Τα άρθρα 3, 4 και 10 εφαρμόζονται και στους ακόλουθους φορείς και δομές:
α) Κέντρα αποθεραπείας και αποκατάστασης του άρθρου 10 του ν. 2072/1992 (Α’ 125),
β) Στέγες Υποστηριζόμενης διαβίωσης ατόμων με αναπηρία του άρθρου 30 του ν. 2072/1992,
γ) Στέγες Αυτόνομης Διαβίωσης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες της υπό στοιχεία Π4β/οικ.4681/1996 (Β’ 825) απόφασης του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας,
δ) Μονάδες Φροντίδας Ηλικιωμένων της παρ. 5 του άρθρου 1 του ν. 2345/1995 (Α΄ 213),
ε) Θεραπευτήρια Χρονίων Παθήσεων του π.δ. 629/1974 (Α’ 271),
στ) Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας του άρθρου 9 του ν. 4109/2013 (Α’ 16),
ζ) Ιδρύματα περίθαλψης χρονίως πασχόντων του άρθρου 28 του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας της υπό στοιχεία ΕΑΛΕ/Γ.Π. 80157/2018 (Β΄4898) κοινής απόφασης των Αναπληρωτών Υπουργών Οικονομικών και Υγείας,
η) Οικοτροφεία του άρθρου 30 του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας της ανωτέρω υπό ζ) κοινής υπουργικής απόφασης,
θ) Ειδικά ιδρύματα του άρθρου 6 του ν. 861/1979 (Α΄ 2),
ι) Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων της υπό στοιχεία Π1γ/ΑΓΠ/οικ.14963/2001 (Β’ 1397) απόφασης του Υφυπουργού Υγείας και Πρόνοιας,
καθώς και σε κάθε φορέα κοινωνικής πρόνοιας δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, ο οποίος παρέχει οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας, κλειστής ή ανοιχτής περίθαλψης σε ενηλίκους με αναπηρία, σε ηλικιωμένους και σε χρονίως πάσχοντες.
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του άρθρου αποδεκτά προβλέπονται και για τους φορείς / δομές, ανοικτής και κλειστής φροντίδας, δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, που παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας σε ενηλίκους με αναπηρία, υποχρεώσεις συναφείς με εκείνες που επιβάλλονται στους φορείς παιδικής προστασίας για την αντιμετώπιση φαινομένων κακοποίησης ή/και παραμέλησης.
Οι υποχρεώσεις αυτές, ωστόσο, επικεντρώνονται πρωτίστως στις προϋποθέσεις για την απασχόληση, την παροχή υπηρεσιών, την αδειοδότηση και την εποπτεία της συμμόρφωσης των φορέων (σε σύμπλευση με τα άρθρα 3, 4, 10 του νομοσχεδίου), παραγνωρίζοντας ότι σημαντικό μέρος του ωφελούμενου πληθυσμού των φορέων / δομών αυτών, ιδίως δε τα άτομα με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, συνιστούν πληθυσμό παρεμφερούς ευαλωτότητας με τον πληθυσμό των ανηλίκων ως προς τα φαινόμενα που επιχειρεί να αντιμετωπίσει η ρύθμιση.
Σκόπιμη, συνεπώς, εκτιμάται η διεύρυνση της υποχρέωσης συμμόρφωσης των φορέων του άρθρου 34 με τις γενικότερες προβλέψεις που αφορούν τους φορείς παιδικής προστασίας για την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων κακοποίησης, πρωτίστως δε με εκείνες που αφορούν την υποχρέωση αναφοράς περιστατικών κακοποίησης, με την εμπλοκή υπεύθυνων προστασίας και την έννομη προστασία τους, τη γνωστοποίηση περιστατικών στις αρμόδιες αρχές και την ενίσχυση των δεξιοτήτων του προσωπικού για την εφαρμογή της ενέργειας (άρθρα 2 – 8 νομοσχεδίου).
Το παρόν άρθρο του σ/ν θα πρέπει να συμπληρωθούν και ως προϋποθέσεις για το προσωπικό του συνόλου των φορέων-δομών παροχής υπηρεσιών σε άτομα με αναπηρία, περιλαμβανομένων των ΚΔΑΠ ΑμεΑ, ΚΔ-ΗΦ ΑμεΑ κ.ο.κ. ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.
Η παρ. ι) να συμπληρωθεί ως ακολούθως:
ι) Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων της υπό στοιχεία Π1γ/ΑΓΠ/οικ.14963/2001 (Β’ 1397) απόφασης του Υφυπουργού Υγείας και Πρόνοιας, καθώς και σε κάθε φορέα κοινωνικής πρόνοιας δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, ο οποίος παρέχει οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας, κλειστής ή ανοιχτής περίθαλψης σε ενηλίκους και ανήλικους με αναπηρία , σε ηλικιωμένους και σε χρονίως πάσχοντες.
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του άρθρου αποδεκτά προβλέπονται και για τους φορείς / δομές, ανοικτής και κλειστής φροντίδας, δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, που παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας σε ενηλίκους με αναπηρία, υποχρεώσεις συναφείς με εκείνες που επιβάλλονται στους φορείς παιδικής προστασίας για την αντιμετώπιση φαινομένων κακοποίησης ή/και παραμέλησης.
Οι υποχρεώσεις αυτές, ωστόσο, επικεντρώνονται πρωτίστως στις προϋποθέσεις για την απασχόληση, την παροχή υπηρεσιών, την αδειοδότηση και την εποπτεία της συμμόρφωσης των φορέων (σε σύμπλευση με τα άρθρα 3, 4, 10 του νομοσχεδίου), παραγνωρίζοντας ότι σημαντικό μέρος του ωφελούμενου πληθυσμού των φορέων / δομών αυτών, ιδίως δε τα άτομα με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, συνιστούν πληθυσμό παρεμφερούς ευαλωτότητας με τον πληθυσμό των ανηλίκων ως προς τα φαινόμενα που επιχειρεί να αντιμετωπίσει η ρύθμιση.
Σκόπιμη, συνεπώς, εκτιμάται η διεύρυνση της υποχρέωσης συμμόρφωσης των φορέων του άρθρου 34 με τις γενικότερες προβλέψεις που αφορούν τους φορείς παιδικής προστασίας για την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων κακοποίησης, πρωτίστως δε με εκείνες που αφορούν την υποχρέωση αναφοράς περιστατικών κακοποίησης, με την εμπλοκή υπεύθυνων προστασίας και την έννομη προστασία τους, τη γνωστοποίηση περιστατικών στις αρμόδιες αρχές και την ενίσχυση των δεξιοτήτων του προσωπικού για την εφαρμογή της ενέργειας (άρθρα 2 – 8 νομοσχεδίου).