Αρχική ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)Άρθρο 36Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΑΤΕ | 4 Φεβρουαρίου 2020, 13:57
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ 6 – Τ.Κ. 106 71 ΤΗΛ.: 21036 37 726, 21036 23 583 FAX : 210 36 02 101 email : silsinate@hotmail.com Αρ. πρωτ.: 4 Αθήνα, 3 Φεβρουαρίου 2020 Προς τους Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων – κ. Ιωάννη Βρούτση Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων– κα Δόμνα Μιχαηλίδου Ενταύθα ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΘΕΜΑ : Απόψεις επί του υπό Διαβούλευση Σχεδίου Νόμου, για την «Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση» και Εντοπισμός Προβλημάτων του Επανυπολογισμού των Συντάξεων που Χρήζουν Άμεσης Αντιμετώπισης. Κύριε Υπουργέ, Κυρία Υφυπουργός, 1. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ 1.1. Τόσο το προϊσχύον «Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης» όσο και η υπό διαβούλευση «Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση» στηρίζονται και στην «Αρχή της Ισότητας». Επιπλέον, η «Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση» διέπεται, μεταξύ άλλων, και από την Αρχή της Ανταποδοτικότητας, ενώ δεν έχει ως νομοθετημένο σκοπό την «αξιοπρεπή διαβίωση» των Συνταξιούχων, αν και, στην Αιτιολογική Έκθεση του Νομοσχεδίου, γίνεται αναφορά στην ανάγκη εξασφάλισης της αξιοπρεπούς διαβίωσής τους. Παρά το γεγονός ότι κατά την Αιτιολογική Έκθεση του νέου Σχεδίου Νόμου διακηρύσσεται η επιδίωξη για «αποκατάσταση της αρχής της ισότητας και διασφάλιση της αρχής της ανταποδοτικότητας», τόσο το προϊσχύον σύστημα όσο και το υπό διαβούλευση, υιοθετούν πολιτικές, οι οποίες, τελικά, θέτουν σε εμφανώς υποδεέστερη μοίρα τους παλαιότερους Συνταξιούχους έναντι των νεωτέρων, παραβιάζοντας κατάφωρα τις ως άνω δύο Αρχές της Ισότητας και της Ανταποδοτικότητας. 1.2. Αναλυτικότερα : Οι Συντάξεις των παλαιών Συνταξιούχων έχουν κανονιστεί με βάση τις τότε «συντάξιμες αποδοχές» τους ή «συντάξιμο μισθό» τους, κατά το Ν. 4387/16, οι οποίες, στις περιπτώσεις μίας σειράς Ασφαλιστικών Ταμείων, ήταν σημαντικά [μέχρι και 50%], χαμηλότερες των «εισφοροδοτικών αποδοχών» τους, οι οποίες, πέρα από τις τακτικές μηνιαίες αποδοχές τους, περιλαμβάνουν επιπλέον τα Δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων, το Επίδομα Αδείας καθώς και τις πάσης φύσης έκτακτες αποδοχές τους, όπως υπερωριακές και εκτός έδρας αμοιβές κλπ. Αντίθετα, οι νεώτεροι Συνταξιούχοι, [μετά την 12.5.2016], απολαμβάνουν Συντάξεις, οι οποίες περιλαμβάνουν το σύνολο των «εισφοροδοτικών τους αποδοχών», οι οποίες, έχοντας, κατά κανόνα, ως εκκίνηση το έτος 