Αρχική Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξειςΆρθρο 2 ΑντικείμενοΣχόλιο του χρήστη Μανόλης Καυκαλάς | 19 Οκτωβρίου 2022, 18:18
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΟΣ Σε συνέχεια και αναφορικά με την 1η ενότητα: «ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΥΡΙΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΤΩΝ ΠΡΙΝ ΤΙΣ 13/5/2016 ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ», του σημειώματος που κατατέθηκε και καταχωρήθηκε στις 12 Οκτωβρίου 2022 στα σχόλια του «άρθρου 2 Αντικείμενο», του υπό διαβούλευση-συζήτηση ν/σχ. και προς ενίσχυση του σχετικού σχολίου (στις 18/10/22) από τον Σύλλογο Συνταξιούχων ΕΤΕ, παρατίθεται συμπληρωματικά το παρακάτω κείμενο, που κυρίως εστιάζει στην ανάδειξη και τεκμηρίωση, πιθανόν χωρίς ιστορικό προηγούμενο, αιτιολογικής πλάνης και νομοθετικής αστοχίας που προκάλεσε την κατάφωρα δυσμενή και άδικη διαφοροποίηση/διάκριση, στον τρόπο υπολογισμού της Ανταποδοτικής σύνταξης μεταξύ των συντ/χων πριν και μετά την 13η/5/2016. Συνοπτική παρουσίαση-τεκμηρίωση Της αντισυνταγματικής και κυρίως, αιτιολογικά αβάσιμης και πεπλανημένης βλαπτικής διαφοροποίησης στον υπολογισμό του τμήματος της Ανταποδοτικής σύνταξης των ήδη προ της 13/05/2016 "παλαιών συνταξιούχων", παρά τον πολλαπλώς διακηρυσσόμενο περί του αντιθέτου σκοπό και βούληση του νομοθέτη. 1. Με το ν.4387/2016 (Κατρούγκαλου) επιδιώχθηκε, σύμφωνα με τον τίτλο του νομοθετήματος, το «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας και η Μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού συστήματος». - Σημειώνεται ότι οι τροποποιήσεις του ν.4387/16, κυρίως, με το ν.4670/2020 (Βρούτση) ουδεμία μεταβολή επέφεραν στο επίδικο θέμα. 2. Στην Αιτιολογική ‘Εκθεση του ν.4387/2016, αποτυπώνονται ρητά, σε πολλαπλά σημεία της, ο σκοπός και η βούληση του νομοθέτη για «ισονομία, ενιαίους κανόνες και τρόπο υπολογισμού της σύνταξης βάσει αποδοχών επί των οποίων καταβλήθηκαν εισφορές μεταξύ παλαιών και νέων συνταξιούχων». 3. Παρά τις αιτιολογικές του νόμου διακηρύξεις και σε πλήρη και απόλυτη αντίθεση με τη ρητή βούληση και σκοπό του, σε ό,τι αφορά τον τρόπο υπολογισμού του τμήματος της Ανταποδοτικής σύνταξης (θεμελιώδης και επίδικη παράμετρός του οποίου είναι η βάση υπολογισμού της), οι 2 παράμετροι του είναι: α. οι, ανάλογα με τα συντάξιμα χρόνια, συντελεστές αναπλήρωσης και β. η βάση υπολογισμού των συντελεστών αυτών [συγκεκριμένα, ο μέσος μηνιαίος όρος (μ.μ.ο)], από το 2002, των αποδοχών επί των οποίων καταβλήθηκαν εισφορές, σύμφωνα με την ως άνω ρητά διατυπούμενη νομοθετική βούληση και σκοπό: - για μεν τους συνταξιοδοτούμενους μετά την 13/5/2016 «νέοι συνταξιούχοι», με το άρθρο 29 του ν.4387/2016 νομοθετείται αυτή η βάση υπολογισμού [δηλ. ο μ.