Αρχική ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)Άρθρο 24Σχόλιο του χρήστη Κοσμάς Βούρης | 6 Φεβρουαρίου 2020, 01:36
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
Αθήνα 6 Φεβ. 2020 Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, Αξιότιμοι κύριοι του Επιτελείου του Υπουργείου Εργασίας. Επιθυμούμε να σας γνωστοποιήσουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις των μελών του Σωματείου μας, με τη νομική επωνυμία «Σύνδεσμος Αποφοίτων Σχολής Ικάρων», ύστερα από μελέτη του νομοσχεδίου που αναρτήθηκε πρόσφατα για διαβούλευση και το οποίο αφορά στη διαμόρφωση του νέου ασφαλιστικού – συνταξιοδοτικού. ΠΡΟΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Πριν την καταγραφή των παρατηρήσεων και των επιχειρημάτων για την υποστήριξη των θέσεών μας, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι η Ομοσπονδία με την επωνυμία «Πανελλήνια Ομοσπονδία Στρατιωτικών (Π.Ο.Σ.)», της οποία το Σωματείο μας είναι μέλος και η οποία εκπροσωπεί όλους του Κλάδους-Βαθμούς-Ειδικότητες και Εξειδικεύσεις των Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.), υπέβαλε προτάσεις βελτίωσης του νομοσχεδίου αναφορικά με το ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό θέμα των Ειδικών κατηγοριών των Ε.Δ, με τις οποίες το Σωματείο μας (Σύνδεσμος Αποφοίτων Σχολής Ικάρων) συντάσσεται και συμφωνεί. Ως γνωστό, «Ειδικές Κατηγορίες» προσωπικού των Ε.Δ. θεωρούνται: οι Ιπτάμενοι, οι υπηρετούντες στα Υποβρύχια, οι Αλεξιπτωτιστές, το προσωπικό Υποβρυχίων Καταστροφών και Υποβρυχίων Αποστολών γενικότερα, οι Εκκαθαριστές Ναρκοπεδίων και Ναρκαλιευτές. Αντίστοιχες κατηγορίες προσωπικού - πλην Ιπταμένων σε μαχητικά αεροσκάφη και προσωπικού Υποβρυχίων - υπάρχουν στην Αστυνομία (εξουδετέρωσης εκρηκτικών μηχανισμών, αντιτρομοκρατικών αποστολών κλπ), όπως επίσης στο Λιμενικό (Ιπτάμενοι, καταδυτικών αποστολών κλπ). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το κόστος για την εκπαίδευση ενός Ιπταμένου στα αεροσκάφη F-16, μέχρι να καταστεί αυτός ετοιμοπόλεμος, κοστίζει στο Κράτος 5.000.000 $. Για να ξοδεύει αυτά τα χρήματα η Πολιτεία, σημαίνει ότι κρίνει αναγκαία την επιχειρησιακή αυτή επένδυση ανά Ιπτάμενο για την Ακεραιότητα, την Άμυνα και την Ασφάλεια της Χώρας. Τίθεται συνεπώς το ερώτημα: «έχει λογική η δραματική υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου των Ιπταμένων με Μαχητικά αεροσκάφη μετά την αποστρατεία τους ?????» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Κατ΄ αρχάς, θα θέλαμε να εκφράσουμε τη βαθειά ικανοποίηση και την ευαρέσκειά μας, που η Πολιτεία αναγνωρίζει την οικονομική πίεση που δέχτηκαν οι εργαζόμενοι όλων των κατηγοριών στα χρόνια των μνημονίων. Η προσπάθεια που γίνεται τώρα, να εξισορροπηθεί εμπράκτως το βιοτικό επίπεδο του μεγαλύτερου αριθμού των πολιτών (κυρίως από τα 30 μέχρι τα 40 έτη ασφάλισης), με αύξηση των συνταξιοδοτικών αποδοχών, μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους. Είθε οι αυξήσεις αυτές να συνεχιστούν στα αμέσως επόμενα χρόνια, ως αποτέλεσμα βελτίωσης της ελληνικής οικονομίας. Κύριε Υπουργέ, κάθε Έλληνας πολίτης, αντιλαμβάνεται πλήρως τη σημασία για την Άμυνα και την αξία της προσφοράς όλων των προαναφερθεισών ειδικοτήτων εκ του συνόλου του προσωπικού των Ε.Δ. και των Σωμάτων Ασφαλείας. Ουδόλως επιχειρείται με την παρέμβασή μας, υποβάθμιση της αξίας και του ρόλου του κάθε στελέχους – μέλους των Ε.Δ. Αντιθέτως, πιστεύουμε ακράδαντα, ότι ο κάθε Αξιωματικός-Υπαξιωματικός, ως και ο απλός Στρατιώτης, άνδρας ή γυναίκα, είναι πολύτιμο κεφάλαιο της Εθνικής μας Άμυνας. Ο λόγος όμως που επισημαίνουμε εκ παραλλήλου με την Π.Ο.Σ. κάποιες παρατηρήσεις (η Π.Ο.