Αρχική ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ – ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ- ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ – ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – Άρθρο 19Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΟΜΙΛΟΥ ΟΤΕ | 6 Φεβρουαρίου 2020, 16:52
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΡΟΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΣΦ. ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ Το κυβερνών κόμμα τα προηγούμενα χρόνια καθώς και κατά την προεκλογική περίοδο διακήρυττε την κατάργηση του Ν.4387 /16 (Ν.Κατρούγκαλου) και την ψήφιση νέου Ασφαλιστικού Νόμου με άλλη ασφαλιστική φιλοσοφία από αυτή που είχε ο Ν. 4387/16. Το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο διατηρεί ολόκληρο τον Ν.4387/16 και τον βασικό πυρήνα της φιλοσοφίας του, και τροποποιεί μόνο εκείνα τα άρθρα για τα οποία έχουν κριθεί αντισυνταγματικά από την τελευταία απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας τον περασμένο Οκτώβριο. Έτσι το νέο Ασφαλιστικό Νομοσχέδιο είναι η συνέχεια του Ν.4387/16 εναρμονισμένο με τις συστάσεις του Σ.τ.Ε. και συμπληρώνεται από τον e-ΕΦΚΑ, την ενοποίηση του ΕΤΕΑ-ΕΠ στον e-ΕΦΚΑ, και την ενσωμάτωση του Προεδ. Διατάγμ. 8/2019 στο παρόν νομοσχέδιο. Ειδικότερα: 1.Τα ποσοστά αναπλήρωσης θα μπορούσαν να είχαν δημιουργηθεί από το 1ο έτος ασφάλισης σε πιο δίκαιη αναλογική βάση και όχι από το 30ο έτος και μετά. 2. Η διαμόρφωση του Συντάξιμου Μισθού από τον οποίο προκύπτει η ανταποδοτική σύνταξη πρέπει να περιέχει όλες τις μισθολογικές παροχές για τις οποίες ο κάθε ασφαλισμένος πλήρωνε ασφαλιστικές εισφορές (και μάλιστα αυξημένες για τον δικό μας φορέα) όπως οικογενειακά επιδόματα, Δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα, Επίδομα Αδείας και διαφ. άλλα επιδόματα. Ο συντάξιμος αυτός μισθός ισχύει για όσους συνταξιοδοτούνται μετά τις 13-5-2016. 3. Με το νέο νομοσχέδιο καταργεί οριστικά την όποιας μορφής 13η σύνταξη και την κουτσουρεμένη παροχή δώρων (400-200-200). 4. Ενσωματώνει το ΕΤΕΑ-ΕΠ στον e-ΕΦΚΑ όταν 12 χρόνια μετά την πρώτη προσπάθεια ενοποίησης των Επικουρ. Ταμείων επί κ. Πετραλιά και με τις μετέπειτα Νομοθετικές Ασφαλιστικές παρεμβάσεις, δεν άλλαξε τίποτα ως προς τους κανονισμούς παροχών και τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης του κάθε επί μέρους επικουρικού ταμείου. Η ενοποίηση δυστυχώς των Επικουρικών Ταμείων κατά τα χρόνια αυτά έγινε μόνο στην μαρκίζα, πράγμα που έτσι πιθανόν θα γίνει και τώρα. Αν προηγουμένως δεν γίνει κωδικοποίηση των επί μέρους κανονισμών παροχών των Ταμείων σε ένα Ενιαίο Επικουρ. Ταμείο καθώς και η κωδικοποίηση των όρων και των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης των διαφορετικών επί μέρους επικουρικών ταμείων σε μία βασική αρχή που να λέει ότι: Από την στιγμή που ένας ασφαλισμένος έχει τις προϋποθέσεις για συνταξιοδότηση του στην κύρια σύνταξη του και συνταξιοδοτείται, τότε