Αρχική Η Αλλαγή του Ασφαλιστικού Συστήματος8. Εξίσωση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών στο ΔημόσιοΣχόλιο του χρήστη ΑΣΠΕ | 3 Απριλίου 2010, 17:51
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΣΠΕ Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ. Ενόψει της ασφαλιστικής μεταρρυθμίσεως που ετοιμάζει η Κυβέρνηση και το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο σας, η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος θεωρεί ότι και μέσω του Ασφαλιστικού νομοσχεδίου είναι απαραίτητο να προωθηθούν τα παρακάτω μέτρα δημογραφικής πολιτικής για την ανατροπή του δημογραφικού εφιάλτη της χώρας μας και να στηριχθούν οι πολύτεκνοι γονείς. Επισημαίνουμε ότι στις 19 Απριλίου 2001 το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων είχε δώσει στη δημοσιότητα μία «Συνοπτική έκθεση – πρόταση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων για τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος», εκεί ανέφερε και τα εξής: «Προοπτικά το ασφαλιστικό σύστημα εμφανίζει μία συνεχή επιδείνωση … ο κυριότερος παράγοντας που επηρεάζει την προοπτική του ασφαλιστικού συστήματος είναι η γήρανση του πληθυσμού και η συνεχώς φθίνουσα αναλογία πληθυσμού σε παραγωγικές ηλικίες προς πληθυσμό πάνω από 65 χρονών. Ο αριθμός των ατόμων στις ηλικίες συνταξιοδότησης θα αυξηθεί το 2040 περίπου 50% συγκριτικά με το 2000. Την ίδια περίοδο ο αριθμός των ατόμων που θα είναι στις ηλικίες εργασίας προβλέπεται να μειωθεί περίπου κατά 13%. Αποτέλεσμα αυτού θα είναι η δραματική μείωση της αναλογίας εργαζομένων προς συνταξιούχους από 2,1 που είναι σήμερα στο 1,2 μετά το 2040. Αυτή η δημογραφική μεταβολή είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τις μελλοντικές προοπτικές του ασφαλιστικού μας συστήματος. Σε μία τέτοια εξέλιξη για τη χρηματοδότηση του συστήματος θα απαιτηθεί αύξηση των εισφορών κατά 75% περίπου (ισόποσα και της κρατικής χρηματοδότησης) ή θα πρέπει το συνολικό κόστος των συντάξεων να μειωθεί κατά το αντίστοιχο ποσοστό», δηλ. κατά 75%!!! Είναι λοιπόν αυταπόδεικτο ότι πρέπει να υπάρξει νέα στρατηγική, επί του προκειμένου δε οι προτάσεις μας έχουν ως κατωτέρω: – Ι – ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΠΛΗΡΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΣ Α. ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ον Πολύτεκνες μητέρες, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας, εφόσον έχουν συμπληρώσει 25 έτη πραγματικής υπηρεσίας μπορούν να συνταξιοδοτούνται λαμβάνοντας πλήρη σύνταξη (35/35). 2ον Του ανωτέρω δικαιώματος δικαιούται ο πολύτεκνος πατέρας υπό τον όρο ότι η μητέρα δεν θα δικαιούται να κάνει χρήση. 3ον Σε περίπτωση που ο ένας σύζυγος έκανε χρήση της ανωτέρω διατάξεως, ο έτερος να συνταξιοδοτείται λαμβάνοντας πλήρη σύνταξη μετά από 30 έτη πραγματικής υπηρεσίας, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας. Β. ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ον Οι πολύτεκνες μητέρες με ασφάλιση ΙΚΑ να δικαιούνται πλήρους συντάξεως, εφόσον έχουν 7.500 ένσημα, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας. 2ον Του ανωτέρω δικαιώματος δικαιούται ο πολύτεκνος πατέρας υπό τον όρο ότι η μητέρα δεν θα δικαιούται να κάνει χρήση. 