1. Συνιστάται ανεξάρτητη διοικητική αρχή χωρίς νομική προσωπικότητα με την επωνυμία «Επιθεώρηση Εργασίας» και σκοπό τον έλεγχο της εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας.
2. Η Επιθεώρηση Εργασίας απολαύει λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας και δεν υπόκειται σε έλεγχο ή εποπτεία από κυβερνητικά όργανα, κρατικούς φορείς ή άλλες διοικητικές αρχές και υπόκειται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό της Βουλής.
3. Η έδρα της Επιθεώρησης Εργασίας είναι στην Αθήνα. Ειδικές Αποκεντρωμένες και Περιφερειακές Υπηρεσίες της Επιθεώρησης Εργασίας δύνανται να λειτουργούν και εκτός της έδρας αυτής.
4. Για την έναρξη λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας εκδίδεται σχετική διαπιστωτική απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων μετά την έκδοση του διατάγματος του άρθρου 123.
5. Από την έναρξη λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας καταργείται το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.Ε.Π.Ε.), η Επιθεώρηση Εργασίας καθίσταται καθολικός διάδοχός του και υποκαθίσταται αυτοδίκαια και χωρίς καμία άλλη διατύπωση σε όλα τα δικαιώματα, υποχρεώσεις, έννομες σχέσεις και εκκρεμείς δίκες του Σ.Ε.Π.Ε.. Γενικές και ειδικές διατάξεις που ισχύουν για το Σ.Ε.Π.Ε., τις υπηρεσίες και το προσωπικό του ισχύουν και για την Επιθεώρηση Εργασίας. Από την έναρξη λειτουργίας της, όπου στις κείμενες διατάξεις αναφέρεται το Σ.Ε.Π.Ε. νοείται η Επιθεώρηση Εργασίας.
Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίαςΜΕΡΟΣ V: ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ» Άρθρο 100 Σύσταση
ΜΕΡΟΣ V: ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ» Άρθρο 100 Σύσταση
- 11 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ I: ΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ 190 ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ» Άρθρο 1 Κύρωση διεθνούς σύμβασης
- 41 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ ΙΙ: ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΜΕΤΡΩΝ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΒΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ Άρθρο 2 Σκοπός
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 3 Πεδίο εφαρμογής
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 4 Απαγόρευση βίας και παρενόχλησης στην εργασία
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 5 Υποχρεώσεις εργοδότη για πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και της παρενόχλησης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 6 Υποχρεώσεις εργοδότη για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση – Τροποποίηση του άρθρου 47 του ν. 3850/2010
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 7 Πρόγραμμα προληπτικής δράσης – Τροποποίηση του άρθρου 42 του ν. 3850/2010
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 8 Συμβουλευτικές αρμοδιότητες του ιατρού εργασίας και επίβλεψη της υγείας – Τροποποίηση των άρθρων 17 και 18 του ν. 3850/2010
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 9 Πολιτικές εντός επιχείρησης για την καταπολέμηση της βίας και παρενόχλησης
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 10 Πολιτικές εντός επιχείρησης για τη διαχείριση εσωτερικών καταγγελιών
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 11 Περιεχόμενο Κανονισμών Εργασίας και Επιχειρησιακών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 12 Δικαιώματα θιγομένων – Αποτελέσματα επί παραβίασης της απαγόρευσης βίας και παρενόχλησης
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 13 Απαγόρευση αντιποίνων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 14 Προσφυγή από νομικά πρόσωπα και ενώσεις προσώπων
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 15 Αντιστροφή του βάρους απόδειξης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 16 Σύσταση Αυτοτελούς Τμήματος για την παρακολούθηση της βίας και παρενόχλησης στην εργασία στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 17 Αρμοδιότητα Επιθεώρησης Εργασίας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 18 Επίλυση διαφορών λόγω βίας ή παρενόχλησης ενώπιον της Επιθεώρησης Εργασίας
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 19 Επιβολή διοικητικών κυρώσεων από την Επιθεώρηση Εργασίας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 20 Εθνικό Συμβούλιο Ισότητας των Φύλων – Τροποποίηση του άρθρου 9 του ν. 4604/2019
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 21 Σήμα Ισότητας – Τροποποίηση του άρθρου 21 του ν. 4604/2019
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΆρθρο 22 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 23 Μεταβατικές διατάξειςΆρθρο 23 Μεταβατικές διατάξεις
- 6 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ ΙII: Ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1158 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 σχετικά με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής για τους γονείς και τους φροντιστές, την κατάργηση της Οδηγίας 2010/18/ΕΕ του Συμβουλίου και Ρυθμίσεις για τις Άδεις που σχετίζονται με την προστασία της οικογένειας ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α: ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2019/1158 Άρθρο 24 Σκοπός (άρθρο 1 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 25 Πεδίο εφαρμογής (άρθρο 2 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 26 Ορισμοί (άρθρο 3 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 27 Άδεια πατρότητας (άρθρα 4 και 8 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 22 ΣχόλιαΆρθρο 28 Γονική άδεια (άρθρα 5 και 8 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 29 Άδεια φροντιστή (άρθρο 6 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 30 Απουσία από την εργασία για λόγους ανωτέρας βίας (άρθρο 7 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 31 Ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας (άρθρο 9 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 32 Φορείς ισότητας για τα περί διακρίσεων ζητήματα που εμπίπτουν στο παρόν Μέρος (Άρθρο 15 της Οδηγίας (EE) 2019/1158 )
