Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025Σχόλιο του χρήστη DATAWO | 14 Αυγούστου 2021, 12:18
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021 - 2025» Ως προς το κεφάλαιο 1.4.1 «Πρόληψη και αντιμετώπιση της έμφυλης βίας στον κυβερνοχώρο», αρχικά θα θέλαμε να επισημάνουμε την σπουδαιότητα της συμπερίληψής του στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης. Ωστόσο πρέπει να αποτυπωθεί σαφώς η ανάγκη για στατιστική έρευνα με σκοπό να διερευνηθεί η συχνότητα εκδήλωσης συμπεριφορών έμφυλης βίας μέσω διαδικτύου και ο αριθμός των περιστατικών ετησίως, οι μορφές της βίας, το προφίλ των προσώπων που καταφεύγουν σε τέτοιες συμπεριφορές και το προφίλ των προσώπων που τις δέχονται. Σημειωτέον πως η τελευταία στατιστική έρευνα που χρησιμοποιεί σχετικά ελληνικά δεδομένα έλαβε χώρα το έτος 2014 στο πλαίσιο της έρευνας «Βία κατά των Γυναικών, Πανευρωπαϊκή έρευνα, τα αποτελέσματα με μια ματιά». Ακόμη, τόσο η στατιστική έρευνα όσο και οι υπόλοιπες δράσεις που περιγράφονται στο εν λόγω πεδίο πρέπει να αφορούν και την ψηφιακή έμφυλη βία, δηλαδή τη βία που εκδηλώνεται με τη χρήση ψηφιακών μέσων, όπως με την χρήση τηλεπικοινωνιών (π.χ. αποστολή σεξουαλικών μηνυμάτων μέσω κινητού τηλεφώνου χωρίς χρήση ίντερνετ, βλ. σχετική μας έρευνα στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://www.datawo.org/el/2021/07/16/%ce%bc%ce%bf%cf%81%cf%86%ce%ad%cf%82-%ce%ad%ce%bc%cf%86%cf%85%ce%bb%ce%b7%cf%82-%ce%b2%ce%af%ce%b1%cf%82-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%cf%88%ce%b7%cf%86%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%ae-%ce%b5%cf%80%ce%bf/ ). Περαιτέρω στο κεφάλαιο 4.1 «Ενσωμάτωση διάστασης του φύλου σε όλες τις πολιτικές (gender mainstreaming)» θεωρούμε ότι υπάρχει κενό αναφορικά με την πρόληψη και την παρακολούθηση των αλγορυθμικών προκαταλήψεων γύρω από το φύλο. Εάν ληφθεί υπόψη η σημαντική παρουσία της τεχνολογίας στην ζωή μας το ζήτημα αυτό θα έπρεπε να εγείρεται έντονα, να υπάρχει ενημέρωση και να φροντίζεται η παρακολούθηση μη παρουσίας σεξιστικών στερεοτύπων και προκαταλήψεων σε αλγόρυθμους που χρησιμοποιούν δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς. Το κεφάλαιο 1.2 Καταπολέμηση της Βίας στην Εργασία παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Μάλιστα, το περιεχόμενο του συνδέεται πια άμεσα στην πράξη και με τη διαδικτυακή/ψηφιακή βία που μαστίζει τους επαγγελματικούς χώρους δεδομένου του καθεστώτος της τηλεργασίας που έχει επιβληθεί εξαιτίας των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας covid-19. Η θέσπιση του Ν. 4808/2021 είναι σπουδαία καθώς μεταξύ άλλων αναφέρει ρητά στο άρθρο 4 «1. Απαγορεύεται κάθε μορφής βία και παρενόχληση, που εκδηλώνεται κατά τη διάρκεια της εργασίας είτε συνδέεται με αυτήν είτε προκύπτει από αυτήν, συμπεριλαμβανομένης της βίας και παρενόχλησης λόγω φύλου και της σεξουαλικής παρενόχλησης. […] 3. Για τους σκοπούς εφαρμογής του παρόντος οι μορφές συμπεριφοράς βίας και παρενόχλησης σε βάρος των προσώπων του άρθρου 3 μπορούν να λαμβάνουν χώρα ιδίως: (α) στον χώρο εργασίας, συμπεριλαμβανομένων δημόσιων και ιδιωτικών χώρων και χώρων όπου ο εργαζόμενος παρέχει εργασία, λαμβάνει αμοιβή, κάνει διάλειμμα ιδίως, για ανάπαυση ή για φαγητό, σε χώρους ατομικής υγιεινής και φροντίδας, αποδυτηρίων ή καταλυμάτων που παρέχει ο εργοδότης, (β) στις μετακινήσεις από και προς την εργασία, τις λοιπές μετακινήσεις, τα ταξίδια, την εκπαίδευση, καθώς και τις εκδηλώσεις και τις κοινωνικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την εργασία και (γ) κατά τις επικοινωνίες που σχετίζονται με την εργασία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που πραγματοποιούνται μέσω τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας.». Συνεπώς θεωρούμε ότι καλύπτεται και το πεδίο της διαδικτυακής/ψηφιακής βίας εν προκειμένω, ωστόσο είναι πλέον αναγκαίο να τονίζεται ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη πολιτικών που στόχο έχουν την καταπολέμηση των εν λόγω μορφών βίας στην εργασία / τηλεργασία. Αναγκαία είναι η πρόβλεψη από τον ελληνικό ποινικό κώδικα της σεξουαλικής εκβίασης (sextortion) και της εκδικητικής πορνογραφίας (revenge porn) ως αυτοτελών αδικημάτων, καθότι αποτελούν μεν ήδη γνωστές μορφές έμφυλης βίας που τελούνται μέσω διαδικτύου/ψηφιακών μέσων, αντιμετωπίζονται δε ως απλή εκβίαση και ως παραβίαση προσωπικών δεδομένων, ενώ στην πραγματικότητα συνιστούν σοβαρότατες πράξεις με έμφυλο χαρακτήρα που συναντώνται πια συχνά εξαιτίας της ολοένα και πιο «προσιτής» τεχνολογίας και των έμφυλων στερεοτύπων. Θα ανταποκρινόταν περισσότερο στις πραγματικές ανάγκες της σημερινής μας κοινωνίας το Εθνικό Σχέδιο Δράσης εάν έκανε έστω αναφορά στην ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα, τόσο για τις γυναίκες που ανήκουν σε αυτή όσο και για τα υπόλοιπα φύλα που υποφέρουν από την διάκριση με βάση το φύλο. Αν και οι αναφορές στις γυναίκες και κορίτσια με αναπηρία δεν λείπουν από το κείμενο πιστεύουμε ότι η πρόσβαση σε πληροφορίες επείγουσας ανάγκης όπως για παράδειγμα ο ιστότοπος κατά της βίας των γυναικών https://womensos.gr/ θα έπρεπε να διευκολύνεται, όπως για παράδειγμα με ακουστικό υλικό. Αντίστοιχη με την ανωτέρω πρόβλεψη θα ωφελούσε και τις γυναίκες Ρομά καθώς τα ποσοστά αναλφαβητισμού στους Ρομά παραμένουν υψηλά. Με εκτίμηση, Η ομάδα της DATAWO *H DATAWO είναι νεοσύστατος Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός με στόχο την προώθηση της έμφυλης ισότητας στο διαδίκτυο και τα ψηφιακά μέσα και την προάσπιση των δικαιωμάτων των γυναικών στην ψηφιακή εποχή.