Αρχική Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας στην Ευρωπαϊκή ΈνωσηΆρθρο 22 – Καταχώριση αλλαγής ωραρίου και υπερωριών στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» από επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που έχουν ενταχθεί στην ψηφιακή κάρτα εργασίας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 80 ν. 4144/2013Σχόλιο του χρήστη Δημήτρης Σάββας | 27 Αυγούστου 2023, 09:46
«στον εργοδότη επιβάλλεται πρόστιμο δέκα χιλιάδων πεντακοσίων (10.500€) ευρώ ανά εργαζόμενο, στην ψηφιακή κάρτα του οποίου δεν είναι δυνατή η ανωτέρω ταυτοποίηση» Σχετικά με το ανωτέρω, θα ήθελα να επισημάνω τα ακόλουθα. Κατά τη διενέργεια των ελέγχων της Επιθεώρησης Εργασίας, παρατηρείτε κάποιες φορές το φαινόμενο, κάποιοι εργαζόμενοι με το που θα δηλωθεί η ιδιότητα των Επιθεωρητών Εργασίας που διενεργούν τον έλεγχο, είτε να εγκαταλείπουν την εργασίας τους, αποχωρώντας από τον χώρο προς άγνωστη κατεύθυνση, είτε να αρνούνται πεισματικά να επιδείξουν κάποιο έγγραφο ταυτοπροσωπίας, επικαλούμενοι διάφορες ευφάνταστες δικαιολογίες όπως ότι τυχαία βρέθηκαν στο χώρο και είπαν να βοηθήσουν το εργοδότη λόγω της φιλίας τους κάνοντας ότι έκαναν κι ακόμα κι ο ίδιος ο εργοδότης να τηρεί την ίδια τακτική αρνούμενος να παρέχει το παραμικρό στοιχείο στους Επιθεωρητές. Οι Επιθεωρητές βέβαια (όλοι και όλοι, δύο συνήθως) που διενεργούν τον έλεγχο, δεν είναι αστυνομικά όργανα, για να μπορούν να προσαγάγουν τους εργαζομένους για εξακρίβωση στοιχείων και από τη στιγμή που αυτοί διαφεύγουν είναι αδύνατο να εξακριβωθεί περί τίνος ακριβώς πρόκειται, αν π.χ. είναι δηλωμένοι ή όχι, ή υποδηλωμένοι ή οτιδήποτε άλλο. Όταν δεν επιδεικνύουν ταυτότητα, πολύ περισσότερο δεν πρόκειται να επιδείξουν τυχόν κάρτα εργασίας. Υπάρχουν δε περιπτώσεις που οι ίδιοι οι εργαζόμενοι δεν θέλουν για τους δικούς τους λόγους να καταγραφούν, που υποκρύπτουν και άλλες σοβαρές παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας όπως: Παράνομη απασχόληση αλλοδαπών χωρίς άδεια διαμονής με δικαίωμα στην εργασία (πράγμα που μπορεί να υποκρύπτει ακόμα και εμπορία ανθρώπων, σύγχρονη δουλεία δηλαδή) Παράνομη απασχόληση ανηλίκων, αδήλωτων, χωρίς βιβλιάριο εργασίας ανηλίκου και μάλιστα σε βαριές και ανθυγιεινές εργασίες. Απασχόληση επιδοτούμενων ανέργων. Απασχόληση λοιπών «επιδοματούχων», που για τους δικούς τους φορολογικούς λόγους δεν θέλουν να εμφανίζονται τα εισοδήματά τους. Απασχόληση συνταξιούχων, κι ακόμα Απασχόληση τυχών οργάνων του δημοσίου (δημόσιων υπαλλήλων δηλαδή) ή οργάνων των σωμάτων ασφαλείας (στρατιωτικών, αστυνομικών κ.λπ.) Στις περιπτώσεις δε, μη παροχής των στοιχείων των εργαζομένων, αυτά που προβλέπει η Νομοθεσία είναι πολύ, πολύ, ελαφρύτερα, από το πρόστιμο των 10.500 ευρώ, ανά εργαζόμενο, στην περίπτωση της αδήλωτης εργασίας και τώρα και στην περίπτωση της υποδηλωμένης εργασίας. Ας δούμε επομένως τι προβλέπετε. Σύμφωνα με το άρθρο 31 του Ν.4488/2017 (ΦΕΚ 137 Α΄) «1. Στo τέλος της περίπτωσης α΄ της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 3996/2011 (Α΄ 170) προστίθενται εδάφια ως εξής: «Ειδικά, κατά τη διενέργεια ελέγχου, σύμφωνα με τις υποπεριπτώσεις αα΄, ββ΄, γγ΄ και δδ΄, οι ευρισκόμενοι στο χώρο εργασίας υποχρεούνται να επιδεικνύουν την αστυνομική τους ταυτότητα ή άλλο αποδεικτικό της ταυτοπροσωπίας έγγραφο, εφόσον τους ζητηθεί από τους διενεργούντες τον έλεγχο Επιθεωρητές Εργασίας. Στον εργοδότη που αρνείται την κατά τα προηγούμενα εδάφια είσοδο και πρόσβαση ή την παροχή των ως άνω στοιχείων ή πληροφοριών ή παρέχει ανακριβείς πληροφορίες ή στοιχεία επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις της υποπαραγράφου 1Α του άρθρου 24.». 2. Το τελευταίο εδάφιο της περίπτωσης δ΄ της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 3996/2011 αντικαθίσταται ως εξής: «Στον εργοδότη ή οποιονδήποτε τρίτο αρνείται την κατά τα προηγούμενα εδάφια είσοδο και πρόσβαση ή την παροχή στοιχείων ή πληροφοριών ή παρέχει ανακριβείς πληροφορίες ή στοιχεία επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις της υποπαραγράφου 1Α του άρθρου 24.».» Σύμφωνα τώρα με την Υ.