- 3 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ B΄ Άδειες σχετικές με την προστασία της οικογένειας Άρθρο 33 Πεδίο εφαρμογής
- 44 ΣχόλιαΆρθρο 34 Άδεια μητρότητας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 35 Άδεια για υποβολή σε μεθόδους ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής
- 49 ΣχόλιαΆρθρο 36 Ειδική παροχή προστασίας μητρότητας
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 37 Άδεια φροντίδας τέκνου
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 38 Άδεια παρακολούθησης σχολικής επίδοσης τέκνου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 39 Άδεια γάμουΆρθρο 39 Άδεια γάμου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 40 Άδεια προγεννητικών εξετάσεωνΆρθρο 40 Άδεια προγεννητικών εξετάσεων
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 41 Μειωμένο ωράριο γονέων παιδιών με αναπηρία
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 42 Άδεια λόγω ασθένειας παιδιού ή άλλου εξαρτώμενου μέλους
- 8 Σχόλια Άρθρο 43 Άδεια λόγω σοβαρών νοσημάτων των παιδιών
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 44 Άδεια λόγω νοσηλείας των παιδιών
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 45 Άδεια για μονογονεϊκές οικογένειες
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ: ΚΟΙΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΑΔΕΙΕΣ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Α ΚΑΙ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Β Άρθρο 46 Εργασιακά δικαιώματα (άρθρα 10 και 16 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 47 Απαγόρευση διακρίσεων (άρθρα 11 και 14 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 48 Προστασία από την απόλυση και βάρος απόδειξης (άρθρο 12 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 49 Έννομη προστασία (Άρθρο 16 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 50 Κυρώσεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 51 Διάδοση πληροφοριών (άρθρο 17 της Οδηγίας (EE) 2019/1158 )
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 52 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 53 Μεταβατικές – Καταργούμενες διατάξεις
- 16 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ ΙV: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΤΟΜΙΚΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Άρθρο 54 Καθιέρωση χρονικών ορίων εργασίας
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 55 Ανάπαυση εργαζομένων – Τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 4 του π.δ. 88/1999
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 56 Παροχή πρόσθετης εργασίας από εργαζομένους μερικής απασχόλησης – Τροποποίηση της παρ. 11 του άρθρου 38 του ν. 1892/1990
- 19 ΣχόλιαΆρθρο 57 Αμοιβή υπέρβασης χρονικών ορίων εργασίας – Προσθήκη τίτλου, τροποποίηση των παρ. 3 και 5 και προσθήκη παρ. 6 στο άρθρο 4 του ν. 2874/2000
- 39 ΣχόλιαΆρθρο 58 Συμφωνία περί διευθέτησης του χρόνου εργασίας – Τροποποίηση της παρ. 6 και προσθήκη παρ. 12 στο άρθρο 41 του ν. 1892/1990
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 59 Αργία
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 60 Χρονικό όριο εξάντλησης ετήσιας άδειας αναψυχής
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 61 Άδεια άνευ αποδοχών
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 62 Εξαιρέσεις από την υποχρεωτική ανάπαυση κατά την Κυριακή και τις ημέρες αργίας – Τροποποίηση των περ. α, ι, ιε και ιστ, προσθήκη περ. ιζ έως και κβ στην παρ. 1 και προσθήκη περ. η έως και ια στην παρ. 3 του άρθρου 9 του β.δ. 748/1966
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 63 Κατάργηση διάκρισης μεταξύ υπαλλήλων και εργατοτεχνιτών
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 64 Απαλλαγή από την υποχρέωση παροχής εργασίας μετά την προμήνυση καταγγελίας
- 35 ΣχόλιαΆρθρο 65 Προστασία από τις απολύσεις
- 33 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Άρθρο 66 Τηλεργασία – Αντικατάσταση του άρθρου 5 του ν. 3846/2010
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 67 Συνεργατικές ψηφιακές πλατφόρμες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 68 Συμβατική σχέση συνεργατικών ψηφιακών πλατφορμών με παρόχους υπηρεσιώνΆρθρο 68 Συμβατική σχέση συνεργατικών ψηφιακών πλατφορμών με παρόχους υπηρεσιών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 69 Συνδικαλιστικά δικαιώματα παρόχων υπηρεσιών – φυσικών προσώπων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 70 Υγιεινή και ασφάλεια παρόχων υπηρεσιώνΆρθρο 70 Υγιεινή και ασφάλεια παρόχων υπηρεσιών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 71 Υποχρέωση ενημέρωσης παρόχων υπηρεσιών για τα δικαιώματά τουςΆρθρο 71 Υποχρέωση ενημέρωσης παρόχων υπηρεσιών για τα δικαιώματά τους
