Αρχική «Σπίτι μου - στεγαστική πολιτική για τους νέους, αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για κοινωνική κατοικία και άλλες διατάξεις»ΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός του νόμουΣχόλιο του χρήστη Ελληνικό Δίκτυο για το Δικαίωμα στη Στέγη και την Κατοικία | 7 Δεκεμβρίου 2022, 20:18
Ως Ελληνικό Δίκτυο για το Δικαίωμα στη Στέγη και την Κατοικία, χαιρετίζουμε κάθε θεσμό ή μορφή στεγαστικής συνδρομής που λειτουργεί ενισχυτικά στην ελληνική κοινωνία σήμερα. Θεωρούμε, πως τα ευεργετήματα που προβλέπει το παρόν νομοσχέδιο οφείλουν να διευρυνθούν προς όλες τις ευάλωτες ομάδες. Γνωρίζουμε το ζήτημα της νεανικής έλλειψης στέγης, στο κείμενο όμως φαίνεται να υιοθετείται ένας αρκετά διευρυμένος ορισμός της λέξης «νέος», καθώς στα επίσημα κείμενα της Ε.Ε. η ηλικία αναφοράς είναι 15-29, στην οποία ορισμένες φορές και για συγκεκριμένους λόγους συνυπολογίζεται η ηλικιακή ομάδα 30—34 (Eurostat: Young people in Europe. Statistical Summary 2022). Ο συγκερασμός 25-39 σπανίως απαντάται στα κείμενα σε σύνδεση με πολιτικές νεολαίας, αποτελώντας μια μάλλον αυθαίρετη κατασκευή, που όμως δείχνει την ανάγκη ευρύτερων παρεμβάσεων. Παράλληλα, στο κείμενο του νομοσχεδίου γίνεται μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο για τον όρο «Κοινωνική Κατοικία». O όρος απαντάται ήδη από το 2021 στην στρατηγική ένταξης μεταναστών, η οποία όμως αποτελεί περισσότερο πολιτικό κείμενο. Απαντάται επίσης στον Ν.4888-2022 αλλά και σε άλλα πρωθύστερα κείμενα. Φαίνεται να γίνεται προσπάθεια να απαντηθεί ένα ερώτημα το οποίο δεν απαντήθηκε όταν ο όρος άρχισε να χρησιμοποιείται. Θεωρούμε επίσης πως η εισαγωγή του όρου έγινε χωρίς προηγούμενη συζήτηση, διαβούλευση ή καν ενημέρωση φορέων που διαθέτουν γνώση και εμπειρία στο πεδίο και ορισμένες φορές αξιοποιείται αν όχι αυθαίρετα, τουλάχιστον καταχρηστικά. Οι στεγαστικές ανάγκες διαφέρουν ανά περιοχή στην ελληνική επικράτεια. Κατά τη γνώμη μας, είναι απαραίτητο να θεσμοθετηθεί η ευρύτερη εμπλοκή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την καταγραφή των αναγκών και των διαθέσιμων κατοικιών / κενών σπιτιών ώστε οι βασικές κεντρικές πολιτικές να προσεγγίζουν τις τοπικές ανάγκες. Χρειάζεται επίσης να θεσπιστεί ένας μόνιμος μηχανισμός τοπικής καταγραφής αναγκών - διαθεσιμότητας και προσφοράς ακινήτων Η φράση "στεγαστική πολιτική" παραπέμπει περισσότερο σε ένα σύνολο μέτρων και δράσεων που αλληλοσυμπληρώνονται και στοχεύουν σε ένα αποτέλεσμα. Τα περιγραφόμενα στα σχετικά άρθρα του νομοσχεδίου απέχουν κατά τη γνώμη μας από το να συνιστούν μια «πολιτική». Στο πλαίσιο αυτό, προτείνουμε την ρητή σύνδεση των μέτρων κοινωνικής και οικονομικά προσιτής κατοικίας με εθνικές στρατηγικές (όπως την Μακροπρόθεσμη Στρατηγική για την Ανακαίνιση του Κτιριακού Αποθέματος) και εθνικά σχέδια δράσης που αφορούν την καταπολέμηση της ενεργειακής και της κλιματικής αλλαγής. Τέλος, ένα νομοσχέδιο με άξονα αναφοράς μεταξύ άλλων την Κοινωνική Κατοικία, δεν μπορεί να μην περιέχει κατευθύνσεις και πλαίσια που να εισάγουν σε θεσμούς όπως η συνεταιριστική κατοικία, οι κοινωνικές μισθώσεις, τα γραφεία κοινωνικής μίσθωσης και λοιπούς θεσμούς με την πρακτική εφαρμογή των οποίων ερχόμαστε σε επαφή καθημερινά μέσα από την δουλειά και την συνεργασία μας με φορείς εκτός της χώρας μας.