Αρχική ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)Άρθρο 31Σχόλιο του χρήστη ΕΣΤΑΜΕΔΕ | 7 Φεβρουαρίου 2020, 17:02
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
1. Αρκεί μια ματιά στο διάγραμμα συνταξίμων αποδοχών των «παλαιών» μηχανικών, για να κατανοήσει ο οποιοσδήποτε ότι το άρθρο 35.4.α του Ν.4387/2016 δεν μπορούσε να εφαρμοσθεί και να παράξει ορθά και δίκαια αποτελέσματα, δεδομένου ότι στους αυτοαπασχολούμενους αλλά και στους χαμηλόμισθους μισθωτούς μηχανικούς από το 2007 και μετά οι συντάξιμες αποδοχές ήσαν μικρότερες των προηγούμενων ετών και επομένως η τελευταία πενταετία 2009-2013 δεν ήταν αντιπροσωπευτική όλου του ασφαλιστικού βίου (σ.σ. οι μηχανικοί μέχρι και τις 31/12/2006 είχαν τις αυτές συντάξιμες αποδοχές ανεξαρτήτως ιδιότητας και από το 2007 και μετά οι των αυτοαπασχολούμενων είναι αυτές του διαγράμματος ενώ των μισθωτών είναι οι ασφαλιστέοι μισθοί του καθενός εξ αυτών). 2. Η πολιτική ηγεσία της προηγούμενης κυβέρνησης αλλά και τα ανώτερα στελέχη του υπουργείου, αφού κατενόησαν το πρόβλημα, προχώρησαν στην έκδοση της Φ.30043/59517/Δ.15-16/1001/13.3.2018 (ΑΔΑ: ΩΙΙ0465Θ1Ω-6ΦΣ) εγκυκλίου, η οποία όμως είχε δύο σφάλματα, πρώτον ότι τροποποίησε, χωρίς νομοθετική ρύθμιση, την βάση υπολογισμού των αποδοχών για το εφάπαξ (αντί του μ.ο. των αποδοχών της τελευταίας πενταετίας έλαβε υπόψη το μ.ο. των αναπροσαρμοσμένων με ΜΔΤΚ συνταξίμων αποδοχών όλου του ασφαλιστικού βίου) και δεύτερο ότι δεν έλαβε υπόψη τον σταθμισμένο μ.ο. των αναπροσαρμοσμένων αποδοχών όλου του ασφαλιστικού βίου, αλλά τον απλό μ.ο. και δεδομένου ότι οι όροι της ακολουθίας των συνταξ. αποδοχών δεν είχαν την ίδια βαρύτητα στην διαμόρφωση του ποσού του εφάπαξ (βλ. την σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, με αρ. πρωτ. οικ. 797/13.12.2017) , ευνοήθηκαν συμπτωματικά κατά 1.500€ περίπου οι αυτοαπασχολούμενοι και χαμηλόμισθοι και αδικήθηκαν οι υψηλόμισθοι κατά 5.000€ περίπου. 3. Σήμερα όμως, μετά την, από 7-8-2019, ανάκληση της παραπάνω εγκυκλίου, η διοίκηση του ΕΤΕΑΕΠ έδωσε εντολή και η αρμόδια Δ’ Δ/νση εφάπαξ παροχών εκδίδει αποφάσεις απονομής εφάπαξ όχι σύμφωνα με τον νόμο αλλά κατά παράβαση αυτού και μάλιστα είναι τόσο έντονος ο βαθμός της παρανομίας ώστε για απολύτως ίδιες εισφορές, υπολογίζονται στους μισθωτούς έως και ΤΕΤΡΑΠΛΑΣΙΑ (400%) εφάπαξ (μέχρι και 10.000€ παραπάνω), ενώ αντιθέτως οι περίπου 2.000 αυτοαπασχολούμενοι που έλαβαν ήδη την εφάπαξ παροχή στο ύψος των 9.800€ περίπου, θα κληθούν να επιστρέψουν 4.000€ και βέβαια οι ΧΙΛΙΑΔΕΣ νέοι δικαιούχοι πρώην αυτοαπασχολούμενοι θα λάβουν ως εφάπαξ 5.818€, λιγότερα ακόμα και από το συσσωρευμένο κεφάλαιο από τις καταβληθείσες εισφορές τους. 4. Η εντολή του ΕΤΕΑΕΠ ορίζει να εκδίδονται τα εφάπαξ με χρήση βάσης υπολογισμού για τις αποδοχές τον μ.