Στο άρθρο 142 του ν. 3655/2008 (Α΄ 58) περί της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) το πρώτο εδάφιο τροποποιείται ως προς τη χρονική διάρκεια της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας β) προστίθεται δέκατο εδάφιο, γ) η μόνη παράγραφος αριθμείται σε παρ. 1, δ) προστίθεται παρ. 2, και το άρθρο 142 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 142
Ειδική παροχή προστασίας μητρότητας
1. Η μητέρα που είναι ασφαλισμένη του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, και εργάζεται με σχέση εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις, μετά τη λήξη της άδειας λοχείας και της ισόχρονης προς το μειωμένο ωράριο άδειας, όπως προβλέπεται από το άρθρο 9 της ΕΓΣΣΕ των ετών 2004 – 2005, δικαιούται να λάβει ειδική άδεια προστασίας μητρότητας εννέα (9) μηνών.
Αν δεν κάνει χρήση της προβλεπόμενης από την ως άνω ΕΓΣΣΕ ισόχρονης προς το μειωμένο ωράριο άδειας, η μητέρα δικαιούται αμέσως μετά τη λήξη της άδειας λοχείας την ως άνω ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας, στη συνέχεια δε και το μειωμένο ωράριο που προβλέπεται από το άρθρο 9 της ΕΓΣΣΕ του έτους 1993, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
Κατά τη διάρκεια της ως άνω ειδικής άδειας, ο ΟΑΕΔ υποχρεούται να καταβάλλει στην εργαζόμενη μητέρα μηνιαίως ποσό ίσο με τον κατώτατο μισθό, όπως κάθε φορά καθορίζεται με βάση την ΕΓΣΣΕ, καθώς και αναλογία δώρων εορτών και επιδόματος αδείας με βάση το προαναφερόμενο ποσό. Σε περίπτωση απασχόλησης μέχρι και 4 ώρες ημερησίως ή μέχρι 13 ημέρες το μήνα, κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, που προηγείται της άδειας κυοφορίας, το καταβαλλόμενο από τον ΟΑΕΔ ποσό ισούται με το μισό του καθοριζόμενου ανωτέρω. Ο χρόνος της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας λογίζεται ως Χρόνος ασφάλισης στους κλάδους κύριας σύνταξης και ασθένειας του ΙΚΑ- ΕΤΑΜ, καθώς και στους οικείους φορείς επικουρικής ασφάλισης, οι δε προβλεπόμενες εισφορές υπολογίζονται επί του κατά περίπτωση αναφερόμενου παραπάνω ποσού, από το οποίο ο ΟΑΕΔ παρακρατεί την προβλεπόμενη εισφορά ασφαλισμένου και την αποδίδει στους αρμόδιους φορείς μαζί με την προβλεπόμενη εισφορά εργοδότη που βαρύνει τον ΟΑΕΔ. Ο Χρόνος ασφάλισης, που έχει διανυθεί από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του άρθρου θεωρείται Χρόνος ασφάλισης στον Κλάδο Ασθένειας σε είδος και σε χρήμα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
Κατά τη διάρκεια της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 3227/2004 (ΦΕΚ 31 Α`) και η 30874/23.4.2004 (ΦΕΚ 1023 Β`) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.
Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ρυθμίζονται η διαδικασία, ο τρόπος και οι λοιπές προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος άρθρου, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.
Την ειδική παροχή προστασίας μητρότητας, σύμφωνα με το παρόν, δικαιούνται και η τεκμαιρόμενη μητέρα του άρθρου 1464 του Αστικού Κώδικα, που αποκτά τέκνο με τη διαδικασία της παρένθετης μητρότητας και η εργαζόμενη, που υιοθετεί τέκνο από την ένταξη του παιδιού στην οικογένεια και έως την ηλικία των οκτώ (8) ετών. Για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου:
α) ως «εργαζόμενη που υιοθετεί τέκνο» νοείται η εργαζόμενη γυναίκα, η οποία είναι εγγεγραμμένη στο Εθνικό Μητρώο Υποψηφίων Θετών Γονέων και μετά από απόφαση της αρμόδιας κοινωνικής υπηρεσίας παραλαμβάνει, για φροντίδα και ανατροφή με σκοπό την υιοθεσία, παιδί από κοινωνική υπηρεσία της κατά περίπτωση Μονάδας Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας ή άλλου φορέα που έχει υπό την προστασία του το παιδί ή από τον φυσικό γονέα ή τους φυσικούς γονείς του παιδιού ακόμη και πριν την έκδοση της δικαστικής απόφασης υιοθεσίας, και
β) ως «ένταξη του παιδιού στην οικογένεια» νοείται:
βα) η ημερομηνία φυσικής παράδοσης, για φροντίδα και ανατροφή με σκοπό την υιοθεσία, του παιδιού στην «εργαζόμενη που υιοθετεί τέκνο» από την κατά περίπτωση Μονάδα Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας ή από όποιον άλλον φορέα έχει υπό την προστασία του το παιδί, όπως αποδεικνύεται από σχετικό έγγραφο της αρμόδιας κοινωνικής υπηρεσίας, ή από τον φυσικό γονέα ή τους φυσικούς γονείς του παιδιού ακόμη και πριν την έκδοση της δικαστικής απόφασης υιοθεσίας, όπως αποδεικνύεται με συμβολαιογραφικό έγγραφο που συνάπτει η «εργαζόμενη που υιοθετεί τέκνο» με τον φυσικό γονέα ή τους φυσικούς γονείς του παιδιού, ή
ββ) η ημερομηνία, κατά την οποία καθίσταται τελεσίδικη η δικαστική απόφαση που αναγνωρίζει αλλοδαπή απόφαση υιοθεσίας από την εργαζόμενη που υιοθετεί τέκνο.».
2. Η μητέρα δικαιούται να μεταβιβάσει έως επτά (7) μήνες από την ειδική άδεια προστασίας μητρότητας της παρ. 1 προς τον πατέρα, αν αυτός εργάζεται με σχέση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις με πλήρη ή μερική απασχόληση. Για όσο χρόνο ο πατέρας λαμβάνει την άδεια που του έχει μεταβιβάσει η μητέρα, δικαιούται τις παροχές και τις συνέπειες ως προς την ασφαλιστική κάλυψη της παρ. 1.». Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για τη μεταβίβαση της ειδικής άδειας προστασίας μητρότητας σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.
Τα περισσότερα θέματα τα οποία έχουν τεθεί έως τώρα στο δημόσιο διάλογο προσπαθούν ορθώς να λύσουν προβλήματα και νομοθετικά κενά. Μια περίπτωση που δεν έχει ακόμα αντιμετωπιστεί αφορά στην ανάγκη πλήρους εξίσωσης των εργαζόμενων μητέρων σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.
Παράλληλα, πρέπει να τεθεί σε διαβούλευση ένα θέμα το οποίο απασχολεί ορισμένους συνανθρώπους μας, σχετικό με τη συμπλήρωση του ελάχιστου αριθμού ενσήμων που απαιτούνται για τη χορήγηση άδειας λοχείας από τον ΕΦΚΑ και η οποία αποτελεί προϋπόθεση για την άδεια προστασίας μητρότητας από τον ΟΑΕΔ.