Σ. υποβάλλει γενικότερες παρατηρήσεις, ο Σύνδεσμός μας πιο εξειδικευμένες), είναι ότι θέλουμε να καταδείξουμε την τελείως ιδιαίτερη αποστολή των Ιπταμένων των Μαχητικών Αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) οι οποίοι αποτελούν το προσωπικό εκείνο που λειτουργεί σε εξουθενωτικές συνθήκες και σε καταστάσεις stress πραγματικού πολέμου. Είναι συνεχής η εμπλοκή του για την αντιμετώπιση των Τουρκικών προκλήσεων, από το 1962, αλλά και σταδιακά με συνεχώς αυξανόμενη ένταση από το 1974 μέχρι σήμερα και όλοι οι αρμόδιοι υποτίθεται ότι γνωρίζουν τι σημαίνει αυτό. Δεν είναι σωστό να τονίζουμε και να επαναλαμβάνουμε την επικινδυνότητα των αποστολών και τον βαθμό απωλειών ζωής στην εκτέλεση του καθήκοντος. Αυτά μπορούν να αναζητηθούν στα αρχεία ασφαλείας πτήσεων της Πολεμικής Αεροπορίας και να ανεύρετε άμεσα μέσω του ΓΕΑ. Επιλέξαμε επάγγελμα - λειτούργημα και για αυτό γαλουχηθήκαμε στη Σχολή Ικάρων, δηλαδή, πρωτίστως για να υπηρετήσουμε αξίες και αρχές και όχι για να βιοπορισθούμε. Ωστόσο η ανάληψη υψηλού ρίσκου κατά την εκτέλεση της Αποστολής και ο διαχρονικά αξιοσημείωτος αριθμός απωλειών ζωής, αποτελεί πραγματικότητα και στατιστικό αναμενόμενο. Όλο αυτό το πραγματικό σκηνικό έχει άμεσο αντίκτυπο στον ψυχισμό των στελεχών, αλλά και συνέπειες στις οικογένειές τους, οι οποίες βιώνουν άγρυπνα τις δύσκολες συνθήκες τις οποίες ένα στέλεχος εκ των Ειδικών Κατηγοριών υποχρεούται να αντιμετωπίσει. Επομένως η όποια ανταπόδοση στη σύνταξη δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως λογιστική πράξη και συγκριτική διαδικασία σε σχέση με άλλους κλάδους εργαζομένων, αλλά να στηρίζεται σε βασικές αρχές και αξίες με τις οποίες θα λειτουργήσει αποτελεσματικά η Άμυνα και η Ασφάλεια της χώρας. Βέβαια από σκοπιάς ορθολογισμού και αντικειμενικότητας, αρμόδιος φορέας για να προβεί σε ενέργειες και να υποβάλλει προτάσεις για την υποστήριξη του ασφαλιστικού αυτής της ειδικής κατηγορίας, του εν ενεργεία δηλαδή προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, είναι η φυσική Ηγεσία της Π.Α. και κατ’ επέκταση το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠ.ΕΘ.Α.). Συνεπώς οι παρατηρήσεις που σας υποβάλλονται εν προκειμένω, δεν αποσκοπούν και δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ως παρεμβάσεις στο έργο και την ευθύνη των προαναφερθέντων αρμοδίων φορέων, πλην όμως αγγίζουν τους εν ενεργεία Αξιωματικούς Ιπταμένους, διότι αυτοί μετά την ολοκλήρωση της καριέρας τους θα ενταχθούν στο «ανταποδοτικό» ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό σύστημα που αυτήν την περίοδο σχεδιάζεται και προωθείται προς ψήφιση. Μιας όμως και μιλάμε για το προφίλ της «ανταποδοτικότητας» του νόμου, ας επισημάνουμε εξ΄ αρχής, ότι για την ανταποδοτικότητα των συντάξιμων αποδοχών, δεν πρέπει να λαμβάνονται υπόψη μόνο οι καταβαλλόμενες εισφορές, αλλά και η αξία και η σημασία της προσφοράς του κάθε Κλάδου ή Κατηγορίας εργαζομένων στην ασφάλεια, στην κοινωνική ευημερία και στην εθνική οικονομία. Ας ληφθεί δε σοβαρά υπόψη ότι οι ετοιμότητες ελάχιστου χρόνου αντίδρασης (5 λεπτών ή 2 λεπτών) των πληρωμάτων των Μαχητικών αεροσκαφών, είναι μια κατάσταση έντονου stress, που την βιώνει ο κάθε Ιπτάμενος καθημερινά, κατ’ ελάχιστον για μια 15 ετία στη συνολική καριέρα του και μάλιστα στην πρώτη γραμμή άμυνας των νησιών του Αιγαίου, μακριά από την οικογένεια και το σπίτι του, ενώ για το σύνολο της λοιπής καριέρας του, έχει συμπληρώσει τουλάχιστον μισό - επί πλέον του κανονικού - εργασιακό βίο (ήτοι σύνολο 1 ½) λόγω υπερωριών που δεν τυγχάνουν οικονομικής ή άλλης αποζημίωσης (πχ αδείας κλπ). Η διαχρονική ανταπόδοση της Πολιτείας για αυτή την προσφορά, ήταν η αναγνώριση των πτητικών εξαμήνων ως πραγματική υπηρεσία, εξαιρουμένων βεβαίως των πέντε ετών εκστρατείας που αθροίζουν στον δικό τους εργασιακό βίο, όλες οι άλλες ειδικότητες (των μη Ειδικών Κατηγοριών προσωπικού), πλην Ιπταμένων. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ Ως προς αυτές καθ’ αυτές τις παρατηρήσεις επί του Σχεδίου Νόμου, παραθέτουμε τα ακόλουθα: Α. Παρατηρήσεις για τα άρθρα 24 και 25 Εδώ και 70 χρόνια, όταν η πενόμενη Ελλάδα, μετά τον τραγικό Β΄ΠΠ και τον οδυνηρό Εμφύλιο, μέτραγε τις πληγές της, δεν παρέλειψε να αναγνωρίσει την προσφορά, το έργο και τη θυσία αυτών που πολέμησαν στο μέτωπο της Αλβανίας, στη Μ. Ανατολή και στην Αφρική, και έτσι, με τον Α.Ν. 1854/1951, καθιέρωσε ως διπλάσια στην ειρήνη και τριπλάσια στον πόλεμο (πραγματικά και όχι πλασματικά) τα εξάμηνα (πτητικής-υποβρύχιας υπηρεσίας) και κατ’ επέκταση τα χρόνια υπηρεσίας των Ιπταμένων της Π.Α. και του Προσωπικού των Υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού. Με άλλους δύο σχετικούς νόμους (Ν. 148/1975 και Ν. 1282/1982), η Πολιτεία αναγνώρισε παρόμοια ασφαλιστικά δικαιώματα σε άλλες κατηγορίες προσωπικού των Ε.