Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίαςΜΕΡΟΣ ΙΙ: ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΜΕΤΡΩΝ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΒΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ Άρθρο 2 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Σύνδεσμος Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος - Σ.Ε.Γ.Ε. | 27 Μαΐου 2021, 22:28
Θέμα: Παρέμβαση – Προτάσεις του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος – Σ.Ε.Γ.Ε. επί του σχεδίου νόμου «Για την Προστασία της Εργασίας – Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» – Κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και παρενόχλησης στον χώρο της εργασίας – Κύρωση της Σύμβασης 187 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για το Πλαίσιο Προώθησης της Ασφάλειας και της Υγείας στην Εργασία – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1158 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της ιδιωτικής ζωής» . Ο Σύνδεσμος Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος – Σ.Ε.Γ.Ε., χαιρετίζει το παρόν νομοσχέδιο και παραθέτει τις παρακάτω προτάσεις προς τον Υπουργό Εργασίας καθώς και την Υφυπουργό Δημογραφικής Πολιτικής και Οικογένειας: ΜΕΡΟΣ ΙΙ «Κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και παρενόχλησης στον χώρο της εργασίας» Άρθρο 20. Η παράγραφος 2 να τροποποιηθεί ως ακολούθως: «[…]2. Το ΕΣΙΦ έχει δεκατρία (13) μέλη, συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και αποτελείται από τα εξής μέλη: [….], η) δύο (2) εκπροσώπους γυναικείων ή φεμινιστικών οργανώσεων με εναλλαγή αυτών σε κάθε επόμενη συγκρότηση ώστε να εκπροσωπούνται εκ περιτροπής διαφορετικές γυναικείες ή φεμινιστικές οργανώσεις. Οι γυναικείες ή φεμινιστικές οργανώσεις που θα καλούνται να υποδείξουν 2 εκπροσώπους ως μέλη του ΕΣΙΦ, σε κάθε διετή θητεία να προέρχονται από διαφορετικούς τομείς. Πιο συγκεκριμένα, ο ένας εκπρόσωπος να προέρχεται από γυναικεία ή φεμινιστική οργάνωση που πραγματεύεται θέματα εργασίας και ισότητας των γυναικών στον συγκεκριμένο τομέα, ενώ ο δεύτερος εκπρόσωπος να προέρχεται από γυναικεία ή φεμινιστική οργάνωση που πραγματεύεται γενικότερα θέματα κοινωνικών υποθέσεων σχετικά με τα δικαιώματα των γυναικών στην κοινωνία ως σύνολο. Άρθρο 12 Η παράγραφος 3 να τροποποιηθεί ως ακολούθως: Κάθε πρόσωπο του άρθρου 3 που θίγεται από περιστατικό βίας ή παρενόχλησης σε βάρος του, έχει δικαίωμα να αποχωρήσει από τον εργασιακό χώρο για εύλογο χρόνο, χωρίς στέρηση μισθού ή άλλη δυσμενή συνέπεια, εφόσον κατά την εύλογη πεποίθησή του υφίσταται επικείμενος σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του, ιδίως όταν ο εργοδότης είναι ο δράστης τέτοιας συμπεριφοράς ή όταν δεν λαμβάνει τα απαραίτητα πρόσφορα μέτρα κατά την παρ. 2, ώστε να αποκαταστήσει την εργασιακή ειρήνη, ή όταν τα μέτρα αυτά δεν είναι ικανά για να σταματήσουν τη συμπεριφορά βίας ή παρενόχλησης. Στην περίπτωση αυτή, ο αποχωρών υποχρεούται να ενημερώσει προηγουμένως τον εργοδότη εγγράφως, αναφέροντας το περιστατικό βίας και παρενόχλησης και τα περιστατικά που αιτιολογούν την πεποίθησή του ότι επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του. Ορίζεται ρητά ότι το μισθολογικό κόστος που προκύπτει κατά τη διάρκεια της απουσίας του προσώπου που θίγεται από περιστατικό βίας ή παρενόχλησης σε βάρος του, επωμίζεται αποκλειστικά από το κράτος και όχι από τον ίδιο τον εργοδότη. Με τον τρόπο αυτό θα επιτραπεί στον εργοδότη να δώσει ευκολότερα στον καταγγέλλον τον κατάλληλο χρόνο ούτως ώστε να επανέλθει από το περιστατικό παρενόχλησης ή να αποφύγει τυχών κίνδυνο για τη ζωή την υγεία ή την ασφάλειά του. ΜΕΡΟΣ ΙII: «Ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1158 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 σχετικά με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής για τους γονείς και τους φροντιστές, την κατάργηση της Οδηγίας 2010/18/ΕΕ του Συμβουλίου και Ρυθμίσεις για τις Άδεις που σχετίζονται με την προστασία της οικογένειας ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α: ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2019/1158 Άρθρο 24 Σκοπός (άρθρο 1 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)» Για ακόμη μια φορά στην προσπάθεια να εφαρμοστεί συγκεκριμένο πλαίσιο υποστήριξης της μητρότητας και προστασίας αυτής, το οποίο και χαιρετίζουμε, διαπιστώνουμε το κενό που υπάρχει και η έλλειψη σχετικά με τα αντίστοιχα δικαιώματα και παροχές των γυναικών επιχειρηματιών και αυτό-απασχολούμενων. Ακόμα και σήμερα στην Ελλάδα, οι συγκεκριμένες παροχές που θεσπίζονται και κατά το παρόν σχέδιο νόμου προστατεύουν σε ένα μεγάλο βαθμό μόνο τις εργαζόμενες γυναίκες υπό τη μορφή υπαλληλικής σχέσης, και αποκλείουν τη γυναίκα επιχειρηματία και αυτό-απασχολούμενη δημιουργώντας μεγάλες ανισότητες και διακρίσεις σε εθνικό επίπεδο. Για την εξάλειψη τέτοιου είδους διακρίσεων, η δημιουργία ενός δικαίου νομοθετικού πλαισίου στον τομέα της προστασίας της μητρότητας καθίσταται απολύτως αναγκαία. Επιπροσθέτως, για την εναρμόνιση της εργασιακής και ιδιωτικής ζωής των γυναικών επιχειρηματιών και αυτό-απασχολούμενων, ζητούμε τα εξής: 1. Προτεραιότητα των γυναικών επιχειρηματιών στους δικαιούχους προγραμμάτων ΕΣΠΑ για παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς. 2. Να οριστεί ως κριτήριο αξιολόγησης στα παραπάνω προγράμματα ΕΣΠΑ το ατομικό εισόδημα και όχι το οικογενειακό, καθώς πολλές γυναίκες που πιθανώς βρίσκονται σε διάσταση με τον σύζυγο, με βάση το κριτήριο του οικογενειακού εισοδήματος δυστυχώς αποκλείονται από τα αντίστοιχα προγράμματα. 3. Δωρεάν συμμετοχή των τέκνων των γυναικών επιχειρηματιών και αυτό-απασχολούμενων σε ΚΔΑΠ, μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ. 4. Παράταση των ωραρίων φύλαξης (ολοημέρου) έως τις 18:00 σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, εκτός του Λυκείου, για την διευκόλυνση τόσο των εργαζόμενων γυναικών που το ωράριό τους λήγει μετά τις 16:00, όσο και των γυναικών επιχειρηματιών και αυτό-απασχολούμενων.