Αρχική Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξειςΆρθρο 18 Προσδιορισμός ακαθάριστου συνολικού ποσού επικουρικής σύνταξης – Προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 120 ν. 4623/2019Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΑΤΕ | 19 Οκτωβρίου 2022, 10:24
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 18 «Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΑΤΕ, μετέχοντας στη διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου περί του «Εξορθολογισμού Ασφαλιστικής και Συνταξιοδοτικής Νομοθεσίας και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα σε σχέση με το άρθρο 18 περί του «Προσδιορισμού του Ακαθαρίστου Συνολικού Ποσού Επικουρικής Σύνταξης», υποβάλει τα ακόλουθα σχόλια. Επισημαίνεται, κατ’ αρχή, ότι ο λόγος του 6/20, για τον προσδιορισμό του Πλαφόν των μεικτών Επικουρικών Συντάξεων, σε σχέση με τις μεικτές Κύριες Συντάξεις, είναι καθ’ ολοκληρία εσφαλμένος, ΔΙΟΤΙ: 1. Ο λόγος 6/20 είναι προφανές ότι αντανακλά τη σχέση του Ποσοστού Εισφορών προς το Ποσοστό Αναπλήρωσης του ΕΤΑΜ, του ΤΕΑΜ, του ΕΤΕΑ του ΕΤΕΑΕΠ και πλέον του e-ΕΦΚΑ καθώς και των ΜΕΤΑ την 1.1.1993 Ασφαλισμένων στα «Ειδικά Ταμεία», όπως είναι και ο ΕΛΕΜ των τραπεζοϋπαλλήλων της πρώην ΑΤΕ. Όπως δε ρητά αναγνωρίζεται, με τις σχετικές Υ.Α. για τον από 1.6.2016 επανυπολογισμό των Επικουρικών Συντάξεων των προ της 31.12.1992 Ασφαλισμένων στον ΕΛΕΜ, ο λόγος μεταξύ του Ποσοστού Εισφορών και του Ποσοστού Αναπλήρωσης των Συνταξιούχων του ΕΛΕΜ ισούται με 12/36, ήτοι ανέρχεται στο 33,33% και όχι στο 30,00%, που ισχύει για όλους τους παραπάνω Συνταξιούχους. Συνεπώς, το πραγματικό γεγονός των σχετικά μεγαλύτερων θυσιών των μέχρι την 31.12.1992 Ασφαλισμένων στον ΕΛΕΜ, πρέπει να αναγνωριστεί ρητά με το υπό διαβούλευση άρθρο 18, άλλως συντελείται κατάφωρη παραβίαση της αρχής της ανταποδοτικότητας, σε βάρος τόσο των εισέτι Ασφαλισμένων όσο και των Συνταξιούχων της κατηγορίας αυτής. 2. Το Πλαφόν επί των μεικτών Κυρίων Συντάξεων, ως συνταγματικώς επανυπολογισμένων, συνεπάγεται τόσο για τους προ της 31.12.2014 Συνταξιούχους όσο και για τους μετά την ημερομηνία αυτή συνταξιοδοτούμενους, ότι το προ φόρου καθαρό καταβαλλόμενο ποσό μειώνεται, για ΟΛΟΥΣ γενικά τους Συνταξιούχους, ΜΟΝΟ λόγω ΕΑΣ, [όπου αυτό επιβάλλεται], και ΕΟΠΥΥ. Αντίθετα, όμως, ο από 1.6.2016 επανυπολογισμός των Επικουρικών Συντάξεων κρίθηκε αντισυνταγματικός από την Ολομέλεια του ΣτΕ, με αποτέλεσμα οι μεικτές Επικουρικές Συντάξεις των προ της 31.12.2014 επικουρουμένων Συνταξιούχων, πέραν των μειώσεων λόγω ΕΑΣ και ΕΟΠΥΥ,να υφίστανται επιπλέον και τις δυσβάστακτες μειώσεις των Νόμων 4024/2011, 4051/2012, 4093/2012 και 4052/2012. Το