Για παράδειγμα, γυναίκα η οποία εργάζεται από το 2017 σε διαγνωστικό κέντρο (υγειονομικό προσωπικό) είναι σε αναστολή εργασίας από την 01/09/2021 βάσει του Νόμου 4820/2021, άρθρο 206, αναφορικά με την υποχρεωτικότητα εμβολιασμού. Η συγκεκριμένη γυναίκα είχε επιστρέψει στην εργασία της τον 04/2021 προερχόμενη από άδεια προστασίας μητρότητας (γέννηση 2ου τέκνου) με αποτέλεσμα να έχει συμπληρώσει λίγο πάνω από 100 ένσημα τους 5 μήνες τους οποίους εργάστηκε. Σήμερα, είναι έγκυος στο 3ο της παιδί και μέχρι τον Μάρτιο του 2023 που αναμένεται να γεννήσει δεν θα έχει συμπληρώσει 200 ένσημα την τελευταία διετία (από τον Μάρτιο του 2021). Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος αριθμός ενσήμων αποτελεί προϋπόθεση για τη χορήγηση άδειας λοχείας και συνακόλουθα της άδειας προστασίας μητρότητας.
Θα μπορούσε, μήπως, να προβλεφθεί η δυνατότητα ένταξης και των γυναικών αυτών στην άδεια λοχείας και στην άδεια προστασίας μητρότητας (έστω και με τη δυνατότητα εξαγοράς των υπολειπόμενων ενσήμων) καθώς βρέθηκαν σε καθεστώς αναστολής εργασίας παρά τη θέλησή τους, έχοντας υποστεί σημαντική οικονομική ζημία στον οικογενειακό τους προϋπολογισμό;
Παρακαλούμε να προστεθούν στη ρύθμιση και οι έμμισθοι δικηγόροι/γιατροί/μηχανικοί.
Είναι ασφαλισμένοι όπως όλοι και δικαιούνται των παροχών που προσφέρονται.
Μία λύση πρέπει επιτέλους να βρεθεί.
Μας έχουν αφήσει στη μοίρα μας σύλλογοι και κυβερνήσεις, την ίδια στιγμή που στην Ευρώπη, η άδεια μητρότητας αυξάνεται, π.χ. στο Η.Β. διαρκεί 52 εβδομάδες και για τους έμμισθους…..
Συντάσσομαι με τις φωνές για επέκταση του δικαιώματος άδειας και επιδόματος προστασίας της μητρότητας και στους εμμίσθους δικηγόρους/μηχανικούς/γιατρούς.
Εργαζόμενος δεν είναι μόνο ο εργάτης.
Αποτελούμε ένα ισχυρό κομμάτι εργαζομένων, αποφέρουμε πολλά έσοδα στο κράτος και διεκδικούμαι ίσα δικαιώματα με όλους!
Όπως αναφέρουν και άλλοι συνάδελφοι, λύση πρέπει να δοθεί στο θέμα των εμμίσθων δικηγόρων/μηχανικών/γιατρών.
Αυτό το νομοσχέδιο είναι μία μοναδική ευκαιρία να δείξει η κυβέρνηση το κοινωνικό της πρόσωπο, καθώς καμία άλλη κυβέρνηση δεν έχει ενδιαφερθεί για το θέμα ποτέ εδώ και πολλά πολλά χρόνια. Ολόκληρες γενιές μεγάλωσαν χωρίς τους γονείς τους σε κρίσιμα στάδια ανάπτυξής τους και εργαζόμενοι δεν έκαναν παιδιά σε κατάλληλες ηλικίες ή δεν έκαναν καθόλου παιδιά λόγω της ελλειμματικής προστασίας από το κράτος.
Αυτό πρέπει να σταματήσει. Όλοι έχουν δικαίωμα στην τεκνοποίηση και στο να μεγαλώνουν αξιοπρεπώς τα παιδιά τους και όχι να τα αφήνουν σε αγνώστους μόλις τα γέννησαν.
Άδεια προστασίας της μητρότητας για όλους!
Μία λύση πρέπει να βρεθεί και για τους έμμισθους δικηγόρους/μηχανικούς/γιατρούς.
Το πρόβλημα είναι χρόνιο και ανεπίτρεπτο να το αφήνουμε στην τύχη του εδώ και δεκαετίες.
Πρέπει μία λύση να βρεθεί τώρα!!!!
Θα πρέπει στους δικαιούχους να είναι και οι μητέρες που είναι ήδη στο εξάμηνο και είναι η άδειά τους σε ισχύ την ημέρα ψήφισης της επέκτασης.
Έχουν καμία ιδέα στα υπουργεία περί ισότητας;;;;;;;;
Αυξάνουν την περίοδο παροχής της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας χωρίς προηγουμένως να την έχουν εξασφαλίσει για όλους τους εργαζόμενους;;;;;;
Είναι δυνατόν εν έτει 2022 να παρέχουμε δικαιώματα σε κάποιους και όχι σε όλους;;;;
Είναι δυνατόν να αποκλείονται οι έμμισθοι δικηγόροι, μηχανικοί και γιατροί από την απόλαυση του δικαιώματος ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας;;;;;
Κι επιτέλους, εφόσον εισάγετε ρύθμιση επέκτασης της άδειας αυτής και φαίνεται να ενδιαφέρεστε ως υπουργείο και ως κυβέρνηση για τον εργαζόμενο, είναι επιτακτικό στο όνομα της κοινωνικής δικαιοσύνης να το παρέχετε σε όλους τους εργαζόμενους.
Κι επιτέλους, ας χρησιμοποιηθούν δόκιμοι όροι για τις άδειες αυτές…Εφόσον εισάγετε ρύθμιση κατά την οποία 7 μήνες άδειας η μητέρα μπορεί να μεταβιβάσει στον πατέρα, η άδεια πρέπει να μετονομαστεί γιατί δεν ανταποκρίνεται πλέον στις σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες.
Εκσυγχρονιστείτε γενικά και μείνετε στο πλευρό του εργαζόμενου γιατί όσο πάμε και αυξανόμαστε και …. χανόμαστε…..
Να προσθέσω κι εγώ ακόμη μία φωνή στα παραπάνω σχόλια, ώστε να συμπεριληφθούν οι έμμισθες δικηγόροι/μηχανικοί/γιατροί στην εν λόγω ρύθμιση.
Έχουμε νομοθετικά μείνει σε εποχές πολύ μακρινές, κατά τις οποίες θεωρούνταν ότι οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι δεν είχαν την ανάγκη ενός τέτοιου βοηθήματος.
Στη σημερινή ελληνική κοινωνία, είναι επιτακτική η θέσπιση ενός συστήματος κοινωνικής προστασίας των οικογενειών αυτών των εργαζομένων.
Είναι αδιανόητο ότι οι άνθρωποι αυτοί φορολογούνται για τα πλήρη εισοδήματά τους και δεν δικαιούνται σχεδόν τίποτα σε σχέση με άλλους εργαζόμενους.
Εδώ μιλάμε για πλήρη απαξίωση του εργατικού δικαίου.
Για ποιο λόγο μόνο ο εργαζόμενος με σχέση εξαρτημένης εργασίας να δικαιούται παροχές;;; Κι ένας εργαζόμενος με σχέση έμμισθης εντολής όχι, εφόσον και οι δύο πληρώνουν τις ίδιες εισφορές, οι έμμισθοι μπορεί και περισσότερες;;;
Είναι επιτακτικό να δοθεί μία λύση στο θέμα από το Υπουργείο, το οποίο είναι απόν στην προστασία όλων των εμμίσθων εδώ και δεκαετίες, γιατί φυσικά η σχέση έμμισθης εντολής δεν δημιουργήθηκε χθες….