μ.ο των κάθε είδους αποδοχών, από το 2002, επί των οποίων καταβλήθηκαν εισφορές]. - ενώ για τους ήδη συνταξιούχους(«παλaιοί»), μολονότι ήταν ασφαλιστικά και εργασιακά ισοδύναμοι και κατέβαλαν εισφορές επί του συνόλου των κάθε είδους αποδοχών τους (τακτικών και εκτάκτων), όπως ακριβώς και οι «νέοι συνταξιούχοι», με το άρθρο 33 του ν.4387/2016 νομοθετείται, παρά τις ως άνω αιτιολογικές διακηρύξεις και σε απόλυτη αντίθεση με τη βούληση και σκοπό του νομοθέτη, ανισότιμα και βλαπτικά για το ύψος της σύνταξής τους, ως βάση υπολογισμού της ένα υποσύνολο των αποδοχών (όπως έχει ήδη περιγραφεί στο προηγούμενο σημείωμα) επί των οποίων κατέβαλαν εισφορές. 4. Ωστόσο το πρωτοφανές, που δεν φαίνεται να έχει ιστορικό προηγούμενο στην νομοθετική πρακτική της χώρας, και γεννά μείζονα ζητήματα πολιτικής, ηθικής και νομικής-συνταγματικής τάξης είναι ότι, ενώ θα μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι ο νομοθέτης, έστω και παραβιάζοντας τις πολλαπλές και ρητές αιτιολογικές του στοχεύσεις αλλά και στοιχειώδεις Συνταγματικές Αρχές της Ισότητας, της Αναλογικότητας και της Ανταποδοτικότητας στο συνταξιοδοτικό, έκανε μια άδικη μεν αλλά ηθελημένη επιλογή νομοθέτησης της 13ης/5/2016, ως ημερομηνία θέσπισης συνταξιούχων «2 ανισότιμων ταχυτήτων», αιτιολογεί τον βλαπτικό για τους παλαιούς συνταξιούχους διαχωρισμό όχι σε συνειδητή και ηθελημένη επιλογή του αλλά, σύμφωνα με τους αιτιολογικούς ισχυρισμούς του, εξαιτίας της «...αντικειμενικής αδυναμίας, που οφείλεται στην έλλειψη στοιχείων των ασφαλιστικών ταμείων ως προς τις αποδοχές ή τα εισοδήματα των ασφαλισμένων...» (Αιτιολογική στο άρθρο 33 του ν.4387/2016), κάτι που είναι παντελώς ανακριβές [τα στοιχεία των αποδοχών, τουλάχιστον για τους συνταξιούχους της Εθνικής Τράπεζας, υπάρχουν μηχανογραφημένα και είναι διαθέσιμα και από άλλες πηγές μέσω των ακόλουθων κρατικών links: -efka.gov.gr/asphalismenoi/misthotoi/atomikos-logariasmos-asphalises (με κωδικούς taxis και ΑΜΚΑ) ή/και -www.atlas.gov.gr - Ασφαλιστικό Βιογραφικό-Ενιαίος Ατομικός Λογαριασμός Ασφάλισης (με ίδιους κωδικούς όπως παραπάνω), όπως και από την προσκομιζόμενη συνταξιοδοτική απόφαση απονομής σύνταξης σε συνταξιούχο μετά την 13.5.2016], κάτι που, καλοπίστως, θα μπορούσε ενδεχομένως να αποδοθεί σε εκπορευόμενη από υπηρεσιακές πηγές της Διοίκησης παραπληροφόρηση, με συνέπεια την παρεπόμενη πλάνη του νομοθέτη. - Προς επίρρωση των ισχυρισμών μας ότι: α) δεν ευσταθεί η τυχαιότητα του χρόνου έναρξης του νόμου (13/5/2016) και του εξ αυτού παραγόμενου αποτελέσματος των διαφορετικών υπολογισμών και β) της επιλεκτικής