2002, αντιπροσωπεύουν τις, κατά τεκμήριο, υψηλότερες αποδοχές του εργασιακού τους βίου. Με τα δεδομένα αυτά και με καθορισμένα και ενιαία τα «ποσοστά αναπλήρωσης» τόσο του «συντάξιμου μισθού» των παλαιοτέρων Συνταξιούχων όσο και των «συνταξίμων αποδοχών» των νεώτερων οδηγούν, ceteris paribus, σε Συντάξεις το περιεχόμενο και το ύψος των οποίων διαφέρουν, δεδομένου ότι τις νέες Συντάξεις συνδιαμορφώνουν πέρα από το σύνολο όλων των επιμέρους τακτικών επιδομάτων και τα Οικογενειακά Επιδόματα, [Γάμου και Τέκνων], τα Δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων, το Επίδομα Αδείας κ.α., παροχές που ΔΕΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΝΟΝΤΑΙ στις παλαιές Συντάξεις, κατά παράβαση της Αρχής της Ισότητας. 1.3. Επιπλέον, παλαιοί Συνταξιούχοι, οι οποίοι, ως ασφαλισμένοι, κατέβαλαν υψηλότερες ασφαλιστικές εισφορές, έναντι εκείνων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, προσμετρούν μέρος μόνο του ασφαλιστικού τους χρόνου, για τον οποίο έχουν καταβάλει τις υψηλότερες εισφορές, δεδομένου ότι ως χρόνος έναρξης των εισφορών αυτών ενημερωθήκαμε ότι καθορίστηκε, όλως αυθαίρετα, το έτος 1987, παραβιάζοντας κατάφωρα τις επιταγές του άρθρου 30, παρ. 1 του Ν. 4387/16, οι οποίες ρητά ορίζουν ότι η προσαύξηση υπολογίζεται «για κάθε έτος που έχει καταβληθεί επιπλέον εισφορά». Η «επιλογή» αυτή έχει ως αποτέλεσμα ότι Συνταξιούχος των αρχών της δεκαετίας του 1990 έχει επωφεληθεί, παρά τη θέλησή του, από τις υψηλότερες εισφορές του ΜΟΝΟ για ένα πολύ μικρό τμήμα του εργασιακού του βίου, σε σχέση με εκείνο κατά τον οποίο πράγματι κατέβαλε τις εισφορές αυτές, ενώ, αντίθετα, για όσους προσλήφθηκαν μετά το 1986 συνυπολογίζεται το σύνολο του χρόνου, για τον οποίο είχαν καταβάλλει τις υψηλότερες εισφορές για τις Κύριες Συντάξεις τους. Με την «επιλογή» αυτή, παραβιάζονται τόσο η Αρχή της Ισότητας όσο και της Ανταποδοτικότητας. 1.4. Το πρόβλημα της άνισης αντιμετώπισης των υψηλότερων εισφορών μεταξύ νέων και παλαιών Συνταξιούχων, καθίσταται εντονότερο σ’ ότι αφορά στον επανυπολογισμό των Επικουρικών Συντάξεων που επήλθε με την αντισυνταγματική Υ.Α. της 7.6.2019 και συνεχίζεται με το άρθρο 44 του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου, που αντικατάστησε το άρθρο 96 του Ν. 4387/16 διότι : Στους μεν παλαιούς Συνταξιούχος παραβιάζονται ο Αρχές της Ισότητας και της Ανταποδοτικότητας, αφού ο Συντελεστής Επανυπολογισμού, με βάση τον οποίο έγινε η αναπροσαρμογή τους από 1.6.2016, ΔΕΝ μπορούσε να λάβει τιμές μεγαλύτερες της μονάδας, λόγω ακριβώς των καταβληθεισών υψηλότερων εισφορών, όπως αναγνωρίζει ότι συμβαίνει το αρμόδιο Υπουργείο, με παλαιότερο Υπόμνημά του προς το ΣτΕ. Τέτοιος, όμως, περιορισμός καλώς δεν υφίσταται στον προσδιορισμό του ύψους των Επικουρικών Συντάξεων των νέων Συνταξιούχων, γεγονός που στοιχειοθετεί μία ακόμη άνιση μεταχείριση των παλαιών. 