Ποια είναι τα συμφέροντα που κρατάνε τις έμμισθες δικηγόρους από άποψη δικαιωμάτων στο μεσαίωνα;;;;;
Για ποιο λόγο το Υπουργείο έπρεπε να βγάλει και ερμηνευτική εγκύκλιο για να εφαρμόσει ο ΕΦΚΑ τη διάταξη του 2021 για το επίδομα λοχείας και κύησης στις έμμισθες;΄;;;;;;
Για ποιο λόγο δεν έχουμε συμπεριληφθεί στην παρούσα ρύθμιση για την ειδική άδεια μητρότητας;;;;;;;;
Γιατί τα μέσα ενημέρωσης τηρούν σιωπή ιχθύος για το θέμα;;;;;;
Οι έμμισθες ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ την ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας.
Ο,τιδήποτε άλλο είναι ντροπή!!!!
Για την τροποποίηση της άδειας ανατροφής στον ιδιωτικό τομέα από 6 μήνες σε 9, δεν εξετάζεται η αναδρομικοτητα του εν λόγω ζητήματος.
Έχουμε φτάσει να μιλάμε για εξίσωση των δικαιωμάτων στη μητρότητα των υπαλλήλων του ιδιωτικού τομέα με αυτά των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα όταν το επίδομα της αδειας μητρότητας στη πρώτη περίπτωση είναι ο κατώτατος μισθός και στη δεύτερη ο κανονικός μισθός. Ένα από τα δυο συμβαίνει : είτε δεν γνωρίζει κανεις μας μαθηματικά είτε έχουμε τόσο συνηθίσει την αδικία που δεν την αναγνωρίζουμε πλέον.
Η πρόβλεψη του νόμου αυτού πρέπει όπως έχω διαβασει και αλλά σχόλια εδώ να καλύπτει και τις μανούλες που διανύουν αυτή τη στιγμή την 6 μηνη ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας.
Δεν υπάρχει λόγος να μην τις συμπεριλάβει και αυτές από τη στιγμή που τίθεται σε άμεση ισχύ ο νόμος όπως είπε στις δηλώσεις του ο πρωθυπουργός μας!
Βοηθητικό και δίκαιο θα ήταν να δικαιούνται την επέκταση της άδειας από 6 μήνες σε 9 και οι μητέρες που διανύουν την άδεια .αποτελεί μεγαλη βοηθεια για τα ζευγάρια που δεν έχουν βοηθεια στην ανατροφή των παιδιών τους .Είναι άδικο για μικρό χρονικό διάστημα να μην επωφεληθούμε και εμείς του νέου διατάγματος.
Άδεια κύησης, λοχείας και ανατροφής τέκνου των δημοσίων υπαλλήλων = 14 μήνες με πλήρη μισθό
Άδεια κύησης, λοχείας και ειδικής άδειας μητρότητας ΟΑΕΔ των υπαλλήλων με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου
= 4 μήνες με πλήρη μισθό, 6 μήνες με τον κατώτατο μισθό και εν δυνάμει +3 μήνες + μειωμένο ωράριο
Άδεια κύησης, λοχείας των δικηγόρων με έμμισθη εντολή = 4 μήνες με πλήρη μισθό
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Μας κοροϊδεύουν εδώ και χρόνια.
Κάνουν μεταρρυθμίσεις για να ενισχύουμε εμείς οι έμμισθες με εισφορές τα ταμεία, πληρωμένες με κόπο και ιδρώτα και να μην παίρνουμε πίσω καμία παροχή…
Μάλλον κάποια παιδιά είναι κατώτερου θεού και κάποιες μάνες περιμένουμε να είναι wonderwoman.
Αυτά είναι κίνητρα κοινωνικής επανάστασης.
Συμπεριλάβετέ μας κ. Υπουργέ και κα Υφυπουργέ.
Τι να πω πια έχει καταντήσει κουραστικό να διεκδικείς ένα δικαίωμα που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο..
Εν έτει 2022, να είσαι δικηγόρος, να παρέχεις την εργασία σου με πλήρη απασχόληση σε εργοδότη, κατά πλήρες ωράριο, με κρατήσεις για τις ασφαλιστικές σου εισφορές και το φόρο εισοδήματος και να μην σου έχει αναγνωριστεί ακόμη το δικαίωμα για απόλαυση της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας….Εν τω μεταξύ να έχει αναγνωριστεί νομοθετικά μόλις το 2021 το δικαίωμα άδειας κύησης και λοχείας…..
Να παλεύεις για να εξασφαλίσεις την προστασία των δικαιωμάτων των υπόλοιπων πολιτών ως δικηγόρος και σ’ εσένα να μην αναγνωρίζεται τίποτα!!
Αναγνωρίστε επιτέλους το δικαίωμά μας για μία αξιοπρεπή άδεια μητρότητας!
Οι περισσότερες γυναίκες του κλάδου αφήνουν τη δουλειά τους στον ιδιωτικό τομέα που αγαπάνε για να δουλέψουν στο δημόσιο ώστε να καταφέρουν να κάνουν παιδιά και να τα μεγαλώσουν…..
Γράφει και μία άλλη κυρία, ότι δεν είναι δυνατόν να γυρνάς σε πλήρες ωράριο με ένα μωρό δύο μηνών στο σπίτι. Έχει απόλυτο δίκιο!!!
Είναι δυνατόν να υπαγόμαστε στην ίδια κοινωνική ασφάλιση με τους υπόλοιπους ασφαλισμένους, να έχουμε τις ίδιες εισφορές αλλά να μην έχουμε τα ίδια δικαιώματα;;; Και να βλέπουμε ότι τα δικαιώματα των άλλων αυξάνονται και τα δικά μας παραμένουν στο μεσαίωνα;;;
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ!!!!
Να δοθεί και σε όσες μητέρες θα βρίσκονται ήδη σε ενεργό εξάμηνο! Επιτελους, να υπάρξει εξίσωση με τα δικαιώματα των μητέρων του δημόσιοι τομέα.
Στην ρύθμιση θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν εάν δεν τις έχετε λάβει ήδη οι μανούλες που ήδη διανύουν την 6 μηνη άδεια προστασία της μητρότητας.
Θα πρέπει και αυτές να λάβουν την 3 μηνη επέκταση για να μείνουν περισσότερο χρόνο με το παιδάκι τους όπως ήδη γίνεται στο δημόσιο εδώ και χρόνια.
Σε συνέχεια των παραπάνω σχολίων για τη συμπερίληψη των έμμισθων δικηγόρων στη ρύθμιση για την ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας, σκόπιμη είναι και η τροποποίηση του άρθρου 46 του Κώδικα Δικηγόρων το οποίο έρχεται σε αντίθεση με την ενοποίηση των Ταμείων και αναφέρει μόνο την άδεια κυήσεως και λοχείας και τα σχετικά επιδόματα ως παροχές που δικαιούται η έμμισθη εργαζόμενη.
Αδιαμφισβήτητα θετική αξιολογείται η διεύρυνση του χρόνου της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας καθώς και η προωθούμενη πρόβλεψη / διευκρίνιση πως, σε περίπτωση υιοθεσίας, αφετηρία «ένταξης του παιδιού στην οικογένεια» και συνεπώς άσκησης του δικαιώματος επί της παροχής, είναι η «ημερομηνία φυσικής παράδοσης, για φροντίδα και ανατροφή με σκοπό την υιοθεσία [….] όπως αποδεικνύεται από σχετικό έγγραφο της αρμόδιας κοινωνικής υπηρεσίας, ή από τον φυσικό γονέα ή τους φυσικούς γονείς του παιδιού ακόμη και πριν την έκδοση της δικαστικής απόφασης υιοθεσίας», λαμβανομένου υπόψη ότι η άδεια αυτή λογίζεται ως απαραίτητη για την ενθάρρυνση και υποστήριξη της συμβολής των θετών γονέων στις άμεσες ανάγκες προσαρμογής ενόψει της ένταξης ενός παιδιού στην οικογένεια, περίοδος που συνδέεται με διευρυμένες απαιτήσεις και με υψηλό συνήθως κόστος για τον οικογενειακό προϋπολογισμό, παράλληλα με την ανάγκη στάθμισης και προστασίας του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού που τοποθετείται στην οικογένεια.