δικαιολογίας ως προς την έλλειψη μισθολογικών δεδομένων, με συνέπεια την δυσμενή διάκριση μεταξύ των πριν και μετά του ν. 4387/2016, είναι και το γεγονός του Γενικού Εγγράφου του ΕΦΚΑ Αριθμ. Πρωτ. Σ93/1/169196/2-2-2018 σύμφωνα με το οποίο, αν, μεταξύ της ημερομηνίας που υπεβλήθη αίτηση συνταξιοδότησης και της ημερομηνίας έκδοσης της οριστικής συνταξιοδοτικής απόφασης, εκδοθεί ευμενέστερος νόμος για τον ενδιαφερόμενο, εφαρμόζεται ο ευμενέστερος νόμος. Δηλαδή εξαρτά το συνταξιοδοτικό καθεστώς του αιτούντος σύνταξης όχι από τον χρόνο αφυπηρέτησης/συνταξιοδότησής του αλλά από εκείνο που ίσχυε κατά τις εντελώς απρόβλεπτες και τυχαίες ημερομηνίες έκδοσης των συνταξιοδοτικών αποφάσεων που μπορεί, προκειμένου και για απολύτως ασφαλιστικά ισοδύναμους συνταξιούχους οι οποίοι αφυπηρέτησαν/συνταξιοδοτήθηκαν την ίδια ημερομηνία, να είναι (οι ημερομηνίες έκδοσης των συνταξιοδοτικών αποφάσεων) διαφορετικές εξαιτίας ακόμη και των ρυθμών επεξεργασίας και έκδοσης της συνταξιοδοτικής απόφασης και τα τυχόν προσωπικά κωλύματα του κάθε αρμόδιου υπαλλήλου του e-EΦΚΑ. Συνεπώς, εάν κάποιος θεμελίωσε δικαίωμα συνταξιοδότησης/αφυπηρέτησης και υπέβαλε σχετική αίτηση πριν την 12.5.2016 αλλά η οριστική συνταξιοδοτική απόφαση εκδίδεται μετά την ημερομηνία αυτή, εφαρμόζεται το ευμενέστερο καθεστώς της βάσης υπολογισμού της σύνταξης βάσει συνολικών μικτών αποδοχών του (τακτικών και εκτάκτων) από το έτος 2002 και εφεξής γεγονός που αυτονοήτως συνεπάγεται την ύπαρξη των σχετικών στοιχείων όχι μόνο για τους αιτούντες σύνταξη μετά την 12.5.2016 αλλά και για όσους την αιτήθηκαν πριν την ημερομηνία αυτή («παλαιοί») συνταξιούχοι. Παραθέτουμε μάλιστα, προς απόδειξη του παραδόξου έως και του παραλόγου του πράγματος, το εξής παράδειγμα: εάν δύο ασφαλιστικά ισοδύναμοι συνταξιούχοι, με ίδιες εισφοροδοτούσες αποδοχές και με ίδιο ασφαλιστικό χρόνο, αφυπηρέτησαν/συνταξιοδοτήθηκαν και αιτήθηκαν σύνταξη στις 11/4/2015 και η συνταξιοδοτική απόφαση του ενός εξεδόθη στις 10/5/2016 και του άλλου στις 15/5/2016, λαμβάνουν διαφορετική σύνταξη (σημαντικά μικρότερη για τον 1ο), διότι ο 1ος υπήχθη στο προ του ν.4387/2016 καθεστώς ενώ ο 2ος στο μετά!!! Γίνεται αντιληπτό -εκ του παραδείγματος- ότι η κατάσταση αυτή προσομοιάζει με τυχαιότητα παιγνίου σε καζίνο!! - Επιγραμματικά, βάσει των προεκτεθέντων, οι προ 13/5/2016 συνταξιούχοι που ως εργαζόμενοι κατέβαλαν εισφορές επί των κάθε είδους αποδοχών τους, το σύνολο των οποίων (αποδοχών) είναι μεγαλύτερο του αποκαλούμενου "συντάξιμου μισθού", είναι «θύματα μιας καταφανούς και ενδεχομένως, πρωτοφανούς νομοθετικής αστοχίας-πλάνης». Σύντομο αιτιολογικό και σχέδιο προτεινόμενης νομοθετικής διάταξης για