ταυτόχρονα να εξασφαλίζει αυτός ο ασφαλισμένος από την ίδια χρονική στιγμή και την συνταξιοδότηση του στην Επικουρική Σύνταξη σύμφωνα με τις διατάξεις του ενιαίου κωδικοποιημένου κανονισμού παροχών. Αυτή την βασική Αρχή την έχει σήμερα το πρώην ΙΚΑ με το επικουρικό του ταμείο το ΕΤΕΑΜ και θα ήταν ευχής έργον μέχρι να γίνουν οι παραπάνω κωδικοποιήσεις να συμπεριληφθεί στο παρόν Νομοσχέδιο όπως ακριβώς αποτυπώνεται στον κανονισμό του ΕΤΕΑΜ και να σταματήσουν οι περιπέτειες και τα βάσανα όλων των ασφαλισμένων από τα υπόλοιπα επικουρικά ταμεία. Η ενοποίηση του ΕΤΕΑ-ΕΠ με τον e-ΕΦΚΑ οδηγεί στην ανησυχία όλων των ασφαλισμένων, εργαζομένων και συνταξιούχων για μελλοντική ενσωμάτωση της Επικουρικής στην Κύρια και κατάργηση της Επικουρικής. Η ενοποίηση της Επικουρικής στον e-ΕΦΚΑ φρενάρει και ίσως ακυρώνει κάθε ομολογουμένως μέχρι σήμερα φιλότιμη προσπάθεια δημιουργίας επαγγελματικών ταμείων και με τις διατάξεις αυτές στέλνει κατευθείαν τους νέους συνταξιούχους προς την ιδιωτική ασφάλιση. 5. Διαπιστώνεται ευνοϊκή μεταχείριση των ελεύθερων επαγγελματιών σε βάρος των μισθωτών τόσο στην σύνταξη όσο και στην περίθαλψη. Ειδικότερα: I. Στη σύνταξη ο ελεύθερος επαγγελματίας στα 35 ή 40 έτη ασφάλισης για κάθε 100 Ευρώ εισφορών που έχει καταβάλλει θα λαμβάνει συνταξιοδότηση μεγαλύτερη των 100 Ευρώ σε αντίθεση με τον μισθωτό ο οποίος για κάθε 100 Ευρώ που έχει καταβάλλει θα λαμβάνει στα 35 ή 40 έτη ασφάλισης συνταξιοδοτική παροχή μικρότερη των 90 Ευρώ. II. Στην περίθαλψη η αδικία και η πρόκληση των ανισοτήτων μεταξύ των Ελευθέρων Επαγγελματιών από την μία και των Μισθωτών και Συνταξιούχων από την άλλη που παρατηρείται στο επίπεδο των εισφορών υγείας είναι πιο εκκωφαντική. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα καταβάλλουν μηνιαίως 66 Ευρώ για περίθαλψη ενώ οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι θα καταβάλλουν μηνιαίως εισφορές υγείας 7% του ασφαλιστέου εισοδήματος τους οι μισθωτοί, και 6% οι συνταξιούχοι επί όλων των συντάξεων τους σωρευτικά προκειμένου να απολαμβάνουν ποσοτικά και ποιοτικά το ίδιο επίπεδο παροχών περίθαλψης. ΄Ετσι οι μισθωτοί με ασφαλιστέο εισόδημα άνω των 900 Ευρώ και οι συνταξιούχοι με μικτή σύνταξη ή άθροισμα συντάξεων μεγαλύτερο των 1000 Ευρώ θα χρηματοδοτούν την ασφάλιση υγείας και των ελεύθερων επαγγελματιών. 6. Με αφορμή τον πρόσφατο επανυπολογισμό και τα λάθη, τις αυθαιρεσίες και τις παραλείψεις που παρατηρήθηκαν στην εφαρμογή του ν. 4387/16 και εν όψει του νέου επανυπολογισμού που θα προκύψει με το παρόν Ασφαλιστικό Νομοσχέδιο έχουμε να επισημάνουμε τα εξής: α. Η διαμόρφωση του συντάξιμου μισθού πρέπει να περιέχει όλο τα σύνολο των αποδοχών για το οποίο έχουν καταβληθεί διαχρονικά εισφορές όπως συμβαίνει με όσους συνταξιοδοτήθηκαν μετά τις 13-5-2016. β. Ο πλασματικός χρόνος για τον οποίο πληρώθηκαν όλα τα ποσά των συντάξεων, όλες οι αυξημένες εισφορές (εργοδοτικές και εργατικές) και όλες οι υποχρεώσεις του εργοδότη –ΟΤΕ προς τα ταμεία έχει