Αρχική Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξειςΆρθρο 17 Καθορισμός του αρμόδιου οργανισμού για την κρίση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος σε περίπτωση διαδοχικής ασφάλισης μεταξύ e-Ε.Φ.Κ.Α. και άλλων ασφαλιστικών οργανισμών – Τροποποίηση παρ. 1-4 και προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 2 ν.δ. 4202/1961Σχόλιο του χρήστη ΧΑΤΖΗΤΙΜΟΘΕΟΥ ΙΩΣΗΦ - ΛΑΖΑΡΟΣ | 16 Οκτωβρίου 2022, 23:19
Προκειμένου να επιτευχθεί πραγματικός και ουσιαστικός εξορθολογισμός της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, θα πρέπει να καταργηθεί οριστικά η αδικία που υπάρχει στις διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης σε βάρος των ασφαλισμένων που έχουν ως τελευταίο ασφαλιστικό φορέα τον π. ΟΓΑ. Συγκεκριμένα, όταν κάποιος υποψήφιος συνταξιούχος έχει τελευταίο φορέα τον π. ΟΓΑ αλλά δεν θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις διατάξεις του π. ΟΓΑ (π.χ. δεν συμπληρώνει 40 χρόνια ασφάλισης), αλλά θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις διατάξεις του επόμενου φορέα (π.χ. ως μητέρα ανηλίκου με τις διατάξεις του π. ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, μειωμένη σύνταξη με τις διατάξεις του π. ΙΚΑ – ΕΤΑΜ κλπ), ο e-ΕΦΚΑ αρνείται να διαβιβάσει την αίτηση της σύνταξης από τον π. ΟΓΑ στον επόμενο ασφαλιστικό φορέα (π.χ. π. ΙΚΑ – ΕΤΑΜ) εφόσον ο ασφαλισμένος δεν έχει συμπληρώσει την ηλικία των 67 ετών. Αυτό, έχει ως αποτέλεσμα να καταργεί πρακτικά τις διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης του άρθρου 19 του ν. 4387/2016 στις περιπτώσεις των ασφαλισμένων του π. ΟΓΑ, αφού είναι γνωστό ότι στα 67 ο ασφαλισμένος θα πάρει τη σύνταξη από τον φορέα στον οποίο είχε την τελευταία μέρα ασφάλισης, εφόσον συμπληρώνει 15ετία. Δεδομένου ότι α) από την 01-01-2017 λειτουργεί ο e-ΕΦΚΑ και όλοι πλέον οι ασφαλισμένοι υπάγονται στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, β) οι εισφορές που έχουν καταβληθεί στον π. ΟΓΑ λαμβάνονται υπ όψιν κατά τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης σύμφωνα τις διατάξεις του ν. 4387/2016 αναλογικά με το ύψος της κάθε ασφαλιστικής κατηγορίας, συνεπώς δεν πρόκειται να ζημιωθεί ο e-ΕΦΚΑ ούτε να ευνοηθεί/αδικηθεί κάποιος ασφαλισμένος του π. ΟΓΑ καθώς η ανταποδοτική σύνταξη που θα πάρει θα είναι αντίστοιχη με τις εισφορές που έχει πληρώσει, γ) στις καταστατικές διατάξεις του π. ΟΓΑ (άρθρο 5 του ν. 2458/1997 όπως ισχύει μετά τις τροποποιήσεις του ν. 4302/2014) προβλέπονται δύο όρια ηλικίας συνταξιοδότησης και συγκεκριμένα το 62ο έτος και το 67ο έτος, κρίνεται απολύτως αναγκαίο να προστεθεί στο άρθρο 19 παρ. 1 του ν. 4387/2016 όπως ισχύει μετά τις τροποποιήσεις του ν. 4670/2020, ως περίπτωση ζ η ακόλουθη διάταξη που θα λύσει με δίκαιο τρόπο για όλους και οριστικά τη συγκεκριμένη αδικία: «ζ.