Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025Σχόλιο του χρήστη Επιτροπή Ισότητας Δήμου Κηφισιάς | 18 Αυγούστου 2021, 20:21
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
Διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025 Συμμετοχή της Επιτροπής Ισότητας Δήμου Κηφισιάς Γενικές παρατηρήσεις Το Σχέδιο περιλαμβάνει ένα εύρος σημαντικών δράσεων τόσο του καθ’ ύλην αρμόδιου φορέα για την ισότητα των φύλων (ΓΓΔΟΠΙΦ) όσο και των Υπουργείων. Ωστόσο, λείπει η αναφορά στις πηγές χρηματοδότησης του σχεδίου συνολικά αλλά και των δράσεων των Υπουργείων ώστε να καταστούν υλοποιήσιμες. Θεωρούμε ότι στο πλαίσιο της μορφής του κειμένου καλό θα ήταν να προηγηθούν τα κεφάλαια που αφορούν στις δράσεις της ΓΓΔΟΠΙΦ με συμπλήρωση κεφαλαίου βασιζόμενα στα επιστημονικά δεδομένα και τις στοχεύσεις του ΕΣΔΙΦ και να ακολουθήσουν οι δράσεις των επιμέρους Υπουργείων αλλά και να γίνει συνολική επιμέλεια του κειμένου. Λείπει επίσης η αναφορά στις επιπτώσεις της πανδημίας στην έμφυλη και ενδοοικογενειακή βία, την απασχόληση και την κοινωνική φροντίδα αλλά και στη συμβολή της ΓΓΔΟΠΙΦ το διάστημα αυτό. Oι τέσσερις άξονες που επικεντρώνεται το νέο ΕΣΔΙΦ είναι περιορισμένες και περιγράφονται πολύ συνοπτικά. Θα πρέπει να διευρυνθούν με άλλα επίκαιρα ζητήματα όπως το θέμα σχετικά με την «Κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις στις γυναίκες» που αποτελεί σημαντικό ζήτημα και θα πρέπει να προστεθεί. Επίσης και οι στόχοι περιγράφονται πολύ συνοπτικά. Η τεκμηρίωση και οι αναλύσεις της υπάρχουσας κατάστασης είναι ανεπαρκείς. Είναι απαραίτητο να εμπλουτιστεί το ΕΣΔΙΦ με ερευνητικά και στατιστικά δεδομένα, ελληνικά και διεθνή. Επίσης, οι προτεινόμενοι δείκτες είναι λίγοι και πολύ απλοί. Η ανάλυση ανά Υπουργείο αν και σημαντική, δημιουργεί όμως περιορισμούς και δυσκολίες στην εφαρμογή πολιτικών και στην παρακολούθηση της προόδου, εφόσον δεν προβλέπονται οριζόντιες δράσεις με εποπτεία ενός διυπουργικού οργάνου που θα παρακολουθεί και θα ελέγχει την εφαρμογή των πολιτικών και των δράσεων ανά Υπουργείο. Η αναβαθμισμένη λειτουργία του Παρατηρητηρίου της ΓΓΔΟΠΙΦ που θα συγκεντρώνει τα στατιστικά δεδομένα δεν θα μπορεί να εποπτεύει και τις δράσεις των Υπουργείων, των ΟΤΑ κλπ Ακόμη, είναι εντελώς αδύνατο «η παρακολούθηση για την αξιολόγηση και την παρακολούθηση των υφιστάμενων πολιτικών ισότητας θα γίνεται και σε θεσμικό επίπεδο, στο πλαίσιο λειτουργίας του Εθνικού Συμβουλίου Ισότητας Φύλων (ΕΣΙΦ)». Δεν γίνεται αναφορά στα ζητήματα έμφυλων διακρίσεων που αναδείχθηκαν την περίοδο της πανδημίας (τηλεργασία, οι πολλαπλές υποχρεώσεις των εργαζόμενων γυναικών, η ανθεκτικότητα των γυναικών κλπ). Δεν υπάρχει αναφορά σε χρηματοδοτικές πηγές (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης κλπ) ούτε στην κοστολόγηση των προτεινόμενων δράσεων. Δεν προβλέπεται η ενεργή συμμετοχή σε συμβουλευτικό επίπεδο της Κοινωνίας των Πολιτών που αποτελεί μια διεθνή πρακτική. Οι