Αρχική ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΆρθρο 28 – Τροποποίηση της με αριθμό Δ13/οικ./33475/1935 κοινής υπουργικής απόφασης ( Β’ 2281)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΓΙΟΙ ΤΕΡΕΝΤΙΟΣ & ΝΕΟΝΙΛΛΗ | 9 Ιανουαρίου 2020, 22:54
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
Θέμα : «Προτάσεις συμπληρωματικών άρθρων στο σχέδιο νόμου «Επίδομα Γέννησης & Λοιπές Διατάξεις» Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ, Αξιότιμοι ΚύριοιΥπουργοί, Αξιότιμη Κυρία Υφυπουργέ, Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας, σας αποστέλλει την παρούσα επιστολή, για να σας υποβάλλει τις προτάσεις του σε θέματα που αφορούν στο σύνολο των πολύτεκνων οικογενειών της χώρας μας, επιθυμώντας αυτές να προστεθούν στο σχέδιο νόμου «Επίδομα Γέννησης & Λοιπές Διατάξεις», το οποίο ήδη έχει κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Ειδικότερα : Πριν λίγα 24ώρα, η χώρα μας δε γιόρτασε μόνο τον ερχομό του νέου έτους, αλλά και την αρχή μίας καινούριας 10ετίας. Μίας 10ετίας ορόσημο για τη νέα Ελλάδα, την Ελλάδα όλων των Ελλήνων! Παρόλα αυτά , οι πολύτεκνες οικογένειες της χώρας, τα τελευταία 60 χρόνια, αναζητούν τη δίκαιη και υπεύθυνη προστασία της Πολιτείας, όπως το Σύνταγμα ορίζει. Αναζητούν : Α) το δικαίωμα της ίσης προστασίας από την Πολιτεία σε όλες τις πολύτεκνες οικογένειες, Β) το δικαίωμα της ίσης πρόσβασης στην εργασία σε όλες τις πολύτεκνες οικογένειες, Γ) το δικαίωμα της ελευθερίας σύστασης ενώσεων, περιλαμβανομένης όμως και της αρνητικής ελευθερίας ένωσης, της ελευθερίας δηλαδή της μη σύστασης ένωσης και μη προσχωρήσεως ή μη συμμετοχής σε αυτήν, χωρίς δυσμενείς συνέπειες για τον μη συμμετέχοντα. Και όλα τα παραπάνω διότι : Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η πολυτεκνική ιδιότητα δεν αποδεικνύεται μόνο με το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, το οποίο εκδίδεται από το Εθνικό Δημοτολόγιο και το Μητρώο Πολιτών, μέσω των ΚΕΠ και των Δήμων, όπως άλλωστε γίνεται σε όλες τις υπόλοιπες κοινωνικές ομάδες, αλλά απαιτείται και η προσκόμιση Πιστοποιητικού Πολυτεκνικής Ιδιότητας, το οποίο χορηγείται από την Α.Σ.Π.Ε, η οποία είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Ο πολύτεκνος πολίτης που δεν είναι εφοδιασμένος με την πολυτεκνική ιδιότητα από την Α.Σ.Π.Ε. (λόγω άσκησης του συνταγματικού δικαιώματος της μη προσχωρήσεως και συμμετοχής σε ένωση), στερείται των δικαιωμάτων του, όπως αυτά απορρέουν από το Νόμο περί προστασίας πολυτέκνων, όπως για παράδειγμα το μειωμένο εισιτήριο, τη μοριοδότησή του ως πολύτεκνος σε διαγωνισμούς πρόσληψης του ΑΣΕΠ, τη μετεγγραφή του παιδιού του σε σχολή πλησίον της οικίας της οικογένειάς του κλπ. Αλλά και όσοι πολύτεκνοι είναι εγγεγραμμένοι στην Α.