωση των παραβάσεων κοινοποιηθεί από τις άλλες αρμόδιες αρχές που σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία διενεργούν ελέγχους». Η συστηματική κατάταξη του άρθρου 5§4 ως περίπτωση (γ) στο άρθρο 5§1 καλύπτει και το διαπιστωθέν κενό της δικαστικής προστασίας και της βεβαίωσης του ποσού, αφού το άρθρο 5§3 αναφέρεται σε όλες τις χρηματικές κυρώσεις που προβλέπονται στις προηγούμενες παραγράφους. Τέλος, από τα ανωτέρω προκύπτει, μεταξύ άλλων, πόσο σημαντικό είναι το ζήτημα του καθορισμού των αρμοδίων οργάνων του Σ.ΕΠ.Ε.