Γυναικείες Οργανώσεις και οι ΜΚΟ αποτελούν τους συμβούλους στα διεθνή Όργανα , όπως CSW UN Geneva, CSW UN New York, CoE κλπ Άξονας προτεραιότητας 1: Πρόληψη και καταπολέμηση της έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας Α. Νομοθετικές παρεμβάσεις 1. Μετά την πρωτοφανή έξαρση της έμφυλης βίας θεωρούμε ότι θα πρέπει να περιληφθεί στο ΕΣΔΙΦ ο στόχος της νομικής αναγνώρισης του όρου "γυναικοκτονία" και η εισαγωγή του στον ποινικό κώδικα ως διακριτό έγκλημα. Ο όρος "γυναικοκτονία" αφορά σύμφωνα και με το EIGE τις δολοφονίες γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του φύλου τους και κατ' επέκταση των πατριαρχικών αντιλήψεων, των έμφυλων διακρίσεων και των στερεοτύπων φύλου. Σύμφωνα και με τις διατάξεις της Σύμβασης της Κων/πολης, τη σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης, αλλά και την οδηγία της πρόσφατης έκθεσης του Ε.Κ. (για τον “Αντίκτυπο της ενδοοικογενειακής βίας στις γυναίκες και τα παιδιά και τα δικαιώματα γονικής επιμέλειας” ) που υπερψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία από τις Επιτροπές FEMM και JURI του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για να προστεθεί η βία με βάση το φύλο στη λίστα των εγκλημάτων στην ΕΕ (Eurocrimes), είναι απαραίτητο στο ΕΣΔΙΦ να δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτό το θέμα. 2. Ζητούμε να περιληφθεί στο ΕΣΔΙΦ πρόταση για τα εγκλήματα της μαστροπείας και της εκμετάλλευσης πόρνης, καθώς με το νόμο 4619/11.10.19 αφαιρέθηκε ο ποινικός χαρακτήρας. Συγκεκριμένα: α) στο άρθρο 349 του Π.Κ. περί μαστροπείας, αφαιρέθηκε η τρίτη περίπτωση του άρθρου που αφορούσε την προστασία των γυναικών και προέβλεπε «όποιος κατ’ επάγγελμα ή από κερδοσκοπία προάγει στην πορνεία γυναίκα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον 18 μηνών και με χρηματική ποινή¨, θέτοντας επιβαρυντική περίπτωση αν ¨η τέλεση της πράξης ή η συμμετοχή σε αυτή γίνεται από υπάλληλο κατά την άσκηση της υπηρεσίας του ή επωφελούμενο από την ιδιότητά του αυτή¨ και β) το άρθρο 350 του Π.Κ. με τίτλο «Εκμετάλλευση πόρνης», το οποίο όριζε «άντρας που συντηρείται ολικά ή εν μέρει από γυναίκα που ασκεί κατ’ επάγγελμα την πορνεία και από την εκμετάλλευση των σχετικών ανήθικων κερδών της τιμωρείται με φυλάκιση έξι μηνών μέχρι τριών ετών, αν δεν υπάρχει περίπτωση να τιμωρηθεί για άλλη βαρύτερη αξιόποινη πράξη» καταργήθηκε ολοσχερώς. Η αφαίρεση των ως άνω διατάξεων στον ελληνικό Ποινικό Κώδικα μειώνει την προστασία των ευάλωτων αυτών γυναικών, αφού αφήνει ατιμώρητους τους προαγωγούς και τους εκμεταλλευτές τους και έρχεται βέβαια σε πλήρη αντίθεση με την Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης. 3. Σύμφωνα με το άρθρο 58 της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης προτείνεται η κατάργηση της προθεσμίας παραγραφής για τα σεξουαλικά εγκλήματα κακουργηματικής φύσης, ανεξάρτητα από την ανηλικότητα ή μη του θύματος, προκειμένου να μπορούν να διωχθούν ποινικά οποτεδήποτε είναι έτοιμα τα θύματα να τα καταγγείλουν. Για τα πλημμελήματα, μεγάλη επιμήκυνση του χρονικού διαστήματος για την υποβολή έγκλησης. 4. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη η επισήμανση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι υπάρχουν πολλές συνδέσεις μεταξύ της πορνείας και της εμπορίας ανθρώπων, το οποίο αναγνωρίζει ότι η πορνεία — τόσο σε παγκόσμιο όσο και ευρωπαϊκό επίπεδο — τροφοδοτεί την εμπορία ευάλωτων γυναικών και ανήλικων κοριτσιών, ένα μεγάλο ποσοστό των οποίων είναι μεταξύ 13 και 25 ετών· και επισημαίνει ότι, όπως το αποδεικνύουν στοιχεία που επεξεργάστηκε η προπαρασκευαστική Επιτροπή, η πλειοψηφία των θυμάτων (62 %) προορίζονται για σεξουαλική εκμετάλλευση, με τις γυναίκες και τα ανήλικα κορίτσια να ανέρχονται σε 96 % των βεβαιωμένων και εικαζόμενων θυμάτων, ενώ το ποσοστό θυμάτων από χώρες εκτός ΕΕ έχει αυξηθεί κατά την τελευταία πενταετία και στη χώρα μας. Να αξιοποιηθεί/επικαιροποιηθεί το προηγούμενο πόρισμα της ΓΓΔΟΠΙΦ και να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα που θα διευκολύνουν την έξοδο των γυναικών και κοριτσιών από την κατάσταση της εξαναγκαστικής πορνείας. 5. Άμεση ψυχολογική και ιατρική παρακολούθηση για την υποστήριξη του θύματος και την συλλογή αποδεικτικών στοιχείων για την ποινική δικογραφία. Λειτουργία ιατροδικαστικής υπηρεσίας 24/7. 6. Προσήκουσα και αποτελεσματική αποζημίωση του θύματος. Υπάρχει και προβλέπεται συγκεκριμένη διαδικασία, αλλά δεν εφαρμόζεται ποτέ (Με την υπ’ αριθμ. 27787/16-3-2010 Υπουργική Απόφαση, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 96/ΥΟΔΔ, όπως διορθώθηκε στο ΦΕΚ 256/ΥΟΔΔ, συγκροτήθηκε στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων η προβλεπόμενη στο άρθρο 1 του ν. 3811/2009 (Α΄ 231) «Ελληνική Αρχή Αποζημίωσης», αρμόδια να αποφαίνεται επί των αιτήσεων αποζημίωσης θυμάτων εγκληματικών πράξεων.) Β. Ενίσχυση-διεύρυνση Δικτύου με νέες δομές (τηλεφωνικές γραμμές στήριξης, Συμβουλευτικά Κέντρα, Ξενώνες Φιλοξενίας) Προτείνουμε στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 να υπάρχει πρόβλεψη για τη χρηματοδότηση νέων δομών (τηλεφωνικές γραμμές στήριξης, Συμβουλευτικά Κέντρα, Ξενώνες Φιλοξενίας) στους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού δεδομένης της έκτασης που έχει λάβει το φαινόμενο της έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας, της τάσης της κοινωνίας να καταγγέλλει περιστατικά βίας και να απευθύνεται σε εξειδικευμένους φορείς αλλά και των επιπτώσεων από την πανδημία που απαιτούν σύγχρονες ολιστικές παρεμβάσεις σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό, πιστεύουμε ότι πρέπει να περιληφθεί συγκεκριμένα η ενίσχυση της Γραμμής 15900 καθώς και γραμμών ορισμένων ΔΕΠΙΣ, αλλά και γραμμών γυναικείων οργανώσεων που αδυνατούν να συνεχίσουν να λειτουργούν μόνο εθελοντικά. Σε συνεργασία με το Υπ. Υγείας: Για την εφαρμογή του Άρθρου 25 (Παροχή υποστήριξης σε θύματα