Δ. που προαναφέρθηκαν πιο πάνω και τελικά όλες οι σχετικές αναφορές, προβλέψεις και διατάξεις, ενσωματώθηκαν στο Π.Δ 169/2007 (κυρίως στα άρθρα 41, 42, 43, όπως και σε άλλα), όπου στις αποδιδόμενες συντάξεις υπήρχε προσαύξηση ως ποσοστό επί του μισθού του Σμηναγού για κάθε πτητικό εξάμηνο. Η ανταποδοτική σύνταξη που παρέχει το νέο σχέδιο νόμου ειδικά στους αποστρατευόμενους των ειδικών κατηγοριών μετά την 1-10-2019 και με 60 για παράδειγμα χρόνια πραγματικής υπηρεσίας λόγω πτητικών εξαμήνων (τα 60 έτη αποτελούν το Μ.Ο. ετών των περισσοτέρων αποστρατευθέντων, τουλάχιστον μέχρι τώρα), θα είναι στο 60 % επί του συνόλου του συνταξιοδοτικού μισθού, με συντελεστή αναπλήρωσης 0,5% / έτος, ενώ αντιθέτως σημειώνεται, ότι οι ασφαλιστικές προβλέψεις με το Ν. 4387/2016, παρείχαν ανταποδοτική σύνταξη 85% επί του συνόλου του συνταξιοδοτικού μισθού, με συντελεστή αναπλήρωσης 2% / έτος, μετά τα 39 έτη υπηρεσίας. Ήτοι με τις προβλέψεις του νέου νομοσχεδίου, προκαλείται μια σημαντικότατη μείωση κατά 25% σε σχέση όχι με τις συνολικές περικοπές από την έναρξη των μνημονίων, αλλά σε σχέση με τις προβλέψεις του νόμου 4387/2016 που ήταν και αυτές μειωμένες σε σχέση με την προ μνημονίων εποχή. Συνεπώς δεν θεωρούμε ότι το αποτέλεσμα αυτό συμπλέει με τις εξαγγελίες του κυρίου Πρωθυπουργού και του κυρίου Υπουργού Εργασίας. Οι συνολικές μειώσεις των συντάξιμων αποδοχών των Ιπταμένων στα μαχητικά αεροσκάφη (μεσοσταθμικά) από την έναρξη της κρίσης (αρχές 2010) μέχρι 31-12-2018, οπότε από την επόμενη μέρα (1-1-2019) άρχισε η εφαρμογή του Ν.4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου), ήταν 60%, ενώ με την εφαρμογή του αναφερθέντος νόμου και την ολοκλήρωση καταβολής της αρνητικής προσωπικής διαφοράς που αυτός προβλέπει (στο έτος 2023) και παρά την προσπάθεια βελτίωσης, η μείωση συνεχίζει και πάλι να υφίσταται αλλά σχεδόν στο ήμισυ (δηλ. στο 30%), σε σχέση με τις καταβαλλόμενες στην Τράπεζα αποδοχές (αποφορολογημένη σύνταξη). Επειδή το Κράτος βρέθηκε σε εξαιρετικά κρίσιμη οικονομική δυσπραγία και παρότι πριν την εφαρμογή του νόμου αυτού (4387/2016) εφαρμόστηκε ακόμη μεγαλύτερη μείωση, λόγω του καθαρού προ φόρων πλαφόν στην καθαρή προ φόρων σύνταξη των 2.000 €, όλοι οι Έλληνες και μαζί με αυτούς και το προσωπικό των Ε.Δ., δεχτήκαμε τις μειώσεις αγόγγυστα, ως ηθική οφειλή μας προς επιβίωση του Κράτους και με την ελπίδα βέβαια, ότι επίκειται γρήγορη έξοδος της Χώρας από τις δημοσιονομικές της περιπέτειες. Βέβαια ως είναι ευνόητο, το μεγαλύτερο μέρος των μειώσεων στις μηνιαίες καταβαλλόμενες (αποφορολογημένες) αποδοχές, για να μην πούμε το σύνολο αυτών - όχι βέβαια καθ’ υπερβολή - επωμίστηκαν οι Ειδικές Κατηγορίες προσωπικού των Ε.Δ. και ειδικότερα οι Ιπτάμενοι των Μαχητικών αεροσκαφών, των οποίων η καθαρή (προ φόρων) σύνταξη, υπερέβαινε το πλαφόν των 2.000 € λόγω πτητικών εξαμήνων. Τελικά όμως, με τις προβλέψεις του νέου σχεδίου νόμου επανέρχονται οι μειώσεις στις συνταξιοδοτικές αποδοχές (των αποστρατευομένων μετά την 1-10-2019), στα επίπεδα των αποδοχών που ίσχυαν, όταν εφαρμόστηκε το πλαφόν των 2.000 € που προαναφέρθηκε. Δηλαδή στο -60% σε σχέση με τις αποδοχές του 2009. Αν ήταν εμφανές και αδιάψευστο, ότι οι περίπου 2.000 Ιπτάμενοι των Μαχητικών αεροσκαφών που έπαιρναν προ κρίσης μεσοσταθμικά 2,500 € (αποφορολογημένα μηνιαίως), έφεραν τη Χώρα σε οικονομικό αδιέξοδο, τότε θα ήταν δικαιολογημένη η οικονομική διόρθωση (μείωση) κατά -30% που επιφέρει ο Ν. 4387/2016 σε σχέση με το έτος 2009, αλλά και ο νέος νόμος κατά -60%. Όμως δυστυχώς τέτοια θεώρηση, προσέγγιση και κριτική δεν θα έπειθε, όχι μόνο τα στελέχη των Ειδικών Κατηγοριών των Ε.Δ., αλλά και ολόκληρη την Ελληνική κοινωνία. Ένα άλλο σημείο αδικίας που κατέδειξε η εφαρμογή του νόμου 4387/2016, ήταν η ισοπέδωση των προσαυξήσεων σε όλες τις Ειδικές Κατηγορίες προσωπικού των Ε.Δ. εις βάρος των Ιπταμένων της Π.Α. Δηλαδή, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο ΠΔ 169/2007, ενώ οι Ιπτάμενοι μαχητικών αεροσκαφών είχαν προσαύξηση της σύνταξης κατά 0,9% Χ του βασικού μισθού του Σμηναγού για κάθε εξάμηνο μέχρι το 27ο και για τα επιπλέον έτη ο συντελεστής αυξάνετο στο 1,8%, η αντίστοιχη πρόβλεψη για τους Ιπταμένους των Ελικοπτέρων του Σ.Ξ. και του Π.