εξισωθεί με Νόμο κατά την πρώτη εθελουσία του ΟΤΕ (2005-2006) με τον πραγματικό χρόνο ασφάλισης και πρέπει ισότιμα να λαμβάνεται υπόψη και για τα ποσοστά αναπλήρωσης του Ν. 4387/16 και για τα ποσοστά αναπλήρωσης των αυξημένων εισφορών του άρθρου 30 του ιδίου Νόμου, καθώς και όλα αυτά πρέπει να ληφθούν υπόψη με τον ορθό τρόπο τώρα με τον επικείμενο νέο επανυπολογισμό μετά την ψήφιση του παρόντος Ασφαλιστικού Νομοσχεδίου. γ. Για όσους συνταξιούχους, τους προκύπτει με τον επανυπολογισμό αρνητική διαφορά, οι κρατήσεις για την ειδική εισφορά αλληλεγγύης και για την ασθένεια δεν γίνεται στο 1/5 του ποσού που τους χορηγείται τον πρώτο χρόνο αλλά επί όλου του ποσού της αρνητικής διαφοράς που αυτό θα ολοκληρωθεί στη χορήγηση του μετά από 5 χρόνια. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε μια σοβαρή αρνητική λεπτομέρεια: Οι συνταξιούχοι που παίρνουν αρνητική διαφορά πριν τις 13-5-2016, παίρνουν αυτή τη διαφορά σε πέντε (5) χρόνια, ενώ όσοι βγαίνουν στη σύνταξη μετά τις 13-5-2016 παίρνουν άμεσα όλη τη διαφορά. Επομένως μέχρι να τεθούν σε εφαρμογή οι διατάξεις του νέου Νομοσχεδίου περί επανυπολογισμού των συντάξεων με τον νέο Νόμο, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι διορθώσεις στα λάθη, τις στρεβλώσεις και τις παραλείψεις που έγιναν στον επανυπολογισμό με τον Ν. 4387/ 16 από 1-1-19. 7. Με τον επανυπολογισμό των ήδη συνταξιούχων που έγινε με τον Ν. 4387/16 και που επαναλαμβάνεται με το παρόν νομοσχέδιο θα υλοποιηθεί και αυτός ο νέος νόμος όπως και ο προηγούμενος κατά τον επανυπολογισμό με αναδρομικότητα πολλές δεκαετίες πίσω για τους συναδέλφους μας εκείνους που βγήκαν στην σύνταξη πριν 20 ή 30 ή και 40 χρόνια και μάλιστα για όλους αυτούς, αλλά και για την συντριπτική πλειοψηφία όλων των συνταξιούχων πριν τις 13-5-16 με δυσμενέστερους όρους απ’ ότι είχαν κατά την συνταξιοδότηση τους λόγω της θετικής προσωπικής διαφοράς που τους προσάπτει ο προηγούμενος αλλά και ο παρών νόμος. Σαν να μην έφτανε στο πέρασμα των χρόνων όντως συνταξιούχοι όλοι αυτοί, το ροκάνισμα και την απομείωση της σύνταξης τους λόγω του ετήσιου πληθωρισμού, σαν να μην έφθαναν οι περικοπές 30% και 40% της σύνταξης τους την περασμένη καταστροφική δεκαετία, έρχεται τώρα το παρόν Νομοσχέδιο με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως ο νόμος 4387/16 να φορτώσει στη μεγάλη πλειοψηφία των συνταξιούχων ένα άδικο χρέος που είναι η θετική προσωπική διαφορά εφ όρου ζωής χωρίς να φταίνε σε τίποτα. Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι είναι η κατηγορία εκείνη των πολιτών που δεν ανήκει στους μπαταχτσήδες, που πλήρωνε και πληρώνει τους φόρους της, τις εισφορές της και όλες τις υποχρεώσεις της προς την Πολιτεία και έρχεται τώρα, και με τον προηγούμενο Νόμο και με τον παρόντα Νόμο να φορτωθεί ένα χρέος μέχρι το τέλος της ζωής της. Ενώ την περασμένη δεκαετία της κρίσης και των μνημονίων οι συνταξιούχοι ήταν οι πρώτοι που υπέστησαν τις μεγάλες περικοπές δυσανάλογα με την μείωση