1. Οι υπάλληλοι του Τμήματος Μητρώου Κοινωνικής Οικονομίας του ΥΠΕΚΑΑ καθώς και οι υπάλληλοι των Διευθύνσεων Ανωνύμων Εταιριών των Περιφερειών έχουν την αρμοδιότητα: α) να καλούν τους εκπροσώπους των Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας να παρέχουν έγγραφα και πληροφορίες, β) να έχουν πρόσβαση κατά τους ελέγχους σε έγγραφα και άλλα στοιχεία που τηρούνται σε οποιαδήποτε μορφή (έγγραφη, ηλεκτρονική, μαγνητική ή άλλη), στην εγκατάστασή τους, εφόσον αυτά δεν εμπίπτουν κατά προφανή τρόπο σε επαγγελματικό ή άλλο απόρρητο και δεν συνιστούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και γ) να ενεργούν έρευνες στους χώρους τους και να προβαίνουν σε κατασχέσεις εγγράφων, συμπεριλαμβανομένων και των ηλεκτρονικών μέσων αποθήκευσης, εφόσον τούτο επιβάλλεται για τον έλεγχο των παραβάσεων. Οι έρευνες και οι έλεγχοι από υπαλλήλους της αρμόδιας υπηρεσίας διενεργούνται υπό τις εγγυήσεις του άρθρου 9 του Συντάγματος και των σχετικών διατάξεων του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
2. Η Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή αποστέλλει στην αρμόδια Υπηρεσία τήρησης του Μητρώου, καθώς και στις κατά τόπον και κατά περίπτωση αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών, αναλυτικό δελτίο καταγεγραμμένων καταγγελιών με τυχόν παραβάσεις των διατάξεων του ν. 2251/1994 (Α’ 191), όπως ισχύει, από τους Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας. Οι αρμόδιες υπηρεσίες υποχρεούνται μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα εφαρμόζουν τις διαδικασίες ελέγχου και κυρώσεων του παρόντος άρθρου και να ενημερώνουν σχετικά την αρμόδια Υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή.
3. Αν το Τμήμα Μητρώου διαπιστώσει με απόφασή του ότι ένας Φορέας παραβαίνει τις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου, τότε επιβάλλεται σε αυτόν πρόστιμο, με απόφαση του κατά τόπον αρμόδιου Περιφερειάρχη, που έχει την έδρα του ο Φορέας. Αν ειδικότερα, το Τμήμα Μητρώου διαπιστώσει με απόφασή του ότι νομικά ή φυσικά πρόσωπα χρησιμοποιούν τις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου με σκοπό να αποκομίσουν για λογαριασμό των ιδίων ή για λογαριασμό άλλων παράνομο περιουσιακό όφελος, ο Φορέας Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας στον οποίο αυτά μετέχουν διαγράφεται από το Μητρώο και παράλληλα, με απόφαση του κατά τόπο αρμόδιου Περιφερειάρχη, που έχει την έδρα του ο Φορέας, επιβάλλεται πρόστιμο σε βάρος τους. Η απόφαση περί διαγραφής του Φορέα Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας από το Μητρώο κοινοποιείται στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία και στα ασφαλιστικά ταμεία. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ορίζονται τα πρόστιμα του εδαφίου α΄ και, για το β’ εδάφιο, τα κριτήρια επιμέτρησης των προστίμων λαμβανομένου υπόψη του παράνομου οφέλους που προέκυψε από την υπαγωγή του στις ευεργετικές διατάξεις του νόμου αυτού. Τα παραπάνω μέλη για διάστημα τριών (3) ετών δεν έχουν δικαίωμα να είναι μέλη οποιουδήποτε Φορέα Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας ή εφόσον πρόκειται για νομικά πρόσωπα, να είναι τα ίδια Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας.
4. Τα ποσά των προστίμων που επιβάλλονται αποτελούν δημόσιο έσοδο και εισπράττονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε. (ν.δ. 356/1974, Α’ 90, όπως ισχύει) και αποδίδονται στο Ταμείο Κοινωνικής Οικονομίας.
5. Η επιβολή των ως άνω διοικητικών κυρώσεων είναι ανεξάρτητη από κάθε άλλη αστική, ποινική ή πειθαρχική κύρωση που τυχόν προβλέπεται σε βάρος των διοικούντων μελών Φορέα Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας από την κείμενη νομοθεσία.
6. Οι με οποιοδήποτε τρόπο αδρανείς Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας διαγράφονται από το Μητρώο.
7. Στην περίπτωση όπου εν λειτουργία Κοιν.Σ.Επ. ή Συνεταιρισμός Εργαζομένων διαγραφεί από το Μητρώο για οποιοδήποτε λόγο, οφείλει εντός τριάντα ημερών από την κοινοποίηση σε αυτό της πράξης διαγραφής να ενεργήσει τη νόμιμη μετατροπή του σε μορφή επιχείρησης που τα μέλη επιθυμούν και να καταχωρήσουν τη μετατροπή αυτή.