Αρχική Η Αλλαγή του Ασφαλιστικού Συστήματος1.Υπάρχουσα ΚατάστασηΣχόλιο του χρήστη Θεόδωρος Σπυρ.Καραβίας,Μαρούσι | 5 Απριλίου 2010, 15:05
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
ΛΕΥΚΗ ΒΙΒΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΑΜΕΣΩΣ Θα επιτρέψουν άραγε, η άγνοια, οι πειραματισμοί και οι πολιτικοί καιροσκοπισμοί να οδηγηθούμε σε βιώσιμη λύση του ασφαλιστικού; ή βαδίζουμε στο χάος; Αυτή η απορία έχει ήδη διαχυθεί, εδώ και χρόνια, στην πλειοψηφία των συνταξιούχων που βασανίζονται από την υποψία ότι όσοι επαγγέλλονται την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος, δεν ξέρουν προς τα που πάνε και πως πάνε. Αυτό είναι φυσικό, γιατί αν εξαιρέσει κανείς τις προσπάθειες που είχαν κάνει στο παρελθόν οι Γιαννίτσης και Σπράος, όλες οι παρεμβάσεις επί του ασφαλιστικού από το 1990 μέχρι και σήμερα, χαρακτηρίζονται από ασυναρτησία, άγνοια των παραμέτρων του προβλήματος, και έλλειψη οράματος.. Και εξηγούμαι: Πως μπορεί να βρεθεί σωστή και αφομοιώσιμη λύση για ένα εθνικής σημασίας θέμα όταν καμία προσπάθεια δεν έχει γίνει για να εξακριβωθεί πως έφτασε το υπάρχον ασφαλιστικό σύστημα στα όρια της κατάρρευσής του. • Φταίνε οι δημογραφικές εξελίξεις; και πόσο; Έχει ερευνηθεί σε ποια δημογραφικά και αναλογιστικά δεδομένα είχε στηριχθεί το υπό κατάρρευση σύστημα; Έχει εκτιμηθεί σωστά σε ποια δεδομένα θα στηριχτεί το καινούργιο; • Φταίει η έλλειψη σωστών ασφαλιστικών αρχών και κανόνων; Και σε ποιο βαθμό; • Φταίει ο τρόπος αξιοποίησης των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων κατά τη μακρά περίοδο της συσσώρευσης και πριν από την περίοδο ωρίμανσης του συστήματος; Ποιος ξέρει; Κανείς δεν μας πληροφόρησε. Ούτε πολιτικοί, ούτε ειδικοί ούτε και οι κατά τομείς συνδικαλιστές. Γιατί; • Φταίει ο τρόπος διοίκησης των ασφαλιστικών οργανισμών; Σε κάποιο βαθμό μάλλον φταίει και αυτό. Κανείς όμως δεν το ερεύνησε πειστικά. Μόνο ρηχά και ατεκμηρίωτα επιχειρήματα έχουν διατυπωθεί κατά καιρούς.. • Φταίει το γεγονός ότι σημαντικό μέρος (και πόσο;) των παροχών του συστήματος είναι προνοιακού χαρακτήρα; Η διερεύνηση του θέματος αυτού είναι μέγιστης σημασίας και άμεσης προτεραιότητας. Σε ασφαλιστικό σύστημα μπορούν να υπαχθούν μόνο όσες παροχές στηρίζονται σε ασφαλιστικά αποθεματικά. Τι ισχύει στην Ελλάδα δεν μας έχει πει κανένας. Σε όλα τα πολιτισμένα κράτη οι προνοιακές παροχές, που είναι θέμα «εθνικής αλληλεγγύης», βαρύνουν όλους ανεξαίρετα τους φορολογούμενους μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και όχι μόνο τους εργαζόμενους και τα ασφαλιστικά αποθεματικά τους.. Αν όλα αυτά δεν ερευνηθούν συστηματικά και διακομματικά – έχουμε εθνικό ζήτημα και κανείς δεν θα μπορέσει τελικά να αποφύγει τις ευθύνες του - και δεν δοθούν πειστικές απαντήσεις, ποιος μας εγγυάται ότι θα χτίσουμε ένα υγιές ασφαλιστικό σύστημα; Έτσι στα