Αρχική ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)Άρθρο 29Σχόλιο του χρήστη ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΑΚΜΑΚΑΣ | 4 Φεβρουαρίου 2020, 21:54
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
ΘΕΜΑ. ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗ (τ.ΕΛΠΠ) ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ τ.ΤΣΜΕΔΕ/ΕΦΚΑ Εσφαλμένη εφαρμογή του υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης εκ του κλάδου ΕΛΠΠ - Ειδικής Προσαύξησης του πρώην ΕΤΑΑ – ΤΣΜΕΔΕ κατά τις διατάξεις του ν. 4387/2016 και των εφαρμοστικών του Εγκυκλίων, Εξαιτίας της οποίας παραβιάζεται η αρχή της αναλογικότητας και δημιουργείται καθεστώς άνισης μεταχείρισης μεταξύ των ασφαλισμένων του πρώην ΕΤΑΑ - ΤΣΜΕΔΕ. Κύριε Υπουργέ όλο αυτό το κομμάτι της σύνταξης που αφορά χιλιάδες Μηχανικούς ειδικά Ελεύθερους Επαγγελματίες και όχι μόνον τους αδικεί κατάφωρα αφού ο νόμος Κατρούγκαλου 4387/16 για το τμημα της ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗΣ σχεδιάστηκε με απόλυτη προχειρότητα και σειρά λαθών. Παρατήρηση Νο.(1). Η ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗ (τ.ΕΛΠΠ) αποτελεί ουσιαστικώς μία ειδική πρόσθετη συνταξιοδοτική παροχή, καταβαλλόμενη από τον κλάδο κύριας σύνταξης του Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε με χαρακτηριστικά αναδιανεμητικής σύνταξης . Είχε δικό της ξεχωριστό και διακριτό σύστημα εισφορών και όχι πρόσθετο ποσοστό επί των εισφορών της κύριας σύνταξης . Οι Μηχανικοί ηταν υποχρεωτικώς ασφαλισμένοι στην ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗ (τ. ΕΛΠΠ) . Η δεξαμενή λοιπον της ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗ τροφοδοτείτο 1. Από τις πρόσθετες εισφορές των Μηχανικών υπερ Ειδκής Προσαύξησης 2. Από τα ποσοστά 2% κοκ υπερ ΤΣΜΕΔΕ για όλες τις μελέτες που υλοποιούσαν , ποσά που στην ουσία ηταν εισφορές (βλεπε συμβολαιογράφους) 3. Από την ευρωστία του ταμείου αφού μέχρι την κρίση υπήρχε αναλογία εργαζομένων/συνταξιουχων Μηχανικών 7/1 και στην περίοδο της κρίσης 3κ1/2/ προς 1, με αποτέλεσμα το Ταμείο να παρέχει συνταξιοδοτική παροχή στους Συνταξιούχους Μηχανικούς σύμφωνα με τον πινακα (2) , και χωρίς καμία επιβάρυνση του Κρατικού Προυπολογισμού. Η αναλογιστική μελετη λοιπον που έπρεπε να γίνει ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΑΡΧΗ , δεν έγινε ποτέ.!!!! Να τονισθεί ότι η εν λόγω συνταξιοδοτική παροχή δεν έχει καμία σχέση με τον 4387/16 αφού ξεκίνησε το δεύτερο εξάμηνο του 1979 και ολοκληρώθηκε στις 31/12/2015. Με αυτήν την έννοια ως προς αυτήν την σύνταξη δεν υπάρχουν παλαιοί ασφαλισμένοι προ του 4387/16 (13/05/2016) και νέοι