Σ.Π.Ε., υποχρεώνονται να προβαίνουν σε θεώρηση των πολυτεκνικών τους βιβλιαρίων ανά έτος (παρόλο με την ψήφιση του Ν. 860/1979 και τις γνωματεύσεις του Ν.Σ.Κ. με αρ. 660/1.11.79 και με αρ. 898/6.11.1987 επιβεβαιώνεται το ότι ο νομοθέτης είχε ως σκοπό να καταστήσει την πολυτεκνική ιδιότητα ισόβια, ώστε να μην απαιτείται η, τότε, εξαμηνιαία θεώρηση των βιβλιαρίων.), με σκοπό να λάβουν πιστοποιητικό πολυτεκνικής ιδιότητας. Η διαδικασία της θεώρησης των πολυτεκνικών βιβλιαρίων, τα οποία χρησιμοποιούνται από τις πολύτεκνες οικογένειες, για να λάβουν τα προβλεπόμενα ευεργετήματα από τον νόμο, έχει ως προϋπόθεση την καταβολή χρηματικού ποσού στον αρμόδιο για τη θεώρηση πολυτεκνικής ταυτότητας σύλλογο, γεγονός που προξενεί σημαντική οικονομική επιβάρυνση, φθάνοντας και τα 60€, σε πολλές οικογένειες και οδηγεί τις οικονομικά ασθενέστερες οικογένειες από αυτές να σταθμίζουν κάθε φορά το κόστος της θεώρησης έναντι του οφέλους από την παροχή των ευεργετημάτων. Η θεώρηση των βιβλιαρίων, έχει ως συνέπεια, είτε την απουσία του πολύτεκνου από την εργασία του, ενδεχομένως και τη μείωση του εισοδήματός του, είτε την απουσία του από την κατοικία του και τις οικογενειακές υποχρεώσεις του (ειδικότερα για τους πολύτεκνους που κατοικούν σε πιο απομακρυσμένες περιοχές, οπότε προκύπτουν επιπλέον δυσκολίες και οικονομική επιβάρυνση, λόγω των μετακινήσεων τους από και προς την έδρα των εκάστοτε σωματείων π.χ. νησιά). Η τυχόν παράλειψη θεώρησης των βιβλιαρίων τους ενέχει τον κίνδυνο καταβολής αναδρομικών τελών θεώρησης για τον διανυθέντα χρόνο, αλλά και κοινωνικού αποκλεισμού. Για όλους τους προεκτεθέντες λόγους, το Δ.Σ. του Συλλόγου μας υποβάλλει τις παρακάτω προτάσεις: Α) την άμεση παύση της υποχρέωσης προσκόμισης και συνυποβολής του πιστοποιητικό πολυτεκνικής ιδιότητας, στους διαγωνισμούς του Α.Σ.Ε.Π., το οποίο εκδίδεται από ένα Ν.Π.Ι.Δ., ήτοι την Α.Σ.Π.Ε., ώστε η διαδικασία αυτή να μην έχει εφεξής δυσμενείς επιπτώσεις στις πολύτεκνες οικογένειες (όπως π.χ. οικονομική επιβάρυνση, υποχρέωση εγγραφής σε σωματείο, αναίτιο αποκλεισμό πολύτεκνων οικογενειών από το δικαίωμα στην εργασία κλπ), αλλά να υπάρχει κοινωνική δικαιοσύνη σε όλες τις πολύτεκνες οικογένειες της χώρας, στο δικαίωμα της συμμετοχής τους, στους διαγωνισμούς του Α.Σ.Ε.Π. και στις προσλήψεις σε κάθε Δημόσιο Φορέα, ιδίως σήμερα που η ανεργία έχει αλλάξει την καθημερινή ζωή πολλών πολύτεκνων οικογενειών και που η οποιαδήποτε θέση εργασίας σε κάποιον δημόσιο φορέα ή σε κάποιον Ο.Τ.