Αρχική Δουλειές Ξανά:Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξειςΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΨΗΦΙΑΚΟ ΑΤΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ – ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΗΤΡΩΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ – ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΡΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ Άρθρο 17 ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) | 29 Μαρτίου 2022, 16:14
6. Άρθρο 17-Ορισμοί 6.1 Στην παρ. 1 στο σημείο α) να διαγραφεί η λέξη «ικανός» και να διαμορφωθεί ως ακολούθως: «α) Αναζητών εργασία θεωρείται όποιος είναι διαθέσιμος για εργασία, αναζητεί ενεργά εργασία και: […]» καθώς πρόκειται για διάταξη που θέτει τα άτομα με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις σε μειονεκτική θέση, γεγονός το οποίο σύμφωνα με τον ν.4443/2016 (Άρθρο 2, παρ. 2) συνιστά έμμεση διάκριση σε βάρος τους. Επιπλέον, θεωρούμε αδιανόητο 10 χρόνια μετά την κύρωση της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες από την Ελληνική Βουλή (ν.4074/2012) να εξακολουθεί να κατοχυρώνεται θεσμικά ο περιορισμός των δικαιωμάτων και των επιλογών των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις λόγω της διαφοροποίησής τους από τα κυρίαρχα κανονιστικά πλαίσια. Αξίζει να επισημανθεί ότι στο Πόρισμα της Ομάδας Εργασίας προτείνεται η «αντικατάσταση του χαρακτηρισμού ‘ανίκανος προς κάθε βιοποριστική εργασία’ που αναγράφεται στα πιστοποιητικά αναπηρίας των ΚΕΠΑ κ.λπ., ο οποίος αναπαράγει αρνητικές αντιλήψεις και στερότυπα σε βάρος των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις, οδηγεί σε διακριτική μεταχείριση σε βάρος τους και συμβάλλει στον πλήρη αποκλεισμό τους από το σύνολο των υπηρεσιών και προγραμμάτων του Οργανισμού. Η αντικατάσταση του εν λόγω χαρακτηρισμού πρέπει να εξεταστεί διεξοδικά από τους εμπλεκόμενους φορείς προκειμένου αφενός να μην οδηγεί στην κατάργηση των παροχών που συνδέονται με τον συγκεκριμένο χαρακτηρισμό, αφετέρου να μην εμποδίζει την εγγραφή των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις στο μητρώο ανέργων του Οργανισμού και κατά συνέπεια να μην εμποδίζει την πρόσβασή τους στις υπηρεσίες του Οργανισμού και τα προγράμματα απασχόλησης που υλοποιούνται είτε με εθνικούς είτε με συγχρηματοδοτούμενους πόρους» (σ.45)». 6.2 Στην παρ. 1, η περίπτωση β) να συμπληρωθεί ως ακολούθως: «β) Κατάλληλη θέση εργασίας: θέση εργασίας που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία. Ειδικά για άτομα με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις, η κατάλληλη θέση εργασίας περιλαμβάνει τις αναγκαίες ανάλογα με την αναπηρία ή τη χρόνια πάθηση προσαρμογές. Για τον προσδιορισμό της λαμβάνονται υπόψη οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι ικανότητες, η αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση, καθώς και τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που ο αναζητών εργασία ήδη κατέχει ή πρόκειται να αποκτήσει δια της συμμετοχής σε προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς και η πιο πρόσφατη και παλαιότερη απασχόλησή του και οι αντίστοιχες αποδοχές του». Καθώς σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 2 του ν.4443/2016 η μη παροχή εύλογων προσαρμογών στα άτομα με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις συνιστά διάκριση, πρέπει η διάσταση αυτή να ενσωματώνεται στο Σχέδιο Νόμου. 