Αρχική Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξειςΆρθρο 19 Υπολογισμός χρόνου υπηρεσίας ένστολου προσωπικού του δημοσίου στο διπλάσιο – Αντικατάσταση παρ. 5 άρθρου 40 π.δ. 169/2007 και παρ. 3 άρθρου 22 ν. 3865/2010Σχόλιο του χρήστη Κοντού Αικατερίνη | 9 Οκτωβρίου 2022, 22:31
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ Προφανώς με αυτό το άρθρο δίνεται η δυνατότητα αναγνώρισης πλασματικών χρόνων στους ένστολους. Και με προηγούμενους νόμους δινόταν και δίνεται η δυνατότητα σε εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας, καταβάλλοντας ένα χρηματικό ποσό, να αναγνωρίσουν πολλά χρόνια πλασματικά χωρίς να τα έχουν δουλέψει ποτέ. Για θέμα ισότητας και δικαιοσύνης θέλω να σας ενημερώσω ότι είμαστε υπάλληλοι , πρώην εργαζόμενοι στον ΟΤΕ οι οποίοι στη συνέχεια διοριστήκαμε στο δημόσιο. Μετά την παραίτησή μας από τον ΟΤΕ, ενημερωθήκαμε ότι το τότε Διοικητικό Συμβούλιο του Τ.Α.Π ΟΤΕ με απόφαση του έδινε το δικαίωμα όσων αποχωρούν από τον ΟΤΕ να πάρουν πίσω τις ασφαλιστικές εισφορές από τα ταμεία. Με δεδομένο ότι το συνταξιοδοτικό θέμα τότε ήταν ρευστό, δεν γνωρίζαμε εάν αυτός ο χρόνος θα αναγνωριζόταν, θα εξαγοραζόταν κ. λ. π, η διαδικασία της διαδοχικής ασφάλισης δεν ίσχυε όπως ισχύει σήμερα, και υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο που επέτρεπε την επαναγορά αυτού του χρόνου ασφάλισης, το οποίο στη συνέχεια καταργήθηκε, πήραμε το ποσό των εισφορών μόνο τις δικές μας και όχι του εργοδότη οι οποίες παραμένουν στα ταμεία. Εμείς Κύριε Υπουργέ δεν ζητάμε να μας αναγνωριστούν πλασματικά χρόνια προϋπηρεσίας, ούτε να μας χαριστεί κάτι. Δεν ζητάμε να ζημιώσουμε κανέναν ούτε το ελληνικό κράτος. Ζητάμε να μας δοθεί η δυνατότητα να επιστρέψουμε αυτά τα χρήματα και με ότι παραπάνω χρειαστεί για να αναγνωρίσουμε αυτά τα χρόνια εργασίας. Για το σκοπό αυτό σας προωθώ μια πρόταση η οποία μπορεί να συμπεριληφθεί ως νέο άρθρο στο παρόν νομοσχέδιο. «Ασφαλιστική Ρύθμιση περί αναγνώρισης ως συντάξιμου χρόνου (ή χρόνου θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος) για τους Δημοσίους Υπαλλήλους, του χρόνου προηγούμενης απασχόλησής του σε ΝΠΙΔ ή Δημόσιες Επιχειρήσεις (ευρύτερος Δημόσιος Τομέας - πρώην ΔΕΚΟ), για τον οποίο έχει γίνει ανάληψη εισφορών του εργαζόμενου (όχι του Εργοδότη) πριν την κατίσχυση του καθεστώτος της διαδοχικής ασφάλισης. Πριν την εφαρμογή του θεσμού της διαδοχικής ασφάλισης, και κατ’ επέκταση την ενιαία άσκηση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος στη βάση της ενότητας της ασφαλιστικής σχέσης, εργαζόμενοι σε ΝΠΙΔ και Δημόσιες Επιχειρήσεις (πρώην ΔΕΚΟ), μετά το διορισμό τους στο Δημόσιο Τομέα προέβαιναν –όταν προβλέπονταν από το Ασφαλιστικό Φορέα– σε ανάληψη μέρους των εισφορών του κλάδου σύνταξης του προηγούμενου φορέα ασφάλισης (επιστροφή εισφορών), με δεδομένα αφενός τη γενικότερη ρευστότητα του Ασφαλιστικού Συστήματος, και αφετέρου την κατίσχυση των διατάξεων του Ν. 1405/83, όπου υπήρχαν σαφείς προβλέψεις για τη δυνατότητα αναγνώρισης του εν λόγω χρόνου ασφάλισης τόσο στη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, όσο και στον υπολογισμό του ποσού της σύνταξης με την προσαυξημένη επιστροφή του ποσού των εισφορών είτε στη διάρκεια του εργασιακού βίου, είτε κατά την υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης. Με μεταγενέστερες