ο. της τελευταίας πενταετίας, που είναι νόμιμο και σωστό και ως βάση υπολογισμού των ποσοστών αναπλήρωσης, των περιόδων με ποσοστό εισφοράς διάφορου του 4%, τα ποσοστά εισφορών (βλ. το απλό έγγραφο συμπληρωματικών οδηγιών του υπουργείου με αρ. πρωτ. Φ80020/34277/Δ15.605/28-7-2016 -Συμπληρωματικές οδηγίες για την εφαρμογή της παρ. 4.α του άρθρου 35- που βασίσθηκε η σύμφωνη γνώμη της ΕΑΑ), κατά παράβαση της παρ. 4.α του άρθρου 35 Ν. 4387/2016, δεδομένου ότι με τον (μαθηματικό) τύπο της παραγράφου 3 αυτού του εγγράφου (Ποσοστό αναπλήρωσης = 60% * (ποσοστό εισφοράς / 4%)), τα υπολογιζόμενα ποσοστά αναπλήρωσης που αφορούν στις περιόδους με ποσοστά εισφοράς διάφορα του 4%, αναπροσαρμόζονται όχι «αναλογικά ως προς το ύψος της εισφοράς» αλλά ως προς το ύψος του ποσοστού της εισφοράς, διαφοροποιώντας ουσιωδώς το περιεχόμενο των ανωτέρω διατάξεων της παραγράφου 4 του άρθρου 35 του ν. 4387/2016 [«Για τους μισθωτούς (αυτοτελώς απασχολούμενους) με εισφορά ύψους διάφορου του 4% ή με σταθερό ποσό εισφοράς το ως άνω ποσοστό (60%) θα αναπροσαρμόζεται αναλογικά ως προς το ύψος της εισφοράς] και εν τέλει ανατρέπει την βάση υπολογισμού των ποσοστών αναπλήρωσης, που είναι απαραίτητα και καθοριστικά στοιχεία για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής, όπως άλλωστε επιβεβαιώνεται και από παραδείγματα που για απολύτως ίδιες εισφορές, υπολογίζονται στους υψηλόμισθους ΤΕΤΡΑΠΛΑΣΙΑ (400%) εφάπαξ. 5. Λόγου χάριν, στην περίπτωση ενός αυτοαπασχολούμενου μηχανικού και μισθωτού με κατώτατες εισφορές , για την αναπροσαρμογή του ποσοστού 60% στο έτος 2004 με εισφορά 20,09€ και ποσοστό εισφοράς 2% θα πρέπει λάβουμε υπόψη την βασική εισφορά ΑΝΑΦΟΡΑΣ, δηλαδή τον μέσο όρο των καταβληθεισών εισφορών της τελευταίας πενταετίας έως τις 31/12/2013 ήτοι μ.ο. ασφαλιστέων μισθών επί το ποσοστό εισφοράς = 693,35 * 4% = 27,73€. Προκύπτει ότι με αναλογική αναπροσαρμογή του ποσοστού αναπλήρωσης (60%), για το έτος 2004 με εισφορά (20,09€), θα έχει ως ποσοστό αναπλήρωσης το αποτέλεσμα: 60% Χ 20,09/27,73 = 43,47%, ενώ με την χρήση των ποσοστών εισφοράς, θα έχει ως αποτέλεσμα το προδήλως εσφαλμένο: 60% Χ 2%/4% = 30%, όπως αποφάσισε η Εθνική Αναλογιστική Αρχή. Αντίστοιχα εάν εφαρμόσουμε τα ανωτέρω για τον μισθωτό με τις ανώτατες εισφορές, προκύπτει ότι ο μ.