Αρχική ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ – Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) – Άρθρο 1 – Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης. Ένταξη του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π στον e-E.Φ.Κ.Α.Σχόλιο του χρήστη ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΘΗΝΩΝ | 6 Φεβρουαρίου 2020, 08:33
ΠΟΡΙΣΜΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΕΝ ΟΨΕΙ ΤΗΣ ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ Ι. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η δημοσίευση των αποφάσεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, με τις οποίες ακυρώθηκαν σημαντικές κανονιστικές πράξεις της Διοίκησης και κρίθηκαν αντισυνταγματικές ίσως οι κυριότερες διατάξεις του ν.4387/2016, γνωστού και ως Νόμου Κατρούγκαλου, άλλαξε το τοπίο στην Κοινωνική Ασφάλιση. Η Επιτροπή Ασφαλιστικού του ΔΣΑ έγκαιρα εξέτασε ενδελεχώς τα νέα δεδομένα και διατύπωσε σαφείς και αιτιολογημένες προτάσεις, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων έγινε δεκτό με την απόφαση της 2.11.2019 Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων στη Λάρισα. Σημαντικά σημεία των προτάσεών μας, έχουν συμπεριληφθεί εν όλω ή εν μέρει στο τεθέν στη διαβούλευση σχέδιο Νόμου “ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)”, όπως επεξηγείται στο σχετικό πίνακα που ακολουθεί κατωτέρω. Η Επιτροπή Ασφαλιστικού του ΔΣΑ συνεδρίασε και εξέτασε ενδελεχώς το ανωτέρω σχέδιο και εξέφρασε τις θέσεις, προτάσεις και ιδέες που ακολουθούν. ΙΙ. Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΣΗΜΕΡΑ Η επιτροπή ασφαλιστικού ΔΣΑ, ο ίδιος ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών και μέσω του Κέντρου Εξυπηρέτησης Δικηγόρων αλλά και ο κάθε ασφαλισμένος αποτελούν καθημερινούς αποδέκτες των σοβαρών προβλημάτων στην εξυπηρέτηση και στην ικανοποίηση αιτημάτων από τον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ. Για την απαρίθμησή τους θα χρειάζονταν πολλές σελίδες, αλλά μερικά από τα σημαντικότερα ζητήματα είναι: • Η απερίγραπτη καθυστέρηση στην ικανοποίηση αιτημάτων κάθε είδους (συντάξεις, παροχές υγείας κλπ.). • Η ταλαιπωρία των δεκάδων χιλιάδων ασφαλισμένων που επιχειρούν να ρυθμίσουν οφειλές με τις διατάξεις του ν.4611/2019 (καθυστερήσεις στην καταχώρηση των οφειλών, εσφαλμένοι υπολογισμοί κλπ.). • Η αδυναμία ενός μεγάλου μέρους των ασφαλισμένων να ανταποκριθεί στις παλαιές και νέες υποχρεώσεις του. Θα πρέπει να σημειωθεί πως 13.300 δικηγόροι (το 1/3 περίπου της Χώρας) αιτήθηκαν ρύθμιση 120 δόσεων, ενώ καλούνται με το νέο σχέδιο νόμου να καταβάλουν υψηλότερη ελάχιστη εισφορά, παράλληλα με τις δόσεις ρύθμισης και τα αναδρομικά του ΕΤΕΑΕΠ. • Η παντελής έλλειψη προσωπικού σε υπηρεσίες αιχμής που εξυπηρετούν τον ασφαλισμένο. • Η ταλαιπωρία των δικηγόρων εκτός Αθηνών που αδυνατούν να εξυπηρετηθούν για ασφαλιστικά τους ζητήματα. • Τα εκατοντάδες χιλιάδες λάθη στα ειδοποιητήρια του ΕΤΕΑΕΠ, που ένα χρόνο μετά την πρώτη ανάρτησή τους δεν έχουν διορθωθεί. • Η παράνομη είσπραξη εισφορών εμμίσθων δικηγόρων (μηχανικών, υγειονομικών κλπ.) και εργοδοτών επί ένα και πλέον έτος, λόγω αδυναμίας διόρθωσης των πακέτων κάλυψης των Α.