ασφαλισμένοι μετά τον 4387/16. Παρατηρηση Νο (2) Μετά τις αποφάσεις του ΣΤΕ 1888,1890 της 4 Οκτωβρίου 2019 έχουμε τα εξής δεδομένα 1. Η ιδρυση του ΕΦΚΑ είναι συνταγματική των εργαζομένων , των συνταξιούχων. Αναφέρει ότι είναι σύμφωνος με το Συνταγμα και την αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας η δημιουργία ενός φορέα για όλους ανεξαιρέτως ιδιότητας καθώς αντιμετωπίζουν όλοι τους ιδιους ασφαλιστικούς κινδύνους (γήρας , ασθένειες , θάνατος) 2. Εκρινε συνταγματικό τον επαναυπολογισμό των συντάξεων των ήδη συνταξιούχων, ώστε να επωμισθούν και αυτοί και όχι μόνον οι νέοι συνταξιούχοι και οι νυν ασφαλισμένοι το βάρος της επιχειρούμενης μεταρρυθμίσεως, για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης και διαγενεακής ισότητας και αλληλεγγύης∙ δεδομένου ότι και αυτοί ωφελούνται εξ ίσου από την επιδιωκόμενη, με την επιχειρούμενη ασφαλιστική μεταρρύθμιση, διασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος, τη διατήρηση δηλαδή της ικανότητάς του να χορηγεί συντάξεις στους υφιστάμενους και στους μελλοντικούς συνταξιούχους. 2. Εκρινε συνταγματικό τον επαναυπολογισμό και διατύπωσε με σαφήνεια ότι στο νόμο Κατρούγκαλου υπάγονται και οι παλαιοί και νέοι και οι μελλοντικοί συνταξιούχοι , ανεξάρτητα πότε ξεκίνησε ο ασφαλιστικός τους βίος καθώς θεωρεί το ΣΤΕ ότι όλοι εξίσου και αναλογικά πρέπει να επωμισθούν το βάρος για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος στο πλαίσιο της αλληλεγύης των γενεών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πλέον δεν υπάρχουν παλαιοί και νέοι Συνταξιούχοι Μηχανικοί αλλά όλοι αντιμετωπίζονται με τις ίδιες αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας. Μετά τον επαναυπολογισμό όλων των συντάξεων των Μηχανικών το ποσό της Σύνταξης απαρτίζεται από τρία ποσά την Εθνική Σύνταξη , την Ανταποδοτική Σύνταξη και την Προσωπική Διαφορά (όπου αυτή είναι διάφορη του μηδενός). Θα πρέπει να τονισθεί ότι η Ειδική Προσαύξηση είναι συνεχεια του ΕΛΠΠ , ξεκίνησε το 1977 και ολοκληρώθηκε στις 31/12/2015 ημερομηνία πριν τις 13/05/2016 της έναρξης του νόμου Κατρούγκαλου. Με τον 4387/16 αλλά και τον επαναυπολογισμό των συντάξεων των ήδη συνταξιούχων προκύπτει ενιαίος υπολογισμός της ανταποδοτικής σύνταξης της Ειδικής Προσαύξησης που είναι γινόμενο τριών πραγμάτων α) του ασφαλιστέου συντάξιμου ποσού της Ειδικής Προσαύξησης β) των ανταποδοτικών μονάδων επιπλέον εισφοράς γ) του συντελεστή 0,075 Οι ανταποδοτικές μονάδες επιπλέον εισφοράς προκύπτουν από τις ημέρες εργασίας που ο ασφαλισμένος στον ασφαλιστικό του βίο έδινε πρόσθετο αυξημένο ασφάλιστρο. Στην προκειμένη περίπτωση 12% ( για όλες τις δυνατές