γεγονός αυτό έχει ως νομοτελειακό αποτέλεσμα ότι με τον προτεινόμενο τρόπο θέσπισης του Πλαφόν στις Επικουρικές Συντάξεις, όχι μόνο δεν αμβλύνονται, έστω, οι ανισότητες μεταξύ των προ και των μετά την31.12.2014 Συνταξιούχων που έχει εισάγει ο Ν. 4387/2016, [πρβλ. ΣτΕ 545/2022 Ολ.], αλλά και οξύνονται έτι περαιτέρω, σε βάρος των παλαιότερων Συνταξιούχων. Επισημαίνεται δε ότι ορισμένοι από τους Συνταξιούχους αυτούς, [ήτοι εκείνοι που έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες θυσίες ως Ασφαλισμένοι], υφίστανται μία πρόσθετη ΜΕΙΩΣΗ στις καθαρές προ φόρου αποδοχές των Επικουρικών τους Συντάξεων, με νέες αρνητικές επιπτώσεις στο βιοτικό τους επίπεδο και μάλιστα σε μία περίοδο που η Χώρα έχει ήδη βγει από τα Μνημόνια και από την αυστηρή επιτήρηση που αυτά της είχαν επιβάλλει πολύ περισσότερο δε τώρα πουη Οικονομία της αναπτύσσεται με θετικούς ρυθμούς, οπότε δεν δικαιολογείται μία άνιση και συνταγματικώς ελεγκταία μεταχείριση. Για τους λόγους αυτούς, προτείνεται όπως, τουλάχιστον για όλους τους προ της 31.12.2014 Ασφαλισμένους και Συνταξιούχους του ΕΛΕΜ και όχι μόνο ισχύσει Πλαφόν στις ΠΡΟ ΦΟΡΟΥ ΚΑΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΕΣ αντί στις μεικτές Επικουρικές τους Συντάξεις. Το Πλαφόν δε αυτό θα προκύπτει μετά την εφαρμογή ποσοστού ίσου προς το 33,33%επί του ΠΡΟ ΦΟΡΟΥ Πλαφόν των Κύριων Συντάξεων, [ήτοι επί των 3.725,11 Ευρώ και όχι επί των 4.608,00 Ευρώ], για τους μέχρι την 31.12.1992 Ασφαλισμένους και Συνταξιούχους του ΕΛΕΜ, ενώ για τους μετά την 1.1.1993 Ασφαλισμένους και Συνταξιούχους του, το ποσοστό αυτό λογικό κρίνεται να ανέρχεται στο 30,00%. Ηπρότασηαυτή ακολουθεί τη λογική της διάταξης του άρθρου 13, παρ. 1 του Ν. 4387/2016 και πολύ περισσότερο της με Α.Π. Φ80000/οικ.36531/129/20.8.2019 Εγκυκλίουτου αρμόδιου Υπουργού Εργασίας και Κ.Υ., σύμφωνα με την οποία το θεσπιζόμενο Πλαφόν στις μετά την 1.1.2019 επανυπολογισμένες Κύριες Συντάξεις ορίζεται στο καθαρό προ φόρου ποσό των 3.725,11 Ευρώ. Με την υιοθέτηση της πρότασης αυτής θα αποφευχθούν δικαστικές διαμάχες για την αποκατάσταση των παραβιαζόμενων αρχών της Ανταποδοτικότητας και της Ισότητας καθώς και λόγω της περαιτέρω μείωσης των Επικουρικών Συντάξεων μεγάλου αριθμού υπαλλήλων των Φορέων του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα. Προκειμένου, τέλος, να γίνει πλήρως αντιληπτό από όλους το μέγεθος των συνεπειών της διάταξης του άρθρου 18 του Σ.Ν. αυτού, παρατίθενται αριθμητικά παραδείγματα, τα οποία αναδεικνύουν την ορθότητα της ως άνω πρότασης. Κατ’ αρχή, σύμφωνα με την ως άνω Εγκύκλιο του αρμόδιου Υπουργού, με την οποία τέθηκε σε εφαρμογή το Πλαφόν των Κύριων Συντάξεων που θέσπισε το άρθρο 120 του Ν. 4623/2019, στα μεν μεικτά ποσά το Πλαφόν αυτό ανέρχεται στα 4.608,00 Ευρώ, στα δε καθαρά προ φόρου ποσά στα 3.725,11 Ευρώ. Όπως έχει κατατεθεί το ως άνω Σ.