Π.Δ. με τα νέα ποσοστά εισφορών του ν.4578/2016. • Η τεράστια καθυστέρηση στην απόδοση των επιδομάτων μητρότητας, βρεφονηπιακών σταθμών και άλλων παροχών υγείας, παρότι με προσπάθειες του Δικηγορικού Συλλόγου και διάθεση προσωπικού, αυτά έχουν εκκαθαριστεί. • Η αδικαιολόγητη καθημερινή απώλεια ασφαλιστικής ικανότητας από άμεσα και έμμεσα μέλη λόγω έλλειψης επικοινωνίας των συστημάτων και ασυμβατότητας μητρώων. Είναι προφανές ότι ένα Σχέδιο Νόμου, όσο καλό και αν είναι, όσο και αν κινείται στη σωστή κατεύθυνση, με την επέκταση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, δεν θα επιλύσει όλα τα ανωτέρω προβλήματα σε εύλογο χρόνο. Γι’αυτό θα πρέπει η Πολιτεία και η ηγεσία της Κοινωνικής Ασφάλισης να σκύψει με πραγματικό ενδιαφέρον στα καθημερινά προβλήματα των ασφαλισμένων και να δώσει πειστικές απαντήσεις και κυρίως ΛΥΣΕΙΣ. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που έδωσε το Υπουργείο τον Οκτώβριο του 2019 παρουσιάζονται άνω του 1.000.000 εκκρεμότητες. Αλλά και η ποιοτική εικόνα της Κοινωνικής Ασφάλισης δεν είναι η καλύτερη, αφού σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνηγόρου του Πολίτη, οι Φ.Κ.Α. είναι «πρωταθλητές» στην παραβατικότητα και στην κακή εξυπηρέτηση του Πολίτη με πάνω από 1800 κατ'έτος κριθείσες βάσιμες αναφορές. Είναι προφανές πως θα πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή στην άμεση και μεθοδική διεκπεραίωση όλων των εκκρεμοτήτων με την παράλληλη εισαγωγή καινοτόμων λύσεων με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση του ασφαλισμένου. ΙΙΙ. ΠΙΝΑΚΕΣ ΚΥΡΙΟΤΕΡΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΦΕΡΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ Πίνακας Α΄ Ποσοστά Αναπλήρωσης πριν και μετά το Σχέδιο Νόμου ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ % Ν.4387/2016 ΝΕΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ 15 11,55 11,55 16 12,39 12,39 17 13,23 13,23 18 14,07 14,07 19 14,97 14,97 20 15,87 15,87 21 16,77 16,77 22 17,73 17,73 23 18,69 18,69 24 19,65 19,65 25 20,68 20,68 26 21,71 21,71 27 22,74 22,74 28 23,95 23,95 29 25,16 25,16 30 26,37 26,37 31 27,79 28.35 32 29,21 30,33 33 30,63 32,31 34 32,22 34,81 35 33,81 37,31 36 35,4 39,81 37 37,2 42,36 38 39 44,91 39 40,8 47,46 40 42,8 50,01 41 44,8 50,51 42 46,8 51,01 43 48,8 51,51 44 50,8 52,01 45 52,8 52,51 46 54,8 53,01 47 56,8 53,51 48 58,8 54,01 49 60,8 54,51 50 62,8 55,01 Σημ: Διαπιστώνεται μείωση των ποσοστών αναπλήρωσης και άρα αναδρομική και στο μέλλον μείωση σύνταξης για όσους έχουν χρόνο ασφάλισης άνω των 45 ετών. Προφανώς η ρύθμιση αυτή δεν αποτελεί συμμόρφωση σε όσα ορίζουν οι πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας ΠΙΝΑΚΑΣ Β΄ ΚΛΑΣΕΙΣ ΚΥΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ ΥΓΕΙΑ ΣΥΝΟΛΟ ΣΥΝΤΑΞΙΜΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΝΕΟΙ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ 93 33 126 1Η (ΕΛΑΧΙΣΤΗ) 155 55 210 755 2Η 186 66 252 930 3Η 236 66 302 1180 4Η 297 66 363 1485 5Η 369 66 435 1845 6Η 500 66 566 2500 ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΕΦΚΑ (ΚΥΡΙΑ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ) ΜΕ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΣΗΜ: ΔΕΝ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΕΙΣΦΟΡΑ ΟΑΕΔ + 10 ΕΥΡΏ (ΠΧ. 210+10=220) ΠΙΝΑΚΑΣ Γ΄ ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΕΤΕΑΕΠ ΚΛΑΣΕΙΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ (Δικηγόροι, Μηχανικοί, Συμβολαιογαφοι) ΕΦΑΠΑΞ (Δικηγόροι Αθηνών, Μηχανικοί, Υγειονομικοι) ΣΥΝΟΛΟ 1Η (ΕΛΑΧΙΣΤΗ) 42 26 68 2Η 51 31 82 3Η 61 37 98 ΠΙΝΑΚΑΣ Δ΄ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΥ ΑΝΩ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΕΙΣΦΟΡΑ ΕΩΣ 31.1.19 ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΕΙΣΦΟΡΑ ΑΠΟ 1.2.2019 ΑΥΞΗΣΗ ΝΕΑ ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΕΙΣΦΟΡΑ ΑΥΞΗΣΗ 157,97 175,18 10,89% 210 20% ΠΙΝΑΚΑΣ Ε΄ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΠΛΗΝ ΑΘΗΝΩΝ ΕΦΚΑ ΟΑΕΔ ΕΤΕΑΕΠ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΕΤΕΑΕΠ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ 210 10 42 27,35 289,35€ ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΤ΄ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΟΥ, ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΕΦΚΑ ΟΑΕΔ ΕΤΕΑΕΠ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΕΤΕΑΕΠ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ 210 10 68 43 331€ ΠΙΝΑΚΑΣ Ζ΄ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ ΠΛΗΝ ΑΘΗΝΩΝ ΕΦΚΑ ΟΑΕΔ ΕΤΕΑΕΠ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΕΤΕΑΕΠ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ 126 10 42 19 197€ ΠΙΝΑΚΑΣ Η΄ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΟΥ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ ΕΦΚΑ ΟΑΕΔ ΕΤΕΑΕΠ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΕΤΕΑΕΠ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ 126 10 68 30 234 ΠΙΝΑΚΑΣ Θ΄ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ (ΚΑΤΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ) ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟ ΕΙΣΦΟΡΕΣ /ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΜΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΣΥΝΤΑΞΗ 20 ΕΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ 30 ΕΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ 40 ΕΤΗ 210 755 504 583 761 252 930 532 629 849 302 1180 571 695 974 363 1485 619 775 1127 435 1845 677 871 1307 566 2500 781 1043 1634 ΣΗΜ: ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΣΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟΝ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΒΙΟ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΙV. OI ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ Ως γνωστόν με την απόφαση της 2.11.2019 της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων υιοθετήθηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος της η εισήγηση της Επιτροπής Ασφαλιστικού του ΔΣΑ. Κατωτέρω ακολουθεί πίνακας με τις αποφάσεις της Ολομέλειας των Δ.Σ., ποια ζητήματα ικανοποιούνται, και τι ακόμη πρέπει να προταθεί. ΘΕΣΕΙΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ Αποσύνδεση των εισφορών από το εισόδημα και τον κατώτατο μισθό Ικανοποιείται Άρθρα 35, 38, 39, 41, 97 Θέσπιση ασφαλιστικών κλάσεων με υποχρεωτική υπαγωγή μόνο στην κατώτατη ασφαλιστική κλάση. Ικανοποιείται Άρθρα 35, 38, 39, 41, 97 Το ύψος των εισφορών της υποχρεωτικής κλάσης δεν μπορεί να υπερβαίνει το ύψος των σημερινών αντίστοιχων εισφορών. Δεν ικανοποιείται Άρθρα 35, 38, 39, 41, 97 Η ελάχιστη εισφορά ΕΦΚΑ (κύρια σύνταξη και υγεία) αυξάνεται κατά 20%, ήτοι από 185,18 ευρώ σε 220, γεγονός που αν συνδυαστεί με τις λοιπές υποχρεώσεις των ασφαλισμένων (αναδρομικά ΕΤΕΑΕΠ και ρύθμιση 120 δόσεων) δημιουργεί ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον που με βεβαιότητα θα οδηγήσει χιλιάδες ασφαλισμένους σε αδυναμία πληρωμής. Διατήρηση των εισφορών στο ύψος που είναι σήμερα για μια τριετία, μέχρι να ολοκληρωθεί η αποπληρωμή των αναδρομικών του ΕΤΕΑΕΠ και μέρους της ρύθμισης του ν.4611/2019. Επίσης υπαγωγή στην υποκατώτατη κατηγορία (136 ευρώ) όσων ασφαλισμένων έχουν εισόδημα κάτω από 5.000 ευρώ. Διατήρηση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών της πρώτης πενταετίας ασφάλισης, χωρίς η διαφορά από την ελάχιστη εισφορά να είναι οφειλή. Ικανοποιείται εν μέρει Άρθρο 39 Ικανοποιείται το αίτημα να μην είναι ασφαλιστική οφειλή η διαφορά μεταξύ της εισφοράς πρώτης πενταετίας και ελάχιστης, ενώ «χαρίζονται» οι διαφορές 2017-2019. Αντίθετα δεν χορηγείται έκπτωση στις εισφορές ΕΤΕΑΕΠ (άρθρα 35 και 97). Διατήρηση εκπτώσεων πρώτης πενταετίας και για εισφορές ΕΤΕΑΕΠ, με τροποποίηση άρθρων 35 και 97 ν.4387/2016 Δικαίωμα επιλογής ασφαλιστικής κλάσης, ανώτερης ή κατώτερης, ανά έτος. Ικανοποιείται Άρθρα 35, 38, 39, 41, 97 Μηνιαία καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών, όπως ισχύει. Ικανοποιείται Άρθρα 35, 38, 39, 41, 97 Διατήρηση των εισφορών ΕΤΕΑΕΠ στο ύψος του ν.4578/2018 Ικανοποιείται Άρθρα 35 και 97 Ένταξη των εισφορών ΕΤΑΕΠ στην πλατφόρμα ΕΦΚΑ, η οποία πρέπει να διατηρηθεί. Ικανοποιείται Άρθρο 5 Σχεδίου Νόμου Συμψηφισμός των γραμματίων προκαταβολής, με τις οφειλόμενες εισφορές ΕΦΚΑ και ΕΤΕΑΕΠ Ικανοποιείται Άρθρο 39 Βελτιώνεται η παρ.10 του άρθρου 39 και πλέον προβλέπεται ρητά η επιστροφή πιστωτικού υπολοίπου. Σε περίπτωση παράλληλης ασφάλισης να καταβάλλεται μια εισφορά Υγείας και ΕΤΕΑΕΠ (όπως ισχύει ήδη για το ΕΤΕΑΕΠ). Στην