ο. των ασφαλιστέων μισθών της τελευταίας πενταετίας είναι 2.773,36€ και κατά συνέπεια η βασική εισφορά ΑΝΑΦΟΡΑΣ = 2.773,36 * 4% = 110,93€ και το ποσοστό αναπλήρωσης (αντί για το 60%) του έτους 2004 = 60% Χ 20,09/110,93 =10,87%, ενώ με την χρήση των ποσοστών εισφοράς, θα έχει ως αποτέλεσμα το προδήλως εσφαλμένο: 60% Χ 2%/4% = 30%, όπως αποφάσισε η Εθνική Αναλογιστική Αρχή. Τα αριθμητικά αποτελέσματα σε αυτές τις δύο περιπτώσεις θα είναι τα εξής: Με αναπροσαρμογή ως προς το ύψος της εισφοράς (όπως ο νόμος) Εφάπαξ του έτους 2004 = 43,47%*693,35 = 301,4€ Εφάπαξ του έτους 2004 = 10,87%*2.773,36 =301,4€, τα ίδια δηλαδή. Με αναπροσαρμογή ως προς το ύψος του ποσοστού της εισφοράς (όπως το έγγραφο του υπουργείου και η σύμφωνη γνώμη της ΕΑΑ) Εφάπαξ του έτους 2004 = 30,00%*693,35 = 208,0€ Εφάπαξ του έτους 2004 = 30,00%*2.773,36 = 832,0€, δηλαδή ΤΕΤΡΑΠΛΑΣΙΟ ΕΦΑΠΑΞ για απολύτως ίδιες εισφορές!!!! 6. Επί πλέον των προεκτεθέντων, επισημαίνουμε ότι οι ανωτέρω παράλογες στρεβλώσεις και αποκλίσεις των ποσοστών αναπλήρωσης, προέκυψαν με σύγκριση των ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΩΝ εισφορών του παρελθόντος σε σχέση με τις εισφορές της τελευταίας πενταετίας έως το 2013. Είναι όμως όχι μόνο παράνομο αλλά παράλογο ακόμα και ανήθικο, να ισχυρίζεται ο οποιοσδήποτε, ότι μπορεί να συγκρίνει τις καταβληθείσες εισφορές πχ του 2004 (ή οποιουδήποτε άλλου έτους του παρελθόντος ακόμα πχ του 1980), με τις εισφορές της τελευταίας πενταετίας ή του 2013, αν προηγουμένως δεν έχει αναγάγει την αξία των καταβληθεισών ονομαστικών εισφορών του παρελθόντος, στο επίπεδο τιμών του 2013. Ίδια αξία είχαν οι εισφορές του 1980, του 1990 του 2000 με αυτές του 2013;; Για αυτό ακριβώς τον λόγο, η απόφαση 430/28-12-2016 του ΔΣ του ΕΤΑΑ με το υπό στοιχείο γ) στο αποφασιστικό τμήμα της απόφασης αναφέρει «Οι καταβληθείσες εισφορές να τιμαριθμοποιηθούν». 7. Η εν λόγω αναπροσαρμογή-τιμαριθμοποίηση, ούτως ή άλλως συντελείται μέσω του μαθηματικού τύπου του εφάπαξ του άρθρου 35 του Ν. 4387/2016, όπως παρενθετικά παρακάτω αποδεικνύουμε: Στις περιπτώσεις μισθωτών με 4% ποσοστό εισφοράς (πχ δ.