1. Κάθε πρόσωπο του άρθρου 3 που θίγεται από περιστατικό βίας ή παρενόχλησης σε βάρος του κατά το άρθρο 4, ακόμη και αν έχει λήξει η σχέση, στο πλαίσιο της οποίας φέρεται ότι εκδηλώθηκε σε βάρος του το περιστατικό ή η συμπεριφορά, έχει δικαίωμα, πέραν της δικαστικής προστασίας, προσφυγής ενώπιον της Επιθεώρησης Εργασίας και κατά περίπτωση του Συνηγόρου του Πολίτη, καθώς και καταγγελίας εντός της επιχείρησης κατά την πολιτική του άρθρου 10. Η επίκληση του παρόντος δεν αποκλείει την άσκηση των δικαιωμάτων ή την ικανοποίηση του προσώπου αυτού με άλλη νομική βάση.
2. Όταν εργαζόμενος ή με άλλη σχέση απασχολούμενος κατά το άρθρο 3 παραβιάζει την απαγόρευση βίας ή παρενόχλησης του άρθρου 4, ο εργοδότης υποχρεούται να λάβει τα απαραίτητα πρόσφορα και ανάλογα μέτρα κατά περίπτωση, προκειμένου να εμποδιστεί και να μην επαναληφθεί παρόμοιο περιστατικό ή συμπεριφορά.
Τα μέτρα αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν τη σύσταση συμμόρφωσης, την αλλαγή θέσης, ωραρίου, τόπου ή τρόπου παροχής εργασίας ή την καταγγελία της σχέσης απασχόλησης ή συνεργασίας, με την επιφύλαξη της απαγόρευσης της κατάχρησης δικαιώματος του άρθρου 281 ΑΚ.
3. Κάθε πρόσωπο του άρθρου 3 που θίγεται από περιστατικό βίας ή παρενόχλησης σε βάρος του, έχει δικαίωμα να αποχωρήσει από τον εργασιακό χώρο για εύλογο χρόνο, χωρίς στέρηση μισθού ή άλλη δυσμενή συνέπεια, εφόσον κατά την εύλογη πεποίθησή του υφίσταται επικείμενος σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του, ιδίως όταν ο εργοδότης είναι ο δράστης τέτοιας συμπεριφοράς ή όταν δεν λαμβάνει τα απαραίτητα πρόσφορα μέτρα κατά την παρ. 2, ώστε να αποκαταστήσει την εργασιακή ειρήνη, ή όταν τα μέτρα αυτά δεν είναι ικανά για να σταματήσουν τη συμπεριφορά βίας ή παρενόχλησης.
Στην περίπτωση αυτή, ο αποχωρών υποχρεούται να ενημερώσει προηγουμένως τον εργοδότη εγγράφως, αναφέροντας το περιστατικό βίας και παρενόχλησης και τα περιστατικά που αιτιολογούν την πεποίθησή του ότι επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του.
4. Όταν εργοδότης ή πρόσωπο που ασκεί την εξουσία, τα καθήκοντα ή τις αρμοδιότητες του εργοδότη παραβιάζει την απαγόρευση βίας ή παρενόχλησης του άρθρου 4 κατά τη σύναψη ή άρνηση σύναψης της έννομης σχέσης ή κατά την εξέλιξη, διάρκεια ή λύση αυτής, παραβιάζει την εργατική νομοθεσία και επιβάλλονται σε βάρος του οι διοικητικές κυρώσεις της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 19.
5. Σε κάθε περίπτωση, η παραβίαση της κατά το άρθρο 4 απαγόρευσης γεννά αξίωση για πλήρη αποζημίωση του θιγόμενου προσώπου, η οποία καλύπτει τη θετική και αποθετική του ζημία, καθώς και την ηθική βλάβη.
Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίαςΆρθρο 12 Δικαιώματα θιγομένων – Αποτελέσματα επί παραβίασης της απαγόρευσης βίας και παρενόχλησης
Άρθρο 12 Δικαιώματα θιγομένων – Αποτελέσματα επί παραβίασης της απαγόρευσης βίας και παρενόχλησης
- 11 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ I: ΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ 190 ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ» Άρθρο 1 Κύρωση διεθνούς σύμβασης
- 41 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ ΙΙ: ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΜΕΤΡΩΝ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΒΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ Άρθρο 2 Σκοπός
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 3 Πεδίο εφαρμογής
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 4 Απαγόρευση βίας και παρενόχλησης στην εργασία
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 5 Υποχρεώσεις εργοδότη για πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και της παρενόχλησης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 6 Υποχρεώσεις εργοδότη για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση – Τροποποίηση του άρθρου 47 του ν. 3850/2010
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 7 Πρόγραμμα προληπτικής δράσης – Τροποποίηση του άρθρου 42 του ν. 3850/2010
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 8 Συμβουλευτικές αρμοδιότητες του ιατρού εργασίας και επίβλεψη της υγείας – Τροποποίηση των άρθρων 17 και 18 του ν. 3850/2010
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 9 Πολιτικές εντός επιχείρησης για την καταπολέμηση της βίας και παρενόχλησης
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 10 Πολιτικές εντός επιχείρησης για τη διαχείριση εσωτερικών καταγγελιών
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 11 Περιεχόμενο Κανονισμών Εργασίας και Επιχειρησιακών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 12 Δικαιώματα θιγομένων – Αποτελέσματα επί παραβίασης της απαγόρευσης βίας και παρενόχλησης
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 13 Απαγόρευση αντιποίνων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 14 Προσφυγή από νομικά πρόσωπα και ενώσεις προσώπων
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 15 Αντιστροφή του βάρους απόδειξης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 16 Σύσταση Αυτοτελούς Τμήματος για την παρακολούθηση της βίας και παρενόχλησης στην εργασία στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 17 Αρμοδιότητα Επιθεώρησης Εργασίας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 18 Επίλυση διαφορών λόγω βίας ή παρενόχλησης ενώπιον της Επιθεώρησης Εργασίας
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 19 Επιβολή διοικητικών κυρώσεων από την Επιθεώρηση Εργασίας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 20 Εθνικό Συμβούλιο Ισότητας των Φύλων – Τροποποίηση του άρθρου 9 του ν. 4604/2019
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 21 Σήμα Ισότητας – Τροποποίηση του άρθρου 21 του ν. 4604/2019
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΆρθρο 22 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 23 Μεταβατικές διατάξειςΆρθρο 23 Μεταβατικές διατάξεις
- 6 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ ΙII: Ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1158 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 σχετικά με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής για τους γονείς και τους φροντιστές, την κατάργηση της Οδηγίας 2010/18/ΕΕ του Συμβουλίου και Ρυθμίσεις για τις Άδεις που σχετίζονται με την προστασία της οικογένειας ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α: ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2019/1158 Άρθρο 24 Σκοπός (άρθρο 1 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 25 Πεδίο εφαρμογής (άρθρο 2 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 26 Ορισμοί (άρθρο 3 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 27 Άδεια πατρότητας (άρθρα 4 και 8 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 22 ΣχόλιαΆρθρο 28 Γονική άδεια (άρθρα 5 και 8 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 29 Άδεια φροντιστή (άρθρο 6 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 30 Απουσία από την εργασία για λόγους ανωτέρας βίας (άρθρο 7 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 31 Ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας (άρθρο 9 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 32 Φορείς ισότητας για τα περί διακρίσεων ζητήματα που εμπίπτουν στο παρόν Μέρος (Άρθρο 15 της Οδηγίας (EE) 2019/1158 )
