Αρχική ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)Άρθρο 39Σχόλιο του χρήστη ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ | 29 Ιανουαρίου 2020, 09:03
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
Η επιβολή διπλής κρατήσεως υγείας για την ίδια ιδιότητα (εν προκειμένω, του συνταξιούχου) συνιστά ανεπίτρεπτη υπερασφάλιση. Στο πλαίσιο του άρθρου 22, παρ. 5 του Συντάγματος, ο νομοθέτης λαμβάνει όλα τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να μεγιστοποιήσει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, δηλαδή την προστασία των ασφαλιζόμενων εργαζομένων, αλλά και των συνταξιούχων από τους κοινωνικούς κινδύνους. Δεν είναι δυνατόν όμως η κοινωνική ασφάλιση να οδηγεί σε αντικοινωνικά αποτελέσματα, όπως η υπερασφάλιση. Και τούτο, διότι στην περίπτωση της επιβολής διπλών κρατήσεων και μάλιστα για την ίδια αιτία (υγεία/περίθαλψη), παρατηρείται το παράδοξο φαινόμενο ο συνταξιούχος να συμμετέχει περισσότερες της μία φορές στην κοινωνική αλληλεγγύη. Μόνο ενδεχομένως με την αποκατάσταση της πλήρους ανταποδοτικότητας του ποσού της δεύτερης συνταξιοδοτικής παροχής δεν θα οδηγούμασταν στη στρέβλωση του κοινωνικού χαρακτήρα του θεσμού. Η επαναφορά του δικαιώματος επιλογής του διπλοσυνταξιούχου ως προς την επιβολή των κρατήσεων υπέρ υγείας στις συνταξιοδοτικές του παροχές, θα μπορούσε, υπό τις υφιστάμενες συνθήκες, να ιδωθεί ως ένα εύλογο, ικανό και δίκαιο μέτρο πάταξης της υπερασφάλισης, εφόσον αφενός μεν θα εξυπηρετούσε απολύτως τη θεσμική αποστολή του άρθρου 22, παρ. 5 του Συντάγματος (προστασία από κοινωνικούς κινδύνους), αφετέρου δε θα υλοποιούσε ταυτοχρόνως εκ νέου το σκοπό της θέσπισης των προγενέστερων διατάξεων του άρθρου 14, παρ. 1 ν.δ. 4277/62, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 17, παρ. 1 Ν. 1469/84. Επιπροσθέτως, η επανεισαγωγή του ανωτέρω δικαιώματος επιλογής θα τελούσε σε απόλυτη σύμπνοια και αρμονία με την παλαιότερη διάταξη του άρθρου 39, παρ.1 Ν. 2084/1992, σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται η υποχρεωτική υπαγωγή σε ένα μόνο φορέα κύριας ασφάλισης ή το Δημόσιο, σε ένα φορέα επικουρικής ασφάλισης, σε ένα φορέα ασφάλισης ασθενείας και σε ένα φορέα ασφάλισης πρόνοιας. Στόχος της εκ νέου εγκαθίδρυσης του δικαιώματος επιλογής του διπλοσυνταξιούχου θα πρέπει να είναι, σε κάθε περίπτωση, η ελάφρυνσή του από την υπερβολική και δυσβάσταχτη ενδεχομένως υποχρέωση εισφορών σε περισσότερο του ενός ασφαλιστικά ταμεία και μάλιστα χωρίς άμεσα ορατό όφελος. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ Άρθρο 44 Ν. 4387/2016 Εισφορές υγειονομικής περίθαλψης συνταξιούχων Η παρ. 31 του άρθρου 1 του Ν. 4334/2015 (Α` 80) η οποία με τις διατάξεις της περίπτωσης 2, υποπαράγραφος Ε2 της παραγράφου Ε του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015 (Α` 94) αναριθμήθηκε σε παρ. 30, αντικαθίσταται ως ακολούθως: «30. α) Από 1.7.2016 η εισφορά υγειονομικής περίθαλψης υπέρ ΕΟΠΥΥ για παροχές ασθενείας σε είδος των συνταξιούχων καθορίζεται σε ποσοστό 6%, και υπολογίζεται επί του καταβαλλόμενου ποσού κύριας σύνταξης αφού αφαιρεθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων του άρθρου 38 του Ν. 3863/2010 (Α` 115) και των παραγράφων 11 και 12 του άρθρου 44 του Ν. 3986/2011 (Α` 152). Σε περίπτωση συρροής περισσότερων της μίας κύριων συντάξεων στο ίδιο πρόσωπο, το ως άνω ποσοστό ύψους 6% υπολογίζεται από την ημερομηνία δημοσιεύσεως του παρόντος νόμου και εφεξής αποκλειστικώς επί ενός εκ των καταβαλλόμενων ποσών κύριων συντάξεων και κατόπιν επιλογής του συνταξιούχου, ανεξαρτήτως αιτίας και αφού αφαιρεθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων του άρθρου 38 του Ν. 3863/2010 (Α` 115), και των παραγράφων 11 και 12 που Ν. 3986/2011 (Α` 152). Στην περίπτωση κατά την οποία συνταξιούχοι λαμβάνουν σύνταξη και αποδοχές από μισθωτή εργασία ή από άσκηση επαγγέλματος ή απασχόλησης, καταβάλλεται το προβλεπόμενο ποσοστό εισφοράς υπέρ υγειονομικής περίθαλψης επί της συντάξεως που λαμβάνουν, καθώς και επί των πάσης φύσεως αποδοχών ή επί του μηνιαίου εισοδήματός τους. β) Από 1.1.2016 παρακρατείται εισφορά 6% υπέρ ΕΟΠΥΥ από τις επικουρικές συντάξεις, των συνταξιούχων που καλύπτονται για παροχές ασθένειας σε είδος από τον ΕΟΠΥΥ υπολογιζόμενης επί του καταβαλλόμενου ποσού επικουρικής σύνταξης αφού αφαιρεθεί το ποσό που αντιστοιχεί στην Ειδική Εισφορά Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης της παρ. 13 του άρθρου 44 του Ν. 3986/2011 (Α` 152). Σε περίπτωση συρροής περισσότερων, της μίας επικουρικής, συντάξεων στο ίδιο πρόσωπο, το ως άνω ποσοστό ύψους 6% υπολογίζεται από την ημερομηνία δημοσιεύσεως του παρόντος νόμου και εφεξής αποκλειστικώς επί ενός εκ των καταβαλλόμενων ποσών επικουρικών συντάξεων και κατόπιν επιλογής του συνταξιούχου, ανεξαρτήτως κατηγορίας και αφού αφαιρεθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στην Ειδική Εισφορά Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης της παρ. 13 του άρθρου 44 του Ν. 3986/2011 (Α` 152).