Α. θα μπορούσε να προσφέρει σε πολλούς πολύτεκνους γονείς τη βάση για ένα αξιοπρεπές επίπεδο ζωής για εκείνους και τα παιδιά τους. Β) την κατάργηση των πολυτεκνικών βιβλιαρίων και της συνακόλουθης θεώρησής τους από τα σωματεία της ΑΣΠΕ (ΝΠΙΔ), ώστε τα ευεργετήματα που απορρέουν από την ισχύουσα νομοθεσία, να ισχύουν για ΟΛΕΣ τις πολύτεκνες οικογένειες της χώρας, είτε έχουν λάβει πολυτεκνική ιδιότητα από την ΑΣΠΕ, είτε όχι. Γ) την εφαρμογή και έκδοση υπουργικής εφαρμοστικής απόφασης για την παράγραφο 1, υποπαράγραφο στ, περίπτωση γγ, του Νόμου 4530/2018, όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι από τον ΟΠΕΚΑ θα παρέχεται: «η Κάρτα μετακίνησης Πολυτέκνων [άρθρο 10 του ν. 2963/2001 (Α ́268), άρθρο 17 παρ. 10 τουν. 3534/2007 (Α ́40)», ώστε τα ευεργετήματα για τους πολύτεκνους, που αποτελούν κοινωνικό δικαίωμα και υποχρέωση της πολιτείας, να απονέμονται σε όλους από κρατικό φορέα, χωρίς καμιά δυσμενή συνέπεια για τους ωφελούμενους. Διατηρώντας άσβεστη την ελπίδα ότι έχετε τη διάθεση, το σθένος και την αποφασιστικότητα να στηρίξετε εν τοις πράγμασι τις πολύτεκνες οικογένειες της χώρας, και όχι μόνο 200 άτομα που αποτελούν την Α.Σ.Π.Ε. και εκφράζουν την ιδεολογία της, σας παρακαλούμε θερμά όπως ενσκήψετε με ειλικρινές ενδιαφέρον και σε αυτά τα προβλήματα που σας αναφέρουμε και να στηρίξετε όλους αυτούς τους συμπολίτες μας, οι οποίοι αποφασίζουν σε αυτήν την τόσο δύσκολη χρονική περίοδο να αυξήσουν τα μέλη των οικογενειών τους, έχοντας εμπιστοσύνη στο κοινωνικό κράτος δικαίου της πατρίδας μας, λαμβάνοντας υπ’ όψιν σας, την εν λόγω πρότασή μας, η οποία αφορά στην προτεινόμενη από το Δ.Σ. του Συλλόγου μας τροπολογία περί τροποποίησης άρθρων της ισχύουσας νομοθεσίας, οι οποίες αιτούμαστε θερμά να περιληφθούν στο σχέδιο νόμου «Επίδομα Γέννησης & Λοιπές Διατάξεις», που ήδη είναι σε δημόσια διαβούλευση. Σας επισυνάπτουμε λοιπόν, την αιτιολογική έκθεση και τις τροποποιήσεις επί των άρθρων σε συγκεκριμένους νόμους, που αφορούν το σύνολο των πολύτεκνων οικογενειών της χώρας μας. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ Στο σχέδιο νόμου «Επίδομα Γέννησης & Λοιπές Διατάξεις» Θέμα : ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ Η παρούσα τροπολογία - προσθήκη αφορά : Α) το δικαίωμα της ίσης προστασίας από την πολιτεία σε όλες τις πολύτεκνες οικογένειες, Β) το δικαίωμα της ίσης πρόσβασης στην εργασία σε όλες τις πολύτεκνες οικογένειες, Γ) το δικαίωμα της ελευθερίας σύστασης ενώσεων, περιλαμβανομένης όμως και της αρνητικής ελευθερίας ένωσης, της ελευθερίας δηλαδή της μη σύστασης ένωσης και μη προσχωρήσεως ή μη συμμετοχής σε αυτήν, χωρίς δυσμενείς συνέπειες για τον μη συμμετέχοντα. Όπως είναι γνωστό, η Α.Σ.Π.Ε. θεωρεί πολύτεκνους, όσους με τις διατάξεις του Ν. 3454/2006 ΦΕΚ 75/Α/7-4-2006), λαμβάνουν πολυτεκνική ιδιότητα από την Α.Σ.Π.