περιπτώσεις έχουμε 12%, 14%, 19,33%) . Ο μαθηματικός τύπος για τις ανταποδοτικές μονάδες επιπλέον εισφοράς είναι ίδιος για όλους τους Συνταξιούχους Μηχανικούς παλαιούς και νέους στα πλαίσια της ισότητας και της αναλογικότητας. Μετά τον επαναυπολογισμό που κριθηκε συνταγματικός, στον ασφαλιστέο συντάξιμο μισθό της Ειδικής Προσαύξησης υπάρχουν τρεις σημαντικές αποκλίσεις , τρεις διαφορετικοί τρόποι υπολογισμού του Συντάξιμου Μισθού της Ειδικής Προσαύξησης καταρρίπτοντας κάθε έννοια ισότητας και της αναλογικότητας . Α)κατηγορία. Παλαιοί Συνταξιούχοι Μηχανικοί προ του 4387/16 Β) κατηγορία. Νέοι Συνταξιούχοι Μηχανικοί με τον 4387/16 Ελεύθεροι Επαγγελματίες , (αλλά και αυτούς που ηταν μισθωτοί , αλλά την περίοδο της κρίσης 2007-2015 ηταν Ελ.Επ.) Γ) κατηγορια. Μισθωτοί Μηχανικοί με τον 4387/16 την περίοδο 2002-2015 και ειδικότερα την περίοδο 2007-2015. Για την (Α) Κατηγορία Συγκεκριμμένα με ΚΥΑ που εκδόθηκε στις 30/06/2017 , πολύ μετά την 13/05/2016 του νόμου 4387/16 νΚατρούγκαλου για προστασία των Συντάξεων Συμπλήρωση της υπ’ αριθ. 26083/887/7.6.2016 (ΦΕΚ 1605/Β’) υπουργικής απόφασης «Αναπροσαρμογή κύριων συντάξεων - Προστασία καταβαλλόμενων συντάξεων» οικ.52331/1861/30.6.2017 (ΦΕΚ 2379/Β’12.7.2017) - ΚΥΑ - Υπ. Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης . Σε αυτήν την ΚΥΑ οικ.52331/1861/30.6.2017 (ΦΕΚ 2379/Β’12.7.2017) αναφέρει ρητά ότι ο συντάξιμος ασφαλιστέος μισθός για την Ειδική Προσαύξηση είναι 1524,60 . Το ποσό αυτό αφορά ολους τους παλαιούς Συνταξιούχους Μηχανικούς τόσο μισθωτούς όσο και Ελεύθερους Επαγγελματίες. Τα ποσά ασφαλιστέος συντάξιμος μισθός για κύρια 1146,32 και ασφαλιστέος συντάξιμος μισθός για Ειδική Προσαύξηση 1524,60 προέκυψαν από επιστημονική μελέτη στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων με συμμετοχή και επιστημονικών φορέων του ΕΦΚΑ , του τ.ΤΣΜΕΔΕ κοκ. Η προηγούμενη κυβέρνηση έκανε αποδεκτή πλήρως την μελέτη και εξέδωσε την ανωτέρω ΚΥΑ , αλλά και Η τωρινή Κυβέρνηση της ΝΔ υιοθέτησε πλήρως την συγκεκριμένη ΚΥΑ και επαναυπολόγισε τις συντάξεις των Συνταξιούχων Μηχανικών για την ανταποδοτική της Ειδικής επί του ποσού των 1524,60 . Σας επισυνάπτεται συνταξιοδοτική απόφαση Επαναυπολογισμού Σύνταξης Μηχανικού και ανάλυση των ποσών. Ετσι 30.000 Παλαιοί Συνταξιούχοι Μηχανικοί και Μισθωτοί και Ελεύθεροι Επαγγελματίες υπολογίζουν την ανταποδοτική τους σύνταξη για την ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗ επί του ποσού των 1524,60 που είναι απολύτως σωστή. Για την (Β) Κατηγορία Και εδώ γίνεται η τεράστια διάκριση στους νέους Συνταξιούχους Μηχανικούς . Συγκρίνοντας έναν Ελεύθερο Επαγγελματία Παλαιό Συνταξιούχο