περίπτωση δε, της καταβολής εισφοράς κύριας σύνταξης, να μην καταβάλλεται επιπρόσθετη εισφορά, εφόσον καλύπτεται η κατώτατη ασφαλιστική κλάση από την εισφορά της έμμισθης απασχόλησης. Ικανοποιείται Συνδυασμός άρθρων 36 με 35, 39, 41 και 97 Πλέον η εισφορά υγείας γίνεται πάγιο ποσόν για τους άμισθους ασφαλισμένους. Ενώ οι έμμισθοι ασφαλισμένοι, που ασκούν ελεύθερο επάγγελμα απαλλάσσονται πλήρως από τα ειδοποιητήρια ΕΦΚΑ εφόσον έχουν μισθό άνω των 940 ευρώ. Βελτίωση του συστήματος 120 δόσεων (ν.4611/2019) και της πάγιας ρύθμισης (αύξηση των δόσεων από 12 σε 36 ), με την αποσύνδεση της ισχύουσας ρύθμισης από την καταβολή των τρεχουσών εισφορών. Παράλληλα να δοθεί παράταση μέχρι 31.5.2020 για ένταξη όλων των ασφαλισμένων. Δεν ικανοποιείται Από τα κυριότερα ζητήματα που απασχολούν το Σώμα. Άμεση διεκδίκηση. Ελάχιστοι θα καταφέρουν να τηρήσουν τις παράλληλες ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους (τρέχουσες, αναδρομικές και δόσεις ρύθμισης). Άμεση έκδοση ηλεκτρονικής ασφαλιστικής ενημερότητας και δυνατότητας είσπραξης σε περίπτωση ρύθμισης από το Δημόσιο και ΝΠΔΔ, στα πρότυπα των ισχυόντων για την ΑΑΔΕ. Ικανοποιείται εν μέρει Άρθρο 11 Σχεδίου, στο οποίο προβλέπεται η ηλεκτρονική χορήγηση βεβαιώσεων. Δεν ικανοποιείται η άμεση έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τα ζητήματα της παρακράτησης οφειλής, ώστε να μπορούν να εισπράττουν τις αμοιβές τους οι συνάδελφοι που έχουν ρυθμίσει (Νομική Βοήθεια, συνεργάτες ΕΦΚΑ και λοιπών ΝΠΔΔ κλπ). Διατήρηση εκπτώσεων σε περίπτωση μητρότητας, 40ετίας και για νέους ασφαλισμένους (5ετίας), οι οποίες θα πρέπει να ισχύουν και για εκείνους που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας. Ικανοποιείται εν μέρει Δεν φαίνεται να καταργείται η διάταξη περί μειωμένων εισφορών μητρότητας (141 παρ.2 ν.3655/2008). Αντίθετα καταργείται η διάταξη περί μειωμένων εισφορών σε περίπτωση συμπλήρωσης 40ετίας. Αντίθετα όμως οι συμπληρώσαντες 40ετία έχουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση του 62 έτους ηλικίας και λήψης του 70% της σύνταξης (άρθρα 1 ν.4554/2018 και 20 ν.4387/2016). Διατήρηση υποχρεωτικής ασφάλισης ασκούμενων δικηγόρων μόνο στον Κλάδο Υγείας με καταβολή της ελάχιστης εισφοράς πενταετίας, δυνατότητα προαιρετικής ασφάλισης στον ΕΦΚΑ και εξαίρεση από κρατήσεις σε περίπτωση πληρωμής με τίτλους κτήσης. Δεν ικανοποιείται Δεν υπάρχει διάταξη Άμεση διεκδίκηση Εκκαθάριση και επιστροφή όλων των υφιστάμενων πιστωτικών υπολοίπων. Ικανοποιείται Πλέον υπάρχει ρητή πρόβλεψη στο άρθρο 39. Διατήρηση των κατηγοριών Εθνικής και ανταποδοτικής Σύνταξης. Ικανοποιείται Άρθρο 2 Αύξηση του ποσού της Εθνικής Σύνταξης τουλάχιστον στα 420 ευρώ για όσους έχουν χρόνο ασφάλισης άνω των 30 ετών και στα 450 ευρώ για όσους έχουν χρόνο ασφάλισης άνω των 40 ετών. Δεν ικανοποιείται Άρθρο 7 Άμεση διεκδίκηση Θέσπιση κατωτάτου ορίου σύνταξης γήρατος, αναπηρίας και θανάτου στα 500 ευρώ. Δεν ικανοποιείται