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 72 Εξουσιοδοτική διάταξηΆρθρο 72 Εξουσιοδοτική διάταξη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» Άρθρο 73 Σκοπός και λειτουργίαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» Άρθρο 73 Σκοπός και λειτουργία
- 35 ΣχόλιαΆρθρο 74 Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 75 Ηλεκτρονική Υποβολή Εντύπων στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ εκπρόθεσμα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 76 Ενιαίοι κωδικοί και μητρώα μεταξύ Επιθεώρησης Εργασίας-e-ΕΦΚΑ-ΟΑΕΔ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 77 Διαλειτουργικότητα πληροφοριακών συστημάτωνΆρθρο 77 Διαλειτουργικότητα πληροφοριακών συστημάτων
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 78 Καταχώρηση αλλαγής ωραρίου και υπερωριών στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ – Τροποποίηση των περ. α και β του άρθρου 80 του ν. 4144/2013
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 79 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΆρθρο 79 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 80 Μεταβατικές – Καταργούμενες διατάξεις Κεφαλαίων Α, Β και Γ
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Άρθρο 81 Είδη συνδικαλιστικών οργανώσεων – Τροποποίηση του άρθρου 1 του ν. 1264/1982
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 82 Καταχώριση συνδικαλιστικών οργανώσεων – Αντικατάσταση άρθρου 2 του ν. 1264/1982
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 83 Βιβλία συνδικαλιστικών οργανώσεων – Τροποποίηση του άρθρου 3 του ν. 1264/1982
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 84 Πόροι συνδικαλιστικών οργανώσεων – Τροποποίηση του άρθρου 5 του ν. 1264/1982
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 85 Γενική Συνέλευση μελών συνδικαλιστικών οργανώσεων – Τροποποίηση του άρθρου 8 του ν. 1264/1982
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 86 Ψηφοφορία – Τροποποίηση του άρθρου 13 του ν. 1264/1982
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 87 Προστασία συνδικαλιστικής δράσης – Τροποποίηση του άρθρου 14 του ν. 1264/1982
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 88 Δημοκρατία στους τόπους εργασίας – Τροποποίηση του άρθρου 16 ν. 1264/1982
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 89 Συνδικαλιστικές άδειες – Τροποποίηση του άρθρου 17 ν. 1264/1982
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 90 Γνωστοποίηση απεργίας και στάσεων εργασίας – Τροποποίηση του άρθρου 19 του ν. 1264/1982
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 91 Επιχειρήσεις δημόσιου χαρακτήρα ή κοινής ωφέλειας, η λειτουργία των οποίων έχει ζωτική σημασία για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου – Τροποποίηση του άρθρου 19 του ν. 1264/1982
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 92 Προστασία δικαιώματος στην εργασία
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 93 Δημόσιος διάλογος – Τροποποίηση του άρθρου 3 του ν. 2224/1994
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 94 Προσωπικό Ασφαλείας και Προσωπικό Ελάχιστης Εγγυημένης Υπηρεσίας – Τροποποίηση του άρθρου 21 ν. 1264/1982
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 95 Ικανότητα για σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας – Νομιμοποίηση εκπροσώπων – Τροποποίηση του άρθρου 6 του ν. 1876/1990
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 96 Πεδίο εφαρμογής συλλογικών συμβάσεων εργασίας – Τροποποίηση του άρθρου 8 του ν. 1876/1990
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 97 Συμφιλίωση – Αντικατάσταση άρθρου 13 του ν. 1876/1990
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 98 Δικαστικός έλεγχος των διαιτητικών αποφάσεων – Προσθήκη στο άρθρο 16Β του ν. 1876/1990
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 99 Μεταβατικές – Καταργούμενες Διατάξεις Κεφαλαίου Δ
- 12 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ V: ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ» Άρθρο 100 Σύσταση
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 101 Αρμοδιότητες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 102 Λειτουργική ανεξαρτησίαΆρθρο 102 Λειτουργική ανεξαρτησία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 103 Σχέση με τη Βουλή και διοικητικές αρχέςΆρθρο 103 Σχέση με τη Βουλή και διοικητικές αρχές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 104 Σχέσεις με τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών ΥποθέσεωνΆρθρο 104 Σχέσεις με τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 105 Όργανα Διοίκησης της Επιθεώρησης ΕργασίαςΆρθρο 105 Όργανα Διοίκησης της Επιθεώρησης Εργασίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 106 Συμβούλιο ΔιοίκησηςΆρθρο 106 Συμβούλιο Διοίκησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 107 Αρμοδιότητες Συμβουλίου ΔιοίκησηςΆρθρο 107 Αρμοδιότητες Συμβουλίου Διοίκησης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 108 Διαδικασία επιλογής και διορισμού Συμβουλίου Διοίκησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 109 Παύση, παραίτηση, αναπλήρωση μελών του Συμβουλίου ΔιοίκησηςΆρθρο 109 Παύση, παραίτηση, αναπλήρωση μελών του Συμβουλίου Διοίκησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 110 Συνεδριάσεις του Συμβουλίου Διοίκησης, εκλογή Προέδρου και λήψη αποφάσεωνΆρθρο 110 Συνεδριάσεις του Συμβουλίου Διοίκησης, εκλογή Προέδρου και λήψη αποφάσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 111 ΔιοικητήςΆρθρο 111 Διοικητής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 112 Αρμοδιότητες ΔιοικητήΆρθρο 112 Αρμοδιότητες Διοικητή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 113 Διαδικασία επιλογής και διορισμός ΔιοικητήΆρθρο 113 Διαδικασία επιλογής και διορισμός Διοικητή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 114 Παύση, παραίτηση, αναπλήρωση ΔιοικητήΆρθρο 114 Παύση, παραίτηση, αναπλήρωση Διοικητή