σεξουαλικής βίας) της Σύμβασης της Κων/πολης απαιτείται να προβλεφθεί προϋπολογισμός για την δημιουργία και λειτουργία εξειδικευμένων Κέντρων υποστήριξης σε θύματα σεξουαλικής βίας με 24ωρη λειτουργία, η οποία θα είναι πλήρως αποσυνδεδεμένη από την καταγγελία για την έναρξη ποινικής διαδικασίας, όπου θα παρέχεται άμεση ιατροδικαστική εξέταση, συλλογή και διατήρηση αποδεικτικών στοιχείων, περίθαλψη και εξειδικευμένη ψυχολογική στήριξη για τη διαχείριση ψυχικού τραύματος. Κατάθεση θυμάτων (ενηλίκων και ανηλίκων) σύμφωνα με τα ελάχιστα πρότυπα που θέσπισε η οδηγία για τα θύματα, νόμος από το 2017 που ουδόλως εφαρμόζεται (ν. 4478/2017 με τον οποίο ενσωματωνόταν Οδηγία της ΕΕ). Παροχή νομικής συνδρομής σε συνεργασία με Δικηγορικούς Συλλόγους σε όλη τη χώρα. Παροχή ασφαλούς πλαισίου διαβίωσης μακριά από τον κακοποιητή και το περιβάλλον του με εξασφάλιση καταλυμάτων έκτακτης/επείγουσας ανάγκης. Αποκαταστατικές υπηρεσίες (ψυχολογική και κοινωνική στήριξη) ώστε το θύμα να σταθεί στα πόδια του και να βγει στην κοινωνία (σημαντική η ενίσχυση για εύρεση εργασίας). Αλλαγή θεσμών ώστε να πάψει το αστυνομικό και δικαστικό σύστημα να αντιμετωπίζει τις γυναίκες με τρόπο που συνιστά διάκριση λόγω φύλου κατά την απονομή δικαιοσύνης (επί παραδείγματι: η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης από μόνη της συνιστά διάκριση λόγω φύλου όταν λόγω αυτής παραβιάζονται δικαιώματα και δεν προστατεύονται επαρκώς τα θύματα. Ή η μη τήρηση διαδικαστικών εγγυήσεων κατά την εξέταση υποθέσεων επίσης συνιστά διάκριση λόγω φύλου πχ μη σωστή εξέταση καταγγελιών σεξουαλικής κακοποίησης, με αποτέλεσμα η καταγγελία να μπαίνει στο αρχείο, ή ο βιασμός να μην αναγνωρίζεται αλλά να θεωρείται συναινετική πράξη κλπ). Γενικά, η απονομή δικαιοσύνης αναβλύζει σεξισμό. Ο σεξισμός είναι διάχυτος από τις αστικές υποθέσεις πχ οικογενειακές διαφορές, μέχρι τις ποινικές, ενδοοικογενειακή βία, βιασμοί, εμπορία ανθρώπων, ανθρωποκτονία. Εκπαίδευση δικαστών και αστυνομικών σε θέματα σεξισμού, unconscious bias, κλπ Γ. Δημιουργία πρωτοκόλλων και διαδικασιών αναφορών και καταγγελιών για περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης και δράσεις ενημέρωσης Μετά το κίνημα το ελληνικού #MeToo που έφερε στο φως δεκάδες περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης σε διάφορους τομείς και χώρους εργασίας καθώς και μετά την πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία και την κύρωση της Οδηγίας 190 του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας θεωρούμε ότι πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα που θα διευκολύνουν τους πολίτες και τους εργαζόμενους/ες να καταγγέλλουν σχετικά περιστατικά. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να μπει σε εφαρμογή και λειτουργία η νέα πλατφόρμα metoogreece.gr προσφέροντας πρόσβαση σε χρήσιμες πληροφορίες, τρόπους με τους οποίους οι πολίτες θα μπορούν να καταγγέλλουν περιστατικά με διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων και οι συναρμόδιες υπηρεσίες να επιλαμβάνονται άμεσα επ’ αυτών. Λαμβάνοντας υπόψη την πρωτοβουλία που ξεκίνησε από το Δήμο Αθηναίων για τη Μηδενική Ανοχή στη Βία θεωρούμε ότι στις δράσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και συγκεκριμένα στον Σύμβουλο Ακεραιότητας (ν. 4795/2021) θα πρέπει να προβλεφθεί πέραν του δημόσιου τομέα και δράση στους ΟΤΑ τόσο για να καλύπτει και περιστατικά καταγγελιών που αφορούν σε αιρετά πρόσωπα όσο και για να προβλεφθεί η διαδικασία που θα ακολουθείται στις περιπτώσεις που ένας Δήμος δεν προχωρήσει στη σύσταση θέσης Συμβούλου Ακεραιότητας. Περαιτέρω, στη δράση που αφορά στη δημιουργία κανόνων δεοντολογίας κατά της σεξουαλικής παρενόχλησης καθώς και στη διενέργεια εκστρατειών ενημέρωσης-ευαισθητοποίησης για το θέμα αυτό, που υπάρχουν ως προτάσεις του ΥΠΕΣ για τους εργαζόμενους, θεωρούμε ότι θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη και για τους αιρετούς/ες. Στο πλαίσιο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντική η συνεργασία με τους θεσμικούς φορείς της αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ και ιδιαίτερα τις Επιτροπές και τα Γραφεία Ισότητας). Δ. Σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα Με βάση τη δημοσιότητα που έχουν λάβει περιστατικά έμφυλης βίας και ιδιαίτερα οι γυναικοκτονίες αλλά και με δεδομένο ότι έχει παρέλθει μεγάλο διάστημα από την τελευταία έρευνα για τη βία κατά των γυναικών σε εθνικό επίπεδο, θεωρούμε ότι είναι επιτακτική η ανάγκη μίας νέας πανελλαδικής έρευνας για την έμφυλη και ενδοοικογενειακή βία ώστε να εκτιμηθεί το εύρος του φαινομένου. Άξονας προτεραιότητας 4: Ενσωμάτωση του φύλου σε τομεακές πολιτικές Στόχος 4.2: Ενίσχυση της διατομεακής αντιμετώπισης των θεμάτων ισότητας των φύλων Σύμφωνα με το άρθρο 4 του ν. 4604/2019 οι υποχρεωτικές πλέον Δημοτικές Επιτροπές Ισότητας ανήκουν στον εθνικό μηχανισμό για την ισότητα των φύλων που περιλαμβάνει το σύνολο των υπηρεσιών και φορέων, οι οποίοι είναι αρμόδιοι σε επίπεδο κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση πολιτικών, μέτρων και δράσεων για την προώθηση της ισότητας των φύλων και για την ίση μεταχείριση ανδρών και γυναικών, καθώς και για την παρακολούθηση και αντιμετώπιση των διακρίσεων λόγω φύλου, ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού. Στο πλαίσιο της ανάπτυξης των θεμάτων ισότητας των φύλων στην τοπική αυτοδιοίκηση προτείνουμε τα εξής: Δικτύωση των ΔΕΠΙΣ-ΠΕΠΙΣ με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την ενημέρωση και προβολή των δράσεων και πρωτοβουλιών που αναλαμβάνουν με αξιοποίηση και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Καθιέρωση του Σήματος Ισότητας και στην τοπική αυτοδιοίκηση επιβραβεύοντας αξιόλογες δράσεις που προωθούν την ισότητα των φύλων. Επικαιροποίηση των δράσεων ώστε η Ευρωπαϊκή Χάρτα για την Ισότητα των Φύλων στις Τοπικές Κοινωνίες να καταστεί αξιοποιήσιμο εργαλείο για τις ΔΕΠΙΣ-ΠΕΠΙΣ και τους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού ευρύτερα (π.