πριν τον 4387/16 και έναν Ελεύθερο Επαγγελματία Νέο Συνταξιούχο με τον 4387/16 , με τις ίδιες ακριβώς ασφαλιστικές εισφορές για 40 χρόνια , με τον ίδιο ακριβώς ασφαλιστικό βίο για 40 χρόνια !!! να καταρρίπτεται κάθε έννοια της ισότητας και της αναλογικότητας , αφού στον νέο Συνταξιούχο Μηχανικό εφαρμόζει την εγκύκλιο Φ.80000/οικ.9187/183/14.2.2018 υπολογισμού της Ειδικής Προσαύξησης του πρώην ΕΤΑΑ – ΤΣΜΕΔΕ κατά τις διατάξεις του ν. 4387/2016 και παίρνει εσφαλμένα !!! σαν συντάξιμο ασφαλιστέο ποσό για Ειδική Προσαύξηση το συντάξιμο ασφαλιστέο ποσό της Κύριας Σύνταξης που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τον ασφαλιστέο μισθό της Ειδικής Προσαύξσης που για τον Ελ.Επ κατά μέσο όρο είναι 960 ευρώ , ενώ στον Παλαιό κάνει χρήση της ΚΥΑ οικ.52331/1861/30.6.2017 (ΦΕΚ 2379/Β’12.7.2017) που εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2017 και βάζει το ποσό των 1524,60 που βεβαίως είναι σωστό αφού στηρίζεται σε επιστημονική μελέτη και έχει γίνει πλήρως αποδεκτή από την παρούσα Κυβέρνηση και από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης . Το αποτέλεσμα είναι να προκύπτει διαφορά συντάξιμου ποσού εις βάρος του νέου Συνταξιούχου Μηχανικού μειωμένη κατά 59% στην ανταποδοτική σύνταξη της Ειδικής Προσαύξησης και σε ποσά στη τελική σύνταξη από 180 ευρώ έως 280 ευρώ για μια συνταξιοδοτική παροχή που ξεκίνησε το 1977 και ολοκληρώθηκε πολύ πριν την εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου, κάνοντας σαφή διάκριση παλαιών και νέων συνταξιούχων Μηχανικών και παραβαίνοντας τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Σε συνέχεια των ανωτέρω επισυνάπτονται αναλυτικά παραδείγματα. Για την (Γ) Κατηγορία Πέραν τούτου είναι και πλήρως εσφαλμένη η επιλογή για ασφαλιστέο Συντάξιμο μισθό Ειδικής Προσαύξησης μέσω της εγκυκλίου Φ.80000/οικ.9187/183/14.2.2018 να παίρνει το Συντάξιμο μισθό της Κύριας Σύνταξης αφού παράγει σειρά λαθών υπέρ κάποιας ομάδας Μισθωτών οι οποίοι δεν έχουν πληρώσει παραπάνω εισφορές για τον κλάδο της Ειδικής Προσαύξησης και πετσοκόβοντας την συνταξιοδοτική παροχή για άλλους. Συγκεκριμένα το υπολογιστικό μοντέλο του νόμου Κατρούγκαλου παίρνει για τον υπολογισμό του Συντάξιμου μισθού της Κύριας την περίοδο από το 2002 εως την ημερομηνία που πρόκειται να κάνει κάποιος αίτηση συνταξιοδότησης. Ας υποθέσουμε κάποιος Μισθωτός κάνει αίτηση το 2020 για σύνταξη και έχει συντάξιμο μισθό 2500 ευρώ. Εδώ γίνεται το εξής παράλογο . Σύμφωνα με τον Πίνακα 1 που δείχνει αναλυτικά τις εισφορές για Ειδική Προσαύξηση την περίοδο από το 01/01/2002- 31/12/2015 (ημερομηνια λήξης της Ειδικής Προσαύξησης) φαίνεται ότι από 