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 115 Οργανικές θέσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 116 Μισθολογικό καθεστώς και επιπλέον αμοιβήΆρθρο 116 Μισθολογικό καθεστώς και επιπλέον αμοιβή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 117 Προϋπολογισμός
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 118 Οικονομική διαχείρισηΆρθρο 118 Οικονομική διαχείριση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 119 Οργανισμός και Εσωτερικός Κανονισμός της Επιθεώρησης ΕργασίαςΆρθρο 119 Οργανισμός και Εσωτερικός Κανονισμός της Επιθεώρησης Εργασίας
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 120 Επιτάχυνση επίλυσης διαφορών στην Επιθεώρηση Εργασίας – Τροποποίηση άρθρου 3 Β ν. 3996/2011
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 121 Ταχεία διαδικασία επιβολής προστίμων – Τροποποίηση άρθρου 24 ν. 3996/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 122 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΆρθρο 122 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 123 Μεταβατικές διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ VI: ΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ 187 ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ Άρθρο 124 Κύρωση διεθνούς σύμβασης
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 125 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
13 Μαΐου 2021, 00:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
27 Μαΐου 2021, 23:59
Σχετικό Υλικό
Ανάλυση συνεπειών ρύθμισης ΜΕΡΗ 1 ΚΑΙ 2Ανάλυση συνεπειών ρύθμισης ΜΕΡΟΣ ΙΙΙΑνάλυση συνεπειών ρύθμισης ΜΕΡΟΣ ΙVΑνάλυση συνεπειών ρύθμισης ΜΕΡΟΣ VΑνάλυση συνεπειών ρύθμισης ΜΕΡΟΣ VIσχέδιο νόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
12 Σχόλια 843 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 11659 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2041 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση
- «Σπίτι μου - στεγαστική πολιτική για τους νέους, αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για κοινωνική κατοικία και άλλες διατάξεις»
- Εθνική Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά 2021 - 2030
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025
- ΤΟΜΕΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
- ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)
- Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις...
- Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις
- ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
- Σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης περί παροχής εξ αποστάσεως εργασίας με τηλεργασία μετά από αίτηση του εργαζομένου
- Δουλειές Ξανά:Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
- «Ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας: διατάξεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων...»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου:"Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση για τη Νέα Γενιά: εισαγωγή κεφαλαιοποιητικού συστήματος προκαθορισμένων εισφορών στην επικουρική ασφάλιση...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για την "Εθνική Στρατηγική για την Κοινωνική Ένταξη και Μείωση της Φτώχειας"
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίας
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (EE) 2016/2341 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2016
- Ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, Αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας
- Στρατηγικό Πλαίσιο για τον Ανασχεδιασμό των Ενεργητικών Πολιτικών Απασχόλησης
- Μέτρα Προώθησης Αναδοχής και Υιοθεσίας
- Σχέδιο Νόμου «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της»
- Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας - Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού συστήματος - Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων
- Αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης
- Αύξηση προσωρινής σύνταξης
- Κύρωση του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη του Συμβουλίου της Ευρώπης
- Πλαίσιο Δράσης για αστέγους
- Διαφάνεια στη λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς
- Ενημέρωση και διαβούλευση των εργαζομένων σε κοινοτικής κλίμακας επιχειρήσεις και ομίλους επιχειρήσεων
- Κυρώσεις και μέτρα για την παράνομη μετανάστευση
- Αντιμετώπιση της παραβατικότητας
- Περιβαλλοντικοί Ισχυρισμοί σε Πλαστικά Αντικείμενα & Συσκευασίες
- Αναμόρφωση Σώματος Επιθεώρησης
- Κοινωνική Οικονομία και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα
- Διαδικασία επίλυσης συλλογικών διαφορών
- «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων»
- ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Παρακολούθηση και Αξιολόγηση των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής
- Μέτρα ανακούφισης για τα ΑΜΕΑ
- Οδηγία Εφαρμογής Ίσης Μεταχείρισης Ανδρών-Γυναικών
Ο έλεγχος της εργατικής νομοθεσίας είναι πολυ σοβαρη υπόθεση για την κοινωνία για να ανατεθεί σε ένα φορέα χωρίς ουσιαστική υποχρέωση λογοδοσίας.