ασφαλιστικές διατάξεις, η δυνατότητα αυτή απωλέσθηκε για ένα μέρος των ως άνω εργαζομένων με συνέπεια την εγκαθίδρυση ενός πλαισίου διάκρισης και δυσμενούς εξέλιξης σε βάρος τους που οδηγεί αναπόδραστα σε παράταση του εργασιακού τους βίου μέσα από την αδυναμία υπαγωγής τους σε ισχύουσες μεταβατικές διατάξεις για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Επισημαίνεται ότι η πρόβλεψη ανάληψης μέρους των ασφαλιστικών εισφορών (ή εφάπαξ παροχής) υφίστατο σε ελάχιστα Ασφαλιστικά Ταμεία όπως το ΤΑΠ ΟΤΕ. Επιπρόσθετα, αξίζει να σημειωθεί πως για τον εν λόγω χρόνο ασφάλισης έχει πραγματοποιηθεί ανάληψη των εισφορών μόνο των εργαζομένων, με την εισφορά των εργοδοτών (πολλαπλάσια) να έχει παραμείνει έως σήμερα στο Ενεργητικό (Διαθέσιμα) των αντίστοιχων Ασφαλιστικών Οργανισμών. Ταυτόχρονα, ο εν λόγω χρόνος, αφού πρόκειται για χρόνο πραγματικής εργασίας, έχει υπολογισθεί ως χρόνος προϋπηρεσίας και έχει αναγνωρισθεί μισθολογικά από το Δημόσιο κατόπιν σχετικής νομοθετικής ρύθμισης (προ διαδοχικής ασφάλισης). Ειδικότερα, για τους εκπαιδευτικούς (νηπιαγωγούς) που απασχολήθηκαν σε νηπιακούς σταθμούς του ΟΤΕ, οι οποίοι εν συνεχεία διορίσθηκαν στο Δημόσιο, οι εισφορές του ΟΤΕ ήταν σε αναλογία 5:1 και παραμένουν ακόμη ως Διαθέσιμα στο ΤΑΠ ΟΤΕ. Με την προτεινόμενη ασφαλιστική ρύθμιση ζητείται ουσιαστικά η εκ νέου παροχή δυνατότητας στους Δημοσίους Υπαλλήλους να επιστρέψουν με προσαύξηση τις εισφορές που τους επιστράφηκαν από τον αμέσως προηγούμενο φορέα ασφάλισής τους (πριν την πρόσληψή τους στο Δημόσιο και προ της ισχύος του θεσμού της διαδοχικής ασφάλισης) προκειμένου ο προγενέστερος πραγματικός εργασιακός χρόνος σε ΝΠΙΔ και Δημόσιες Επιχειρήσεις να τους αναγνωριστεί ως συντάξιμος (θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, υπολογισμός στο ποσό της σύνταξης). Η προώθηση της εν λόγω ασφαλιστικής ρύθμισης: • δεν συνεπάγεται δημοσιονομική επιβάρυνση καθώς ο αριθμός αυτών των εργαζομένων είναι εξαιρετικά περιορισμένος (το μεγαλύτερο μέρος έχει συνταξιοδοτηθεί με άλλες διατάξεις και όπως έχει αναφερθεί παραπάνω ελάχιστα Ασφαλιστικά Ταμεία Δημοσίων Επιχειρήσεων παρείχαν τη δυνατότητα ανάληψης εισφορών) ενώ θα καταβληθούν προσαυξημένα τα ποσά των ασφαλιστικών εισφορών που είχαν επιστραφεί στους εργαζόμενους, • δεν συνιστά, σε καμία περίπτωση, γενική ή έστω ειδική μείωση των ορίων ηλικίας καθώς πρόκειται για ένα εξαιρετικά εξειδικευμένο και στοχευμένο ασφαλιστικό μέτρο, • αίρει/αποκαθιστά μια σοβαρή αδικία σε βάρος των εργαζομένων αυτών που λόγω της μεταβλητότητας και ρευστότητας του καθεστώτος Κοινωνικής Ασφάλισης υφίστανται δυσμενή διακριτική μεταχείριση και έχουν απωλέσει ασφαλιστικά προνόμια, • με δεδομένη τη δυνατότητα αναγνώρισης των πλασματικών χρόνων, είναι κοινωνικά και ασφαλιστικά ανακόλουθο να μη δίδεται η δυνατότητα ασφαλιστικής αναγνώρισης πραγματικού χρόνου εργασίας για τον οποίο το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των εισφορών παραμένει στα Διαθέσιμα των Ασφαλιστικών Ταμείων (π.χ. ΤΑΠ ΟΤΕ), • αποτελεί, αναντίρρητα, ένα θετικό κυβερνητικό μέτρο με προστιθέμενη κοινωνική αξία που θα δώσει συνταξιοδοτική διέξοδο σε εργαζόμενους του Δημοσίου που έχουν πραγματικά χρόνια εργασίας._» Κύριε Υπουργέ Ευελπιστώντας στην κατανόησή σας και στο αίσθημα δικαίου που σας διακατέχει σας ευχαριστώ εκ των προτέρων .