1.5. Στο σημείο αυτό, επισημαίνεται ότι η διατύπωση της πρώτης περιόδου της παραγράφου 4 του νέου άρθρου 96 του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου δεν φαίνεται να λαμβάνει υπόψη ότι, από 31.12.2014 ή 31.5.2016 ή μέχρι την ισχύ του άνω άρθρου, είναι ενδεχόμενο αν μη βέβαιο ότι έχουν επέλθει μεταβολές στο ύψος των αναπροσαρμοσμένων Επικουρικών Συντάξεων, κυρίως λόγω μεταβολών στα Επιδόματα Τέκνων, που θα καθιστούσαν την όποια «επιστροφή στο παρελθόν» εξόχως προβληματική, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη ότι, προ της αναπροσαρμογής, οι συνολικές Επικουρικές Συντάξεις μειώνονταν, όπως ακριβώς προέβλεπαν οι Νόμοι 4024/2011, 4051/2012, 4093/2012 και 4052/2012, και άρα τα προ φόρου ποσά θα πρέπει να συμπληρωθούν με κάποια θετική ή αρνητική διαφορά για την τύχη της οποίας ΟΥΔΕΝ προβλέπεται. Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο, με την ΕΙΚΟΝΙΚΗ επιβολή Εισφοράς Υγείας σε ποσά που δεν υπόκειντο σε τέτοια εισφορά, όταν, μάλιστα, οι διατάξεις του άρθρου 1, παρ. 30 του Ν. 4334/15, ουδέποτε εφαρμόστηκαν κατά γράμμα. 2. ΤΑ ΠΡΟΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΘΕΜΑΤΑ Με βάση και τα όσα αναπτύσσονται παραπάνω, τα προς άμεση αντιμετώπιση θέματα, κατά τους επερχόμενους επανυπολογισμούς των Κύριων και Επικουρικών Συντάξεων είναι τα ακόλουθα : 2.1. Επίδομα Γάμου Με δεδομένο ότι, με τη διάταξη του άρθρου 1 του Νόμου 4583/2018, καταργήθηκαν οι διατάξεις των άρθρων 1 και 2 του Νόμου 4472/2017, οι οποίες καταργούσαν, από 1.1.2019, το Επίδομα Γάμου των παλαιών Συνταξιούχων, καθίσταται προφανές ότι, κατά τον επερχόμενο επανυπολογισμό των Κύριων Συντάξεων, πρέπει να συμπεριληφθεί το Επίδομα Γάμου, όσων το δικαιούνταν κατά την 1η.1.2019, υπολογιζόμενο επί του αθροίσματος Εθνικής και Ανταποδοτικής Σύνταξης, διαμορφώνοντας τοιουτοτρόπως ένα νέο «σύνολο αποδοχών» υπό τον περιορισμό, βεβαίως, του ανωτάτου ορίου που έχει θεσπίσει το άρθρο 120 του Νόμου 4623/2019. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζονται οι Αρχές της Ισότητας και Ανταποδοτικότητας, οι οποίες, ειδικότερα επιβάλλονται και από τις διατάξεις της αυξημένου κύρους 102 Δ.Σ.