Η Επιθεώρηση Εργασίας είτε ως Ανεξάρτητη Αρχή είτε όπως αλλιώς την βαπτίσετε, οφείλει να είναι απολύτως εξαρτημένη απο τη λαική βούληση και τον δημοκρατικό έλεγχο.
Η διοίκηση της Επιθεώρησης Εργασιας θα πρέπει να απηχει τη βούληση και να εξυπηρετει τις ανάγκες του κόσμου της εργασίας, για αυτό θα πρέπει να ειναι αιρετή και να προκύπτει απο εκλογές με δικαίωμα ψήφου σε εργοδοτικές και εργατικές συλλογικές οργανώσεις.
Η Επιθεώρηση Εργασίας θα πρέπει να αναβαθμιστεί και να ενισχυθεί με προσωπικό για να είναι αποτελεσματική για τον κόσμο της εργασίας που ψάχνει να βρει το δίκιο του και όχι να υποβαθμίζεται με αυτόν τον τρόπο και να μην έχει κανείς την πολιτική ευθύνη για ότι συμβαίνει. Η ευθύνη για την τήρηση της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας πρέπει να παραμείνει στο Υπουργείο Εργασίας και στη δομή του, στο ΣΕΠΕ και αυτό να θωρακιστεί όπως πρέπει και σας έχουμε προτείνει υπεύθυνα και με επιχειρήματα ως συνδικάτα.
Θεωρούμε ότι με αυτή την διάταξη αποδυναμώνεται ο ρόλος του ΣΕΠΕ και προσανατολίζεται σε έναν περισσότερο συμβουλευτικό ρόλο ενώ ο ελεγκτικός του χαρακτήρας υποβαθμίζεται. Επιπρόσθετα θεσμοθετείται ειδική επιτροπή για τον εκ των προτέρων έλεγχο της πληρότητας των αιτήσεων μεσολάβησης και διαιτησίας, και ορίζεται αναγκαίο περιεχόμενο όλων των αιτήσεων, ώστε να εξασφαλίζεται η στοιχειοθέτηση και τεκμηρίωσή τους, εισάγοντας με αυτόν τον εύσχημο τρόπο επιπλέον «φίλτρα», με απώτερο στόχο την περαιτέρω μείωση των προσφυγών για συμφιλίωση συλλογικών διαφορών ή προσφυγών.
Προτείνουμε την μη αλλαγή του καθεστώτος λειτουργίας του ΣΕΠΕ και την περαιτέρω ενίσχυση του οργανισμού με ψηφιακές λειτουργίες που θα επιτρέψουν στους εργαζόμενους να προβαίνουν σε επισημανσεις και καταγγελίες για τους εργοδότες χωρίς τον φόβο διαρροής της καταγγελίας.
Παρακαλούμε να συμπεριληφθούν στο Νομοσχέδιο διατάξεις που να εξασφαλίζουν την ισονομία μεταξύ των Ναυπηγείων και των επιχειρήσεων σε ότι αφορά τους ελέγχους για την ασφάλεια και υγιεινή των εργασιών τους.
Συγκεκριμένα ζητάμε να μην υφίσταται μόνο στα Ιδιόκτητα Ναυπηγεία Περάματος ο επιπλέον τοπικός έλεγχος της Πενταμελούς επιτροπής ο οποίος δεν εφαρμόζεται για κανένα άλλο Ναυπηγείο της χώρας .
Ναυπηγεία Νικήτας Ψυχάλης
Η Επιθεώρηση Εργασίας πρέπει να αναβαθμιστεί και να ενισχυθεί με προσωπικό για να είναι αποτελεσματική για τον κόσμο της εργασίας που ψάχνει να βρει το δίκιο του και όχι να υποβαθμίζεται με αυτόν τον τρόπο και να μην έχει κανείς την πολιτική ευθύνη για ότι συμβαίνει. Η ευθύνη για την τήρηση της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας πρέπει να παραμείνει στο Υπουργείο Εργασιάς και στη δομή του, στο ΣΕΠΕ και αυτό να θωρακιστεί όπως πρέπει και σας έχουμε προτείνει υπεύθυνα και με επιχειρήματα ως συνδικάτα.