Ν. ήταν 0,6% μέχρι το 27ο εξάμηνο και για τα επιπλέον έτη ο συντελεστής αυξάνετο στο 1,2%. Η πρόβλεψη αυτή έγινε για διαφοροποίηση των Ιπταμένων των Μαχητικών αεροσκαφών, από τα μέλη πληρωμάτων των συμβατικών αεροσκαφών και Ελικοπτέρων τα οποία συμπλήρωναν συντάξιμα πτητικά εξάμηνα ή δεκαοκτάμηνα όχι για το σύνολο της καριέρας τους, αλλά για περιορισμένο αριθμό ετών. Με το νόμο 4387/2016, δεν υφίσταται αυτή η διάκριση και απλά προσαυξάνεται το ίδιο, για όλες τις κατηγορίες προσωπικού, ο συνταξιοδοτικός μισθός, κατά 2% ετησίως, για διανυθείσα υπηρεσία άνω των 39 ετών. Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου επιτείνει την αδικία, αφενός με τη ΜΗ διάκριση των Ειδικών Κατηγοριών σε σχέση με τις ιδιαιτερότητες των επιχειρησιακών Αποστολών τους και αφετέρου με την μείωση του συντελεστή αναπλήρωσης του συνταξιοδοτικού μισθού, μετά τα 40 έτη υπηρεσίας, από 2% σε 0,5%. Οι αλλεπάλληλες μειώσεις των πάσης φύσεως αποδοχών (μισθών, συντάξεων κλπ) από τις αρχές του 2010 και εντεύθεν - και μάλιστα σε ιδιαίτερα υψηλότερα ποσοστά σε σχέση με τις περισσότερες κοινωνικές ομάδες - δημιούργησε στα στελέχη των Ε.Δ. και προπαντός στους Ιπταμένους των Μαχητικών Αεροσκαφών, εικόνα απαξίωσης από την Πολιτεία προς αυτούς, γεγονός που είχε σαν επακόλουθο την παραίτηση 200 περίπου Αξιωματικών που κατευθύνθηκαν και απορροφήθηκαν σχεδόν στο 100% από τις αεροπορικές εταιρείες ως Airliners. Επισημαίνουμε για μια ακόμα φορά, σκοπίμως, ότι ο N. 4387/2016 όπως προαναφέρθηκε, δεν επανέφερε τις πάσης φύσεως αποδοχές στα επίπεδα του 2009, αλλά μειωμένες ως προς το έτος αυτό, περίπου στο 30%, αντί των συνολικών μειώσεων στο επίπεδο του -60% που είχαν επέλθει σταδιακά και μεσοσταθμικά στις Ειδικές Κατηγορίες προσωπικού των Ε.Δ., από τις αρχές του 2010, μέχρι 31-12-2018. Αν όμως μετά την ψήφιση του νέου σχεδίου νόμου, εφαρμοσθούν οι συντελεστές αναπλήρωσης 0,5% μετά τα 40 έτη Υπηρεσίας, που όπως ειπώθηκε αυτό σημαίνει ότι για μεσοσταθμική συνολική συντάξιμη υπηρεσία 60 ετών, η μείωση των αποδοχών θα είναι κατά 25% μεγαλύτερη σε σχέση με τη μείωση που επέφερε ο Ν. 4387/2016, τότε θα μιλάμε για πρόσθετα μέτρα περικοπών, αφού οι συντάξεις, θα προσεγγίσουν και πάλι τις συνολικές απώλειες στο επίπεδο αποδοχών που ίσχυε μέχρι την 31-12-2018 (-60% σε σχέση με το 2009). Η εκτίμηση του Συνδέσμου, αν εφαρμοσθούν οι προβλέψεις αυτές, είναι ότι η μαζική έξοδος από την υπηρεσία των Ιπταμένων με Μαχητικά αεροσκάφη, θα είναι αναπόφευκτη και συνεπώς το επιχειρησιακό κόστος για την Π.Α. θα είναι τεράστιο, καθότι οι εξερχόμενοι με παραίτηση πολύ πριν την ολοκλήρωση της καριέρας τους, είναι οι πλέον έμπειροι και αξιοποιήσιμοι από την Υπηρεσία, όχι μόνο για τις επιχειρησιακές αποστολές αλλά και για την εκπαίδευση των νεωτέρων. Ας ληφθεί δε σοβαρά υπόψη ότι για τους μετά το έτος 1990 εισερχόμενους στην Π.Α. Ιπτάμενους, αλλά και για όλα τα στελέχη των Ειδικών Κατηγοριών, δεν αναγνωρίζεται πλέον αυτόματα και δικαιωματικά όπως παλαιότερα, το κάθε πτητικό εξάμηνο ως ολόκληρο έτος πραγματικής υπηρεσίας, παρά μόνο αν ο ενδιαφερόμενος καταβάλλει διπλό ποσοστό εισφορών (6,67% Χ 2 = 13,34%) επί των συνολικών αποδοχών του, μη συμπεριλαμβανομένης βεβαίως και της εισφοράς του εργοδότη. Για τους παλαιότερους συνταξιούχους Ιπταμένους Μαχητικών αεροσκαφών, πέραν του αισθήματος αδικίας, θα προκληθεί για άλλη μια φορά, αίσθημα απαξίωσης εκ μέρους της Πολιτείας για την προσφορά τους, αλλά και θα αποδειχθεί προσχηματική η διαχρονική βερμπαλιστική προβολή της προσφοράς των στελεχών των Ε.Δ και ιδιαίτερα των Ελλήνων Αεροπόρων, με τη συνεχή παρουσία και αναχαίτιση της τουρκικής προκλητικότητας στο Αιγαίο και στην ευρύτερη περιοχή. Διαβάζοντας κάποιος αναγνώστης προσεκτικά τα παρατιθέμενα σχόλια και τις παρατηρήσεις πιο πάνω, ειδικά αυτές που αφορούν στους συνταξιούχους Ιπτάμενους Μαχητικών αεροσκαφών, ενδεχομένως να σκεφθεί ότι υπάρχει ανακολουθία και λανθασμένη προσέγγιση στους συλλογισμούς, αναφορικά με τους απόστρατους αυτής της κατηγορίας. Πιο συγκεκριμένα, με το άρθρο 25 του σχεδίου Νόμου, τροποποιείται το άρθρο 14 του Ν. 4387/2016 και πιο συγκεκριμένα η παράγραφος 2β αυτού (του άρθρου 14), η οποία εφεξής θα καθορίζει τα εξής: « Από 1.1.2019, αν το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων αυτών είναι μεγαλύτερο εκείνου που προκύπτει από τον υπολογισμό τους σύμφωνα με την παράγραφο 1, το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο, συμψηφιζόμενο κατ` έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του, με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων….» Συνεπώς μπορεί να προκληθεί ο συλλογισμός και η απορία: «Μα γιατί εξανίστανται οι απόστρατοι Ιπτάμενοι των Μαχητικών Αεροσκαφών αφού με την προαναφερθείσα διάταξη συνεχίζουν να παίρνουν τις αποδοχές που καθορίστηκαν με το Ν. 4387/2016 ??? ». Ο προαναφερθείς συλλογισμός είναι λανθασμένος και εκ παραλλήλου άδικος, διότι: Αφενός, η διαφορά της παλαιάς με τη νέα σύνταξη (μεσοσταθμικά 500 €) θα είναι πλέον θετική διαφορά, που σημαίνει ότι μάλλον για το επόμενο του βίου των αποστράτων δεν θα υπάρξει καμία αύξηση. Αλλά ως γνωστό και στον πλέον απλό άνθρωπο, στασιμότητα των μισθών με τον πληθωρισμό μαραθωνοδρομούντα, σημαίνει απώλεια της αγοραστικής δύναμης και συνεπώς μείωση συντάξεων. Αυτό όμως το ενδεχόμενο, που κινδυνεύει να γίνει πραγματικότητα, πόρρω απέχει από τις δεσμεύσεις του κυρίου Πρωθυπουργού. Αφετέρου, τα επίπεδα των συντάξεων στις περισσότερες κοινωνικές ομάδες, περίπου θα εξομοιωθούν με την απόδοση αυξήσεων σε αυτές και την καθήλωση των συντάξεων που επαναπροσδιορίστηκαν με θετική προσωπική διαφορά. Συνεπακόλουθα στο τέλος της ημέρας, δεν θα υπάρχει καμία διαφορά στους απόστρατους Ιπταμένους Μαχητικών αεροσκαφών. Συνεπώς η κατάσταση αυτή διερμηνεύεται ως εσκεμμένη και τιμωρητική στάση της Πολιτείας, ως προς την αναγνώριση της ιδιαιτερότητας της Αποστολής τους και την ανάλογη ανταμοιβή της προσφοράς τους. Με τις καταγεγραμμένες μέχρις στιγμής διατάξεις του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, οι εν ενεργεία Αξιωματικοί Ιπτάμενοι Μαχητικών αεροσκαφών θα συνταξιοδοτούνται με πολύ μικρότερή σύνταξη, όπως προαναφέρθηκε, σε σχέση με τους προ της 30-9-2019 αποστρατευθέντες. Αυτός όμως ο σχεδιασμός είναι εντελώς λανθασμένος, διότι οι εν ενεργεία Ιπτάμενοι Μαχητικών αεροσκαφών, πέραν του Αξιώματος που φέρουν, είναι παράλληλα και Έλληνες πολίτες με οικογένειες και υποχρεώσεις και συνεπώς δεν πρόκειται να εξαντλήσουν τον βίο τους μόνο με τις μισθολογικές αποδοχές στη διάρκεια του εργασιακού τους βίου, αλλά και στη συνέχεια με τις συντάξιμες αποδοχές. Συνεπώς το θέμα των συντάξιμων αποδοχών είναι κάτι που απασχολεί ιδιαίτερα τους εν Ενεργεία Αξιωματικούς και σαφώς όχι μόνο τους απόστρατους. Συνεπώς, ο όποιος διορθωτικός σχεδιασμός υιοθετηθεί για τις αποδοχές των Ιπταμένων με Μαχητικά αεροσκάφη, θα πρέπει να συμπεριλάβει στις ίδιες διατάξεις, τους εν ενεργεία και τους εν αποστρατεία Αξιωματικούς. Δεν πρέπει να διαλάθει την προσοχής μας, ότι οι απόστρατοι προέρχονται από τους εν ενεργεία Αξιωματικούς και διατηρούν την ιδιότητα αυτή δια Βίου. Πριν από καιρό και σίγουρα πριν τη δημοσίευση οποιασδήποτε πληροφορίας για το κυοφορούμενο σχέδιο νέου ασφαλιστικού νόμου, περιήλθαν στη γνώση μας σχόλια δυσαρέσκειας από απόστρατους Ανώτατους Αξιωματικούς, μη ανήκοντες στις Ειδικές Κατηγορίες προσωπικού των Ε.Δ., για τη συνταξιοδοτική διαφορά μεταξύ του βαθμού τους και ενός π.χ. Σμηνάρχου Ιπταμένου εν αποστρατεία, που μπορεί να προσεγγίζει τα 300-400 €. Η απάντηση και ως προς αυτό το σημείο έχει ιστορική και ηθική συνέπεια και συνέχεια: Οι όποιες μισθολογικές ή συνταξιοδοτικές διαφορές των Ειδικών Κατηγοριών προσωπικού των Ε.Δ. είναι θεσπισμένες, αναγνωρισμένες και αξιολογημένες από την Πολιτεία εδώ και 70 χρόνια (Α.Ν 1854/1951). ΣΗΜ. Θα ήταν μια εξαιρετική επιλογή και ευκαιρία, αντί άλλων επιχειρημάτων, για τον κύριο Υπουργό, να ζητήσει να πετάξει μια «ήπια» πτήση με F-16 για να διαπιστώσει ιδίοις όμασι και αισθήσεσι, το πραγματικό ή το υπερβάλλον σκέλος των παρατεθεισών παρατηρήσεων και σχολίων μας. Μία άλλη αδικία την οποία αναφέρουμε, παρότι δεν σχετίζεται με το νέο σχέδιο νόμου, αλλά θα μπορούσε να αποτελέσει αντι-σχόλιο για τις μέχρι τώρα εκτεθείσες παρατηρήσεις του Συνδέσμου μας, είναι η σύγκριση των μισθών και των συντάξεων των Αξιωματικών που διετέλεσαν Αρχηγοί Κλάδων και Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ με τις αποδοχές των Ειδικών Κατηγοριών. Όντως, ένας καλοπροαίρετος και δίκαιος κριτής, που γνωρίζει τη Λειτουργία, το Έργο και τις Ευθύνες των Κλάδων των Ε.