Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025Σχόλιο του χρήστη ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ ΗΠΕΙΡΟΥ | 20 Αυγούστου 2021, 09:55
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ Στην Τοπική Αυτοδιοίκηση οι πολιτικές ισότητας υποστηρίζονται και προωθούνται από τις Περιφερειακές και Δημοτικές Επιτροπές Ισότητας. Η σύσταση και η στελέχωσή τους εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του/της αιρετού/ής επικεφαλής. Η διαχρονική εμπειρία από το 2010, οπότε και ξεκίνησε η λειτουργία τους, όπως τροποποιήθηκε δυνάμει του Ν. 4604/2019, ανέδειξε τη δυναμική τους αλλά και τις αδυναμίες τους, διότι παρά την δεκαετή τουλάχιστον θεσμοθετημένη λειτουργία τους, στο παρόν Σχέδιο απουσιάζουν συγκεκριμένες προτάσεις των ΠΕΠΙΣ-ΔΕΠΙΣ καθώς επίσης και των Περιφερειών και Δήμων που εκπροσωπούν. Το υπό διαβούλευση Σχέδιο προτείνει σειρά μέτρων για την υποστήριξη της λειτουργίας των ΠΕΠΙΣ και ΔΕΠΙΣ, γεγονός ενθαρρυντικό, διότι θα ενδυναμώσει την συμμετοχή γυναικών και ανδρών και θα ενθαρρύνει την ουσιαστική ενασχόληση με τα θέματα ισότητας. Επιπλέον θα στηρίξει την συμμετοχή και αξιοποίηση των γυναικών σε θέσεις ευθύνης, στην προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος συμμετοχής των γυναικών στην ανάληψη ηγετικών θέσεων και συμμετοχής στις αυτοδιοικητικές, βουλευτικές και ευρωπαϊκές εκλογές. Οι προτάσεις των ΠΕΠΙΣ και ΔΕΠΙΣ μπορούν να εξειδικεύουν ώστε να καθιστούν πιο αποτελεσματικές τις παρεμβάσεις και τον σχεδιασμό των πολιτικών ισότητας. Όμως η λειτουργία τους αποδεικνύεται δυσχερής, διότι μολονότι αποτελούν ένα γνωμοδοτικό όργανο δεν είναι σαφής η θέση τους στη δομή του φορέα στον οποίο είναι ενταγμένα, ενώ οι γνωμοδοτικές τους αρμοδιότητες εμποδίζουν την οργάνωση ουσιαστικών παρεμβάσεων, δεδομένου ότι δεν προβλέπεται σχετικός προϋπολογισμός, Στον Ν. 4604/2019 προβλέφθηκε για τις Περιφέρειες η σύσταση των Αυτοτελών Γραφείων Ισότητας και στο Σχέδιο προβλέπεται η παρακολούθηση των διαδικασιών σύστασης και στελέχωσής τους. Εντούτοις παρά την νομοθετική πρόβλεψη κανένα γραφείο δεν λειτουργεί μέχρι στιγμής, ενώ μόνο μία Περιφέρεια έχει δρομολογήσει τις σχετικές διαδικασίες για τη δημιουργία του. Η σύσταση αυτοτελών γραφείων ισότητας στις Περιφέρειες αποτελεί μία πρωτοβουλία για τη δημιουργία ενός σημείου αναφοράς, στελεχωμένο από προσωπικό το οποίο θα είναι επιφορτισμένο με τα καθήκοντα που προβλέπονται στις σχετικές διατάξεις. Επομένως και η λειτουργία των ΠΕΠΙΣ, η οποία σήμερα δεν έχει σαφές πλαίσιο λειτουργίας θα υποστηρίζεται από τα Αυτοτελή Γραφεία Ισότητας των Περιφερειών για την ανάπτυξη ευρύτερων πρωτοβουλιών, προτάσεων και δράσεων. Τα Αυτοτελή Γραφεία πρέπει να ενισχυθούν, να αποτελούν σημείο αναφοράς, ένα συντονιστικό κέντρο ισότητας για τους Φορείς στους οποίους είναι ενταγμένα. Με τον τρόπο αυτό θα προάγουν τις πολιτικές ισότητας στον Φορέα, θα στηρίξουν τη λειτουργία των Επιτροπών, θα σχεδιάζουν στοχευμένες δράσεις σύμφωνα με τις ανάγκες, τις συγκυρίες και τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου. Θα είναι υπεύθυνα για την διάχυση της πληροφορίας, τη συγκέντρωση και αξιολόγηση των ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών και στατιστικών στοιχείων τοπικής αρμοδιότητάς τους. Μπορεί επίσης να υποστηριχθεί και η λειτουργία βιβλιοθήκης, η οργάνωση επιμορφωτικών ημερίδων στοχευμένα, βασισμένες πάντα στις ιδιαίτερες ανάγκες της Περιφέρειας μέσα από μια δυναμική διαδικασία εντοπισμού των τρεχουσών αναγκών. Οι αποκεντρωμένες υπηρεσίες είναι σε θέση να γνωρίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας, τις ανάγκες, τα προβλήματα που χρήζουν αντιμετώπισης αλλά και του τρόπου προσέγγισης των πολιτών τους. Η Κεντρική Διοίκηση καλείται να σχεδιάσει πολιτικές οι οποίες θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις επιμέρους ανάγκες, ώστε να εξασφαλίζεται ότι η υλοποίησή τους θα είναι επιτυχής, αποτελεσματική και βιώσιμη.