01/01/2007 έως 31/12/2015 οι μισθωτοί και οι Ελεύθεροι επαγγελματίες πληρώνουν ακριβώς ίδιες εισφορές , αφού η εργοδοτική εισφορά καταργήθηκε με την ίδρυση του κλάδου της Επικουρικής Σύνταξης από το ΤΣΜΕΔΕ την 01/01/2007. Ετσι για 9 συνεχόμενα χρόνια δίνουν ακριβώς τις ίδιες εισφορές. Ακόμη από το 01/01/2016 έως 31/12/2020 που ο υποψήφιος Μηχανικός θα κάνει αίτηση Συνταξιοδότησης , δίνει μηδενικές εισφορές , προσοχή μηδενικές εισφορές . Πάρα ταύτα τα τελευταία 14 χρόνια που ο εν λόγω μισθωτός έχει ίδιες εισφορές με τον ΕΕ ή μηδενικές εισφορές για την Ειδική Προσαύξηση θα καρπωθεί πολύ μεγάλο ποσό ανταποδοτικής Σύνταξης αφού το γινόμενο θα πολλαπλασιασθεί επί 2500 ευρώ δηλαδή 260% μεγαλύτερο ποσό για την Ειδική από τον ΕΕ, και σε ποσά 750 ευρώ , 850 ευρώ και πάει λέγοντας. Το πρόβλημα προκύπτει και από τον λόγο ότι πρόκειται για μια συνταξιοδοτική παροχή που έχει λήξει (31/12/2015) , ενώ ο συντάξιμος μισθός της Κύριας Σύνταξης δυνητικά μεγαλώνει . Πρόκειται για τεράστιο σφάλμα που βαρύνει αδίκως τον κρατικό Προυπολογισμό και τον προυπολογισμό του ΕΦΚΑ.!!!! ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 1. Ο πολλαπλασιασμός επί ενός σταθερού συντάξιμου ασφαλιστέου τεκμαρτού ποσού (1524,60) για όλους ανεξαιρέτως τους Μηχανικούς Παλαιούς και Νέους για μία συνταξιοδοτική παροχή που έχει λήξει προ του ν. 4387/16 , είναι στη σωστή λογική , σε συμφωνία με το σκεπτικό του ΣΤΕ , κατανέμει τίμια την παροχή της Ειδικής , αφού να λεχθεί ότι ο μισθωτός συλλέγει περισσότερες μονάδες ανταποδοτικής εισφοράς δηλαδή τον δεύτερο συντελεστή του γινομένου στη ρουτίνα υπολογισμού αφού αυτό γίνεται με 19,33% συντελεστή για τους μισθωτούς και όχι 12% συντελεστή που έχουν οι ΕΕ. Να τονισθεί ότι οι εισφορές υλοποιούνταν επί του ιδιου υποτιθέμενου (συντάξιμου) μισθού για όλους ανεξαιρέτως με το ίδιο ακριβώς σύστημα .Επαναλαμβάνεται ότι η εν λόγω συνταξιοδοτική παροχή δεν έχει καμία σχέση με τον 4387/16 αφού ξεκίνησε το δεύτερο εξάμηνο του 1979 και ολοκληρώθηκε στις 31/12/2015. Με αυτήν την έννοια ως προς αυτήν την σύνταξη δεν υπάρχουν παλαιοί ασφαλισμένοι προ του 4387/16 (13/05/2016) και νέοι ασφαλισμένοι μετά τον 4387/16/. 2. Η οδυνηρή περικοπή του 75% στην Ειδική Προσαύξηση , συνιστά ανεπίτρεπτη μείωση και όχι προστασία της σύνταξης, 3. Η έκδοση μεταβατικών Συνταξιοδοτικών αποφάσεων για αυτήν την περίπτωση θα ήταν πιθανόν στο σωστό δρόμο. 4. Οποιαδήποτε εναλλακτικά σκέψη του Υπουργείου για διαφορετική μαθηματική λύση που θα βελτίωνε την κατάσταση που με προχειρότητα και ολέθρια λάθη δημιούργησε η προηγούμενη Κυβέρνηση θα ήταν ευρέως αποδεκτή στον Επιστημονικό Χώρο των Μηχανικών.