τυφλά; Τι πρέπει όμως να γίνει τώρα; Πιστεύεται ότι όλες οι κοινωνικές δυνάμεις και αρμόδιοι φορείς, κυρίως όμως οι υπεύθυνοι συνδικαλιστικοί ηγέτες των δήθεν «προνομιούχων» ομάδων που, κάθε φορά, «αντιδρούν στις ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις» πρέπει να απαιτήσουν, να σταματήσει, εδώ και τώρα, κάθε παραπέρα μεταρρύθμιση στο ασφαλιστικό μέχρις ότου καταρτιστεί και υποβληθεί στη Βουλή, Λευκή βίβλος για την εξέλιξη και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ασφαλιστικό σύστημα αλλά και για τις προϋποθέσεις που θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά του. Η λευκή αυτή βίβλος, πρέπει: (α) να περατωθεί το συντομότερο δυνατό, (β)να είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη, με αδιάσειστα στατιστικά στοιχεία και αναλογιστικά δεδομένα και (γ)να μπορεί να απαντήσει με ακρίβεια και πειστικότητα σε όλα τα παραπάνω βασανιστικά ερωτήματα. Στην κατάρτιση της μελέτης αυτής, και για λόγους αμεροληψίας και ταχύτητας, δεν θα πρέπει να συμμετάσχουν ενεργά υπηρεσίες των Υπουργείων, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και υπηρεσίες του ΙΚΑ ή άλλων ασφαλιστικών και συνδικαλιστικών φορέων. Όμως, εκπρόσωποι - σύνδεσμοι αυτών των υπηρεσιών και φορέων θα πρέπει να πλαισιώνουν τη μελετητική ομάδα μόνο για την παροχή στοιχείων και διευκρινίσεων καθώς και για την εξακρίβωση και της τελευταίας νομικής διάταξης που αναφέρεται σε ασφαλιστικά θέματα. Η βίβλος πρέπει να καταρτισθεί από ομάδα ακαδημαϊκών ελληνικών πανεπιστημίων – οικονομικών κυρίως σχολών - πλαισιωμένη από αναλογιστές, Έλληνες και ξένους. Τα αποκλειόμενα από τη συμμετοχή στην κατάρτισή της μέρη, θα έχουν όλη την ευχέρεια, αλλά και το καθήκον, να θέσουν υπό την κρίση της Βουλής, σε εύλογο και όχι παρελκυστικό, χρονικό διάστημα, τις ενστάσεις, τις επιφυλάξεις και τις αντιρρήσεις τους Πιστεύεται ότι κάτω από το βάρος οδυνηρών σφαλμάτων, θα υιοθετηθούν, τελικά, τα παραπάνω προτεινόμενα. Όμως, τίποτε δεν αποκλείει τη συνέχιση μιας αποσπασματικής πολιτικής μεταρρυθμίσεων «βλέποντας και κάνοντας» ή «γκρεμίζοντας και ξαναχτίζοντας», η οποία, εκτός από τις άσκοπες πολιτικές παλινδρομήσεις, τις κοινωνικές και οικονομικές αναστατώσεις και τον εξευτελισμό μας ως έθνους στα όμματα των εταίρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα προκαλέσει την απώλεια μεγάλου μέρους του πολύτιμου χρόνου της 30ετούς μεταβατικής περιόδου που θα απαιτηθεί για να μεταπηδήσουμε από το σημερινό σύστημα σε ένα άλλο, εντελώς σύγχρονο, ενιαίο, απολύτως βιώσιμο, ευκολοδιαχείριστο, ευκολοελεγχόμενο και ουδέτερο από πλευράς εργασιακού προσανατολισμού και εργασιακής κινητικότητας. Τέλος, καμία λύση για το ασφαλιστικό δεν πρέπει να θεωρηθεί αποτελεσματική αν δεν υιοθετηθεί – διακομματικά - μια μακροχρόνια πολιτική ανατροπής των δυσμενών δημογραφικών εξελίξεων.