χ. δημιουργία επιμορφωτικών δράσεων δια ζώσης ή ηλεκτρονικά, αξιοποίηση του Οδηγού Εφαρμογής που είχε δημιουργηθεί σε προηγούμενη φάση και επικαιροποίηση του, συνεργασία με το ΕΚΚΔΑ, την ΚΕΔΕ/ΕΝΠΕ, το ΚΕΘΙ, την ΕΕΤΑΑ) Δημιουργία προγράμματος στήριξης του έργου των ΔΕΠΙΣ/ΠΕΠΙΣ με εξειδικευμένο προσωπικό που θα κατέχει τα θέματα φύλου και θα παρέχει τεχνική βοήθεια στο έργο των Επιτροπών (Σύμβουλος Ισότητας-Gender Advisor) και χρηματοδότηση των τοπικών σχεδίων δράσης για την ισότητα των φύλων με ειδική πρόβλεψη στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Συνεργασία με τους θεσμικούς φορείς της αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ). Ενεργοποίηση των Αυτοτελών Γραφείων Ισότητας των Περιφερειών (άρθρο 7 παρ. 3 ν. 4604/2019) και της ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ (άρθρο 8 ν. 4604/2019). Επιμόρφωση αιρετών σε θέματα ισότητας των φύλων και πρόληψης και καταπολέμησης της βίας κατά των γυναικών. Στη δράση 4.2.2 Ετήσιες Εκθέσεις για την ισότητα στους Δήμους να προβλεφθεί η εμπλοκή των ΔΕΠΙΣ και στο στάδιο της έρευνας με τα ερωτηματολόγια και στο στάδιο της διατύπωσης προτάσεων πολιτικής. Είναι σημαντικό να προβλεφθεί στο ΕΣΔΙΦ η στήριξη των συνεργασιών των ΔΕΠΙΣ και των γυναικείων/φεμινιστικών οργανώσεων, όπως προβλέπεται στην Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης και στην νομοθεσία μας γενικότερα σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και ιδιαίτερα των δράσεων διάδοσης και ευαισθητοποίησης σε θέματα πρόληψης και καταπολέμησης της έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας. Άξονας προτεραιότητας 4: Ενσωμάτωση του φύλου σε τομεακές πολιτικές Στόχος 4.4: Προώθηση της ισότητας των φύλων στην εκπαίδευση-επιστήμη-έρευνα Κατάρτιση των εκπαιδευτικών ώστε να μην αντιμετωπίζουν διαφορετικά τις επιδόσεις αγοριών και κοριτσιών, να μην χρησιμοποιούν ασυνείδητη προκατάληψη (unconscious bias), να ενθαρρύνουν τα κορίτσια να ασχοληθούν με μαθήματα και κατευθυνσεις STEM, κλπ. Παραγωγή βοηθητικού εγχειριδίου προς τους εκπαιδευτικούς, διαφορετικό για κάθε βαθμίδα, για το χειρισμό των θεμάτων των φύλων σε όλη την εκπαιδευτική διαδικασία. Αναθεώρηση σχολικών βιβλίων, ώστε να προβάλλονται θετικά γυναικεία πρότυπα σε ισότιμο με τα αντρικά βαθμό (πχ βιβλία ιστορίας στα οποία παραγνωρίζεται ο ρόλος και η σημασία γυναικών ιστορικών φυσιογνωμιών, βιβλίο κοινωνιολογίας όπου αποσιωπείται το φεμινιστικό κίνημα, κλπ), να μην αναπαράγονται σεξιστικά πρότυπα είτε άμεσα είτε έμμεσα (μέσα από τις εικόνες), να είναι γραμμένα με μη σεξιστική γλώσσα, κλπ. Να περιλαμβάνονται σε ίσο βαθμό γυναίκες στις συντακτικές ομάδες των διδακτικών βιβλίων όλων των βαθμίδων, όλων των μαθημάτων (οι επιτροπές συγγραφής διδακτικών βιβλίων ανδροκρατούνται σε συντριπτικό βαθμό). Για τη ΔΕΠΙΣ Κηφισιάς Η Πρόεδρος Αγγελική Παπάζογλου