Εντούτοις, για τους ίδιους, παραπάνω λόγους, υπενθυμίζουμε και φρονούμε ότι η πολιτεία οφείλει, ταυτόχρονα με τους γονείς που υιοθετούν, να καλύπτει ισότιμα και τις ανάγκες των γονέων που αναδέχονται τέκνο έως 8 ετών, και είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Υποψήφιων Αναδόχων Γονέων (πλην των όσων περιλαμβάνονται στο ειδικό μητρώο επαγγελματιών αναδόχων), από τη στιγμή της τοποθέτησής του με οποιονδήποτε τρόπο στο οικογενειακό περιβάλλον, προβαίνοντας σε περαιτέρω νομοτεχνική βελτίωση στο άρθρο 142 του ν.3655/2008 (με την προσθήκη της κατηγορίας αυτής).
Η προσθήκη αυτή εκτιμούμε ότι βρίσκεται σε σύμπλευση και με το ‘πνεύμα’ του οικείου ρυθμιστικού πλαισίου για την προώθηση των θεσμών της αναδοχής και της υιοθεσίας (ν.4538/2018, Φ.Ε.Κ. 185 Α’), όπου, μεταξύ άλλων, έχει ρητά προβλέψει την πρόσβαση των περιπτώσεων αυτών, τουλάχιστον στο επίπεδο των γονικών αδειών, αφού «οι ανάδοχοι γονείς δικαιούνται τις ίδιες άδειες, που αφορούν στη φροντίδα και την ανατροφή του ανηλίκου, με τους φυσικούς γονείς […]» (άρθρο 12, παρ.3).
Περαιτέρω, σύμφωνα με την αποτύπωση των αριθμητικών δεδομένων του Π.Σ. http://www.anynet.gr και δη τα στοιχεία του Εθνικού Μητρώου Ανηλίκων που φιλοξενούνται σε μονάδες παιδικής προστασίας και φροντίδας, προκύπτει ότι για το Β’ τρίμηνο του 2022, οι ανήλικοι με ΑΣΟΑ για υιοθεσία ανέρχονται σε 111 άτομα, ενώ για αναδοχή σε 576 πλέον 24 παιδιά, για τα οποία προτείνεται η συγγενική αναδοχή με βάση τις εξατομικευμένες ανάγκες και το βέλτιστο συμφέρον τους. Το εύρος των στοιχείων αυτών εκτιμούμε ότι είναι επαρκές για να καταστήσει μόνο «φαινομενικά φιλική» την πρόβλεψη του παρόντος άρθρου, εφόσον η πρόσβαση στην προστατευτική ειδική παροχή προστασίας μητρότητας συνεχίσει να αφήνει εκτός του πεδίου εφαρμογής τις μητέρες των τέκνων που προτείνονται για αναδοχή.
Τέλος, προτείνονται τροποποιήσεις και ως προς την σχέση εργασίας που διατυπώνεται («[….] που είναι ασφαλισμένη του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, και εργάζεται με σχέση εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου»), με την προσθήκη «ή οποιαδήποτε άλλη σχέση εξαρτημένης εργασίας, συμπεριλαμβανομένης εκείνης που αμείβεται με εργόσημο», προς τον σκοπό της προστασίας της γονεϊκότητας και των εν γένει εργαζόμενων φυσικών, θετών ή αναδόχων μητέρων κ.α. που έχουν οικογενειακές υποχρεώσεις (και των πατέρων, εφόσον το δικαίωμα μεταβιβάζεται, με ανάλογη προσαρμογή της παραγράφου 2 του οικείου άρθρου) και παρέχουν εξαρτημένη εργασία με το εν θέματι ασφαλιστικό καθεστώς.
Όπως αναφέρεται και στα προηγούμενα σχόλια, είναι δίκαιο και χρόνιο αίτημα να συμπεριλαμβάνονται και οι έμμισθες δικηγόροι στο δικαίωμα της άδειας μητρότητας και του σχετικού επιδόματος, εφόσον επιβαρύνονται και με εισφορές υπερ ΟΑΕΔ.
Γενικά η ενοποίηση των ταμείων δεν μπορεί να υποβάλλει τους ασφαλισμένους σε υποχρεώσεις αλλά να τους αναγνωρίζει και δικαιώματα τα οποία απολαμβάνουν και οι υπόλοιποι ασφαλισμένοι.
Θα ήταν εξαιρετικά καλό και δίκαιο, ανεξαρτήτως της ημερομηνίας ψήφισης και έναρξης ισχύος του νόμου καθώς και το πότε ξεκινάει η άδεια κάθε μητέρας, να συμπεριληφθούν στην επέκταση της άδειας και όσες μητέρες διανύουν την άδεια τους κατα την 1/1/2023.
Παρακαλω πολύ να συμπεριλάβετε στο νομοσχέδιο σας και τους συμβασιούχους στα ΝΠΔΔ ΙΔΟΧ,ΣΟΧ όπου σύμφωνα με τον νόμο 4808/21 ΦΕΚ 101 Α’ 19/6/21 δικαιούνται 6 μήνες άδεια προστασίας μητρότητας.Ειναι ελάχιστες γυναίκες και η πληρωμή γίνεται από τον φορέα και όχι από την ΔΥΠΑ (ΟΑΕΔ). θερμή παράκληση γιατί δεν είναι μόνιμες αλλά συμβασιούχες.
Ευχαριστώ πολύ.
Προς αποφυγή παρανοήσεων και ενδεχομένων ερμηνευτικών δυσχερειών ως προς το αν γενικές διατάξεις περί αδειών και προστασίας της μητρότητας καταλαμβάνουν και τις μητέρες έμμισθες δικηγόρους, εκτιμούμε ότι στο τέλος του νομοσχεδίου πρέπει να προστεθεί η φράση
«Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου περί αδειών μητρότητας 9 μηνών και γενικότερα περί προστασίας της μητρότητας, ισχύουν και για τις έμμισθες δικηγόρους δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, κατ’εφαρμογή του άρθρου 46 παρ. 1 του Κώδικα Δικηγόρων (Ν. 4194/2013)».
Αν αξίζει σε κάτι η διαβούλευση είναι που μπορούμε επιτέλους να εκφράσουμε τις απόψεις μας ως πολίτες γιατί οι λεγόμενοι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποί μας είναι απλά απόντες από τον κοινωνικό διάλογο και εμφανίζονται στα τηλεπαράθυρα είτε για να υπερασπιστούν τις κυβερνητικές κινήσεις είτε για να τις καταβαραθρώσουν, χωρίς να γνωρίζουν καν ποια θέματα καίνε τους πολίτες, αφού ποτέ δεν συμμετέχουν μαζί τους σε διαλόγους, παρά εμφανίζονται σε εγκαίνια και επισκέψεις για να χαιρετηθούν σαν τους βασιλιάδες στα παλάτια…
Στα της διαβούλευσης τώρα, ναι μεν είναι θετική η επέκταση της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας, για να εξισωθεί επιτέλους με την αντίστοιχη άδεια των υπαλλήλων του Δημοσίου, αλλά είναι τραγελαφικό να αγνοούνται ολόκληρες ομάδες εργαζομένων, κάποιων εκατοντάδων μητέρων – εργαζομένων, όπως των έμμισθων δικηγόρων απ’ ό,τι διαβάζω και στα προηγούμενα σχόλια. Μ’ αυτό τον τρόπο ενισχύεται η κοινωνική ανισότητα με ένα μέτρο που υποτίθεται έχει σκοπό να την εξαλείψει.