Ε. , μέσω της υποχρεωτικής εγγραφής τους, σε κάποια ένωση/ σωματείο πολυτέκνων, το οποίο είναι μέλος της Α.Σ.Π.Ε. Αντιθέτως οι πολύτεκνοι γονείς που δεν έχουν εγγραφεί σε κάποια ένωση ή σωματείο της Α.Σ.Π.Ε., για λόγους όπως π.χ. την άσκηση του συνταγματικού δικαιώματός τους ,σύμφωνα με το άρθρο 12 του Συντάγματος, της μη προσχωρήσεως σε κάποια ένωση και μη συμμετοχής τους σε αυτή, η Α.Σ.Π.Ε. σε πολλές επιστολές της, στην Κεντρική Διοίκηση και σε οργανισμούς, τους χαρακτηρίζει «επιτήδειους», «μαϊμού πολύτεκνους» κλπ. , αιτούμενη να αναζητείται το πιστοποιητικό πολυτεκνικής ιδιότητας, το οποίο εκδίδεται από την Α.Σ.Π.Ε., σε κάθε συναλλαγή του πολυτέκνου με την Πολιτεία & τις Ανεξάρτητες Αρχές. Εντούτοις, η οικογένεια και συγκεκριμένα η πολύτεκνη οικογένεια προστατεύεται από το κράτος κατά ρητή επιταγή του άρθρου 21 παράγραφος 1 και 2 του Συντάγματος και έχει το δικαίωμα ειδικής φροντίδας από αυτό. Συνεπώς, τα θετικά μέτρα προνομιακής μεταχείρισης όλων των πολύτεκνων οικογενειών θεωρούνται επιβεβλημένα από τις συνταγματικές διατάξεις, ως αποστολή του κράτους. Περαιτέρω, ο Ν. 2646/98 περί «Οργάνωσης και λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας» εντάσσει στο άρθρο 1 παράγραφος 1, τα προγράμματα για τη στήριξη της οικογένειας στην κοινωνική φροντίδα, στη δε παράγραφο 2, του ίδιου άρθρου αναφέρεται ότι η παροχή κοινωνικής φροντίδας είναι ευθύνη του κράτους. Η προστασία, λοιπόν, της πολύτεκνης οικογένειας συνιστά κοινωνικό δικαίωμα, προστατευόμενο από το Σύνταγμα και η προάσπιση των κοινωνικών δικαιωμάτων αποτελεί υποχρέωση του κράτους. Τα δε κοινωνικά δικαιώματα είναι δημόσια δικαιώματα, η συνταγματική κατοχύρωση των οποίων γεννάει αξιώσεις των πολύτεκνων οικογενειών, ήτοι τη δυνατότητα να απαιτούν από το κράτος και τους οργανισμούς του συγκεκριμένες πράξεις για την προάσπισή τους. Συνεπώς ο χαρακτηρισμός ενός προσώπου ως πολυτέκνου αποτελεί κοινωνικό δικαίωμα και καθίσταται ταυτόχρονα υποχρέωση του κράτους. ΠΡΟΣΘΗΚΗ – ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ Α. Το άρθρο πρώτο του Ν. 1910/1944 και συνεπώς το άρθρο 6 του νόμου 3454/06, αντικαθιστάται ως εξής : «1. Πολύτεκνοι υπό την έννοια του παρόντος νόμου είναι οι γονείς οι έχοντες τη γονική μέριμνα και επιμέλεια τεσσάρων τουλάχιστον τέκνων από έναν ή περισσότερους γάμους ή νομιμοποιηθέντων ή νομίμως αναγνωρισθέντων ή υιοθετημένων. Στα τέκνα αυτά συνυπολογίζονται και αυτά με οποιαδήποτε αναπηρία σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω ισοβίως, ανεξαρτήτως ηλικίας και οικογενειακής κατάστασης. 