- 3 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ B΄ Άδειες σχετικές με την προστασία της οικογένειας Άρθρο 33 Πεδίο εφαρμογής
- 44 ΣχόλιαΆρθρο 34 Άδεια μητρότητας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 35 Άδεια για υποβολή σε μεθόδους ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής
- 49 ΣχόλιαΆρθρο 36 Ειδική παροχή προστασίας μητρότητας
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 37 Άδεια φροντίδας τέκνου
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 38 Άδεια παρακολούθησης σχολικής επίδοσης τέκνου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 39 Άδεια γάμουΆρθρο 39 Άδεια γάμου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 40 Άδεια προγεννητικών εξετάσεωνΆρθρο 40 Άδεια προγεννητικών εξετάσεων
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 41 Μειωμένο ωράριο γονέων παιδιών με αναπηρία
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 42 Άδεια λόγω ασθένειας παιδιού ή άλλου εξαρτώμενου μέλους
- 8 Σχόλια Άρθρο 43 Άδεια λόγω σοβαρών νοσημάτων των παιδιών
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 44 Άδεια λόγω νοσηλείας των παιδιών
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 45 Άδεια για μονογονεϊκές οικογένειες
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ: ΚΟΙΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΑΔΕΙΕΣ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Α ΚΑΙ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Β Άρθρο 46 Εργασιακά δικαιώματα (άρθρα 10 και 16 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 47 Απαγόρευση διακρίσεων (άρθρα 11 και 14 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 48 Προστασία από την απόλυση και βάρος απόδειξης (άρθρο 12 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 49 Έννομη προστασία (Άρθρο 16 της Οδηγίας (EE) 2019/1158)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 50 Κυρώσεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 51 Διάδοση πληροφοριών (άρθρο 17 της Οδηγίας (EE) 2019/1158 )
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 52 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 53 Μεταβατικές – Καταργούμενες διατάξεις
- 16 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ ΙV: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΤΟΜΙΚΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Άρθρο 54 Καθιέρωση χρονικών ορίων εργασίας
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 55 Ανάπαυση εργαζομένων – Τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 4 του π.δ. 88/1999
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 56 Παροχή πρόσθετης εργασίας από εργαζομένους μερικής απασχόλησης – Τροποποίηση της παρ. 11 του άρθρου 38 του ν. 1892/1990
- 19 ΣχόλιαΆρθρο 57 Αμοιβή υπέρβασης χρονικών ορίων εργασίας – Προσθήκη τίτλου, τροποποίηση των παρ. 3 και 5 και προσθήκη παρ. 6 στο άρθρο 4 του ν. 2874/2000
- 39 ΣχόλιαΆρθρο 58 Συμφωνία περί διευθέτησης του χρόνου εργασίας – Τροποποίηση της παρ. 6 και προσθήκη παρ. 12 στο άρθρο 41 του ν. 1892/1990
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 59 Αργία
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 60 Χρονικό όριο εξάντλησης ετήσιας άδειας αναψυχής
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 61 Άδεια άνευ αποδοχών
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 62 Εξαιρέσεις από την υποχρεωτική ανάπαυση κατά την Κυριακή και τις ημέρες αργίας – Τροποποίηση των περ. α, ι, ιε και ιστ, προσθήκη περ. ιζ έως και κβ στην παρ. 1 και προσθήκη περ. η έως και ια στην παρ. 3 του άρθρου 9 του β.δ. 748/1966
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 63 Κατάργηση διάκρισης μεταξύ υπαλλήλων και εργατοτεχνιτών
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 64 Απαλλαγή από την υποχρέωση παροχής εργασίας μετά την προμήνυση καταγγελίας
- 35 ΣχόλιαΆρθρο 65 Προστασία από τις απολύσεις
- 33 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Άρθρο 66 Τηλεργασία – Αντικατάσταση του άρθρου 5 του ν. 3846/2010
