Αρχική Κοινωνική Οικονομία και Κοινωνική ΕπιχειρηματικότηταAΡΘΡΟ 16 Έλεγχος και κυρώσεις επί των Κοινωνικών Συνεταιριστικών ΕπιχειρήσεωνΣχόλιο του χρήστη ΝΤΟΥΛΙΑ ΘΕΟΔΩΡΑ | 20 Μαρτίου 2011, 12:42
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς του (Google Analytics).ΣυμφωνώΑποκλεισμός cookies τρίτωνΠολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies
|
ΑΡΘΡΟ 16 (έλεγχος και κυρώσεις επι των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων ) 1. Προτείνω ο έλεγχος και οι κυρώσεις να αφορούν κάθε Φ.Κ.Ο και όχι μόνο τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις. 2. Προτείνω εκτός του ελέγχου και των κυρώσεων στο άρθρο να προστεθεί η Πιστοποίηση και η Αξιολόγηση όλων των Φ.Κ.Ο και των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων, ως κατωτέρω: 2.α) Πιστοποίηση Φ.Κ.Ο Προτείνω η πιστοποίηση να αποτελεί προϋπόθεση και προ-στάδιο πριν την τελική ένταξη κάθε .Κ.Ο στο μητρώο, ως κατωτέρω. Αναλυτικά : Η πιστοποίηση προτείνω να γίνεται βάσει ενός Μοντέλου που θα περιλαμβάνει διαυγή και συγκεκριμένα minimum κριτήρια και δείκτες βαρύτητας (για το κάθε κριτήριο), που πρέπει να πληρούν οι ΦΚ.Ο για να πιστοποιηθούν ως τέτοιοι. Το μοντέλο πιστοποίησης, προτείνεται να περιλαμβάνεται στο Νομοσχέδιο και να παρακολουθείται η εφαρμογή του από την αρμόδια υπηρεσία στο Υπ. Εργασίας και να επεξηγηθεί περαιτέρω με την προβλεπόμενη υπουργική απόφαση της Υπουργού Εργασίας. Η πιστοποίηση προτείνω να γίνεται μετά την εγγραφή του Φ.Κ.Ο στο Μητρώο (βάσει του καταστατικού και τς δραστηριότητας του Φ.Κ.Ο), και πρίν την τελική ένταξή του στο Μητρώο. Προτείνεται αυτή να λαμβάνει χώρα μετά από τη λειτουργία του Φ.Κ.Ο κατ’ ελάχιστο δύο (2) έτη, ώστε να έχουν παραχθεί τα σχεδιαζόμενα προϊόντα, οι υπηρεσίες, τα προσδοκόμενα αποτελέσματα (ποσότητας και ποιότητας) και τα παραδοτέα, από τα οποία θα κριθεί το πραγματικό έργο κάποιου φορέα ως Φ.Κ.Ο, και εφόσον πληρεί κάθε ΦΚ.Ο τις προϋποθέσεις πιστοποίησης και τα αποτελέσματα να αναρτώνται στο Διαδίκτυο. Σε περίπτωση μη πιστοποίησης από την υπηρεσία κάποιου φορέα, προτείνεται να υπάρχει η δυνατότητα της ένστασης, της επανυποβολής των αναγκαίων δικαιολογητικών από τον Φ.Κ.Ο και της επανεξέτασης από επιτροπή ενστάσεων. Ως προς το περιεχόμενο της πιστοποίησης, προτείνεται να περιλαμβάνει minimum κριτήρια και δείκτες βαρύτητας (οι οποίοι θα ανταποκρίνονται στα χαρακτηριστικά και τις αρχές κάθε ΦΚΟ) και δείκτες επίτευξης των σκοπών και του έργου των ΦΚΟ. Ενδεικτικοί τέτοια κριτήρια και δείκτες και αποτελέσματα είναι τα παρακάτω: α) minimum συγκεκριμένοι δείκτες που θα αφορούν τις αρχές και τα χαρακτηριστικά του Φ.Κ.Ο - εκ των προτέρων καθορισμένοι, όπως: - οι σκοποί (μεταξύ άλλων η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στα μέλη και στην τοπική κοινωνία, ο συνδυασμός κερδοφορίας και αλληλεγγύης, η ενίσχυση της κοινωνικής, οικονομικής και περιφερειακής συνοχής, κ.α) - η δημιουργία θέσεων απασχόλησης και η προάσπιση των κοινωνικών στόχων έναντι του κεφαλαίου (π.χ ανάπτυξη κοινωνικά υπευθύνων πρακτικών, ανάπτυξη εθελοντικών πρωτοβουλιών), - τα συμμετέχοντα μέλη (κοινωνικοί εταίροι, εμπειρογνώμονες και επιστήμονες την κ.