Επίσης, εφόσον εξαιρείς ως κράτος τις ομάδες αυτές από την απόλαυση του δικαιώματος ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας, τουλάχιστον αύξησέ τους την άδεια λοχείας, η οποία διαρκεί 9 εβδομάδες!!!! Ξέρετε πόσων μηνών είναι κύριοι νομοθέτες μου 9 εβδομάδες;;;;;
Μιλάμε για ένα μωρό 2 μηνών.
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΝΑ ΑΦΗΣΕΙ ΜΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΗ ΕΝΑ ΒΡΕΦΟΣ 2 ΜΗΝΩΝ;;;;;;;;;;;
Αν δεν έχει κάποια βοήθεια από συγγενείς, είναι καταδικασμένη !!!!!!!!
ΣΕ ΠΟΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΖΟΥΜΕ;;;
Συνειδητοποιεί το κράτος πόσα προβλήματα δημιουργεί μ’ αυτές τις ρυθμίσεις;;;
Κάποιος θα μπορούσε να πει εγκλήματα υποκινεί και δεν θα ήταν υπερβολικός.
Κι επιτέλους τι ζητάνε αυτές οι γυναίκες;;; Να τις αφήσουν να μεγαλώσουν το παιδί τους, παίρνοντας τον κατώτατο μισθό, χωρίς όμως να τρελαθούν.
Και απορώ με τα σχόλια των γυναικών αυτών, πως καταφέρνουν και σχολιάζουν με τόση ψυχραιμία και δεν αρχίζουν να ωρύονται μ’ αυτή την κοινωνική αδικία.
Και μετά αναρωτιέται το καλό μας κράτος γιατί παρατηρείται σοβαρή υπογεννητικότητα στη χώρα………
Εντωμεταξύ, οργανώσεις για τα εργασιακά δικαιώματα των γυναικών, ΣΕΠΕ, οι λεγόμενες επιτροπές των Περιφερειών για την ισότητα των φύλων τηρούν σιωπή ιχθύος !!!!!!
Πότε περιμένουν να μιλήσουν και για ποια θέματα αν όχι γι’ αυτά;;;;;
Αλλά βέβαια εμείς τα έχουμε όλα λυμένα στη χώρα και κοιτάμε να καυτηριάσουμε τα τεκταινόμενα στο Ιράν…..
Λες και δεν ζούμε σ’ ένα Ιράν εδώ!
Τα δύο χιλιάρικα δεν θα μας σώσουν, βοηθούν αλλά εδώ χρειάζεται σοβαρή κοινωνική πολιτική.
Άντε λοιπόν γράψτε στα σχόλιά μας «το σχόλιο απορρίπτεται» ή «γενική τοποθέτηση» και συνεχίστε τη διατήρηση της κοινωνικής ανισότητας και θα τα ξαναπούμε σε κανένα δεκάρι χρόνια, που οι γεννήσεις θα είναι ακόμη λιγότερες και θα μιλάμε ακόμη για δημογραφικό….
Η επέκταση θα ισχύει και για τις μαμάδες που διανύουν ήδη το εξάμηνο ειδικής προστασίας της μητρότητας;καλό θα ήταν να ισχύει και για αυτές καθώς οι τρείς αυτοί επιπλέον μήνες είναι βοηθητικοί και σωτήριοι για εμάς που δεν έχουμε κάποιον να κρατήσει το παιδί.δεν ξέρω κατά πόσο τα σχόλια όλων μας μπορούν να επηρεάσουν μια απόφαση αλλά καλό θα ήταν οι προβληματισμοί του λαού να λαμβάνονται υπόψη καθώς εμείς είμαστε αυτοί που σας στηρίζουμε και σε εμάς θα απευθυνθείτε πάλι στην περίοδο των εκλογών.
Αυτόματη επέκταση και στις μανουλες που διανύουν ήδη το εξάμηνο μητρότητας.Θα ήταν κρίμα να μείνουν εκτός οι μανουλες που λήγει το εξάμηνο τους τώρα τον Νοέμβριο και το Δεκέμβριο και να μην πάρουν αυτό το ευεργετικό μέτρο..
Πότε θα ισχύσει αυτό το μέτρο;Θα ήταν δίκαιο να πιάσει και τις μανουλες που διανύουν ήδη το εξάμηνο μητρότητας.Αυτοματη επέκταση σε όλες.Θα ειναι μεγάλη αδικία να ξεκινήσει αυτό το μέτρο το 2023.Και να μείνουν εκτός τόσες μανουλες που διανύουν ήδη το εξάμηνο.
Πότε θα ισχύσει αυτό το μέτρο;Θα ήταν δίκαιο να πιάσει και τις μανουλες που διανύουν ήδη το εξάμηνο μητρότητας.Αυτοματη επέκταση σε όλες.Θα ειναι μεγάλη αδικία να ξεκινήσει αυτό το μέτρο το 2023.Και να μείνουν εκτός τόσες μανουλες που διανύουν ήδη το εξάμηνο.
Πότε θα ξεκινήσει αυτό το μέτρο;Μεγάλο άδικο αν δεν πιάσει και τις μανουλες που διανύουν ήδη το εξάμηνο μητρότητας.Αυτοματη επέκταση σε όλες ακόμα και αν βρίσκονται ήδη στο εξάμηνο μητρότητας είναι πολύ
δυσκολος χειμωνας και θα είναι μεγάλη βοήθεια για την ελληνική οικογένεια.Να στηρίξουμε το δεσμό μητέρας και παιδιού..
Οι γυναίκες δικηγόροι με έμμισθη εντολή, ήτοι οι ασφαλισμένες στο πρώην ΕΤΑΑ ΤΑΝ, δικαιούνται μόνο άδειας κυήσεως και λοχείας, συνολικής διάρκειας 17 εβδομάδων (!), και όχι και την 6μηνη ή 9μηνη άδεια προστασίας της μητρότητας, όπως οι γυναίκες με σύμβασης εξαρτημένης εργασίας.
Εάν η παρούσα Κυβέρνηση επιθυμεί πράγματι να στηρίξει τη «μητρότητα», όπως δεσμεύτηκε ο πρωθυπουργός, θα πρέπει να λάβει πρόνοια και για τις μητέρες δικηγόρους με έμμισθη εντολή. Οι μητέρες θα πρέπει να είναι κοντά στο παιδί τους, όπως ισχύει και για το Δημόσιο το ίδιο χρονικό διάστημα.
Αν δεν συμπεριληφθούν στη ρύθμιση, θα υπάρξει μια κατάφωρα αντισυνταγματική άνιση μεταχείριση σε σύγκριση με τις γυναίκες με σύμβασης εξαρτημένης εργασίας αφού η σύμβαση έμμισθης εντολής έχει τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά με τη σύμβαση της εξαρτημένης εργασίας καθώς η εργασία παρέχεται στον ίδιο εργοδότη και για αόριστο χρόνο με πλήρες ωράριο.