3ον Σε περίπτωση που ο ένας σύζυγος έκανε χρήση της ανωτέρω διατάξεως, ο έτερος να συνταξιοδοτείται λαμβάνοντας πλήρη σύνταξη μετά από 9000 ένσημα, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας. – ΙΙ – ΠΡΟΩΡΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ: ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΕΙΩΜΕΝΗΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΣ Α. ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ον Οι μητέρες που είναι πολύτεκνες, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας, δικαιούνται συντάξεως μετά από πραγματική 15-ετή υπηρεσία. 2ον Του ανωτέρω δικαιώματος δικαιούται και ο πολύτεκνος πατέρας υπό τον όρο ότι η μητέρα δεν θα δικαιούται να κάνει χρήση του δικαιώματος αυτού. 3ον Σε περίπτωση που ο ένας σύζυγος έκανε χρήση της ανωτέρω διατάξεως, ο έτερος δικαιούται να συνταξιοδοτείται μετά από 25-ετή υπηρεσία, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας. 4ον Για τον υπολογισμό του ύψους των συντάξεων στις ανωτέρω περιπτώσεις ισχύουν ως έχουν οι διατάξεις του Ν. 3029/2002 (Άρθρο 1). Β. ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ον Οι πολύτεκνες μητέρες με ασφάλιση ΙΚΑ να δικαιούνται συντάξεως, εφόσον έχουν 4.500 ένσημα, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας. 2ον Του ανωτέρω δικαιώματος δικαιούται και ο πολύτεκνος πατέρας υπό τον όρο ότι η μητέρα δεν θα δικαιούται να κάνει χρήση του δικαιώματος αυτού. 3ον Σε περίπτωση που ο ένας σύζυγος έκανε χρήση της ανωτέρω διατάξεως, ο έτερος δικαιούται να συνταξιοδοτείται μετά από 7500 ένσημα, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας. 4ον Για τον υπολογισμό του ύψους των συντάξεων στις ανωτέρω περιπτώσεις ισχύουν ως έχουν οι διατάξεις του Ν. 3029/2002 (Άρθρο 2 – Ασφαλισμένοι πριν την 1.1.1993, Άρθρο 3 – Ασφαλισμένοι μετά την 1.1.1993). 5ον Στο άρθρο 3 του Ν. 3029/2002 και στο τέλος της παραγράφου 6 να προστεθεί το ακόλουθο εδάφιο: «Οι διατάξεις αυτές ισχύουν και για τους πολυτέκνους που έχουν ασφαλιστεί πριν την 1.1.1993». Γ. ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΑ ΣΥΝΤΑΞΙΜΑ ΕΤΗ ΓΙΑ ΛΗΨΗ ΣΥΝΤΑΞΕΩΣ Στα ανωτέρω όρια για τις πολύτεκνες γυναίκες, αλλά και για τους πολύτεκνους άνδρες, συνυπολογίζονται τα ακόλουθα πλασματικά έτη τόσο στον Δημόσιο όσο και στον Ιδιωτικό τομέα: q συνυπολογίζεται ένα (1) έτος ως πλασματικός χρόνος συντάξιμης υπηρεσίας για το 2ο τέκνο τους ή 300 ένσημα, q συνυπολογίζονται τρία (3) έτη ως πλασματικός χρόνος συντάξιμης υπηρεσίας για το 3ο τέκνο τους ή 900 ένσημα δηλαδή συνολικά τέσσερα έτη (4) ή 1200 ένσημα. q συνυπολογίζονται τέσσερα (4) έτη ή 1200 ένσημα ως πλασματικός χρόνος συντάξιμης υπηρεσίας για το 4ο και για κάθε ένα επόμενο τέκνο τους ξεχωριστά. Δηλαδή, για τέσσερα τέκνα, συνολικός πλασματικός χρόνος οκτώ (8) έτη ή 2400 ένσημα. Για πέντε (5) τέκνα, συνολικός χρόνος δώδεκα (12) έτη ή 3600 ένσημα, κ.λπ. Στην περίπτωση του συνυπολογισμού των ανωτέρω πλασματικών ετών, ο υπολογισμός της σύνταξης για τους δημοσίους υπαλλήλους να γίνεται με το ισχύον καθεστώς του Ν. 3029/2002, άρθρο 1. – ΙΙΙ – ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ 1ον Οι ανωτέρω προϋποθέσεις του Δημοσίου (όρια, έτη κ.