ο, άτομα ευάλωτων, ή ειδικών ομάδων), - οι τομείς δραστηριοποίησης (περιβάλλον, πρόνοια, κλπ), - οι συμπληρωματικές κοινωνικές δραστηριότητες και η εταιρική και κοινωνική ευθύνη και η διαχείριση της (CSR) (εθελοντές, προσφορά κοινωνικής εθελοντικής εργασίας) - η ύπαρξη κοινωνικού απολογισμού (social billan), - η ύπαρξη το κοινωνικού management (δημοκρατική διοίκηση και διαδικασίες συμμεροχής των συμμετεχόντωψν), κλπ)] - οι αρχές λειτουργίας [(η προάσπιση και η εφαρμογή των αρχών της αλληλεγγύης, της ισότητας των φύλων και της κοινωνικής υπευθυνότητας, , ο δημοκρατικός έλεγχος από τα μέλη, η ανοικτή προσχώρηση εθελοντών, η λειτουργία σε ομάδες έργου (στις οποίες θα συμμετέχουν τόσο οι μέτοχοι όσο και οι μισθωτοί, έτσι ώστε και συλλογική συνείδηση να αναπτύσσεται στα μέλη και συμπληρωματικότατα δεξιοτήτων θα εξασφαλίζεται), η συμμετοχή γυναικών και ευπαθών ομάδων στην διοίκηση, η κυκλικότητα εργασιών και ρόλων μελών, η διαφάνεια, η ενσωμάτωση και την αξιοποίηση της διαφορετικότητας των μελών (diversity) και η διαχείρισή της (diversity management)]. - η αξιοποίηση του μεγαλύτερου μέρους του πλεονάσματος των κερδών για την επιδίωξη κοινωνικών στόχων αειφόρου ανάπτυξης (π.χ προώθηση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και απασχόλησης, του πολιτισμού , της πρόνοιας, του περιβάλλοντος, της οικολογίας, της καινοτομίας, των νέων τεχνολογιών), - η κινητοποίηση του κοινωνικού κεφαλαίου, - η κοινωνική καινοτομία (κοινωνική, περιβαλλοντική και τεχνολογική), - η εκπαίδευση των μελών, - η επαγγελματική συνεργασία με άλλες πληθυσμιακές ομάδες, η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού η πολιτική τιμών (ύπαρξη χαμηλότερης τιμής στα προϊόντα ή υπηρεσίες σε σχέση με τις συμβατικές επιχειρήσεις), - η παραγόμενη προστιθεμένη αξία για την κοινωνία και τα μέλη και η συμβολή στην κοινωνική και τοπική ανάπτυξη, κ.α - Τα αποτελέσματα (ποσοτικά και ποιοτικά) β) κριτήρια [π.χ διαφορετικότητα μελών (νέοι, 50+, επιστήμονες, γυναίκες, ευπαθείς ομάδες, Φορείς), η εμπειρογνωμοσύνη ή η προηγούμενη εκπαίδευση μελών στην κοινωνική οικονομία, η κυκλικότητα μελών στην διοίκηση, κλπ], γ) minimum παραγόμενα αποτελέσματα (ποιοτικά και ποσοτικά ), [π.χ η κινητοποίηση του τοπικού κοινωνικού κεφαλαίου (π.χ εθελοντές, νέοι, γυναίκες , άνεργοι, κ.λ.π), η δημιουργία θέσεων απασχόλησης ή εισοδήματος (κύριου ή συμπληρωματικού), η εξυπηρέτηση ευάλωτων ομάδων, η προώθηση της ισότητας των φύλων και του εθελοντισμού,η διαφορετικότητα στα μέλη (diversity) και η διαχείρισή της , η χαμηλότερη τιμή των προϊόντων ή υπηρεσιών σε σχέση με τις συμβατικές επιχειρήσεις, η παραγόμενη προστιθεμένη αξία για την κοινωνία, τα μέλη , κλπ . [Τα παραπάνω ενδελεχώς έχουν διατυπωθεί στα παρακάτω αναφερόμενα παραγόμενα βιβλία της Equal ά κύκλου, τα οποία δημιουργήθηκαν από το Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Κοινωνικής οικονομίας (αποτελούμενο απο 7 Συμπράξεις και από 150 περίπου φορείς), ή από Συμπράξεις που δραστηριοποιήθηκαν στο μέτρο της κοινωνικής οικονομίας ως κατωτέρω: α) Α.Σ DIONI II κ.π Equal ά κύκλου , (2004), “Οδηγός συστήματος πιστοποίησης και μοντέλων και δεικτών ποιότητας κοινωνικών επιχειρήσεων» Α.Σ DIONI II κ.π Equal ά κύκλου (σε συνεργασία 4 χωρών και 40 εταίρων), β)Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Κοινωνικής Οικονομίας κ.π Equal ά κύκλου(2005), «Οδηγός Ίδρυσης και λειτουργίας κοινωνικών επιχειρήσεων», Υπ. Απασχόλησης και επτά (7)Αναπτυξιακές Συμπράξεις Κοινωνικής Οικονομίας κ.