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 67 Συνεργατικές ψηφιακές πλατφόρμες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 68 Συμβατική σχέση συνεργατικών ψηφιακών πλατφορμών με παρόχους υπηρεσιώνΆρθρο 68 Συμβατική σχέση συνεργατικών ψηφιακών πλατφορμών με παρόχους υπηρεσιών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 69 Συνδικαλιστικά δικαιώματα παρόχων υπηρεσιών – φυσικών προσώπων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 70 Υγιεινή και ασφάλεια παρόχων υπηρεσιώνΆρθρο 70 Υγιεινή και ασφάλεια παρόχων υπηρεσιών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 71 Υποχρέωση ενημέρωσης παρόχων υπηρεσιών για τα δικαιώματά τουςΆρθρο 71 Υποχρέωση ενημέρωσης παρόχων υπηρεσιών για τα δικαιώματά τους
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 72 Εξουσιοδοτική διάταξηΆρθρο 72 Εξουσιοδοτική διάταξη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» Άρθρο 73 Σκοπός και λειτουργίαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» Άρθρο 73 Σκοπός και λειτουργία
- 35 ΣχόλιαΆρθρο 74 Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 75 Ηλεκτρονική Υποβολή Εντύπων στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ εκπρόθεσμα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 76 Ενιαίοι κωδικοί και μητρώα μεταξύ Επιθεώρησης Εργασίας-e-ΕΦΚΑ-ΟΑΕΔ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 77 Διαλειτουργικότητα πληροφοριακών συστημάτωνΆρθρο 77 Διαλειτουργικότητα πληροφοριακών συστημάτων
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 78 Καταχώρηση αλλαγής ωραρίου και υπερωριών στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ – Τροποποίηση των περ. α και β του άρθρου 80 του ν. 4144/2013
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 79 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΆρθρο 79 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 80 Μεταβατικές – Καταργούμενες διατάξεις Κεφαλαίων Α, Β και Γ
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Άρθρο 81 Είδη συνδικαλιστικών οργανώσεων – Τροποποίηση του άρθρου 1 του ν. 1264/1982
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 82 Καταχώριση συνδικαλιστικών οργανώσεων – Αντικατάσταση άρθρου 2 του ν. 1264/1982
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 83 Βιβλία συνδικαλιστικών οργανώσεων – Τροποποίηση του άρθρου 3 του ν. 1264/1982
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 84 Πόροι συνδικαλιστικών οργανώσεων – Τροποποίηση του άρθρου 5 του ν. 1264/1982
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 85 Γενική Συνέλευση μελών συνδικαλιστικών οργανώσεων – Τροποποίηση του άρθρου 8 του ν. 1264/1982
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 86 Ψηφοφορία – Τροποποίηση του άρθρου 13 του ν. 1264/1982
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 87 Προστασία συνδικαλιστικής δράσης – Τροποποίηση του άρθρου 14 του ν. 1264/1982
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 88 Δημοκρατία στους τόπους εργασίας – Τροποποίηση του άρθρου 16 ν. 1264/1982
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 89 Συνδικαλιστικές άδειες – Τροποποίηση του άρθρου 17 ν. 1264/1982
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 90 Γνωστοποίηση απεργίας και στάσεων εργασίας – Τροποποίηση του άρθρου 19 του ν. 1264/1982
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 91 Επιχειρήσεις δημόσιου χαρακτήρα ή κοινής ωφέλειας, η λειτουργία των οποίων έχει ζωτική σημασία για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου – Τροποποίηση του άρθρου 19 του ν. 1264/1982
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 92 Προστασία δικαιώματος στην εργασία
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 93 Δημόσιος διάλογος – Τροποποίηση του άρθρου 3 του ν. 2224/1994
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 94 Προσωπικό Ασφαλείας και Προσωπικό Ελάχιστης Εγγυημένης Υπηρεσίας – Τροποποίηση του άρθρου 21 ν. 1264/1982
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 95 Ικανότητα για σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας – Νομιμοποίηση εκπροσώπων – Τροποποίηση του άρθρου 6 του ν. 1876/1990
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 96 Πεδίο εφαρμογής συλλογικών συμβάσεων εργασίας – Τροποποίηση του άρθρου 8 του ν. 1876/1990
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 97 Συμφιλίωση – Αντικατάσταση άρθρου 13 του ν. 1876/1990
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 98 Δικαστικός έλεγχος των διαιτητικών αποφάσεων – Προσθήκη στο άρθρο 16Β του ν. 1876/1990
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 99 Μεταβατικές – Καταργούμενες Διατάξεις Κεφαλαίου Δ
- 12 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ V: ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ» Άρθρο 100 Σύσταση
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 101 Αρμοδιότητες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 102 Λειτουργική ανεξαρτησίαΆρθρο 102 Λειτουργική ανεξαρτησία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 103 Σχέση με τη Βουλή και διοικητικές αρχέςΆρθρο 103 Σχέση με τη Βουλή και διοικητικές αρχές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 104 Σχέσεις με τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών ΥποθέσεωνΆρθρο 104 Σχέσεις με τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 105 Όργανα Διοίκησης της Επιθεώρησης ΕργασίαςΆρθρο 105 Όργανα Διοίκησης της Επιθεώρησης Εργασίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 106 Συμβούλιο ΔιοίκησηςΆρθρο 106 Συμβούλιο Διοίκησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 107 Αρμοδιότητες Συμβουλίου ΔιοίκησηςΆρθρο 107 Αρμοδιότητες Συμβουλίου Διοίκησης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 108 Διαδικασία επιλογής και διορισμού Συμβουλίου Διοίκησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 109 Παύση, παραίτηση, αναπλήρωση μελών του Συμβουλίου ΔιοίκησηςΆρθρο 109 Παύση, παραίτηση, αναπλήρωση μελών του Συμβουλίου Διοίκησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 110 Συνεδριάσεις του Συμβουλίου Διοίκησης, εκλογή Προέδρου και λήψη αποφάσεωνΆρθρο 110 Συνεδριάσεις του Συμβουλίου Διοίκησης, εκλογή Προέδρου και λήψη αποφάσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 111 ΔιοικητήςΆρθρο 111 Διοικητής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 112 Αρμοδιότητες ΔιοικητήΆρθρο 112 Αρμοδιότητες Διοικητή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 113 Διαδικασία επιλογής και διορισμός ΔιοικητήΆρθρο 113 Διαδικασία επιλογής και διορισμός Διοικητή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 114 Παύση, παραίτηση, αναπλήρωση ΔιοικητήΆρθρο 114 Παύση, παραίτηση, αναπλήρωση Διοικητή
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 115 Οργανικές θέσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 116 Μισθολογικό καθεστώς και επιπλέον αμοιβήΆρθρο 116 Μισθολογικό καθεστώς και επιπλέον αμοιβή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 117 Προϋπολογισμός
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 118 Οικονομική διαχείρισηΆρθρο 118 Οικονομική διαχείριση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 119 Οργανισμός και Εσωτερικός Κανονισμός της Επιθεώρησης ΕργασίαςΆρθρο 119 Οργανισμός και Εσωτερικός Κανονισμός της Επιθεώρησης Εργασίας
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 120 Επιτάχυνση επίλυσης διαφορών στην Επιθεώρηση Εργασίας – Τροποποίηση άρθρου 3 Β ν. 3996/2011
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 121 Ταχεία διαδικασία επιβολής προστίμων – Τροποποίηση άρθρου 24 ν. 3996/2011
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 122 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΆρθρο 122 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 123 Μεταβατικές διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ VI: ΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ 187 ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ Άρθρο 124 Κύρωση διεθνούς σύμβασης
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 125 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
13 Μαΐου 2021, 00:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
27 Μαΐου 2021, 23:59
Σχετικό Υλικό
Ανάλυση συνεπειών ρύθμισης ΜΕΡΗ 1 ΚΑΙ 2Ανάλυση συνεπειών ρύθμισης ΜΕΡΟΣ ΙΙΙΑνάλυση συνεπειών ρύθμισης ΜΕΡΟΣ ΙVΑνάλυση συνεπειών ρύθμισης ΜΕΡΟΣ VΑνάλυση συνεπειών ρύθμισης ΜΕΡΟΣ VIσχέδιο νόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
9 Σχόλια 843 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 11658 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2041 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση
- «Σπίτι μου - στεγαστική πολιτική για τους νέους, αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για κοινωνική κατοικία και άλλες διατάξεις»
- Εθνική Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά 2021 - 2030
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025
- ΤΟΜΕΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
- ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)
- Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις...
- Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις
- ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
- Σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης περί παροχής εξ αποστάσεως εργασίας με τηλεργασία μετά από αίτηση του εργαζομένου
- Δουλειές Ξανά:Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
- «Ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας: διατάξεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων...»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου:"Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση για τη Νέα Γενιά: εισαγωγή κεφαλαιοποιητικού συστήματος προκαθορισμένων εισφορών στην επικουρική ασφάλιση...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για την "Εθνική Στρατηγική για την Κοινωνική Ένταξη και Μείωση της Φτώχειας"
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίας
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (EE) 2016/2341 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2016
- Ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, Αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας
- Στρατηγικό Πλαίσιο για τον Ανασχεδιασμό των Ενεργητικών Πολιτικών Απασχόλησης
- Μέτρα Προώθησης Αναδοχής και Υιοθεσίας
- Σχέδιο Νόμου «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της»
- Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας - Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού συστήματος - Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων
- Αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης
- Αύξηση προσωρινής σύνταξης
- Κύρωση του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη του Συμβουλίου της Ευρώπης
- Πλαίσιο Δράσης για αστέγους
- Διαφάνεια στη λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς
- Ενημέρωση και διαβούλευση των εργαζομένων σε κοινοτικής κλίμακας επιχειρήσεις και ομίλους επιχειρήσεων
- Κυρώσεις και μέτρα για την παράνομη μετανάστευση
- Αντιμετώπιση της παραβατικότητας
- Περιβαλλοντικοί Ισχυρισμοί σε Πλαστικά Αντικείμενα & Συσκευασίες
- Αναμόρφωση Σώματος Επιθεώρησης
- Κοινωνική Οικονομία και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα
- Διαδικασία επίλυσης συλλογικών διαφορών
- «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων»
- ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Παρακολούθηση και Αξιολόγηση των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής
- Μέτρα ανακούφισης για τα ΑΜΕΑ
- Οδηγία Εφαρμογής Ίσης Μεταχείρισης Ανδρών-Γυναικών
Στην παρ. 3 προβλέπεται δικαίωμα του εργαζόμενου να αποχωρήσει από τον εργασιακό χώρο για εύλογο χρονικό διάστημα εφόσον κατά την εύλογη πεποίθησή του υφίσταται επικείμενος σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του, ιδίως όταν ο εργοδότης είναι ο δράστης τέτοιας συμπεριφοράς ή όταν δεν λαμβάνει τα απαραίτητα πρόσφορα μέτρα κατά την παρ. 2, με μόνη σχετική αιτιολογημένη ενημέρωση του εργοδότη. Παράλληλα στο άρθρο 19 προβλέπεται δικαίωμα του εργαζόμενου στην πιο πάνω περίπτωση να προσφύγει στην επιθεώρηση εργασίας για να ζητήσει να ληφθούν κατάλληλα μέτρα προστασίας του. Θα είχε νόημα η σύνδεση των δύο δικαιωμάτων. Επίσης στην παρ. 3 του άρθρου 12 (παρότι δεν φαινεται να αποκλείεται) θα μπορούσε να προβλεφθεί η δυνατότητα παροχής τηλεργασίας για τον ίδιο λόγο.
Να προσδιοριστεί χρονικά ο όρος «ακόμα και αν έχει λήξει η σχέση», δεδομένου ότι η αοριστία αυτή, καθιστά «όμηρο» τον εργοδότη για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα.
Οι προβλεπόμενοι όροι «εύλογοι χρόνοι» και «εύλογη πεποίθηση» να προσδιοριστούν και να εξειδικευτούν οπωσδήποτε.
Άρθρο 12 § 3
προκειμένου να αποφευχθούν οι περιπτώσεις καταστρατήγησης του σχετικού δικαιώματος θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη κυρώσεων για την περίπτωση αβάσιμων καταγγελιών.
η παράγραφος 3 του άρθρου 12 πρέπει να γίνει ως ακολούθως
«3. Κάθε πρόσωπο του άρθρου 3 που θίγεται από περιστατικό βίας ή παρενόχλησης σε βάρος του, έχει δικαίωμα να αιτηθεί δικαστική προστασία προκειμένου να αποχωρήσει από τον εργασιακό χώρο για εύλογο χρόνο, που θα κριθεί από το δικαστήριο μέσω της διαδικασίας των ασφαλιστικών μέτρων χωρίς στέρηση μισθού ή άλλη δυσμενή συνέπεια, εφόσον κατά την εύλογη πεποίθησή του υφίσταται επικείμενος σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του, ιδίως όταν ο εργοδότης είναι ο δράστης τέτοιας συμπεριφοράς ή όταν δεν λαμβάνει τα απαραίτητα πρόσφορα μέτρα κατά την παρ. 2, ώστε να αποκαταστήσει την εργασιακή ειρήνη, ή όταν τα μέτρα αυτά δεν είναι ικανά για να σταματήσουν τη συμπεριφορά βίας ή παρενόχλησης.
Στην περίπτωση αυτή, ο αποχωρών υποχρεούται να ενημερώσει προηγουμένως τον εργοδότη εγγράφως, αναφέροντας το περιστατικό βίας και παρενόχλησης και τα περιστατικά που αιτιολογούν την πεποίθησή του ότι επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του»
-το τμήμα που αναφέρει «ακόμα και αν έχει λήξει η σχέση» πρέπει να διαγραφεί.
καθώς δεν μπορεί να έχει ευθύνη ο εργοδότης σε περίπτωση που έχιε λήξει η σύμβαση με τον εργαζόμενο.
Οι ιδιότητες Εργοδότη και Εργαζόμενου δεν καταλύουν το γεγονός ότι αμφότεροι είναι Πολίτες της ίδιας χώρας, η οποία διαθέτει δικαιοδοτικά όργανα αντιμετώπισης του κινδύνου κατά της ζωής. Οι εργασιακοί χώροι δεν αποτελούν άβατο για οποιαδήποτε Δημόσια Υπηρεσία.
Οι Εργοδότες και οι Εργαζόμενοι δεν μπορούν και δεν πρέπει να έχουν ρόλο εισαγγελέα, Δικαστή κλπ. Υπάρχει το τεκμήριο αθωότητας για όλους τους Πολίτες, καθώς και τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας που επιλαμβάνονται και επί αυτών των θεμάτων, εν αντιθέσει τα όποια μέτρα ληφθούν ενδοεταιρικά, μπορεί να οδηγήσουν σε αντιδικίες τουλάχιστον βλαπτικής μεταβολής.
Το άρθρο αυτό οδηγεί σε απώλεια εργασιακής ειρήνης, καθώς δίνει τη δυνατότητα εργαλειοποίησης της επίκλησης συμβάντων βίας –παρενόχλησης μεταξύ συναδέλφων, ακόμη και αν αυτά δεν υφίστανται.
Πολύ περισσότερο, η δυνατότητα να αποχωρεί ο Εργαζόμενος από την εργασία κατά τη δική του κρίση, ενώ θα λαμβάνει μισθό, κρίνεται ως νομιμοποίηση ενδεχόμενων φαινομένων ασυδοσίας και αυθαιρεσίας
Να προστεθεί το «/και» μετά το διαζευκτικό «ή» στις φράσεις βία ή παρενόχληση σε όλο το άρθρο και να διαγραφεί η λέξη περιστατικό από τις φράσεις «περιστατικό ή συμπεριφορά» και όλες τις όμοιες προκειμένου να εναρμονίζεται το κείμενο με τους ορισμούς σύμφωνα με τους οποίους η βία ή/ και η παρενόχληση συνίστανται σε συμπεριφορές.
Προτείνεται να τροποποιηθεί ως ακολούθως:
Παρ 1. Να διαγραφεί: » ακόμη και αν έχει λήξει η σχέση»,
Σχόλιο για τη διαγραφή Δεν μπορεί να έχει ο εργοδότης ευθύνη σε περίπτωση που έχει λήξη η σύμβαση εργασίας με τον εργαζόμενο.
Παρ 3.
«3. Κάθε πρόσωπο του άρθρου 3 που θίγεται από περιστατικό βίας ή παρενόχλησης σε βάρος του, έχει δικαίωμα να αιτηθεί δικαστική προστασία προκειμένου να αποχωρήσει από τον εργασιακό χώρο για εύλογο χρόνο, που θα κριθεί από το δικαστήριο μέσω της διαδικασίας των ασφαλιστικών μέτρων χωρίς στέρηση μισθού ή άλλη δυσμενή συνέπεια, εφόσον κατά την εύλογη πεποίθησή του υφίσταται επικείμενος σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του, ιδίως όταν ο εργοδότης είναι ο δράστης τέτοιας συμπεριφοράς ή όταν δεν λαμβάνει τα απαραίτητα πρόσφορα μέτρα κατά την παρ. 2, ώστε να αποκαταστήσει την εργασιακή ειρήνη, ή όταν τα μέτρα αυτά δεν είναι ικανά για να σταματήσουν τη συμπεριφορά βίας ή παρενόχλησης.