Δ., δεν θα μπορούσε να παραθέσει αδιάσειστα στοιχεία και επιχειρήματα για να αναιρέσει την αδικία αυτή. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχει αριθμός απόστρατων Αξιωματικών που συνταξιοδοτούνται ως εξομοιούμενοι Αρχηγοί Κλάδων (διοικητική εξίσωση), ενώ οι πραγματικώς διατελέσαντες Αρχηγοί είναι αρκετά λιγότεροι των συνολικά αμειβομένων. Η εξομοίωση βαθμών και συντάξεων σε αυτή την περίπτωση δεν επιφέρει ισότητα και κοινωνική δικαιοσύνη, παρά μόνο εξασθένηση της αξίας των θεσμών, εξίσωση των πάντων προς τα κάτω και τελικά απαξία της οφειλόμενης τιμής και της ευθύνης που επί της ουσίας ανέλαβαν κατά τη διάρκεια της θητείας τους, οι πραγματικώς ΔΙΑΤΕΛΕΣΑΝΤΕΣ Αρχηγοί. Ο Σύνδεσμος πιστεύει ακράδαντα ότι η Πολιτεία πρέπει να δείξει εμπράκτως την τιμή και την αναγνώριση προσφοράς και ευθύνης των ΔΙΑΤΕΛΕΣΑΝΤΩΝ Αρχηγών Κλάδων και ΓΕΕΘΑ, ως και της κοινωνικής κατάταξης που τους αρμόζει, επαυξάνοντας στο άμεσο μέλλον, τις εν υπηρεσία και τις συντάξιμες αποδοχές τους, υψηλότερα από τον καλύτερα αμειβόμενο Αξιωματικό των Ειδικών Κατηγοριών, εκ του προσωπικού των Ε.Δ. Είναι γνωστό τοις πάσι, ότι το προσωπικό των Ε.Δ. είναι το υψηλότερα ιστάμενο στη συνείδηση, στην κρίση, στην υπόληψη και στην εκτίμηση του Ελληνικού λαού. Ωστόσο, δεν παύουν να υπάρχουν κακόβουλοι που θέλουν με πείσμα να απαξιώσουν τη συνολική προσφορά του και την αφοσίωσή του στο καθήκον. Για αυτούς του λίγους - ευτυχώς - απαράδεκτους επικριτές του έργου των Ε.Δ. και για την έντονη δυσφορία που δείχνουν ως προς τις απολαβές του προσωπικού, επιθυμούμε ως Σύνδεσμος να παραθέσουμε ένα περιστατικό με Πολιτική και Κοινωνική Αξία. Όταν λοιπόν οι «εργατικοί» στην προσπάθειά τους να κατακρίνουν την πολιτική της Θάτσερ για τις περιστολές των κρατικών δαπανών, την κατηγόρησαν ότι κάνει διακρίσεις στους στρατιωτικούς και τους παρέχει υψηλές αμοιβές, εκείνη τους απάντησε : « ….όποιος νομίζει ότι οι στρατιωτικοί είναι οικονομικά ευνοημένοι σε σχέση με τις άλλες κοινωνικές ομάδες και τάξεις, δεν έχει παρά να φορέσει στολή και θα αμείβεται με τον ίδιο μισθό…..». Τέλος πρέπει να τονιστεί η ανάγκη διόρθωσης μια άλλης ανακολουθίας στην καριέρα σχεδόν όλου του προσωπικού, η οποία επηρεάζει τις συντάξιμες αποδοχές κυρίως των Αξιωματικών που δεν ανήκουν στις Ειδικές Κατηγορίες των Ε.Δ., οι οποίοι απομακρύνονται από την Υπηρεσία με πρόωρη αποστρατεία και παρά τη θέλησή τους. Πιο συγκεκριμένα τα Ανώτατα Συμβούλια των Κλάδων των Ε.Δ. ενίοτε αποφασίζουν την πρόωρη αποστρατεία των στελεχών (συνήθως μεταξύ 33 και 36 ετών), χωρίς να οφείλονται οι αποφάσεις αυτές – όχι σπάνια - σε αξιολογικά κριτήρια ή τοιαύτα επίδοσης - απόδοσης των στελεχών στο κύριο έργο τους. Αυτά τα στελέχη θεωρούμε ότι πρέπει να έχουν τη δυνατότητα σε οποιοδήποτε χρόνο μετά την αποστρατεία τους, να εξαγοράζουν τα υπόλοιπα μέχρι τα 40 έτη υπηρεσίας, προκειμένου να τύχουν καλλίτερου ποσοστού αναπλήρωσης της σύνταξής τους. Β. Παρατηρήσεις για το άρθρο 27 Στο άρθρο 27 προβλέπεται ότι: «για τους συνταξιούχους του Ε.Φ.Κ.Α., οι οποίοι έχουν ήδη αναλάβει η αναλαμβάνουν από της δημοσιεύσεως του νόμου εργασία ή αποκτούν ιδιότητα ή δραστηριότητα υποχρεωτικώς υπακτέα στην ασφάλιση του Ε.Φ.Κ.Α., οι ακαθάριστες συντάξεις κύριες, επικουρικές και προσυνταξιοδοτικές παροχές καταβάλλονται μειωμένες σε ποσοστό 30% για όσο χρονικό διάστημα απασχολούνται ή διατηρούν την ιδιότητα ή την δραστηριότητα». Για του συνταξιούχους που αναλαμβάνουν εργασία μετά την ψήφιση του νόμου, η διάταξη είναι εξαιρετική, διότι αφενός μειώνει την περικοπή από το 60% που προβλέπει ο Ν. 4387/2016 στο 30% και αφετέρου συνεχίζει να επιβάλει αυτή τη ελαττωμένη μείωση (30%), ως μέτρο δικαιοσύνης και κοινωνικής ασπίδας για την ανεργία. Για τους συνταξιούχους όμως που είχαν ήδη αναλάβει εργασία πριν την ψήφιση του νόμου και μάλιστα πριν την εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4387/2016, δημιουργείται μια κατάσταση που τους αδικεί κατάφορα, γιατί ελαττώνει τις συντάξεις τους, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις του κυρίου Πρωθυπουργού αλλά και του ίδιου του κυρίου Υπουργού Εργασίας. Πιο συγκεκριμένα: Για τους παλιούς εργαζόμενους ο Ν. 4387/2016 παρέπεμπε στις διατάξεις του Ν. 2676/1999 (άρθρο 63), όπως αυτός αντικαταστάθηκε με το Ν. 3863/2010 (άρθρο 16). Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι έχουμε ένα συνταξιούχο που εργάζεται πριν την θέση σε ισχύ του Ν. 4387/2016, με ακαθάριστη σύνταξη 1.500 € και με ορισμό των 30 ημερομισθίων του ανειδίκευτου εργάτη στα 1.ΟΟΟ €. Τότε, σύμφωνα με το άρθρο 16 του Ν. 3863/2010, προκύπτουν τα ακόλουθα: Αν αυτός εργαζόταν στον ιδιωτικό τομέα, θα είχε ελάττωση της σύνταξης κατά 70%, μόνο για το ποσό που ξεπερνά τα 30 ημερομίσθια του ανειδίκευτου εργάτη. Δηλαδή 1.500 – 1.000 = 500 Χ 70% = 350 € περικοπή της ακαθάριστης σύνταξης. Αν την ίδια περίπτωση την εξετάσουμε για ένα αυτοαπασχολούμενο, τότε αυτός θα είχε ελάττωση κατά 30% για το ποσό που ξεπερνά τα 60 ημερομίσθια του ανειδίκευτου εργάτη(2.000 €). Στην προκειμένη όμως περίπτωση η ακαθάριστη σύνταξη είναι μικρότερη από τα 60 ημερομίσθια του ανειδίκευτου εργάτη και συνεπώς δεν επιβάλλεται καμία μείωση. Συγκρίνοντας όμως τις προβλέψεις του υπό διαβούλευση σχεδίου με τις δύο προαναφερθείσες περιπτώσεις, διαπιστώνουμε ότι με το νέο ασφαλιστικό καθεστώς, ο ίδιος εργαζόμενος θα υποστεί μείωση στην ακαθάριστη σύνταξή του κατά 450 €, δηλαδή περικοπή και όχι αύξηση σύνταξης όπως διατείνεται το Υπουργείο για όλους τους συνταξιούχους. Συνεπώς, αν οι δημοσιονομικές συγκυρίες εξελίσσονταν επί τα χείρω, σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, θα υπήρχε κάθε λόγος να εφαρμοσθεί η πρόβλεψη αυτή σε όλους τους εργαζόμενους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα (νέους – παλιούς), χωρίς εξαιρέσεις. Με δεδομένη όμως τη βελτίωση των οικονομικών της Χώρας και την έξοδο από τα μνημόνια, δεν έχει κανένα νόημα η εφαρμογή των διατάξεων αυτών στους παλιούς συνταξιούχους, πέραν βέβαια της ανακολουθίας που δημιουργείται σε σχέση με τις κυβερνητικές εξαγγελίες. Άρα οι παλιοί εργαζόμενοι (πριν την εφαρμογή του Ν. 4387/2010), πρέπει να εξαιρεθούν από τις προβλέψεις του σχεδίου νόμου και να συνεχίσουν να υπάγονται στις ήδη υφιστάμενες νομικές διατάξεις. Ένα άλλο αρνητικό σημείο των προβλέψεων του νέου σχεδίου νόμου είναι η πλήρης περικοπή των συντάξεων για τους συνταξιούχους που καταλαμβάνουν θέσεις της Γενικής Κυβέρνησης. Δηλαδή στο σχέδιο νόμου αναφέρεται : «Ειδικότερα για συνταξιούχους οι οποίοι έχουν ήδη αναλάβει ή αναλαμβάνουν από της δημοσιεύσεως του νόμου εργασία ή αποκτούν ιδιότητα ή δραστηριότητα σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης υποχρεωτικώς υπακτέα στην ασφάλιση του Ε.Φ.Κ.Α. αναστέλλεται πλήρως η καταβολή των κύριων , επικουρικών συντάξεων και των προσυνταξιοδοτικών παροχών εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας». Κατά κανόνα, οι προσλαμβανόμενοι από την Κυβέρνηση συνταξιούχοι ή οι διοριζόμενοι σε Διοικητικές- Κυβερνητικές θέσεις, είναι άτομα με εξειδικευμένες γνώσεις, κατάλληλα πτυχία και μοναδικές εμπειρίες που απέκτησαν στη διάρκεια του εργασιακού τους βίου και οι οποίοι μπορούν να αξιοποιηθούν μετά τη σύνταξή τους σε θέσεις λειτουργίας της Κρατικής Μηχανής, με εξαιρετικά αποτελέσματα, λόγω του πρότερου επαγγελματικού τους προφίλ. Συνήθως στις θέσεις αυτές δεν μπορούν να αξιοποιηθούν άτομα της ελεύθερης αγοράς εργασίας, ειδικά όταν δεν διαθέτουν πέραν της γνώσης και την εξειδικευμένη στον τομέα εμπειρία. Για να εφαρμοσθούν οι προβλέψεις του σχεδίου νόμου σε τέτοια φυσικά πρόσωπα (συνταξιούχους), ως και για να έχουμε εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους τους, θα πρέπει ή να λαμβάνουν συνολικές αποδοχές μεγαλύτερες (άθροισμα μισθού + σύνταξης) για τους άνω των 62 ετών, ή αν είναι κάτω των 62 ετών, θα πρέπει ο μισθός τους να είναι αρκούντως μεγαλύτερος της σύνταξης και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, που να συνάδει με το μέγεθος της ευθύνης και των αρμοδιοτήτων που αναλαμβάνουν. Σε αντίθετη περίπτωση ως προς τα προαναφερόμενα, η Κυβέρνηση θα βρεθεί σε θέση αμηχανίας, διότι ή δεν θα βρίσκει κατάλληλα άτομα, ηλικίας κάτω των 62 ετών για να τα αξιοποιήσει καταλλήλως ή θα αναγκάζεται να προσλαμβάνει άτομα (συνταξιούχους) άνω των 62 ετών. Ωστόσο, δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας, ότι οι συνταξιούχοι που αξιοποιούνται σε κυβερνητικές θέσεις, είναι μετρημένοι στα δάχτυλα. Συνεπώς καμία ουσιαστική προστασία δεν εξασφαλίζεται με τις προβλέψεις του σχεδίου νόμου για την καταπολέμηση της ανεργίας. Άρα και οι συνταξιούχοι που καταλαμβάνουν θέσεις της Γενικής Κυβέρνησης, πρέπει να ενταχθούν στην πρόβλεψη του πρώτου εδαφίου της παραγράφου «α» του άρθρου 20 του Ν. 4387/2016, το οποίο τροποποιείται με το άρθρο 27 του σχεδίου νόμου (ήτοι να παραμείνει για όλους η μείωση της ακαθάριστης σύνταξης/συντάξεων κατά 30%, εξαιρουμένων βέβαια εντελώς των πριν το Ν. 4387/2017 εργαζομένων συνταξιούχων, όπως αναλύθηκε πιο πάνω). ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ Ολοκληρώνοντας ως Σύνδεσμος, το σχολιασμό μας επί του νέου ασφαλιστικού – συνταξιοδοτικού σχεδίου νόμου, αναφέρουμε ότι γνωρίζουμε, αναγνωρίζουμε, σεβόμαστε και ευαρεστούμεθα για την πρόθεση του Κυρίου Υπουργού, να διαμορφώσει το σχέδιο νόμου με νέες προβλέψεις αναφορικά με τις Ειδικές Κατηγορίες. Επί πλέον, για κάθε μία ομάδα (Α και Β) παρατηρήσεων που εκτέθηκαν πιο πάνω, εισηγούμεθα τα ακόλουθα: Α. για τα άρθρα 24 και 25 Κατ΄ αρχάς, κρίνεται επιβεβλημένο, όπως οι νέες διατάξεις συμπεριλάβουν τα εν ενεργεία ομού με τα εν αποστρατεία στελέχη. Και επιπλέον: Ως προς τη σχολιασθείσα εξαγορά χρόνου υπηρεσίας: Για τα πρόωρα αποστρατευόμενα στελέχη, προτείνουμε να ενταχθεί ως παράγραφος ή εδάφιο στο άρθρο 24 (δια του οποίου τροποποιείται το άρθρο 8 του Ν. 4387/2016), η εξής πρόβλεψη: «Οι αποστρατευόμενοι με απόφαση του αρμόδιου Ανώτατου Συμβουλίου, με συντάξιμη υπηρεσία μικρότερη των 40 ετών, μπορούν να εξαγοράσουν το υπόλοιπο της διανυθείσας υπηρεσίας και μέχρι του ορίου αυτού». Ως προς τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξιμων αποδοχών: Μια γενική πρόταση, η οποία θα μπορούσε να τύχει πρόσθετης επεξεργασίας από τους τεχνοκράτες του Υπουργείου και να τεθεί στο άρθρο 25 (ή αλλού), θα ήταν ενδεχομένως η ακόλουθη: «Για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων που εμπίπτει στις προβλέψεις των άρθρων 41, 42, 43 (σ.σ. ή και άλλων) του Π.Δ 169 /2007, πριν την κατάργησή τους με τον 4387/2016, συνεχίζεται ο προσδιορισμός των συντάξιμων αποδοχών τους, σύμφωνα με τις προβλέψεις του πίνακα 1, του παρόντος νόμου. Ως συνολικές συντάξιμες αποδοχές (βασική Σύνταξη) θεωρείται το άθροισμα του Συνταξιοδοτικού Μισθού, επαυξημένου κατά το γινόμενο των πτητικών εξαμήνων επί τους συντελεστές που προβλέπονται στο άρθρο 43 του ΠΔ 169/2007». Β. για το άρθρο 27 Στην παράγραφο «α» του άρθρου 20 του Ν. 4387/2016, η οποία τροποποιείται με τις προβλέψεις του νέου σχεδίου νόμου: Να διαγραφεί από την πρώτη γραμμή του πρώτου εδαφίου η φράση «..έχουν ήδη αναλάβει ή..». Να προστεθεί στο τέλος του πρώτου εδαφίου, μετά τη λέξη δραστηριότητα, η ακόλουθη πρόταση: « Οι συνταξιούχοι που έχουν ήδη αναλάβει εργασία ή αυτοαπασχολούνται, πριν τεθεί σε εφαρμογή ο Ν. 4387/2016, συνεχίζουν να διέπονται από τις διατάξεις του Ν. 2676/1999, άρθρο 63, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 3863/2010, άρθρο 16 ». Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου «α» που αναφέρεται στους συνταξιούχους οι οποίοι αξιοποιούνται σε θέσεις της Γενικής Κυβέρνησης, να διαγραφεί από το σχέδιο νόμου. Κατόπιν όλων των παραπάνω και πριν κλείσουμε τον σχολιασμό και τις παρατηρήσεις μας, θα θέλαμε να αναφέρουμε ένα σοβαρό θέμα ως τελευταίο (για να παραμείνει χαραγμένο στη σκέψη του αναγνώστη ως βασική εντύπωση για τη συνέπεια του Κράτους έναντι των πολιτών). Με τις αποφάσεις 1125 έως 1128/2016 του ΣτΕ, έχουν κριθεί αντισυνταγματικές οι διατάξεις του Ν. 4307/2014, άρθρο 86, παραγρ. 2, 3 και ως εκ τούτου ζητούμε και αναμένουμε τη συνέπεια του Κράτους στο να επαναφέρει τις συντάξιμες αποδοχές των στελεχών στα επίπεδα του Ιουλίου 2012. Άλλωστε η ίδια η Κυβέρνηση διακηρύσσει ότι σέβεται τις αποφάσεις των δικαστηρίων. Πόσο μάλλον της ολομέλειας του ΣτΕ. Ευχαριστούμε θερμά που ακούσατε τις απόψεις μας και είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πρόσθετη πληροφορία και επεξήγηση. Μετά Τιμής, Εκ του ΔΣ / Σ.Α.Σ.Ι. / «ΙΚΑΡΟΣ» Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α. Ευάγγελος Γεωργούσης Επίτιμος Διοικητής Διοίκησης Αεροπορικής Εκπαίδευσης