Η αλλαγή αυτή συνιστά υποβάθμιση του ΣΕΠΕ, σε μια ανεξάρτητη Αρχή δίχως να προσδιορίζεται τι θα συμβεί με το προσωπικό, τις υποδομές και τους μηχανισμούς ελέγχου. Για ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας σε έμψυχο δυναμικό, ουδέν. Αντίστοιχα παραδείγματα ανεξαρτήτων Αρχών υπάρχουν τα οποία δεν εκφέυγουν ούτε του κυβερνητικού ελέγχου, ούτε βεβαίως παρουσιάζουν ενεργή δραστηριότητα αφού στερούνται ανθρωπίνου δυναμικού και μέσων.
Με το περιεχόμενό του αποδυναμώνεται επιπλέον το ΣΕΠΕ, (Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας), του οποίου οι παρεμβάσεις έχουν μέχρι σήμερα δεσμευτικό χαρακτήρα για όλα τα μέρη. Επιπρόσθετα θεσμοθετείται ειδική επιτροπή για τον εκ των προτέρων έλεγχο της πληρότητας των αιτήσεων μεσολάβησης και διαιτησίας, και ορίζεται αναγκαίο περιεχόμενο όλων των αιτήσεων, ώστε να εξασφαλίζεται η στοιχειοθέτηση και τεκμηρίωσή τους, εισάγοντας με αυτόν τον εύσχημο τρόπο επιπλέον «φίλτρα», με απώτερο στόχο την περαιτέρω μείωση των προσφυγών για συμφιλίωση συλλογικών διαφορών ή προσφυγών!
Προτείνουμε την περαιτέρω ενίσχυση του ΣΕΠΕ οι αποφάσεις του οποίου να εξακολουθήσουν να έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα. Επίσης τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας στο ΣΕΠΕ στην οποία θα μπορεί ο κάθε εργαζόμενος που υπόκειται σε αθέμιτες πιέσεις από τον εργοδότη του να προβαίνει σε ανώνυμη καταγγελία χωρίς το φόβο να διαρρεύσει το περιεχόμενό της και υποστεί άμεσα τις συνέπειές της.
Με το ΣχΝ η Επιθεώρηση Εργασίας συστήνεται ως ανεξάρτητη αρχή και δεν υπόκειται πλέον σε ιεραρχικό έλεγχο ή εποπτεία από τον Υπουργό Εργασίας. Τα όργανα Διοίκησης της Επιθεώρησης Εργασίας είναι ο Διοικητής και το Συμβούλιο Διοίκησης. Το προσωπικό με σχέση δημοσίου δικαίου, ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή ορισμένου χρόνου ή με σχέση έμμισθης εντολής, που υπηρετεί ή κατέχει οργανική θέση κατά την προηγούμενη ημερομηνία της έναρξης λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας στο Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας, μεταφέρεται αυτοδικαίως με την ίδια σχέση εργασίας στις αντίστοιχες θέσεις της Επιθεώρησης Εργασίας. Η Επιθεώρηση Εργασίας στελεχώνεται από μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους και υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίοι διέπονται από τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα, καθώς και των εκάστοτε ισχυουσών διατάξεων περί προσωπικού ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και καταλαμβάνουν αντίστοιχες οργανικές θέσεις, συμπεριλαμβανομένων των προσωποπαγών θέσεων. Η πλήρωση των κενών θέσεων γίνεται με διορισμό μέσω ΑΣΕΠ. Οι απαιτούμενες πιστώσεις για τη λειτουργία της Επιθεώρησης Εργασίας εγγράφονται σε χωριστό ειδικό φορέα ή χωριστούς ειδικούς φορείς στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας.
Στο άρθρο 123 του ΣχΝ περιέχονται μεταβατικές διατάξεις στις οποίες προβλέπεται ότι μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας οι αρμοδιότητές της ασκούνται από το Σ.Ε.Π.Ε.. Κατά το διάστημα των πέντε (5) πρώτων ετών από την έναρξη λειτουργίας της, η Επιθεώρηση Εργασίας μπορεί να υποστηρίζεται κατά τη διενέργεια των ελέγχων και την εν γένει εκπλήρωση της αποστολής της από προσωπικό του Υπουργείου Εργασίας.
Κατά καιρούς έχουμε εγγράφως διατυπώσει θέσεις και προτάσεις για την αναβάθμιση, θωράκιση και την κάθε είδους ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας , ώστε να ασκεί αποτελεσματικά τις αρμοδιότητές της
Η παραπάνω ρύθμιση του ΣχΝ παραβιάζει τη ΔΣΕ 81/1947 που κυρώθηκε από την Ελλάδα µε το Ν.3249/55 , η οποία στο άρθρο 4 παρ. 1 ορίζει ότι «Εφ’ όσον τούτο συµβιβάζεται προς την διοικητικήν πρακτικήν του Μέλους η επιθεώρησις εργασίας τίθεται υπό την εποπτείαν και τον έλεγχον µιας κεντρικής αρχής»
Η προωθούμενη ρύθμιση μεταβάλλει τον διοικητικό χαρακτήρα του ΣΕΠΕ, υπό τον οποίο λειτουργεί μέχρι σήμερα. Συγχρόνως, με την μετατροπή του ΣΕΠΕ σε ανεξάρτητη αρχή, το Υπουργείο αποποιείται και αποσείει την ευθύνη για την θεσμική αποστολή και τον έλεγχο τήρησης της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας από την Επιθεώρηση Εργασίας, γεγονός που επιτείνει την ήδη υπάρχουσα απαξίωση του ΣΕΠΕ.
Ο ρόλος του Συμβουλίου Κοινωνικού Ελέγχου Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.Κ.Ε.Ε.), το οποίο συστάθηκε με το άρθρο 21 του ν. 3996/2011, με αρμοδιότητα τη γνωμοδότηση σε θέματα λειτουργίας και δράσης του Σ.ΕΠ.Ε., είναι πολύ σημαντικός. Συνεπώς, ζητάμε τη διατήρηση του Σ.Κ.Ε.Ε. και συνακόλουθα τη διατήρηση της πρόβλεψης για συμμετοχή εκπροσώπου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία σε αυτό.
Η 81 ΔΣΕ (ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) – η οπία έχει επικυρωθεί με το Ν. 3249/55 Περί κυρώσεως της υπ’ αριθ. 81 ∆ιεθνούς Συµβάσεως «περί επιθεωρήσεως εργασίας εις την Βιοµηχανίαν και το Εµπόριο». (ΦΕΚ 139/Α/2-6-55) προβλέπει στο Άρθρ. 4: – 1. Εφ’ όσον τούτο συµβιβάζεται προς την διοικητικήν πρακτικών του Μέλους η επιθεώρησις εργασίας τίθεται από την εποπτείαν και τον έλεγχον µιας κεντρικής αρχής. –
Οι Ανεξάρτητες Αρχές (Συνταγμα της Ελλάδας Αρθρο 101) διέπονται απο Λειτουργική Ανεξαρτησία των μελών της και διαθέτουν ενδοδιοικητική αν ξαρτησία : Είναι μεν ενταγμένες στο νομικό πρόσωπο του Κράτους, όχι όμως και στη διοικητική ιεραρχία, δηλαδή δεν υπάγονται σε ιεραρχικό έλεγχο (προληπτικός ή κατασταλτικός, νομιμότητας ή σκοπιμότητας) τόσο από κυβερνητικά όργανα και γενικότερα από όργανα της εκτελεστικής εξουσίας σχετικά με την ουσία του έργου τους.
Με άλλα λόγια, η άσκηση των αρμοδιοτήτων τους και οι πράξεις που εκδίδουν δεν υπόκεινται σε έλεγχο νομιμότητας (πολλώ δε μάλλον σε έλεγχο σκοπιμότητας) από τον Υπουργό.
Κατά το άρθρο 28 παρ. 1 του Συντάγματος, «οι γενικά παραδεδεγμένοι κανόνες του διεθνούς δικαίου αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου».
Η διαταξη του παρόνοντος Ν/Σ περι μετατροπης του ΣΕΠΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή προσκρούει στην ως ανω αναφερόμενη διάταξη της 81 ΔΣΕ, η οποία υφίσταται στο εθνθκό μας δίκαιο ως υπερισχύουσα….
Σε μια περίοδο που -ελέω τουριστικής περιόδου-βγαίνουμε από μια πολύμηνη καραντίνα και από ένα σκληρό lockdown, με ταυτόχρονο άνοιγμα της αγοράς, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας φαίνεται πως βρήκε για ακόμη μια φορά τον τρόπο να αντιμετωπίσει την καταστροφή που η ίδια με τις πολιτικές της έχει δημιουργήσει στην οικονομία της χώρας και στην αγορά εργασίας.
Πιστή στην πολιτική του ακραίου αυταρχικού νεοφιλελευθερισμού που υλοποιεί εδώ και περίπου δύο χρόνια,προχωράει ακάθεκτη στην περαιτέρω ελαστικοποίηση και εξατομίκευση των εργασιακών σχέσεων και στη διάλυση του συλλογικού εργατικού δικαίου.
Στο πλαίσιο ενός νομοσχεδίου που καταργεί το οκτάωρο και τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, ποινικοποιεί τη συνδικαλιστική δράση, καταργεί το δικαίωμα της απεργίας και προσφέρει «δώρο» στους εργοδότες τις απλήρωτες υπερωρίεςκαι την ουσιαστική απελευθέρωση των απολύσεων, έρχεται σαν κερασάκι στην τούρτα η «αναβάθμιση» της Επιθεώρησης Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή! Ναι, της ίδιας Επιθεώρησης Εργασίας που η ίδια Κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2019 είχε υποβαθμίσει σε απλή Διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Εργασίας εν μέσω επευφημιών και χειροκροτημάτων από την πλειοψηφία ΠΑΣΚ-ΔΑΚΕ του Συλλόγου μας και της Ομοσπονδίας!
Ωστόσο, συνάδελφοι, υπάρχει κάποιος που -ειλικρινά- πιστεύει ότι η καταρχήν επιθυμητή λειτουργική ανεξαρτησία και η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της Επιθεώρησης Εργασίας θα λύσει ως δια μαγείας όλα τα προβλήματα και θα σώσει τον κόσμο της εργασίας από την εξαθλίωση; Υπάρχει κάποιος που διακρίνει καλές προθέσεις πίσω από την «αναβάθμιση» του Σ.ΕΠ.Ε. από μια Κυβέρνηση που επιχειρεί μια οργανωμένη απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεωνπρος διευκόλυνση των εργοδοτών και των επενδύσεών τους;
Ας λάβουμε απλά υπόψη ότι:
· η «ανεξαρτητοποίηση» του Σ.ΕΠ.Ε. έγινε εν κρυπτώ και ουδέποτε υπήρξε από πλευράς Υπουργού Εργασίας κανενός είδους ενημέρωση, πόσο μάλλον διαβούλευση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων του Σ.ΕΠ.Ε. και του Υπουργείου
· εδώ και 2 χρόνια καταργούνται -ακόμα και με αναδρομική ισχύ- και απορρυθμίζονται βασικοί πυλώνες του προστατευτικού πλαισίου της εργατικής νομοθεσίας τόσο σε συλλογικό όσο και σε ατομικό επίπεδο
· ο Επιθεωρητής Εργασίας από πρωταγωνιστικό όργανο ελέγχου της τήρησης και εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας και εγγυητής των εργασιακών δικαιωμάτωνέχει καταντήσει στην καλύτερη περίπτωση κομπάρσος στο έργο του «περιορισμού της πανδημίας» και σύμβουλος αναστολών εργασιακών συμβάσεων και επιδοματικών δικαιωμάτων.
Δεν αρκεί, λοιπόν, κατά τη γνώμη μας η Επιθεώρηση Εργασίας να γίνει μια Ανεξάρτητη Αρχή για να κάνει καλά τη δουλειά της. Χρειάζεται κυρίως ισχυρή προστατευτική εργατική νομοθεσία-που όπως είδαμε σε μεγάλο βαθμό καταργείται- και Ανεξάρτητους και Αυτόνομους Επιθεωρητές Εργασίας. Επιθεωρητές που δεν θα εξαρτώνται από τις τυπικές εντολές του Διοικητή και τη γνώμη του Συμβουλίου Διοίκησης. Επιθεωρητές που θα έχουν τον πρώτο λόγο στον στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο της Επιθεώρησης Εργασίας. Επιθεωρητές που θα συνεχίσουν με ευσυνειδησία και υψηλό επίπεδο ευθύνης να επιτελούν το λειτούργημά τους.
Από τίτλους και λόγια συνάδελφοι έχουμε χορτάσει, ζητάμε πλέον ουσία! Γιατί να χαιρόμαστε με την προοπτική μιας Ανεξάρτητης Αρχής προσαρμοσμένης στις οικονομικές επιταγές του εργοδότη και όχι στις πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων;
Όσοι βέβαια σε ένα στενό συντεχνιακό πλαίσιο θεωρούν ότι όλα τα παραπάνω δεν τους αγγίζουν, ελπίζουμε να το ξανασκεφτούν και να επανακαθορίσουν τη σκέψη και τη δράση τους εστιάζοντας στο γενικότερο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι μιας χώρας που οδεύει ολοταχώς στην ισοπέδωση των εργασιακών σχέσεων και της κοινωνικής πολιτικής!
Και την ώρα που η εθελοτυφλούσα πλειοψηφία του Συλλόγου μας, με αυτοκριτική διάθεση θα αναρωτιέται πως «δεν το είδαμε να έρχεται», όλοι εμείς στην ΑΡΣΥ θα επιδιώκουμε μια μαζική και ενωτική απάντηση ενάντια σε κάθε είδους πολιτική και εργοδοτική αυθαιρεσία.
Η ισοπέδωση των εργασιακών σχέσεων με άλλοθι την «ανεξαρτητοποίηση» του Σ.ΕΠ.Ε. θα μας βρει αντίθετους!
Εξυπηρετείται η υποχρέωση από το άρθρο 4 παρ. 1 της ΔΣΕ 81 ότι «1. Εφ’ όσον τούτο συµβιβάζεται προς την διοικητικήν πρακτικήν του Μέλους η επιθεώρησις εργασίας τίθεται υπό την εποπτείαν και τον έλεγχον µιας κεντρικής αρχής.» με το να μετατρέπεται η ίδια σε ανεξάρτητη αρχή υποκείμενη μόνο σε κοινοβουλευτικό έλεγχο (π.χ. άρ.138Α κανονισμού Βουλής);