Αρχική ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)Άρθρο 17 Ψηφιακός Μετασχηματισμός Διαδικασίας Απονομής Σύνταξης ΑΤΛΑΣΣχόλιο του χρήστη Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών- Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών | 7 Φεβρουαρίου 2020, 12:15
Συνεισφορά της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών Ε.Ο.Τ. και του σωματείου μέλους της Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών Π.Σ.Τ. στη δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)» και υποβολή προτάσεων επ’ αυτού. 1) Άρθρο 17 Στους τυφλούς και τα άτομα με προβλήματα όρασης με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω που συνταξιοδοτούνται λόγω γήρατος ή αναπηρίας η απόφαση συνταξιοδότησης να αποστέλλεται στο δηλωθέν ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, εκτός των άλλων, και σε μορφή προσβάσιμη και αναγνώσιμη από λογισμικό ανάγνωσης οθόνης από άτομα με προβλήματα όρασης, καθώς και με συστημένη επιστολή μέσω ταχυδρομείου, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, δεδομένου ότι, δυστυχώς, πολλά άτομα με προβλήματα όρασης και δη τρίτης ηλικίας δεν είναι χρήστες ηλεκτρονικών υπολογιστών και πολλές φορές δεν έχουν οικείο άτομο για να τους εξυπηρετήσει μέσω της δικής του ηλεκτρονικής διεύθυνσης. 2) Άρθρο 26 Άτομα με προβλήματα όρασης με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω συνταξιοδοτούνται με βάση το ν. 612/77 και τους σχετικούς μεταγενέστερους νόμους, έχοντας διανύσει εργασιακό βίο τουλάχιστον 15 χρόνων. Στην περίπτωση της διαδοχικής ασφάλισης παρατηρείται το παράδοξο, το οποίο επιβάλλεται να θεραπευτεί άμεσα, προκειμένου να συνταξιοδοτηθεί από τον πρώην ΟΓΑ άτομο με πρόβλημα όρασης πρέπει να έχει ποσοστό αναπηρίας 100% και μόνο. Εδώ υπάρχει προφανής αναντιστοιχία των ποσοστών αναπηρίας και επιβάλλεται άμεσα η νομοθετική εξίσωση του δικαιώματος με βάση την ευνοϊκότερη διάταξη. 3) Στο άρθρο 27 παράγραφος 4 να προβλεφθεί ζ εξαίρεση και για τους τυφλούς και τα άτομα με προβλήματα όρασης με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω που λαμβάνουν σύνταξη λόγω αναπηρίας και όχι μόνο λόγω γήρατος. Επιπλέον και για το λόγο ότι η σύνταξη δεν είναι επίδομα αναπηρίας, για να δίνεται με βάση τη βαρύτητα αναπηρίας, ζητάμε την άμεση εφαρμογή της χορήγησης του 100% του ποσού που αντιστοιχεί στην Εθνική Σύνταξη σε όλους τους συνταξιούχους με αναπηρία ανεξαρτήτως ποσοστού αναπηρίας. 4) Κατάργηση των μειώσεων στις επικουρικές συντάξεις και στο εφάπαξ των ατόμων με οπτική αναπηρία με ποσοστό 67% και άνω. 5) Επαναφορά ευνοϊκών ρυθμίσεων οι οποίες αφορούν στη συνταξιοδότηση των γονέων/ συζύγων/ αδελφών που έχουν στη φροντίδα τους άτομα με βαριά αναπηρία. Πιο συγκεκριμένα αναφερόμαστε στις ρυθμίσεις της παρ. 4 του άρθρου 5 του ν. 3232/2004 (ΦΕΚ 48 τ. Α’), όπως έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 37 του ν.3996/2011, σύμφωνα με την οποία: «4.α. Γονείς και αδέλφια ατόμων άγαμων με οπτική αναπηρία με ποσοστό 80% και άνω, τα οποία δεν εργάζονται και δεν νοσηλεύονται σε ιδρύματα με δαπάνη ασφαλιστικού ή άλλου δημόσιου φορέα, καθώς και σύζυγοι ατόμων με οπτική αναπηρία με ποσοστό 80% και άνω, εφόσον έχουν διανύσει τουλάχιστον δεκαετή έγγαμο βίο, ασφαλισμένοι σε φορείς κύριας και επικουρικής ασφάλισης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση 7.500 ημερών εργασίας ή 25 ετών πραγματικής ασφάλισης, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας και ανεξαρτήτως χρόνου υπαγωγής στην ασφάλιση». 