υ. κλπ) οι εισφορές που κατεβλήθησαν σε οποιοδήποτε έτος ασφάλισης, πριν την τελευταία πενταετία έως το 2013, αποδίδουν το ΙΔΙΟ ΕΦΑΠΑΞ με οποιοδήποτε άλλο. Με δεδομένη όμως την διαφορετικότητα των ονομαστικών εισφορών που καταβλήθηκαν στα διάφορα έτη ασφάλισης , δηλαδή πολύ μικρότερες ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΕΣ εισφορές τα προηγούμενα χρόνια του παρελθόντος, αποδίδουν το ίδιο ποσό εφάπαξ, αυτό σημαίνει ότι η ο ίδιος ο νόμος 4387/2016, μέσω του δικού του τεχνικού «εργαλείου», του ορισθέντος μαθηματικού τύπου υπολογισμού του εφάπαξ, εμπεριέχει την αναγωγή αυτών στο καταληκτικό έτος της πενταετίας έως 31/12/2013 (πρακτικά στις 31/12/2013) δηλαδή αναπροσαρμόζει τις καταβληθείσες εισφορές του κάθε έτους ασφάλισης, με ένα αφανή συντελεστή αναπροσαρμογής-απόδοσης, ώστε τελικά να αποδίδουν εφάπαξ το σταθερό και γνωστό ποσόν του: 60% Χ ΑΣΦΑΛΙΣΤΕΟΣ ΜΙΣΘΟΣ (μ.ο. τελευταίας πενταετίας). Η ανωτέρω, αναγωγή και αναπροσαρμογή των ασφαλιστικών εισφορών (και των ασφαλιστέων μισθών) στο καταληκτικό έτος 2013, στις περιπτώσεις των δημοσίων υπαλλήλων, συντελείται με τη εξίσωση (προς τα πάνω) του ασφαλιστέου μισθού εκάστου παρελθοντικού έτους με τον μ.ο. της τελευταίας πενταετίας, δεδομένου ότι ο ασφαλιστέος μισθός ακολούθησε, όλα τα προηγούμενα χρόνια, πάντα ανοδική πορεία, λόγω της αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής (Α.Τ.Α.) των μισθών (με ποσοστά αναπροσαρμογής ακόμα και 10% ανά εξάμηνο ή και τρίμηνο), αλλά και λόγω της μισθολογικής ωρίμανσης και μετάβασης σε υψηλότερα μισθολογικά κλιμάκια (2%-4% για κάθε 2 έτη περίπου). Για να γίνει απολύτως κατανοητό και να επιβεβαιωθεί το παραπάνω συμπέρασμα εξετάζουμε την περίπτωση μισθωτού ή αυτοαπασχολούμενου με ποσοστό εισφορών το 4% με σταθερές (για ευκολία υπολογισμών και συλλογισμών) συντάξιμες αποδοχές καθ’ όλη την πενταετία 2009-2013, 2.000€ (άρα 4%Χ2.000€=80€ μηνιαία εισφορά για εφάπαξ. Το εφάπαξ που του αναλογεί για την πενταετία 2009-2013 θα είναι: Εφάπαξ = 60% Χ ΑΣΦΑΛΙΣΤΕΟΣ ΜΙΣΘΟΣ (μ.ο. τελευταίας πενταετίας) Χ ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ = 60% Χ 2.000€ Χ 5 = 1.200€ Χ 5 = 6.000€. Εάν ο ασφαλισμένος του ανωτέρω παραδείγματος είχε ασφαλισθεί πολλά χρόνια ενωρίτερα και έστω ότι σε κάποιο παρελθοντικό έτος είχε ασφαλιστέο μισθό 1.000€ (άρα μηνιαία εισφορά 4%Χ1.000€=40€), τότε το παραγόμενο εφάπαξ από την συγκεκριμένη χρονιά του παρελθόντος θα ήταν πάλι τα 1.200€ [=60% Χ ΑΣΦΑΛΙΣΤΕΟΣ ΜΙΣΘΟΣ (μ.ο. τελευταίας πενταετίας) = 60% Χ 2.000€], οπότε εάν υποθετικά εφαρμόζαμε τον μαθηματικό τύπο του εφάπαξ για το συγκεκριμένο έτος αλλά με τον ασφαλιστέο μισθό αυτού του έτους (και όχι του μ.