Ε. Προκειμένου δε να μην θεωρηθεί ότι με την πρόταση αυτή επιχειρείται διαφοροποίηση των παλαιών Συνταξιούχων, σε σχέση με τους νεώτερους, το Επίδομα Γάμου θα μπορούσε, εναλλακτικά, να υπολογίζεται ΜΟΝΟ επί τους ύψους της Ανταποδοτικής Σύνταξής τους. 2.2. Δώρα Εορτών και Επίδομα Αδείας Προκειμένου να αμβλυνθεί, σε κάποιο βαθμό, η άνιση αντιμετώπιση των παλαιών, σε σχέση με τους νέους Συνταξιούχους, στο ύψος των Συντάξεών τους, εξ αιτίας των παροχών αυτών, κρίνονται επιβεβλημένα τα ακόλουθα: Για μεν τις Κύριες Συντάξεις, η προκύπτουσα Ανταποδοτική Σύνταξη πρέπει να προσαυξάνεται κατά το 1/12 [ένα δωδέκατο], του ετήσιου Επιδόματος, [μέχρι 800,00 Ευρώ], που δικαιούταν να λαμβάνουν, κατά το Νόμο, παλαιοί Συνταξιούχοι μέχρι την 31.12.2012. Για δε τις Επικουρικές Συντάξεις πρέπει, προ της ισχύος του νέου Νόμου, να επαναληφθεί ο επανυπολογισμός τους, με συνυπολογισμό στο μέγεθος της ζημίας (a) του 1/12 [ενός δωδέκατου] δύο [2] Επικουρικών Συντάξεων ανά έτος, όπως τις εισέπρατταν οι Συνταξιούχοι μέχρι την 31.12.2012. 2.3. Υπερβάλλουσες Ασφαλιστικές Εισφορές Για την αποκατάσταση των Αρχών της Ισότητας και Ανταποδοτικότητας και στο θέμα αυτό, κρίνεται επιβεβλημένο να γίνουν τα εξής : Για μεν τις Κύριες Συντάξεις, οι διαφορές στα ύψη των καταβαλλόμενων ασφαλιστικών εισφορών πρέπει να ληφθούν υπόψη όχι μόνο από την πρώτη ημέρα ισχύος τους για κάθε Συνταξιούχο, όπως ο Νόμος ορίζει, αλλά και για τους αναγνωρισμένους με εξαγορά πλασματικούς χρόνους ασφάλισης, [σπουδών, στρατού κλπ.], για τους οποίους, κατά την ημέρα έγκρισης του σχετικού αιτήματος ίσχυαν υψηλότερα ποσοστά ασφαλιστικών εισφορών από εκείνα του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ. Για δε τις Επικουρικές Συντάξεις, πριν την εφαρμογή των διατάξεων του νέου Νόμου, πρέπει να επαναληφθεί ο επανυπολογισμός τους με κατάργηση της ανισότητας του Συντελεστή Επανυπολογισμού [Σ.Ε≤1], ώστε στη συνέχεια, με τη νέα διάταξη του Σχεδίου Νόμου, να ισχύσει και για τις Επικουρικές Συντάξεις ό,τι έχει κριθεί ως συνταγματικά ορθό για τις Κύριες, ήτοι η τακτοποίηση της όποιας προκύπτουσας διαφοράς ισόποσα εντός μίας πενταετίας, αρχής γενομένης από 1.7.2020. 2.4. Περιπτώσεις με Αρνητική Προσωπική Διαφορά Στις περιπτώσεις αυτές, ήδη κατά τα δύο πρώτα χρόνια εφαρμογής του θεσμού της σταδιακής, εντός μίας 5/ετίας, εξάλειψης της αρνητικής Προσωπικής Διαφοράς [Π.Δ.], κατά μεν το 2019 οι κρατήσεις υπέρ ΑΚΑΓΕ και ΕΟΠΥΥ υπολογίζονται επί ΑΝΥΠΑΡΚΤΟΥ εισοδήματος, αφού τα 4/5 της Π.Δ. εξακολουθούσαν να οφείλονται, κατά δε το 2020 τα 3/5 εξακολουθούν να οφείλονται, γεγονός που μειώνει, άνευ νομικού ερείσματος, τις Συντάξεις της κατηγορίας αυτής, και, για το λόγο αυτό, πρέπει να προχωρήσει άμεσα η αποκατάσταση της νομιμότητας. 