2. Ο γονέας χωρίς σύζυγο, ο οποίος έχει τη γονική μέριμνα και επιμέλεια των τέκνων του και είναι μόνος υπόχρεος σε διατροφή αυτών, θεωρείται πολύτεκνος, εφόσον έχει τρία τέκνα από τον ίδιο ή διαφορετικούς γάμους ή νομιμοποιηθέντα ή νομίμως αναγνωρισθέντα ή υιοθετημένα ή εκτός γάμου γεννηθέντα. Στα τέκνα αυτά συνυπολογίζονται και όσα έχουν οποιαδήποτε αναπηρία σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ισοβίως, ανεξαρτήτως ηλικίας. 3. Αν ο ένας από τους γονείς κατέστη ανάπηρος εξ οιασδήποτε αιτίας ή ανάπηρος πολέμου σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω ισοβίως, αυτός θεωρείται πολύτεκνος, εφόσον έχει τρία τέκνα εκ των υπαγομένων σε μία από τις περιπτώσεις της πρώτης παραγράφου. 4. Σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, τα απορφανισθέντα τέκνα αποτελούν ιδίαν οικογένεια και, αν είναι τουλάχιστον δύο, απολαμβάνουν όλα τα ευεργετήματα των πολυτέκνων και των τέκνων των πολυτέκνων, υπό τους περιορισμούς της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου». Β. Το άρθρο δεύτερον του Ν. 1910/1944 και συνεπώς το άρθρο 6 του νόμου 3454/06, αντικαθιστάται ως εξής : «1. Η ιδιότητα του πολυτέκνου αποδεικνύεται με το πιστοποιητικό της οικογενειακής του κατάστασης ή αντίστοιχο πιστοποιητικό αρμόδιας αλλοδαπής αρχής. Η παρούσα διάταξη ισχύει από 01/01/2020. 2. Ο ΟΠΕΚΑ απονέμει την κάρτα μετακίνησης πολυτέκνων. 3. Ενστάσεις κατά των αποφάσεων απονομής ή μη της κάρτας μετακίνησης πολυτέκνων από τον ΟΠΕΚΑ υποβάλλονται, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης στον ενδιαφερόμενο, στο Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και εκδικάζονται από την Επιτροπή της παραγράφου 3 του άρθρου 8 του παρόντος». 4. Οι γονείς που αποκτούν την πολυτεκνική ιδιότητα βάσει των διατάξεων του Ν. 860/1979 (ΦΕΚ 2 Α΄), όπως και εκείνοι που την αποκτούν βάσει των διατάξεων του παρόντος, τη διατηρούν ισοβίως και απολαμβάνουν ισοβίως τα δικαιώματα που απορρέουν από την πολυτεκνική ιδιότητα, τα δε τέκνα τους προστατεύονται και απολαμβάνουν των δικαιωμάτων των τέκνων πολυτέκνων όσο διαρκεί η πολυτεκνική ιδιότητα έστω και του ενός γονέα». Γ. Το άρθρο 67, παράγραφος 9 του Ν. 4316/2014, αντικαθιστάται ως εξής : «9. Για την εφαρμογή των διατάξεων περί προσλήψεων προσωπικού του ν. 2190/1994 (Α΄ 28) καθώς και οποιασδήποτε άλλης διάταξης που αναφέρεται στην ιδιότητα του πολυτέκνου, εξαιρουμένου του ν. 2643/1998 (Α΄ 220), ως πολύτεκνος γονέας (και τέκνο πολυτέκνου) νοείται ο κατά τις οικείες διατάξεις του νόμου περί πολυτέκνων οριζόμενος, της πολυτεκνικής ιδιότητας αποδεικνυόμενης από πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του οικείου δήμου ή κοινότητας, στα δημοτολόγια των οποίων είναι γραμμένος. Κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου, προεδρικού διατάγματος, υπουργικής απόφασης κ.λπ. καταργείται».