ο. της τελευταίας πενταετίας),το εφάπαξ του έτους θα ήταν: 60% Χ 1.000€ =600€, επειδή, όμως, με βάση τον νόμο 4387/2016 το παραγόμενο εφάπαξ του έτους αναφοράς, όπως προείπαμε, είναι 1.200€, συνεπάγεται ότι εάν εφαρμόζαμε τον μαθηματικό τύπο του εφάπαξ αλλά με ασφαλιστέο μισθό αυτόν του έτους αναφοράς, τότε θα έπρεπε να αναπροσαρμόσουμε είτε τον ασφαλιστέο μισθό είτε το ποσοστό αναπλήρωσης του 60%, ώστε να προκύπτει εφάπαξ 1.200€. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα θα πρέπει να εφαρμόσουμε συντελεστή αναπροσαρμογής ίσο με το 2,00, ώστε τελικά να έχουμε: Εφάπαξ του έτους αναφοράς = 60% Χ 1.000€ (ασφαλιστέος μισθός του έτους αναφοράς) Χ 2,00 (συντελεστής αναπροσαρμογής) = 1.200€, δηλαδή επιτυγχάνουμε το ίδιο αποτέλεσμα είτε αναπροσαρμόζοντας τις συντάξιμες αποδοχές εκάστου έτους, οπότε το αποτέλεσμα είναι: 1.200 = 60% Χ (1.000*2,00) = 60% Χ 2.000€ (ο αναπροσαρμοσμένος ασφαλιστέος μισθός), είτε αναπροσαρμόζοντας το ποσοστό αναπλήρωσης εκάστου έτους, οπότε το αποτέλεσμα είναι: 1.200 = (2,00*60%) Χ 1.000€ (ο ασφαλιστέος μισθός του έτους αναφοράς) = 120% (αναπροσαρμοσμένο ποσοστό αναπλήρωσης) Χ 1.000€. Επομένως και στην περίπτωση της αναλογικής αναπροσαρμογής ως προς το ύψος της εισφοράς, απλά θα αναπροσαρμόσουμε πρώτα την ονομαστική εισφορά του παρελθοντικού έτους αναφοράς με τον συντελεστή αναπροσαρμογής (στο παράδειγμα το 2,00) και μετά θα συγκρίνουμε την αναπροσαρμοσμένη εισφορά με την βασική εισφορά (μ.ο. συνταξίμων αποδοχών της τελευταίας πενταετίας επί ποσοστό εισφοράς 4%) της τελευταίας πενταετίας και θα έχουμε το νέο ποσοστό αναπλήρωσης της περιόδου (ή έτους) με ποσοστό εισφοράς διάφορο του 4%. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ Το υπουργείο στέλνει πρόσθετες οδηγίες στην ΕΑΑ, ειδικά για το εφάπαξ των μηχανικών, όπου θα αναφέρεται: «Σε συνέχεια του εγγράφου συμπληρωματικών οδηγιών με αρ. πρωτ. Φ80020/34277/Δ15.605/28-7-2016, ειδικά για τον προσδιορισμό του ποσοστού αναπλήρωσης για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής των πριν την 1-1-1993 ασφαλισμένων του πρ. Τομέα Πρόνοιας Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, το ποσοστό 60%, για τις περιόδους με ποσοστό εισφοράς διάφορου του 4%, θα αναπροσαρμοσθεί αναλογικά ως προς το ύψος της εισφοράς, σύμφωνα με την παρ. 4.