Το άρθρο 18 παρ. 3 περ. Γ του ν. 4302/2014 καταργείται. Σε περίπτωση που τελευταίος ασφαλιστικός φορέας είναι ο π. ΟΓΑ, η αίτηση συνταξιοδότησης διαβιβάζεται στον επόμενο ασφαλιστικό φορέα, εφόσον ο ασφαλισμένος έχει συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας του». Τέλος, επισημαίνεται ότι η νομική και ουσιαστική βασιμότητα της παραπάνω πρότασης έχει ήδη επιβεβαιωθεί από πολλές αποφάσεις Δικαστών και Δικαστικών πληρεξουσίων του Ν.Σ.Κ., όπως αποδεικνύεται από τις υπ αρ. 18947/ΚΥ/2020, 18626/KY/20-10-2020, 18642/ΚΥ/2020, 18157/ΚΥ/2019, 18721/ΚΥ/30-10-2019 αποφάσεις με τις οποίες το αρμόδιο όργανο που έχει οριστεί από το Δ.Σ. του e-ΕΦΚΑ για την εξέταση των ενστάσεων – ενδικοφανών προσφυγών δέχθηκε σχετικά αιτήματα ασφαλισμένων, ακύρωσε την άρνηση του e-ΕΦΚΑ που δεν διαβίβασε τις αιτήσεις για σύνταξη στον επόμενο ασφαλιστικό φορέα και διέταξε ΤΗ ΔΙΑΒΙΒΑΣΗ ΤΩΝ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΑΚΕΛΩΝ στον αμέσως επόμενο ασφαλιστικό φορέα (π.χ. ΙΚΑ – ΕΤΑΜ) Μάλιστα, από τις ανωτέρω αποφάσεις η υπ αρ. 18947/ΚΥ/2020, 18626/KY/20-10-2020 και η υπ αρ. 18642/ΚΥ/2020 δημοσιεύτηκαν μετά την 01-03-2020 δηλαδή μετά τη θέση σε ισχύ του ν. 4670/2020. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί η υπ αρ. 18947/ΚΥ/2020 απόφαση εκδόθηκε κατόπιν υποβολής αίτησης αντιρρήσεων του e-ΕΦΚΑ Αγροτών και δικαίωσε για δεύτερη φορά υποψήφια συνταξιούχο και μάλιστα με εισήγηση κρίνοντας τα εξής (σελ. 5 σκέψη 3): «Ανεξαρτήτως των ανωτέρω εκτεθέντων, όπως πολύ ορθά έκρινε και ο Εισηγητής της υπόθεσης αυτής, από το συνδυασμό των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας προκύπτει ότι μετά την έναρξη ισχύος και την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 19 του νόμου 4387/2016 περί διαδοχικής ασφάλισης, ακόμα και όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 28 του νόμου 4670/2020 και προκειμένου να ισχύουν ενιαίοι κανόνες συνταξιοδότησης των ασφαλισμένων στους ενταχθέντες στον ΕΦΚΑ φορείς και να μην φαλκιδεύονται τα δικαιώματα των ασφαλισμένων που υπάγονται στους κανόνες της διαδοχικής ασφάλισης, παύουν πλέον να ισχύουν οποιεσδήποτε άλλες αντίθετες διατάξεις. Έτσι, δεν ισχύει πλέον η δυσμενέστερη διάταξη του άρθρου 18 του νόμου 4302/2014 που ορίζει ότι αν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης κατά τους κανόνες της διαδοχικής ασφάλισης, με βάση τη νομοθεσία του τέως ΟΓΑ, η αίτηση και ο φάκελος συνταξιοδότησης παραμένουν στον ΕΦΚΑ Αγροτών μέχρι τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας του αιτούντος. Τα ίδια, ως ανωτέρω, έχουν κριθεί σε ομοίου περιεχομένου νομικές υποθέσεις, εκτός από την προσβαλλόμενη με αίτηση επανεξέτασης υπ αριθ. 18157/ΚΥ/12-04-2019 Απόφαση και από δυο ακόμα αποφάσεις Μονομελών Οργάνων εκδίκασης ενστάσεων και αιτήσεων αντιρρήσεων – ενδικοφανών προσφυγών, ήτοι τις υπ αριθ. 18721/ΚΥ/30-10-2019 και 18042/ΚΥ/30-03-2020». Ωστόσο, ακόμα και σήμερα ο e-ΕΦΚΑ δεν συμμορφώνεται στις ανωτέρω αποφάσεις οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις έχουν καταστεί και τελεσίδικες. Για τους λόγους αυτούς, θα πρέπει να δοθεί η προτεινόμενη νομοθετική λύση στο ανωτέρω ζήτημα που βασανίζει εκατοντάδες ασφαλισμένους του π. ΟΓΑ.