Α. 80016/31.08,2022 «Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από την Επιθεώρηση Εργασίας» (ΦΕΚ 4629 Β΄) ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I : ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΜΕ ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΑΠΟ ΑΡΙΘΜΟ ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ στις ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΕΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΑΠΟ 1.800 ΕΩΣ 8.000 ΕΥΡΩ ανήκει και η υπό Α/Α 55 «Άρνηση παροχής στοιχείων ή πληροφοριών από τον εργοδότη ή παροχή ψευδών πληροφοριών ή στοιχείων». Περαιτέρω σύμφωνα με την ίδια Υ.Α. Άρθρο 2, παράγραφος 4 ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ, υποπαράγραφος Α. ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΑΠΟ ΑΡΙΘΜΟ ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ: «Ως προς τις Γενικές παραβάσεις του Παραρτήματος I, το ύψος του προστίμου υπολογίζεται ανεξάρτητα από αριθμό θιγομένων ως εξής: α. Σε επιχείρηση/εργοδότη που απασχολεί από 1 έως 10 άτομα προσωπικό στον ελεγχόμενο τόπο εργασίας, το συνολικό πρόστιμο για κάθε παράβαση ορίζεται: … 1.800,00 ευρώ για πολύ υψηλές παραβάσεις. β. Σε επιχείρηση/εργοδότη που απασχολεί από 11 έως 20 άτομα προσωπικό στον ελεγχόμενο τόπο εργασίας, το συνολικό πρόστιμο για κάθε παράβαση ορίζεται: 2.000,00 ευρώ για πολύ υψηλές παραβάσεις. κ.λπ. από 21 -50 άτομα 3.000,00 ευρώ, από 51-150 άτομα 4.000 ευρώ, από 151-250 άτομα 6.000 ευρώ από 251 και άνω άτομα 8.000 ευρώ». Ακόμα σύμφωνα με το 62 του Ν.4611/2019 (ΦΕΚ 73 Α΄) «1. Στο άρθρο 28 του ν. 3996/2011 (Α΄ 170) προστίθεται παράγραφος 4 ως εξής: «4. Εργοδότης, διευθυντής επιχείρησης, εκπρόσωπος ή οποιοσδήποτε τρίτος παρεμποδίζει την είσοδο σε υπάλληλο του ΣΕΠΕ ή του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, που διενεργεί ή συμμετέχει σε έλεγχο για την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας σε χώρους εργασίας, ή παρεμποδίζει ή διακόπτει με οποιοδήποτε τρόπο τη διενέργεια του ελέγχου ή αρνείται να παράσχει ή παρέχει ψευδή στοιχεία και πληροφορίες, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός (1) έτους ή με χρηματική ποινή τουλάχιστον εννιακοσίων (900) ευρώ ή και με τις δύο αυτές ποινές.».» ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Αν κατά τη διενέργεια του ελέγχου διαπιστωθεί η απασχόληση δέκα π.χ. εργαζομένων οι οποίοι όμως διαφύγουν χωρίς να παρέχουν τα στοιχεία τους και ούτε ο εργοδότης παρέχει τα στοιχεία αυτών, τότε ο εργοδότης τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο όλο κι όλο 1.800 ευρώ, και εφόσον του γίνει μήνυση τιμωρείται ή με ποινή φυλάκισης ενός έτους (που σίγουρα μάλλον θα είναι με αναστολή και δεν θα την εκτίσει ποτέ) ή και με ποινή τουλάχιστον εννιακοσίων (900) ευρώ ή και με τις δύο αυτές ποινές! σε αντίθεση με την καταγραφή των στοιχείων δέκα π.χ. εργαζομένων μη αναγραμμένων σε ισχύοντα πίνακα προσωπικού που το διοικητικό πρόστιμο σε αυτή την περίπτωση θα ανέρχονταν συνολικά σε 10 Χ 10.500 = 105.000 ευρώ. Γιατί επομένως να μην ρισκάρει ο εργοδότης και να μην επιλέξει την τακτική της απόκρυψης των εργαζομένων και των στοιχείων τους; Άποψή μου, επομένως είναι, ότι πρέπει να αυστηροποιηθούν και οι διοικητικές κυρώσεις και για την περίπτωση της μη παροχής των στοιχείων των εργαζομένων που είτε αποχωρούν είτε αρνούνται να παρέχουν τα στοιχεία τους και ομοίως ο εργοδότης αρνείται να παρέχει τα στοιχεία τους και να προβλέπετε και για αυτή την περίπτωση η επιβολή προστίμου δέκα χιλιάδων πεντακοσίων (10.500€) ευρώ ανά εργαζόμενο, αν όχι περισσότερο, πέρα από τις όποιες ποινικές κυρώσεις προβλέπονται. Για αυτή δε, την τροποποίηση δεν είναι απαραίτητο το άρθρο κάποιου νόμου, αρκεί νομίζω μια τροποποίηση της αριθ. 80016/31.08,2022 Υ.Α. «Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από την Επιθεώρηση Εργασίας» ή θα μπορούσε έστω να συμπεριληφθεί και στην Υπουργική Απόφαση που προβλέπει το παρόν άρθρο. Ευχαριστώ για την προσοχή σας.