α του άρθρου 35 Ν. 4387/2016.». Η αλήθεια, πάντως, είναι ότι το «ειδικά» θα έπρεπε να αφορά όλους τους άλλους δικαιούχους εφάπαξ και όχι τους μηχανικούς, διότι στους μηχανικούς, με την παρούσα πρόταση, εφαρμόζεται απολύτως ο νόμος, δεδομένου ότι στους άλλους (δ.υ. κλπ) διαφοροποιείται ο υπολογισμός των ποσοστών αναπλήρωσης (αναλογική αναπροσαρμογή ως προς το ποσοστό εισφοράς και όχι ως προς το ύψος της εισφοράς) με τον μαθηματικό τύπο του ανωτέρω εγγράφου οδηγιών. Πάντως το προαναφερθέν έγγραφο Φ80020/34277/Δ15.605/28-7-2016 παράγει ισοδύναμα αποτελέσματα για τους δ.υ. και άλλους μισθωτούς με συνεχή και αδιάλειπτη αυξητική πορεία των συνταξίμων αποδοχών, αλλά επ΄ουδενί δύναται να ισχύσει στους μηχανικούς, οπότε δεν θα απαιτηθεί η πλήρης ανάκληση αυτού του εγγράφου για τους άλλους ασφαλισμένους. Στην ΕΑΑ θα δοθούν έτοιμες σε πίνακα οι αναπροσαρμοσμένες εισφορές, με όποια επιτοκιακή ακολουθία αναπροσαρμογής θα αποφασίσετε (ΜΔΤΚ ή κάτι άλλο) και βέβαια στο κείμενο της σύμφωνης γνώμης της ΕΑΑ, θα πρέπει να αναφέρεται ότι: «Τα ποσοστά αναπλήρωσης εκάστης περιόδου με ποσοστό εισφοράς διάφορου του 4%, υπολογίζονται από τον τύπο: Ποσοστό αναπλήρωσης περιόδου με ποσοστό εισφοράς διάφορο του 4%= Σταθμισμένος μέσος όρος των υπολογιζόμενων ποσοστών αναπλήρωσης εκάστου έτους με αναλογική αναπροσαρμογή του ποσοστού 60% ως προς το ύψος της εισφοράς (δηλαδή διαιρώντας την εισφορά εκάστου έτους δια του ύψους της εισφοράς που προκύπτει με βάση τον μ.ο. των συνταξίμων αποδοχών της τελευταίας πενταετίας έως τις 31/12/2013 και ποσοστό βεβαίως 4%)», ΔΗΛΑΔΗ ΟΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ. Ενδεχομένως, ως παραδείγματα, να ολοκληρώνονται με τελικά αριθμητικά αποτελέσματα και δύο περιπτώσεις: α) αυτοαπασχολούμενος μηχανικός με περίοδο ασφάλισης από 1/7/1979 έως 31/12/2013 και β) μισθωτός με την ίδια περίοδο ασφάλισης και με ανώτατες μηνιαίες εισφορές. Επειδή η αρμόδια Δ/νση εκδίδει σήμερα εφάπαξ παρά τω νόμω, με απολύτως εσφαλμένα ποσά για τα οποία θα κληθούν οι δικαιούχοι να επιστρέψουν μέρος αυτών, σας παρακαλούμε να δώσετε εντολή να παύσει η έκδοση νέων αποφάσεων απονομής εφάπαξ και να εξετάσετε αμεσότατα τις ανωτέρω παρατηρήσεις και να αποφασίσετε οριστικά για τον νόμιμο, δίκαιο και συνταγματικά παραδεκτό υπολογισμό των εφάπαξ των μηχανικών. Εμείς πάντως έχουμε ήδη καταθέσει στις υπηρεσίες του υπουργείου έτοιμα υπολογιστικά φύλλα, που με απόλυτη και πλήρη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 35.4.α ν. 4387/2016, θα υπολογισθούν τα απολύτως νόμιμα και δίκαια εφάπαξ των μηχανικών