Σύμφωνα με το άρθρο 83 του ν.4826/2021, οι έμμισθες δικηγόροι, πρώην ασφαλισμένες του ΕΤΑΑ – ΤΑΝ δικαιούνται πλέον αδείας κυήσεως και λοχείας καθώς και τα σχετικά επιδόματα.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του παραπάνω νόμου, «με βάση το άρθρο 20 του ν. 4488/2017 αποσυνδέθηκε η υπαγωγή στην ασφάλιση του πρώην ΕΤΑΑ – ΤΑΝ από την κτήση της δικηγορικής ιδιότητας (εγγραφή στον οικείο δικηγορικό σύλλογο). Οι μη μισθωτοί δικηγόροι υπάγονται στην ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ ως μη μισθωτοί από την ημερομηνία έναρξης άσκησης του επαγγέλματος στην αρμόδια ΔΟΥ και μέχρι τη διακοπή της επαγγελματικής δραστηριότητας και τη διαγραφή από τη ΔΟΥ, ενώ οι έμμισθοι, ακόμη και χωρίς την έναρξη στη ΔΟΥ και εφόσον είναι εγγεγραμμένοι σε δικηγορικό σύλλογο υπάγονται στην ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ (π. ΕΤΑΑ – ΤΑΝ) από την έναρξη της έμμισθης εντολής. Για την έμμισθη απασχόληση, από 1ης.1.2017 οι έμμισθοι δικηγόροι καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές με βάση το άρθρο 38 του ν. 4387/2016.
Λόγω της αποσύνδεσης της ασφάλισης από την κτήση της ιδιότητας, και δεδομένου ότι πάντοτε το ΕΤΑΑ – ΤΑΝ ασφάλιζε τους δικηγόρους ως μη μισθωτούς, δημιουργήθηκε κενό ως προς τη λήψη επιδόματος μητρότητας από έμμισθες δικηγόρους. Με την προτεινόμενη ρύθμιση οι έμμισθες δικηγόροι που υπάγονται στον e-ΕΦΚΑ (π. ΕΤΑΑ – ΤΑΝ) και καταβάλλουν εισφορές με βάση το άρθρο 38 του ν. 4387/2016, δικαιούνται της παροχής σε χρήμα «επίδομα κυοφορίας και λοχείας», με βάση τις διατάξεις του πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, για μισθωτές ασφαλισμένες.»
Εφόσον έχει αποσυνδεθεί η ασφάλιση από την κτήση της δικηγορικής ιδιότητας, ήδη από το 2017 και πλέον από το 2021 οι έμμισθες δικηγόροι εξομοιώνονται ως προς τα δικαιώματα αδείας κύησης και λοχείας με τις ασφαλισμένες του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, δεν υπάρχει κανένας νομικά βάσιμος αλλά και δικαιοπολιτικός λόγος εξαίρεσής τους από την απόλαυση του δικαιώματος ειδικής αδείας προστασίας της μητρότητας και του σχετικού επιδόματος, καθώς έχουν πλήρως εξομοιωθεί με τις ασφαλισμένες με σύμβαση εργασίας.
Αντισυνταγματική η αντιμετώπισή τους μέχρι τώρα, καθώς η κατηγοριοποίηση της παροχής εργασίας τους σε διαφορετικού είδους σύμβαση (σύμβαση έμμισθης εντολής), που δεν παρουσιάζει στοιχεία ειδοποιού διαφοράς με την σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, εφόσον η εργασία τους παρέχεται σε συγκεκριμένο εργοδότη για αόριστο χρόνο, αρκεί για την εξαίρεσή τους από βασικά δικαιώματα που οι υπόλοιποι ασφαλισμένοι με ίδιες φορολογικές υποχρεώσεις δικαιούνται και απολαμβάνουν.
Σύμφωνα με το άρθρο 83 του ν.4826/2021, οι έμμισθες δικηγόροι, πρώην ασφαλισμένες του ΕΤΑΑ – ΤΑΝ δικαιούνται πλέον αδείας κυήσεως και λοχείας καθώς και τα σχετικά επιδόματα.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του παραπάνω νόμου, «με βάση το άρθρο 20 του ν. 4488/2017 αποσυνδέθηκε η υπαγωγή στην ασφάλιση του πρώην ΕΤΑΑ – ΤΑΝ από την κτήση της δικηγορικής ιδιότητας (εγγραφή στον οικείο δικηγορικό σύλλογο). Οι μη μισθωτοί δικηγόροι υπάγονται στην ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ ως μη μισθωτοί από την ημερομηνία έναρξης άσκησης του επαγγέλματος στην αρμόδια ΔΟΥ και μέχρι τη διακοπή της επαγγελματικής δραστηριότητας και τη διαγραφή από τη ΔΟΥ, ενώ οι έμμισθοι, ακόμη και χωρίς την έναρξη στη ΔΟΥ και εφόσον είναι εγγεγραμμένοι σε δικηγορικό σύλλογο υπάγονται στην ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ (π. ΕΤΑΑ – ΤΑΝ) από την έναρξη της έμμισθης εντολής. Για την έμμισθη απασχόληση, από 1ης.1.2017 οι έμμισθοι δικηγόροι καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές με βάση το άρθρο 38 του ν. 4387/2016.
Λόγω της αποσύνδεσης της ασφάλισης από την κτήση της ιδιότητας, και δεδομένου ότι πάντοτε το ΕΤΑΑ – ΤΑΝ ασφάλιζε τους δικηγόρους ως μη μισθωτούς, δημιουργήθηκε κενό ως προς τη λήψη επιδόματος μητρότητας από έμμισθες δικηγόρους. Με την προτεινόμενη ρύθμιση οι έμμισθες δικηγόροι που υπάγονται στον e-ΕΦΚΑ (π. ΕΤΑΑ – ΤΑΝ) και καταβάλλουν εισφορές με βάση το άρθρο 38 του ν. 4387/2016, δικαιούνται της παροχής σε χρήμα «επίδομα κυοφορίας και λοχείας», με βάση τις διατάξεις του πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, για μισθωτές ασφαλισμένες.»
Εφόσον έχει αποσυνδεθεί η ασφάλιση από την κτήση της δικηγορικής ιδιότητας, ήδη από το 2017 και πλέον από το 2021 οι έμμισθες δικηγόροι εξομοιώνονται ως προς τα δικαιώματα αδείας κύησης και λοχείας με τις ασφαλισμένες του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, δεν υπάρχει κανένας νομικά βάσιμος αλλά και δικαιοπολιτικός λόγος εξαίρεσής τους από την απόλαυση του δικαιώματος ειδικής αδείας προστασίας της μητρότητας και του σχετικού επιδόματος, καθώς έχουν πλήρως εξομοιωθεί με τις ασφαλισμένες με σύμβαση εργασίας.
Αντισυνταγματική η αντιμετώπισή τους μέχρι τώρα, καθώς η κατηγοριοποίηση της παροχής εργασίας τους σε διαφορετικού είδους σύμβαση (σύμβαση έμμισθης εντολής), που δεν παρουσιάζει στοιχεία ειδοποιού διαφοράς με την σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, εφόσον η εργασία τους παρέχεται σε συγκεκριμένο εργοδότη για αόριστο χρόνο, αρκεί για την εξαίρεσή τους από βασικά δικαιώματα που οι υπόλοιποι ασφαλισμένοι με ίδιες φορολογικές υποχρεώσεις δικαιούνται και απολαμβάνουν.
Κύριε Υπουργέ και κα Υφυπουργέ,
Δε νοείται στήριξη της μητρότητας με διαφορετικά κριτήρια και σταθμά για τις εργαζόμενες μητέρες που ανήκουν στον ιδιωτικό τομέα και η εργασία παρέχεται στον ίδιο εργοδότη και για αόριστο χρόνο με πλήρες ωράριο και φορολογούνται για τα πλήρη εισοδήματά τους, στηρίζοντας τον κρατικό μηχανισμό και ενισχύοντας τους δημόσιους πόρους!
Ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ δεσμεύθηκε να στηρίξει τις οικογένειες και από τη δράση του αλλά και λόγω της ιδιότητάς του ως τρίτεκνος κατανοεί τις δυσκολίες ανατροφής τέκνων από γονείς που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα.
Οι γυναίκες δικηγόροι με έμμισθη εντολή, ήτοι οι ασφαλισμένες στο πρώην ΕΤΑΑ ΤΑΝ, δικαιούνται μόνο άδειας κυήσεως και λοχείας, συνολικής διάρκειας 17 εβδομάδων (!), και όχι και την 6μηνη ή 9μηνη άδεια προστασίας της μητρότητας, όπως οι γυναίκες με σύμβασης εξαρτημένης εργασίας.
Συμπεριλάβετέ τες στη ρύθμιση ή επεκτείνετε τουλάχιστον την άδεια κυήσεως ή λοχείας για τις εργαζόμενες με έμμισθη εντολή, ώστε να εξισωθούν στην προστασία με τις υπόλοιπες μητέρες του ιδιωτικού τουλάχιστον τομέα.
Ένας πρωθυπουργός με όραμα όπως ο δικός μας και μία κυβέρνηση με τόσο ρηξικέλευθες στοχεύσεις, οφείλουν να συνεχίσουν την πορεία που χάραξαν και να άρουν νομοθετικά την παραβίαση της αρχής της ισότητας αλλά και της αρχής της ίσης μεταχείρισης για μία τόσο μεγάλη μερίδα εργαζομένων.
Οι γυναίκες δικηγόροι με έμμισθη εντολή, ήτοι οι ασφαλισμένες στο πρώην ΕΤΑΑ ΤΑΝ, δικαιούνται μόνο άδειας κυήσεως και λοχείας, συνολικής διάρκειας 17 εβδομάδων (!), παρά το γεγονός ότι στην ουσία η σύμβαση έμμισθης εντολής έχει τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά με τη σύμβαση της εξαρτημένης εργασίας καθώς η εργασία παρέχεται στον ίδιο εργοδότη και για αόριστο χρόνο με πλήρες ωράριο.
Οι εργαζόμενες αυτές φορολογούνται για τα πλήρη εισοδήματά τους όπως ακριβώς και οι γυναίκες με σύμβασης εξαρτημένης εργασίας και δεν τυγχάνουν της προβλεπόμενης προστασίας που έχουν οι τελευταίες, ήτοι 17 εβδομάδες + 6
ή 9 μήνες (αν ψηφιστεί η ρύθμιση).
Αν δεν συμπεριληφθούν στη ρύθμιση, πρέπει να υπάρξει ρύθμιση επέκτασης της άδειας κυήσεως ή λοχείας για τις εργαζόμενες με έμμισθη εντολή, ώστε να εξισωθούν στην προστασία με τις υπόλοιπες μητέρες του ιδιωτικού τουλάχιστον τομέα.
Ας είναι η κυβέρνηση αυτή η πρώτη που δεν θα συνεχίσει την παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης αλλά και της αρχής της ισότητας!
Πραγματική στήριξη της μητρότητας τόσο προς ικανοποίηση της προώθησης του κοινωνικού κράτους όσο και προς αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος θα υπάρξει μόνο εάν η κατά τα άλλα θετική ρύθμιση συμπεριλάβει και τις γυναίκες δικηγόρους με έμμισθη εντολή, ήτοι τις ασφαλισμένες στο πρώην ΕΤΑΑ ΤΑΝ, οι οποίες μέχρι τώρα δικαιούνται μόνο άδειας κυήσεως και λοχείας, συνολικής διάρκειας 17 εβδομάδων, παρά το γεγονός ότι στην ουσία η σύμβαση έμμισθης εντολής έχει τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά με τη σύμβαση της εξαρτημένης εργασίας καθώς η εργασία παρέχεται στον ίδιο εργοδότη και για αόριστο χρόνο με πλήρες ωράριο.
Εναλλακτικά, θα μπορούσε να εισαχθεί ρύθμιση επέκτασης της άδειας κυήσεως ή λοχείας για τις εργαζόμενες με έμμισθη εντολή, ώστε να εξισωθούν στην προστασία με τις υπόλοιπες μητέρες του ιδιωτικού τουλάχιστον τομέα.
Εάν δεν συμπεριληφθούν οι γυναίκες αυτές στην ανωτέρω ρύθμιση και δεν εισαχθεί κάποια ρύθμιση επέκτασης της άδειας κυήσεως ή λοχείας για εκείνες, θα συνεχιστεί η παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης στα πλαίσια της επιχείρησης αλλά και της γενικότερης συνταγματικής αρχής της ισότητας που συντελείται έως σήμερα.
Εάν η παρούσα Κυβέρνηση επιθυμεί πράγματι να στηρίξει τη «μητρότητα» θα πρέπει να λάβει πρόνοια και για τις μητέρες ασφαλισμένες στον e-ΕΦΚΑ ως «αυτοαπασχολούμενες», οι οποίες έχουν επίσης ανάγκη προστασίας. Είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι διαχρονικά υπάρχουν μητέρες δύο ταχυτήτων, και μοιάζει κανείς να μην ενδιαφέρεται, να μη μιλά γι’ αυτό, ή -πολύ περισσότερο- να λαμβάνει μέτρα γι’ αυτό. Υπάρχουν δηλαδή εκείνες οι μητέρες που λαμβάνουν -έστω κάποια- προστασία με δυνατότητα αποχής από την εργασία τους για μερικούς μήνες, και εκείνες που είναι απολύτως εκτεθειμένες στις σκληρές συνθήκες του ελευθέριου επαγγέλματος, και πρέπει -συχνά από πολύ νωρίς μετά τον ερχομό του παιδιού τους- να διαλέξουν ανάμεσα στην αποκλειστική ανατροφή του βρέφους και στην επιστροφή στην εργασία τους.
Άποψη μου να ισχύσει εάν δεν το έχετε λάβει ήδη υπόψιν και για τις μητέρες που διανύουν ήδη την 6 μηνη άδεια προστασίας της μητρότητας.
Δεν γίνεται να μην τις συμπεριλάβει όταν γέννησαν πριν λόγιους μήνες!
Οι μητέρες θα πρέπει να είναι κοντά στο παιδί τους όπως ισχύει και για το Δημόσιο το ίδιο χρονικό διάστημα.
Θα ήταν αδικία για όσες μανούλες τρέχουν ήδη το 6 μηνο του ΟΑΕΔ να μην επεκταθεί σε 9 μηνο και σε αυτές!Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι θα έχει ισχύ άμεσα!Πιστεύω να πίασει και αυτές τις μανούλες γιατί αλλιώς θα πρόκειται για μεγάλη αδικία!
Θα πρέπει να συμπεριληφθούν στην εν λόγω ρύθμιση και οι γυναίκες δικηγόροι με έμμισθη εντολή, ήτοι οι ασφαλισμένες στο πρώην ΕΤΑΑ ΤΑΝ, καθώς το ζήτημα εκκρεμεί από το 2017, ότε και ενοποιήθηκαν τα ταμεία και δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα ενιαία ρύθμιση. Είναι γνωστό πως η έμμισθη εντολή ομοιάζει κατά πολύ με την σύμβαση της εξαρτημένης εργασίας του ιδιωτικού δικαίου (απασχόληση σε έναν εργοδότη, πλήρους απασχόλησης, αορίστου χρόνου) και ως εκ τούτου δέον όπως προβλεφθεί η σχετική εξίσωση, καθώς παραβιάζεται η αρχή της ίσης μεταχείρισης στα πλαίσια της επιχείρησης αλλά και της γενικότερης συνταγματικής αρχής της ισότητας.
Σωστη η ψήφιση του συγκεκριμένου άρθρου αλλα καλο και δίκαιο θα είναι να ισχύσει και αναδρομικά για οσες μητέρες το διανύουν ήδη το 6μηνο μητρότητας. Είναι κρίμα να μείνουν εκτός. Να γίνει αυτόματη επέκταση.
Από πότε θα είναι σε ισχύ? Είναι κρίμα να το χάσουμε όσοι διανύουν το εξάμηνο.
Καλησπέρα σας.. πολύ καλό αυτό που κάνετε κ μπράβο σας.. αλλά δείτε το να πιάνει κ εμάς που είμαστε ήδη στο 6 μηνο του οαεδ κ θα είναι ενεργό μέχρι κ το νέο έτος.. κρίμα είναι.. ευχαριστώ πολύ
Η γυναίκα μου διανύει το 6 μηνο του ΟΑΕΔ για την ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας!Θα ισχύσει και για όσες μητέρες είναι ήδη σε ειδική άδεια?
Ελπίζω να το λάβετε υπόψην σας και να μην αφήσετε έξω αυτές τις μητέρες που προσπαθούν με κάθε τρόπο για το καλύτερο της Ελληνικής οικογένειας!
Καλησπέρα,
Όπως καλώς έγραψαν πολλές μητέρες που ήδη το διανύουν, η επέκταση από 6 μηνο σε 9 μηνο για την ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας θα πρέπει να αφορά και τις μητέρες που ήδη διανύουν το 6 μηνο και με εκ νέου αίτηση τους να μετατρέπεται 9 μηνο!
Θα πρέπει να το αναφέρετε ρητά ότι συμπεριλαμβάνει και αυτές τις μητέρες γιατί αλλιώς θα είναι μεγάλη αδικία για μεγάλη κατηγορία νέων μητέρων που για λίγο υπάρχει ενδεχόμενο να χάσουν αυτή την τόσο ευεργετική διάταξη.
Πολύ σωστό το μέτρο της επέκτασης του επιδόματος μητρότητας.Απο πότε ξεκινάει η εφαρμογή του ομως? θα ειναι αδικία να μην περιλαμβάνει και τις μητέρες που είναι ήδη στο 6μηνο προστασίας της μητρότητας.
Ευχαριστώ
Καλό και δίκαιο θα ήταν, ανεξαρτήτως της ημερομηνίας ψήφισης του νόμου και το πότε ξεκινάει η άδεια κάθε μητέρας, να συμπεριληφθούν στην επέκταση της άδειας και όσες μητέρες διανύουν την άδεια τους κατα την 1/1/2023 και η οποία μπορεί να λήγει τους πρώτους μήνες του 2023. Να μπορεί η μητέρα με
Ειδική αίτηση να αλλάξει την 6μηνη άδεια που έχει δηλώσει σε 9μηνη.
Ευχαριστώ
Θα ήταν δίκαιο να δωθεί η επέκταση επιδοματος μητρότητας και στις μανουλες δικαιούχους του 2022 και να μην υπάρχει το κριτήριο ότι θα επεκταθει μόνο αν συνεχίζεται το επίδομα τους χρονικά το 2023.
Η επέκταση του επιδόματος μητρότητας είναι πολύ σημαντικό μέτρο για τις μανουλες και για τον θεσμό της οικογένειας ειδικά φέτος που η ακρίβεια δεν μας επιτρέπει άλλη λύση. Επισης θα βοηθήσει στη συνέχιση του θηλασμού που είναι πολύ γνωστά τα οφέλη του ειδικά κατά το πρώτο έτος του μωρού. Η επιστροφή στην εργασία στους 6 μήνες ουσιαστικά μας επιβάλει τη διακοπή του θηλασμού αφού είναι πρακτικά αδύνατο για μια εργαζόμενη μαμά να αντλεί και να αποθηκεύει στο χώρο εργασίας της και ταυτόχρονα διακόπτει την σύνθεση που προάγει ο θηλασμός μεταξύ μητέρας και εμβρύου. Ωστόσο, ένα τόσο καλό μέτρο θα την άδικο να μην συμπεριλάβει τις μανουλες που διανύουν αυτή τη στιγμή το εξάμηνο πρόγραμμα ειδικά στην παρούσα χρονική περίοδο με τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται. Ζητάμε το μέτρο να καλύψει όλες τις μανουλες που διανύουν αυτή τη στιγμή το εξάμηνο και φυσικά αυτές που θα ενταχθούν άμεσα!
Μανούλα 2 παιδιών
Περιπτώσεις γεννήσεων του 2022 όπου κατόπιν ψήφισης του νομοσχεδίου δεν έχει ενεργοποιηθεί το επίδομα ΟΑΕΔ λόγο ενεργού επιδόματος λοχείας , αλλά ενεργοποιείται κατόπιν της ψήφισης του νόμου εντός του 2020 , για παράδειγμα τον Νοέμβριο η τον Δεκέμβριο του 2022 , και το μεγαλύτερο μέρος των 6 μηνών θα ολοκληρωθεί το 2023 , θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνονται στην επέκταση των 9 μηνών.
Παράδειγμα γέννηση 14.9.2022 με λήξη επιδόματος λοχείας 14.11.2022 και κατόπιν λήψης αδείας από την εργασία έως 15.12.2022 , η έναρξη του επιδόματος ΟΑΕΔ θα γίνει 16.12.2022 έως 16.6.2022.
Σε αυτή την περίπτωση δηλαδή εφόσον ληφθεί το επίδομα κατόπιν ψήφισης του νόμου και εντός του 2022 , να λαμβάνει επέκταση σε 9 μήνες λόγο του γεγονότος ότι το μεγαλύτερο μέρος αφορά το 2023.
Ευχαριστώ
κες-κοι,
Σε καλό δρόμο η εισήγηση, για άδεια μητρότητας, στις εργαζόμενες μητέρες, στους 9 μήνες, θεωρώ όμως ότι δεν είναι επαρκές, το πρόβλημα δραστικότερες λύσεις που να το λύνουν στη βάση του.
Χρειάζεται να διευκολύνουμε όλους τους νέους εργαζόμενους ή μη, στο να παντρεύονται και να κάνουν παιδιά. Η καλύτερη επένδυση της Πολιτείας για το μέλλον της Χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό προτείνω:
-Πλήρη ασφάλιση στην μητέρα εργαζόμενη ή άνεργη και μηνιαία αποζημίωση με τον κατώτερο μισθό για δύο χρόνια ανατροφής κάθε παιδιού, μέχρι τα τέσσερα παιδιά, για να μην γίνει «βιομηχανία».
-Η σχετική δαπάνη, μέσω του ασφαλιστικού φορέα, με επιδότηση του Δημοσίου, για να μην αποτελεί αντικίνητρο για τους εργοδότες.
-Δωρεάν επίπλωση και οικοσκευή, για τα απολύτως απαραίτητα, στους νεόνυμφους, επίδομα στέγασης για όλη την διάρκεια ανατροφής των παιδιών.
Καλή η εξαγγελθείσα ρύθμιση για χαμηλότοκα δάνεια στέγασης, άλλα είναι για «ώριμους» γάμους.
Με εκτίμηση
Φώτιος Μανδάνας