του ΑΕΠ και σε σχέση με τις μειώσεις που υπέστησαν οι υπόλοιπες τάξεις στη χώρα μας, τώρα μετά την έξοδο από τα μνημόνια και μπαίνοντας η χώρα σε κάποια αναπτυξιακή τροχιά, ενώ θα είναι συμμέτοχοι όλοι οι Έλληνες σε αυτό το θετικό παραγόμενο προϊόν, θα εξαιρούνται μόνο οι συνταξιούχοι οι οποίοι αντί να περιμένουν κάποιες πενιχρές αυξήσεις σ’ αυτά που υπέστησαν την περασμένη δεκαετία θα είναι υποχρεωμένοι να ξεχρεώνουν το χρέος της προσωπικής διαφοράς των Νόμων της Προηγούμενης και της Παρούσας Κυβέρνησης. Έτσι τα επόμενα χρόνια όλοι οι ΄Ελληνες, αν η οικονομία της χώρας μας πηγαίνει καλά θα βελτιώνουν την ζωή τους και το βιοτικό τους επίπεδο πλην των συνταξιούχων. Αυτοί θα πορεύονται στα τελευταία χρόνια της ζωής τους αγνοημένοι μακριά από την όποια βελτίωση του βιοτικού τους επιπέδου αφού πρέπει να αποπληρώνουν το χρέος τους, κουβαλώντας στην τελευταία φάση της ζωής τους, την πίκρα και το παράπονο για την αδικία του υπέστησαν. Αλήθεια τι είδους Ισότητα είναι αυτή, σύμφωνα και με τη Συνταγματική Επιταγή, όταν εξισώνεις ανθρώπους που συνταξιοδοτήθηκαν στη δεκαετία του ‘80 και του ‘90 και που τότε υπήρχαν άλλες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, άλλες κανονιστικές προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, άλλοι μισθοί, άλλες συντάξεις, άλλα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, και πολλά άλλα διαφορετικά από τις συνθήκες που υπάρχουν σήμερα και τα τελευταία χρόνια; Δεν νομίζουμε ότι χρειάζεται να παραθέσουμε περισσότερα για να σας πείσουμε για την αδικία που προκύπτει για τους παλαιούς συνταξιούχους. Πιστεύουμε ότι η μόνη πρόταση που μπορεί να άρει αυτή την αδικία είναι μία και μόνο: Για όσους έχουν συνταξιοδοτηθεί πριν τις 13-5-2016 και έχουν θετική προσωπική διαφορά αυτή η προσωπική διαφορά να ενσωματωθεί και να γίνει μέρος της σύνταξης τους και όχι χρέος για το μέλλον. 8. Επίσης πρέπει να σας επισημάνουμε ότι στις αρμοδιότητες και τις υποχρεώσεις του e- ΕΦΚΑ, δεν περιλαμβάνεται η δυνατότητα και η υποχρέωση παρακράτησης συνδρομών υπέρ των Συλλόγων Συνταξιούχων, όπως προβλεπόταν σε αντίστοιχους προηγούμενους Νόμους. Με το υπόμνημα μας αυτό αναδεικνύουμε τα ειδικότερα και τα γενικότερα προβλήματα που έχουν προκύψει με τον Ν. 4387/16, τον εφαρμοσμένο επανυπολογισμό, και τα οποία προβλήματα συνεχίζουν να ισχύουν και για το παρόν Νομοσχέδιο και τα οποία καταθέτουμε στην παρούσα διαβούλευση. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Συνταξιούχων Ομίλου ΟΤΕ είναι στην διάθεση οποιουδήποτε επιθυμεί περισσότερες διευκρινήσεις επί του κειμένου και ζητούμε να κληθούμε ως φορέας που εκπροσωπούμε πάνω από 30,000 εγγεγραμμένους συναδέλφους μας Συνταξιούχους, όπου θα σας αναπτύξουμε ενδελεχώς, τεκμηριωμένα και πιο αναλυτικά τις απόψεις και τις θέσεις μας. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΚΟΥΤΣΙΜΠΟΓΕΩΡΓΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΡΓΙΑΝΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