π Equal.), γ) 3. Ευσταθόπουλος Γ. Βουλγαράκη Α., Μιχαρικόπουλος Δ., Ινστιτούτο Κοινωνικής Καινοτομίας(2005), «Σύστημα Κοινωνικού Ελέγχου και Αξιολόγησης κοινωνικών επιχειρήσεων», εκδόσεις «Παπαζήση» (διακίνηση από την Αναπτυξιακή σύμπραξη «Σύμφωνο προώθησης της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στην Αιτωλοακαρνανία», κ.π. Equal, ά κύκλου.)] ΟλΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΝΑ ΑΠΟΤΥΠΩΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΔΕΙΚΤΕΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΒΑΘΜΟΛΟΓΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΜΟΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΔΙΑΦΑΝΕΙΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ Η ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΕΤΑΙ, ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ ΚΑΘΕ Φ.Κ.Ο ΚΑΙ Φ.Κ.Ε ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΕΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΚΑΙ MINIMUM ΑΡΙΘΜΟ ΜΟΡΙΩΝ. ΕΤΣΙ ΘΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΚΑΙ ΑΞΙΩΝ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΌΤΗΤΑΣ ΚΑΙ Η ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΣΕ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ Φ.Κ.Ο, ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΔΕΝ ΘΑ ΠΛΗΡΟΥΝ ΤΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ . 2.β).Αξιολόγση Φ.Κ.Ο Παράλληλα οι ΦΚΟ προτείνεται να αξιολογούνται από την αρμόδια υπηρεσία, βάσει του παραγόμενου έργου και των αποτελεσμάτων τους (ποιοτικών και ποσοτικών), με ποσοτικοποιημένους και προκαθορισμένους δείκτες επίτευξης έργου, διαφανείς και ενιαίους για όλους. Οι αξιολογήσεις προτείνεται να αναρτώνται στο Διαδίκτυο και να έχει πρόσβαση σ’ αυτές κάθε πολίτης. Τα παραγόμενα αποτελέσματα (ποιοτικά και ποσοτικά), προτείνεται να προκύπτουν από τον οικονομικό και τον κοινωνικό απολογισμό),που θα υποβάλλει κάθε Φ.Κ.Ο και από την εσωτερική αξιολόγησή του. Ο κοινωνικός απολογισμός θα αναφέρεται στη κοινωνική ωφέλεια και τα κοινωνικά αποτελέσματα (μετρούμενα βάσει συγκεκριμένων ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών και παραδοτέων που θα καθορίζει κάθε ΦΚΟ, σύμφωνα με τους Σκοπούς και τις Αρχές λειτουργίας του). Το Υπουργείο προτείνεται να ασκεί επίσης έλεγχο περί του παραχθέντος αποτελέσματος, σύμφωνα με τα παρακάτω. O κοινωνικός απολογισμός θα αφορά ενδεικτικά τις αρχές λειτουργία των Φ.Κ.Ο, όπως ενδεικτικά την κινητοποίηση του τοπικού κοινωνικού κεφαλαίου προς αλληλέγγυα και συμμετοχικά σχήματα, την ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνικών στα ζητήματα και την προοπτική της κοινωνικής οικονομίας και την συμμετοχή στους φορείς αυτούς ευρείας γκάμας μελών ή εθελοντών, τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης ή εισοδήματος στα μέλη ή σε άλλα άτομα ευπαθών ομάδων από την τοπική κοινωνία (κύριου ή συμπληρωματικού), την εξυπηρέτηση ευάλωτων ομάδων, την προώθηση της ισότητας των δύο φύλων, την προώθηση του εθελοντισμού, την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών (η οποία θα προκύπτει από αξιολόγηση των πελατών), την ενσωμάτωση και την αξιοποίηση της διαφορετικότητας των μελών (diversity) και την διαχείρισή της, την ύπαρξη χαμηλότερης τιμής στα προϊόντα ή υπηρεσίες σε σχέση με τις συμβατικές επιχειρήσεις, την παραγόμενη προστιθεμένη αξία για την κοινωνία και τα μέλη τους, την συμβολή στην κοινωνική και τοπική ανάπτυξη.