6.3 Στην παρ. 1, οι περιπτώσεις γ), δ) και ε) να συμπληρωθούν ως ακολούθως: «γ) Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης: ψηφιακό αρχείο που υλοποιείται κατά τη διάρκεια της εξατομικευμένης προσέγγισης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 63 του ν. 4837/2021 (Α’ 178) και καταρτίζεται κατά τη διαδικασία του άρθρου 18 του παρόντος. Σε αυτό αποτυπώνονται οι επαγγελματικοί στόχοι του αναζητούντος εργασία και οι ενέργειες στις οποίες πρέπει να προχωρήσει, προκειμένου να εξεύρει κατάλληλη θέση εργασίας ή, σε περίπτωση που αυτό καταστεί ανέφικτο, άλλη διαθέσιμη θέση εργασίας που προσιδιάζει, όσο είναι δυνατόν, στις ατομικές του ιδιότητες. Το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας που τίθενται στον ν. 4727/2020. δ) Ψηφιακό Μητρώο Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.): ψηφιακό μητρώο, στο οποίο καταχωρίζονται οι αναζητούντες εργασία για όσο χρόνο διατηρούν την ιδιότητα αυτή, πλην των αναζητούντων εργασία της υποπερ. αδ της περ. α της παρ. 1 και οι τυχόν πρόσθετες ιδιότητες της παρ. 4 του άρθρου 19, οι οποίες δικαιολογούν την καταβολή επιπλέον επιδομάτων, παροχών και διευκολύνσεων στους αναζητούντες εργασία. Εκτός από το Ψηφιακό Μητρώο αυτής της περίπτωσης, η Δ.ΥΠ.Α. τηρεί και άλλα Μητρώα που σχετίζονται με την εκπλήρωση των σκοπών του, όπως αυτοί περιγράφονται στην παρ. 3 του άρθρου 1 του παρόντος. Το Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α. συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας που τίθενται στον ν. 4727/2020. ε) Ψηφιακή Κάρτα Δ.ΥΠ.Α.: ψηφιακή κάρτα ή έντυπο σε άμεση ηλεκτρονική διασύνδεση με το Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α., το οποίο διαθέτει ο αναζητών εργασία που είναι εγγεγραμμένος σε αυτό, προκειμένου να επιβεβαιώνει την εγγραφή και παραμονή του στο Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α., καθώς και τις προϋποθέσεις της παρ. 4 του άρθρου 19, αν αυτές συντρέχουν. Η Ψηφιακή Κάρτα Δ.ΥΠ.Α. συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας που τίθενται στον ν. 4727/2020. Πρόσθετες πρόνοιες λαμβάνονται υπόψη προκειμένου η έντυπη Κάρτα να είναι προσβάσιμη στους τυφλούς και στα άτομα με προβλήματα όρασης». Σύμφωνα με τον ν.4727/2020 (Κεφάλαιο Η), όλοι οι ιστότοποι και οι εφαρμογές για φορητές συσκευές των οργανισμών του Δημόσιου Τομέα πρέπει να είναι προσβάσιμες στα άτομα με αναπηρία. Επιπρόσθετα τα προαναφερθέντα αιτήματά μας βασίζονται και σε πρόταση που περιλαμβάνεται στο Πόρισμα της Ομάδας Εργασίας-ΟΑΕΔ, στην οποία αναφέρονται τα ακόλουθα: «Συμμόρφωση όλων των προαναφερθεισών ηλεκτρονικών εφαρμογών/υπηρεσιών με όλα όσα ορίζει το Κεφάλαιο Η΄ του ν.4727/2020 προκειμένου να ενταχθούν στο Μητρώο Δημόσιων Ιστότοπων και Εφαρμογών» (ΜΗ.Δ.ΙΣ.ΕΦ.) που τηρεί η Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (βλ. άρθρο 43, ν.4727/2020). Με τον τρόπο αυτό θα διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και η ισότιμη πρόσβαση: α) υποψήφιων προς εργασία με αναπηρία/εργαζόμενων με αναπηρία σε θέσεις εργασίας του Οργανισμού για τις οποίες απαιτείται η χρήση των προαναφερθεισών επιχειρησιακών ηλεκτρονικών εφαρμογών και β) των πολιτών με αναπηρία στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Οργανισμού» (σ.32).