Ν., η εφαρμογή του Πλαφόν των 6/20 ή του 30,00% επί των 4.608,00 Ευρώ, σημαίνει ότι το Πλαφόν των μεικτών Επικουρικών Συντάξεων ανέρχεται στο ποσό των 1.382,40 Ευρώ. Με την παραδοχή δε ότι οι Συνταξιούχοι που έχουν τέτοιου επιπέδου μεικτές Επικουρικές Συντάξεις έχουν μεικτές Κύριες Συντάξεις στο αρχικό Πλαφόν των 2.773,40 Ευρώ, έπεται ότι, μετά την πιστή εφαρμογή, [επί των δύο αυτών μεικτών ποσών Συντάξεων], όλων των μειώσεων των εφαρμοστέων μνημονιακών Νόμων, το καθαρό προ φόρου ποσό της Επικουρικής Σύνταξης ανέρχεται στα 681,74 Ευρώ. ΕΑΝ, όμως, αντί του 30,00%, ληφθεί υπόψη το ποσοστό του 33,33%, ΤΟΤΕ, με τις ίδιες όπως και παραπάνω παραδοχές, η μεν μεικτή Επικουρική Σύνταξη ανέρχεται σε 1.535,85 Ευρώ, το δε καθαρό προ φόρου ποσό της σε 741,50 Ευρώ. Ας πάρουμε τώρα δύο Συνταξιούχους με μεικτές Επικουρικές Συντάξεις της τάξης των 1.780,00 Ευρώ ο πρώτος και των 1.570,00 Ευρώ ο δεύτερος. Τα προ φόρου καταβαλλόμενα ποσά εκάστου ανέρχονται στα 820,55 Ευρώ του πρώτου και στα 747,24 Ευρώ του δεύτερου. Δηλαδή, ΕΑΝ το Σ.Ν. αυτό περάσει από τη Βουλή ως έχει, ΤΟΤΕ, ο μεν πρώτος θα υποστεί μία ακόμη μείωσηστις προ φόρου αποδοχές του κατά 138,81 Ευρώ, ο δε δεύτερος κατά 65,50 Ευρώ. ΕΑΝ, αντίθετα, το Πλαφόν των Επικουρικών Συντάξεων υπολογιστεί με συντελεστή 33,33% επί του καθαρού προ φόρου ποσού της Κύριας Σύνταξης, [ήτοι επί των 3.725,11 Ευρώ], όπως δηλαδή προτείνεται ανωτέρω, ΤΟΤΕ το Πλαφόν του καθαρού προ φόρου ποσού της Επικουρικής Σύνταξης ανέρχεται στα1.241,58 Ευρώ, ύψος το οποίο ΔΕΝ επιφέρει καμία απολύτως περαιτέρω μείωση στους Ασφαλισμένους και Συνταξιούχους του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα. Αποκλείει, όμως, την εμφάνιση Επικουρικών Συντάξεων άνω των 10.000,00 Ευρώ, που όπως είχε λεχθεί υπήρξε ηγενεσιουργός αιτία, για τη θέσπιση Πλαφόν και στις Επικουρικές Συντάξεις. Εξάλλου, δεν πρέπει να λησμονείται ότι όταν τον Αύγουστο 2019 θεσπίστηκε το Πλαφόν των Κύριων Συντάξεων, η ρητά εκφρασμένη βούληση του Νομοθέτη ήταν να εξαλειφθούν κάποιες ακραίες περιπτώσεις και όχι να θεσπιστούν βλαπτικές για τους Ασφαλισμένους και Συνταξιούχους διατάξεις. Για το λόγο δε αυτό, το Πλαφόν των 4.608,00 Ευρώ που θεσπίστηκε τότε, υπερακόντιζε το εξ ύψους 2.773,40 Ευρώ Πλαφόν, [συμπεριλαμβανομένων των Επιδομάτων Γάμου και Τέκνων], όπως ίσχυε από το 2010.» ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΑΤΕ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ –Γ. ΜΑΛΑΜΗΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ – Π.ΠΑΡΙΣΣΗΣ