την αποκατάσταση των βλαπτικών αποτελεσμάτων της νομοθετικής αστοχίας-πλάνης. Α] Αιτιολογικό Με το άρθρο 33 του Ν.4387/2016, παρά τις διακηρύξεις, τη ρητή βούληση και σκοπό του νομοθέτη, στη σχετική αιτιολογική έκθεση, περί ίδιων-ομοίων Κανόνων Ισότητας, Αναλογικότητας και Ανταποδοτικότητας των συντάξεων και, κατεξοχήν, ίδιο τρόπο υπολογισμού της Ανταποδοτικής σύνταξης "παλαιών και νέων συνταξιούχων" με βάση υπολογισμού της τις αποδοχές επί των οποίων καταβλήθηκαν εισφορές, με ανακριβές και πεπλανημένο αιτιολογικό σε ό,τι αφορά τους ήδη προ της 13.5.2016 συνταξιούχους περί "δήθεν" ανυπαρξίας σχετικών στοιχείων, νομοθετήθηκε μια κατάφωρη αδικία σε βάρος τους να λαμβάνεται ως βάση υπολογισμού μέρος (υποσύνολο) των αποδοχών τους, μολονότι υπήρξαν εργασιακά και ασφαλιστικά ισοδύναμοι των μετά την 13.5.2016 συναδέλφων τους και κατέβαλαν και αυτοί (τις ίδιες) εισφορές επί του συνόλου των αποδοχών τους. Για την άρση και αποκατάσταση της κατάφωρα αντισυνταγματικής και ηθικά και πολιτικά απαράδεκτης αυτής ανισοτιμίας βάσει μάλιστα ανακριβούς, πεπλανημένου και ανυπόστατου, ως προς την επικαλούμενη έλλειψη στοιχείων, αιτιολογικού και όχι ηθελημένης επιλογής, δηλ. ανισοτιμίας ενάντια στη ίδια τη βούληση του νομοθέτη, προτείνεται η ακόλουθη προσθήκη στo άρθρο 33 παρ. 2 του ν. 4387/2016, όπως ισχύει και μετά την ψήφιση του ν.4670/2020, ώστε να τεθεί/συμπληρωθεί σε συνέχεια της σήμερα καταληκτικής φράσης του α’ εδαφίου της «...η ήδη χορηγηθείσα σύνταξη»: Β] Σχέδιο διάταξης (για την κατάρτιση της οποίας ελήφθησαν τα σημερινά Δημοσιονομικά δεδομένα) «ή ο μέσος όρος των πάσης φύσεως αποδοχών από το έτος 2002 για τις οποίες έχουν καταβληθεί ασφαλιστικές εισφορές, αν οι αποδοχές αυτές είναι μεγαλύτερες του συνταξίμου μισθού, κατά ανάλογη εφαρμογή των παραγράφων 2α και 7 του άρθρου 28 του ν.4387/2016, όπως ισχύει. ’Οπου συντρέχει εφαρμογή μεγαλύτερων, κατά τα άνω, αποδοχών, οι ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις, ως προς το Ανταποδοτικό τους μέρος, αναπροσαρμόζονται εφεξής ανάλογα, ενώ τα προκύπτοντα επιπλέον ποσά της Ανταποδοτικής σύνταξης αναδρομικώς από 13.5.2016, καταβάλλονται σε 5 ισόποσες ετήσιες δόσεις. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καθορίζονται οι λειτουργικές λεπτομέρειες υλοποίησης της παρούσας διάταξης» Ευχαριστούμε και ευελπιστούμε στην αποκατάσταση μιας υπαρκτής αδικίας εις βάρος των συνταξιούχων της ΕΤΕ και όχι μόνο. Αθήνα 19/10/2022 (κατ΄αλφαβητική σειρά) Καυκαλάς Μανόλης-Στενημαχίτης Κων/νος Συνταξιούχοι της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ Βουλευτές μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων του Ελληνικού Κοινοβουλίου