6) Επαναφορά της ρύθμισης της παρ. 5α του άρθρου 5 του ν. 3232/04, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 26 του ν. 4075/2012, σύμφωνα με την οποία, παιδιά ορφανά και από τους δύο γονείς, που πάσχουν από οπτική αναπηρία και συνοδές αναπηρίες που επιφέρουν ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, να δικαιούνται το σύνολο του ποσού της σύνταξης που ελάμβανε ο θανών γονέας, ή προκειμένου περί ασφαλισμένου, το ποσό που δικαιούταν να λάβει ο θανών, υπό την προϋπόθεση ότι δεν εργάζονται ή δεν ασκούν κάποιο επάγγελμα ή δεν παίρνουν σύνταξη από δική τους εργασία. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν.4387/16, παρ. 4Α, περίπτωση γ, το ορφανό παιδί και από δύο γονείς δικαιούται το 50% της σύνταξης του γονέα και δεν υπάρχει ξεχωριστή πρόβλεψη για το παιδί με οπτική αναπηρία. 7) Ζητείται νομοθετική ρύθμιση για την κάλυψη κενού ώστε σε περίπτωση που τέκνο με οπτική αναπηρία και συνοδές αναπηρίες που επιφέρουν ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, το οποίο παίρνει μέρος από τη σύνταξη του θανόντος πατέρα του, εργαστεί, το μέρος της σύνταξης που θα του διακοπεί να μεταβιβαστεί στη μητέρα του. 8) Αποκατάσταση των αδικιών που έχουν υποστεί οι τυφλοί συνταξιούχοι με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω του ιδιωτικού τομέα με την ψήφιση των εφαρμοστικών νόμων του 2ου μνημονίου και συγκεκριμένα με τις διατάξεις του ν. 4093/12 (ΦΕΚ 222 τ.Α’) και του ν. 4111/2013 (ΦΕΚ 18 τ.Α’), που επικύρωσε προηγούμενη Π.Ν.Π., σε αντίθεση με τους τυφλούς συνταξιούχους του δημοσίου και παραπληγικούς δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με αντίστοιχο ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, οι οποίοι ορθώς δεν υπέστησαν καμία περικοπή της σύνταξής τους. 9) Τροποποίηση και επικαιροποίηση του Πορίσματος της Επιτροπής του Υπουργείου Εργασίας με τις θέσεις της Συνομοσπονδίας και των φορέων της για την ενιαιοποίηση των συντάξεων αναπηρίας, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 11, του ν.4387/2016 (ΦΕΚ 85 τ. Α΄), προκειμένου να τεθούν σε ισχύ ενιαίοι κανόνες συνταξιοδότησης και απονομής ασφαλιστικών παροχών λόγω αναπηρίας. 10) Ζητείται νομοθετική ρύθμιση στον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης όσων συνταξιοδοτούνται στην 15ετία με τον ν.612/1977 ή με τις διατάξεις του Π.Δ. 169/2007. Για τα πρόσωπα που συνταξιοδοτούνται με τις ανωτέρω διατάξεις, κρίνεται απαραίτητο, ο υπολογισμός της σύνταξής τους να γίνεται στη βάση των 40 και όχι των 35 ετών κατόπιν της θέσης σε ισχύ του ν. 4387/2016 που προβλέπει πλήρη σύνταξη στα 40 έτη και όχι στα 35. 