2.5. Άλλες Περιπτώσεις 2.5.1. Διαπιστώνεται ότι οι συντάξιμοι μισθοί των παλαιών Συνταξιούχων, που λήφθηκαν υπόψη κατά τον επανυπολογισμό των Κύριων Συντάξεών τους, είχαν αναπροσαρμοσθεί, όπως ο Νόμος προέβλεπε, μέχρι τη 12η.5.2016. Κατά το Νόμο 4387/2016, η ημερομηνία αυτή θεωρήθηκε αποδεκτή, δεδομένου ότι από 1.1.2017 προβλεπόταν ότι θα αυξάνονταν όλες γενικά οι Συντάξεις. Όμως, με μεταγενέστερους Νόμους, ορίσθηκε ότι οι αυξήσεις αυτές θα εφαρμόζονταν από την 1η.1.2023. Με το δεδομένο αυτό, την 1η.1.2019, κατά την οποία, τελικά, πραγματοποιήθηκε ο επανυπολογισμός των Κύριων Συντάξεων, ο συντάξιμος μισθός θα έπρεπε να είναι εκείνος της 31ης.12.2018 και όχι της 12ης.5.2016, διότι για τον προσδιορισμό της προκύπτουσας Π.Δ. ΔΕΝ είναι δυνατό να συγκρίνονται ποσά που αναφέρονται σε διαφορετικούς χρόνους, όταν τα ποσά αυτά διαμορφώνονται από τη διάσταση του χρόνου. Συνεπώς, κατά τον επανυπολογισμό που θα πραγματοποιηθεί μετά την ισχύ του Τρίτου Μέρους του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου, πρέπει ο συντάξιμος μισθός των παλαιών Συνταξιούχων, επί του οποίου θα προσδιορισθεί η Ανταποδοτική τους Σύνταξη, να είναι εκείνος της 31ης.12.2018, και όχι προγενέστερους, διότι αυτό θέτει, για έναν ακόμη λόγο, σε άνιση θέση τους παλαιούς σε σχέση με τους νεώτερους Συνταξιούχους. 2.5.2. Επειδή έχει διαπιστωθεί ότι κατά τον αρχικό κανονισμό της Κύριας Σύνταξης Συναδέλφων μας, για διάφορους λόγους, ΔΕΝ έχουν ληφθεί υπόψη χρόνια πραγματικής ασφάλισης, γεγονός που επιδρά αρνητικά στο δικαιούμενο Συντελεστή Αναπροσαρμογής τους. Επιβάλλεται, συνεπώς, να παρασχεθεί η δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να προσκομίσουν τα αναγκαία αποδεικτικά στοιχεία πριν ή και μετά το νέο επανυπολογισμό των Κύριων Συντάξεων, ώστε να επέλθουν οι αναλογούσες προσαρμογές στην Ανταποδοτική τους Σύνταξη. 2.5.3. Επειδή έχει επίσης διαπιστωθεί ότι Συνταξιούχος, με πολύ περισσότερα από 20 χρόνια ασφάλισης, του αναγνωρίσθηκε Εθνική Σύνταξη μικρότερη των 384,00 Ευρώ, είναι επιτακτική ανάγκη να αντιμετωπιστούν άμεσα τέτοια προβλήματα, με την ίδια όπως και προηγούμενα δυνατότητα, προκειμένου να μην κλονιστεί η εμπιστοσύνη των Συνταξιούχων προς τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ. Κύριε Υπουργέ, Κυρία Υφυπουργός, Ειλικρινά πιστεύουμε ότι οι παραπάνω επισημάνσεις μας στηρίζονται στη λογική, στην ηθική και στο δίκαιο. Με το δεδομένο αυτό, προσδοκούμε ότι τα θέματα που προσεγγίσαμε θα αντιμετωπιστούν έγκαιρα, ώστε να αποφευχθούν νέοι δικαστικοί αγώνες από τους κατ΄ επανάληψη δοκιμασθέντες, κατά την τελευταία 10/ετία, Συνταξιούχους. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, παραμένουμε στη διάθεσή σας για τα όποια τυχόν πρόσθετα στοιχεία ή διευκρινίσεις. Με Εκτίμηση, Για το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΑΝΑΠΛ. ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΑΝΤΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΙΩΝΑ