Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίαςΆρθρο 3 Πεδίο εφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη ActionAid | 26 Μαΐου 2021, 13:51
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
Το πεδίο εφαρμογής του πρωτότυπου κειμένου της Σύμβασης περιλαμβάνει τα άρθρα 2 και 3. Τα πεδία που είναι ανοικτά προς σχολιασμό δεν ταυτίζονται με αυτά που αποτυπώνονται στο αρχείο που τιτλοφορείται «σχέδιο νόμου» στον πίνακα με την ένδειξη «σχετικό υλικό». Ενώ, η παράγραφος 2 του άρθρου 2 της Σύμβασης αναφέρει ρητά πως η Σύμβαση ισχύει και για τον δημόσιο και για τον ιδιωτικό τομέα, τόσο στην επίσημη όσο και στην ανεπίσημη οικονομία, στις αστικές ή αγροτικές περιοχές, το άρθρο 3 που είναι ανοικτό προς διαβούλευση, περιορίζει αυθαίρετα το πεδίο εφαρμογής σε εργαζόμενους και απασχολούμενους του ιδιωτικού τομέα μόνο. Στη σχετική προκαταρκτική ανάλυση των συνεπειών ρύθμισης του προσχεδίου νόμου αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι με το άρθρο 2 της Σύμβασης «καθορίζεται το πεδίο εφαρμογής, το οποίο αφορά σε εργαζόμενους και άλλα άτομα στον χώρο της εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των υπαλλήλων όπως ορίζονται από την εθνική νομοθεσία και την πρακτική». Θα μπορούσε να υποστηριχθεί πως η αναφορά στους «υπαλλήλους», όπως ορίζονται από την εθνική νομοθεσία εμπεριέχει και τους δημόσιους υπαλλήλους, αλλά κάτι τέτοιο θα ερχόταν σε ευθεία αντίφαση με την σαφή αναφορά στον ιδιωτικό τομέα στο άρθρο 3. Σε γενικές γραμμές, όλο το σχέδιο νόμου κατά το μέρος που μεταφέρει στο εθνικό δίκαιο τη Σύμβαση 190 είναι προσανατολισμένο στον ιδιωτικό τομέα, και κυρίως στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Στον εφαρμοστικό νόμο θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνονται μέτρα για την εφαρμογή της Σύμβασης στο δημόσιο και στους λοιπούς τομείς της οικονομίας, καθώς και σε μικρότερες επιχειρήσεις. Παραμένει ασαφές και υπονομεύει την αποτελεσματικότητα της Σύμβασης 190 το πώς θα προστατεύονται τα εργαζόμενα/ απασχολούμενα πρόσωπα από τους τομείς που εσφαλμένα δεν αναφέρονται ρητά. Συνεπώς, στο άρθρο 3 πρέπει να προστεθεί και ο δημόσιος τομέας που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της Σύμβασης προκειμένου να παρέχεται -μέσω των κατάλληλων μέτρων- η απαραίτητη προστασία στα πρόσωπα που εργάζονται στο δημόσιο. Και σε αυτό το άρθρο, όπως και όπου αλλού γίνεται αναφορά στο κείμενο, θα πρέπει να αλλάξει η αναφορά από τον «χώρο» της εργασίας στον «κόσμο» της εργασίας. Ένα επιπλέον σχόλιο που αξίζει να γίνει σε αυτό το σημείο είναι η χρήση γλώσσας που δεν είναι ευαίσθητη ως προς το φύλο. Παρά το γεγονός ότι η Σύμβαση 190 διαμορφώνει ένα συμπεριληπτικό πλαίσιο προστασίας, αυτό δεν αποτυπώνεται πλήρως στο νομοθετικό κείμενο που εισάγει το πλαίσιο αυτό στην εθνική νομοθεσία. Προτείνεται η αντικατάσταση των όρων «οι εργαζόμενοι», «οι απασχολούμενοι» κ.λπ. με τα «τα εργαζόμενα πρόσωπα», «τα απασχολούμενα πρόσωπα» κ.ο.κ. Η επικύρωση της Σύμβασης 190 δεν μπορεί παρά να αποτυπώνει σε όλα της τα στάδια τις αλλαγές τις οποίες επιδιώκει να φέρει, με την κατάλληλη χρήση της γλώσσας να είναι μία από αυτές.