11) Ζητείται νομοθετική ρύθμιση για την κάλυψη κενού στον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης βάση του ν.612/1977 στα ταμεία ΤΣΜΕΔΕ και ΤΣΑΥ. Για τους υπαγόμενους στις διατάξεις του ν.612/1977, το ποσοστό της σύνταξης υπολογίζεται στη βάση των 35 ετών. Δεν εφαρμόζεται το ίδιο όμως σε ασφαλισμένους των ταμείων ΤΣΜΕΔΕ και ΤΣΑΥ οι οποίοι κατά τον εργασιακό τους βίο έχουν υπάρξει μισθωτοί και άνεργοι (ελεύθεροι επαγγελματίες σύμφωνα με την ορολογία των συγκεκριμένων ταμείων). Στα εν λόγω ταμεία υπάρχει νομοθετικό κενό, δεν ορίζεται πως θα υπολογιστούν τα πλασματικά χρόνια έως την 35ετία. Ως εκ τούτου πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που να προσδιορίζει τον τρόπο υπολογισμού των συντάξιμων αποδοχών με βάση την πλειονότητα του χρόνου ασφάλισης με ετεροχρονισμένη ισχύ για άτομα με οπτική αναπηρία με ποσοστό 80%και άνω που ανήκουν στο νέο ασφαλιστικό, κάτι που είναι δεδομένο στα ασφαλιστικά ταμεία και υπάρχουν ανάλογα νομικά δεδομένα. 12) Την ψήφιση διάταξης νόμου, με την οποία να προβλέπεται η συνέχιση χορήγησης σύνταξης στα τυφλά τέκνα ασφαλισμένων ή συνταξιούχων αγροτών από το 18ο έτος της ηλικίας τους και μετά, και μετά την ενιαιοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων την 01.01.2018, και στο ίδιο ύψος της προϊσχύουσας νομοθεσίας, για λόγους ισονομίας και ισοπολιτείας 13) Πρόβλεψη ειδικής ρύθμισης για την τακτοποίηση των οφειλών που έχουν πρώην ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ. Οι οφειλές αυτές, κυρίως για τα άτομα με οπτική αναπηρία των οποίων η γνωμάτευση αναπηρίας έχει περιορισμένη ισχύ, δεν υπόκεινται στις ευεργετικές ρυθμίσεις των δόσεων των οφειλών τους, με αποτέλεσμα να μην τους χορηγείται η σύνταξη αναπηρίας τους, με συνέπεια τα άτομα αυτά να μην έχουν δικαίωμα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. 14) Σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 96 του ν.4387/2016, από την έναρξη ισχύος του νόμου, το ΕΤΕΑ χορηγεί αποκλειστικά την επικουρική σύνταξη, και καταργείται κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη. Αυτό όμως έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορεί να χορηγήσει το ΕΤΕΑ το επίδομα απολύτου αναπηρίας στους τυφλούς συνταξιούχους, διότι λόγω της ανωτέρω διάταξης δεν ισχύει η παρ. 1 του άρθρου 58 του ν.3518/2006, η οποία αναφέρει: « Άρθρο 58 Ειδικές ρυθμίσεις Φορέων Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. 1. Η προβλεπόμενη από τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 42 του ν.1140/1981 (ΦΕΚ 68 Α`), όπως ισχύουν, προσαύξηση της σύνταξης δεν χορηγείται από Φορείς και Κλάδους Επικουρικής Ασφάλισης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας. Εξαιρούνται από την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου οι τυφλοί συνταξιούχοι των ανωτέρω φορέων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί, των οποίων οι συντάξεις προσαυξάνονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 42 του ν.1140/1981, όπως ισχύουν». Ως εκ τούτου ζητάμε την επαναφορά της ανωτέρω διάταξης. 15) Στο άρθρο 39 η απαλλαγή για την εισφορά του 6% υπέρ ΕΟΠΥΥ να υπολογίζεται επί του συνόλου της κύριας και επικουρικής σύνταξης των τυφλών που λαμβάνουν επίδομα απολύτου αναπηρίας ή ανικανότητας. 16) Στο άρθρο 48 να προστεθεί παράγραφος με την οποία να προβλέπεται ότι το μέρισμα για τους τυφλούς πολιτικούς και στρατιωτικούς μερισματούχους θα ορίζεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 6 του ν. 3620/2007. Με εκτίμηση Για το Γ.Σ. της Ε.Ο.Τ. Ο Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας Νικόλαος Γιαλλούρης Παρασκευή Τσαβαλιά Για το Δ.Σ. του Π.Σ.Τ. Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας Ηλίας Μαργιόλας Δημήτριος Σηφάκης