Άρθρα 8 και 28 Άμεση διεκδίκηση Αύξηση ποσοστών αναπλήρωσης κατά 0,20% για 15-30 έτη ασφάλισης, κατά 0,40% για 30-40 έτη ασφάλισης και κατά 0,60% για 40 έτη ασφάλισης και πάνω. Ικανοποείται εν μέρει Άρθρα 8 και 28. Βελτιώνονται τα ποσοστά αναπλήρωσης για τα έτη 31 έως 40, ενώ μειώνονται από τα 41 και πάνω. Έτσι όσοι εξέρχονται της ασφαλίσεως με 45 έτη και άνω λαμβάνουν μικρότερη ανταποδοτική σύνταξη από πριν. (Δείτε πίνακα ποσοστών αναπλήρωσης στο τέλος) Άμεση διεκδίκηση Επανυπολογισμός επικουρικών συντάξεων σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ. Ικανοποιείται Άρθρο 96 Διατήρηση συστήματος επικουρικής ασφάλισης, άλλως εξεύρεση πόρων για τη βιωσιμότητα αυτού. Ικανοποιείται Άρθρο 1 ν.4387/2016 και 20 Σχεδίου ΝΕΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΔΣΑ Παροχή δικαιώματος στον ασφαλισμένο ή/και εργοδότη για τρίμηνη περίοδο «χάριτος». Ο υπόχρεος ασφαλιστικών εισφορών δικαιούται κατ’επιλογήν του να ζητήσει εντός του οικονομικού έτους μια περίοδο χάριτος (πχ. εποχικές επιχειρήσεις, δικηγόροι κατά τις δικαστικές διακοπές) διάρκειας έως τριών μηνών, με μετακύλιση των υποχρεώσεών του στους αμέσως επόμενους μήνες ισομερώς. Κατά την περίοδο αυτή το χρέος δεν τοκίζεται και δεν βεβαιώνεται. Τροποποίηση καθεστώτος αναπηρικών συντάξεων και χορήγηση πλήρους εθνικής συντάξεως σε οποιοδήποτε ποσοστό αναπηρίας και πλήρους ανταποδοτικής συντάξεως σε ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω. Δημιουργία συστήματος αυτόματης επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών εντός των Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων. Είτε λόγω καθυστέρησης τροποποίησης των Πακέτων Κάλυψης, είτε λόγω υπέρβασης του ανωτάτου ορίου βάσης υπολογισμού επί των αποδοχών (6.500 ευρώ) κλπ. Μη αναδρομική ισχύς στις ρυθμίσεις του άρθρου 20 περί απασχόλησης συνταξιούχων, αφαίρεση των προσυνταξιοδοτικών παροχών από τις ρυθμίσεις και διατήρηση της προηγούμενης ρύθμισης για την απασχόληση των δημοσίων λειτουργών. Χορήγηση παράτασης για ένταξη ασφαλισμένων ή/και εργοδοτών στη ρύθμιση των 120 δόσεων μέχρι 31.5.2020 ακόμη για όσους δεν έχουν προχωρήσει στο πρώτο στάδιο, καθότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που είτε δεν γνώριζαν το χρέος (πχ. κληρονόμοι ή δικαιούχοι συντάξεων, ή το τ. Ταμείο δεν είχε βεβαιώσει το χρέος κλπ.). Ενιαία εφαρμογή σε όλους τους Φορείς (τ.ΙΚΑ, τ. ΤΑΝ κλπ.) που αφορά μόνο το δημόσιο της διάταξης του αρθρου 6 παρ. 10 Ν. 3865/10: "Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος, η ενηλικίωση των τέκνων θεωρείται ότι γίνεται την 31η Δεκεμβρίου του έτους κατά το οποίο συμπληρώνουν το δέκατο όγδοο (18ο) έτος της ηλικίας τους." Εξαίρεση ασκουμένων δικηγόρων, εκπαιδευτών ή εισηγητών σεμιναρίων ή συγγραφέων βιβλίων από επιβάρυνση ασφαλιστικών εισφορών εφόσον αμείβονται με τίτλο κτήσης και αμοιβή μέχρι 10.000 ευρώ ετησίως. ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020