λπ.) εφαρμόζονται και για τους Ελεύθερους Επαγγελματίες (ΟΑΕΕ), τους ασφαλισμένους στον Ο.Γ.Α., καθώς και για τους ασφαλισμένους στα άλλα ταμεία κύριας ασφάλισης όπως ταμεία ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΗΣΑΠ, Τύπου, ΤΣΕΜΔΕ, ΤΣΑΥ, Νομικών κ.ά. 2ον Οι ανωτέρω προϋποθέσεις ισχύουν και στην περίπτωση που ο ασφαλισμένος εντάσσεται στις διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης, να αθροίζεται δηλαδή ο συντάξιμος χρόνος που έχουν διανύσει σε όλα τα ταμεία που έχουν ασφαλισθεί. 3ον Οι ανωτέρω προϋποθέσεις που αφορούν την κύρια ασφάλιση ισχύουν και στην επικουρική ασφάλιση καθώς και στις περιπτώσεις που ο ασφαλισμένος δικαιούται συντάξεως από περισσότερα του ενός ταμεία. -IV- ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ Οι πολύτεκνοι που θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και παραμένουν στην εργασία τους, για τον υπόλοιπο χρόνο μέχρι της συνταξιοδότησής τους δεν θα καταβάλουν εισφορές για κύρια και επικουρική ασφάλιση. – V – ΑΔΕΙΕΣ ΜΗΤΡΟΤΗΤΑΣ A. ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ Η εργαζόμενη μητέρα δικαιούται να λαμβάνει, πέραν των μέχρι σήμερα προβλεπομένων αδειών: 1ον με τη γέννηση του 2ου τέκνου άδεια μέχρι δύο (2) ετών (ενιαία ή τμηματικά) με το ½ των αποδοχών της και ο χρόνος αυτός να συνυπολογίζεται ως συντάξιμος χρόνος, 2ον με τη γέννηση του 3ου τέκνου άδεια μέχρι τεσσάρων (4) ετών (ενιαία ή τμηματικά) με το ½ των αποδοχών της και ο χρόνος αυτός να συνυπολογίζεται ως συντάξιμος χρόνος, 3ον με τη γέννηση του 4ου ή 5ου κ.λπ. τέκνου άδεια μέχρι έξι (6) ετών (ενιαία ή τμηματικά) για κάθε ένα παιδί ξεχωριστά, με το ½ των αποδοχών της και ο χρόνος αυτός να συνυπολογίζεται ως συντάξιμος χρόνος. B. ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ Για εργαζόμενες στον ιδιωτικό τομέα μητέρες, πρόσθετη άδεια: q έξι (6) μηνών για τη μητέρα που αποκτά το πρώτο (1ο) παιδί, q εννέα (9) μηνών για τη μητέρα που αποκτά το δεύτερο (2ο) παιδί, q δώδεκα (12) μηνών για τη μητέρα που αποκτά το τρίτο (3ο) παιδί, q δεκαπέντε (15) μηνών για τη μητέρα που αποκτά το τέταρτο (4ο) παιδί, q δεκαοκτώ (18) μηνών για τη μητέρα που αποκτά το πέμπτο (5ο) παιδί και για κάθε ένα επιπλέον επίσης δεκαοκτώ (18) μηνών. Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, ο χρόνος αυτός συνυπολογίζεται ως συντάξιμος, η δε μητέρα λαμβάνει από τον ΟΑΕΔ το ½ των τακτικών της αποδοχών, για δε τις ασφαλιστικές εισφορές: q απαλλάσσεται η μητέρα κατά το μέρος που της αναλογεί και q ο ΟΑΕΔ καταβάλλει το μέρος που αναλογεί στον εργοδότη. – VΙ – ΕΠΑΝΟΔΟΣ ΜΗΤΕΡΩΝ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ Μητέρες που έχουν έστω και ένα ανήλικο τέκνο και έχουν παραιτηθεί για οποιοδήποτε λόγο από οποιαδήποτε Δημόσια υπηρεσία δικαιούνται να επανέλθουν εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας τους. Κύριε Υπουργέ, θεωρούμε ότι τα ανωτέρω μέτρα θα βοηθήσουν σημαντικά στην ανατροπή του δημογραφικού κατήφορου, ο οποίος είναι καταλυτικός παράγοντας στο ασφαλιστικό πρόβλημα. Με τη βεβαιότητα ότι οι θέσεις της ΑΣΠΕ θα υιοθετηθούν από τις νομοθετικές ρυθμίσεις που ετοιμάζετε, διατελούμε με ιδιαίτερη εκτίμηση Για την ΑΣΠΕ