Αρχική «Ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας: διατάξεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων...»Άρθρο 05 Ορισμός Υπεύθυνου Προστασίας ΑνηλίκωνΣχόλιο του χρήστη Ελένη Γεώργαρου ΔΙΚΤΥΟ ΑΝΑΔΟΧΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ "ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΝΕΙΑ" | 28 Αυγούστου 2021, 01:01
Άρθρο 05 Ορισμός Υπεύθυνου Προστασίας Ανηλίκων Σε κάθε μονάδα των Φορέων Παιδικής Προστασίας ορίζεται Υπεύθυνος Προστασίας Ανηλίκων. Ο Φορέας Παιδικής Προστασίας υποχρεούται να αναρτά σε εμφανές σημείο των κοινόχρηστων χώρων της μονάδας το όνομα, τα στοιχεία επικοινωνίας και τα κανάλια επικοινωνίας με τον Υπεύθυνο Προστασίας Ανηλίκων. Τα καθήκοντα Υπεύθυνου Προστασίας Ανηλίκων ανατίθενται από τον Διευθυντή της μονάδας ή το φυσικό πρόσωπο που διευθύνει ή προΐσταται του οικείου Φορέα Παιδικής Προστασίας που συστήνεται και λειτουργεί από δήμους ή νομικά πρόσωπα αυτών σε μέλος του προσωπικού, κοινωνικό λειτουργό ή ψυχολόγο. Αν στη μονάδα δεν απασχολείται προσωπικό των ανωτέρω ειδικοτήτων, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του Διευθυντή της μονάδας ή του φυσικού προσώπου που διευθύνει ή προΐσταται του οικείου Φορέα Παιδικής Προστασίας που συστήνεται και λειτουργεί από δήμους ή νομικά πρόσωπα αυτών, Υπεύθυνος Προστασίας Ανηλίκων ορίζεται μέλος του προσωπικού, ειδικότητας που σχετίζεται με την παιδική προστασία. Η απόφαση ορισμού Υπεύθυνου Προστασίας Ανηλίκων κοινοποιείται στην αδειοδοτούσα αρχή εντός δύο (2) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος. Από την υποχρέωση κοινοποίησης του τρίτου εδαφίου εξαιρούνται οι Φορείς Παιδικής Προστασίας που λειτουργούν εντός υπηρεσίας δήμων. Πριν την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Υπεύθυνος Προστασίας Ανηλίκων προσκομίζει το αντίγραφο ποινικού μητρώου του άρθρου 3. Στις περιπτώσεις Φορέων Παιδικής Προστασίας δημοσίου δικαίου το εν λόγω αντίγραφο αναζητείται αυτεπαγγέλτως. Ο Υπεύθυνος Προστασίας Ανηλίκων δεσμεύεται από την υποχρέωση τήρησης απορρήτου κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του. Αναφέραμε και σε προηγούμενό σχόλιό μας ότι το νομοθέτημα, εσφαλμένα κατά τη γνώμη μας, επιρρίπτει όλο το βάρος προστασίας των ανηλίκων σε μονάδες π.π. σε εργαζόμενους και όχι στη διοίκηση του φορέα που έχει τη νόμιμη εκπροσώπηση και την ευθύνη της εύρρυθμης λειτουργίας. Θα πρέπει να ορίζεται από κάθε Δ.Σ., συμπεριλαμβανομένων και αυτών που ανήκουν σε Δήμους ή δημοτικά Ν.Π. ένα μέλος ως Υπεύθυνος Προστασίας Ανηλίκων από την πλευρά της διοίκησης (Δ.Σ) και αντίστοιχα ένας Υπεύθυνος Προστασίας Ανηλίκων προερχόμενος από το προσωπικό. Αυτό είναι αναγκαίο γιατί σε πολλές δομές οι κοινωνικοί λειτουργοί ή οι ψυχολόγοι είτε δεν υπάρχουν, είτε ανήκουν σε προσωπικό που εργάζεται περιορισμένο χρονικό διάστημα και αντικαθίστανται πριν εδραιωθεί εμπιστοσύνη από τα παιδιά. Επιπρόσθετα ο εργαζόμενος ως εξαρτώμενος από τη διοίκηση είναι αμφίβολο εάν θα μπορεί να προβεί σε καταγγελίες που αφορούν ενδεχομένως σε μέλη της διοίκησης (εάν αυτοί είναι θύτες ) για το κίνδυνο της απόλυσης ή της δυσμένειάς του, πολύ περισσότερο αν πρόκειται για συμβασιούχο υπάλληλο. Και οι δύο υπεύθυνοι προστασίας των δικαιωμάτων των παιδιών πρέπει να γνωστοποιούνται (ανάρτηση ονομάτων και στοιχείων επικοινωνίας) στα παιδιά και στους εργαζόμενους και να έχουν αμφότεροι την αρμοδιότητα είτε από κοινού είτε ο καθένας χωριστά να εκτελεί τα καθήκοντα που του ανατίθενται με τη συγκεκριμένη διάταξη. Ανεξάρτητα μάλιστα από τους Υπευθύνους Προστασίας Ανηλίκων να θεσπιστεί ότι κάθε εργαζόμενος ανεξάρτητα από την ιδιότητά του στη δομή είναι υποχρεωμένος να αναφέρει στον Υ.Π.Π. οτιδήποτε υποπέσει στην αντίληψή του, από όπου και αν προέρχεται, το οποίο συνιστά κακοποίηση ή προσβολή της αξιοπρέπειας του παιδιού.