Στην περίπτωση αυτή, ο αποχωρών υποχρεούται να ενημερώσει προηγουμένως τον εργοδότη εγγράφως, αναφέροντας το περιστατικό βίας και παρενόχλησης και τα περιστατικά που αιτιολογούν την πεποίθησή του ότι επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του»
I. Άρθρο 12 § 3
Δικαιώματα θιγομένων – Αποτελέσματα επί παραβίασης της απαγόρευσης βίας και παρενόχλησης
Παρατήρηση – Πρόταση
Κατ’ αρχάς, ο κλάδος μας είναι απολύτως σύμφωνος και χαιρετίζει τη νομοθετική πρωτοβουλία για λήψη δραστικών μέτρων με στόχο τον αποκλεισμό φαινομένων παρενόχλησης ή/και βίας στην εργασία.
Όμως, έχουμε τη γνώμη πως η πρόβλεψη που προτείνεται στην παράγραφο 3 του άρθρου 12 του Σ.Ν. μπορεί να μετατραπεί σε πεδίο καταστρατηγήσεων από κακόπιστους εργαζόμενους, οι οποίοι, επικαλούμενοι προσχηματικώς πως θίγονται από περιστατικό βίας ή παρενόχλησης σε βάρος τους, παύσουν να εκτελούν τα εργασιακά τους καθήκοντα χωρίς απώλεια των αποδοχών τους.
Θεωρούμε πως, προκειμένου να αποφευχθεί ο παραπάνω κίνδυνος, η παράγραφος 3 του άρθρου 12 θα πρέπει να διαμορφωθεί ως εξής:
«3. Κάθε πρόσωπο του άρθρου 3 που θίγεται από περιστατικό βίας ή παρενόχλησης σε βάρος του έχει δικαίωμα να αποχωρήσει από τον εργασιακό χώρο για εύλογο χρόνο, εφόσον κατά την εύλογη πεποίθησή του υφίσταται επικείμενος σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του, ιδίως όταν ο εργοδότης είναι ο δράστης τέτοιας συμπεριφοράς ή όταν δεν λαμβάνει τα απαραίτητα πρόσφορα μέτρα κατά την προηγούμενη παράγραφο, ώστε να αποκαταστήσει την εργασιακή ειρήνη, ή όταν τα μέτρα αυτά δεν είναι ικανά για να σταματήσουν τη συμπεριφορά βίας ή παρενόχλησης.
Στην περίπτωση αυτή, ο αποχωρών υποχρεούται να ενημερώσει προηγουμένως τον εργοδότη εγγράφως, αναφέροντας το περιστατικό βίας και παρενόχλησης και τα περιστατικά που αιτιολογούν την πεποίθησή του ότι επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του.
Ο εύλογος χρόνος, κατά τον οποίο ο εργαζόμενος δικαιούται να αποχωρήσει από τον εργασιακό χώρο, δεν μπορεί να ξεπερνά τις δέκα πέντε (15) ημερολογιακές ημέρες, στην περίπτωση που δεν έχει συμπληρωθεί ένα έτος υπηρεσίας στον εργοδότη, και τις τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες, εάν έχει συμπληρωθεί στον εργοδότη υπηρεσία πέραν του ενός έτους.
Εάν και εφόσον τα περιστατικά που αναφέρει ο εργαζόμενος στην έγγραφη ενημέρωση προς τον εργοδότη δικαιολογούν εύλογα την πεποίθηση του τελευταίου ότι επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του και αποδειχθεί πως, τα περιστατικά αυτά, ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, ο εργαζόμενος, για το διάστημα απουσίας του από τον εργασιακό χώρο, θα λάβει αποδοχές βάσει των διατάξεων των άρθρων 657 και 658 ΑΚ και δεν θα υποστεί κάποια άλλη δυσμενή συνέπεια».