1. Θεσπίζεται πρόγραμμα με τίτλο «Ημιαυτόνομη Διαβίωση σε Διαμερίσματα των ανηλίκων δεκαπέντε ετών και άνω». Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εφήβους, οι οποίοι διαβιούν σε κλειστές δομές παιδικής προστασίας και λειτουργεί συμπληρωματικά στο πλαίσιο εφαρμογής δημόσιων πολιτικών αποϊδρυματοποίησης.
2. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τρεις πυλώνες:
α) Επιδότηση ενοικίου, καθώς και κάλυψη δαπανών για οικοσκευή και λοιπές λειτουργικές ανάγκες.
β) Παροχή υπηρεσιών καθημερινής φροντίδας, ψυχοκοινωνικής στήριξης και διασύνδεσης με συμπληρωματικές κοινωνικές παροχές και υπηρεσίες.
γ) Υπηρεσίες ενδυνάμωσης, ενίσχυσης δεξιοτήτων και επαγγελματικής καθοδήγησης, οι οποίες δύναται να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ανάπτυξη δεξιοτήτων, εργασιακή συμβουλευτική και διασύνδεση με την αγορά εργασίας.
3. Ως ωφελούμενες μονάδες ορίζονται ανήλικοι ηλικίας δεκαπέντε ετών και άνω, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Ανηλίκων του άρθρου 5 του ν. 4538/2018 (Α’ 85) και οι οποίοι διαβιούν σε δημόσιες ή ιδιωτικές Μονάδες Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας, καθώς και οι ανήλικοι που παραμένουν προσωρινώς, κατόπιν σχετικής εισαγγελικής εντολής, για λόγους προστασίας, σε νοσηλευτική μονάδα.
4. Το πρόγραμμα προκηρύσσεται κατ’ ελάχιστον ανά διετία, κατόπιν δημοσίευσης από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δημόσιας πρόσκλησης υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης.
5. Δικαιούχοι φορείς που δύνανται να υποβάλουν αιτήσεις χρηματοδότησης, μόνοι τους ή σε συνεργασία, είναι:
α) Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού ή διαδημοτικά σχήματα συνεργασίας Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού, στα οποία λειτουργούν δημόσιες ή ιδιωτικές Μονάδες Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας.
β) Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τα οποία εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας.
Ο δικαιούχος φορέας συμπράττει, για τους σκοπούς υλοποίησης του προγράμματος, με διαχειριστή φορέα ο οποίος δύναται να είναι αναπτυξιακή επιχείρηση Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού ή Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 2 του ν. 4674/2020 (Α’ 53) ή κοινωφελής δημοτική επιχείρηση ή νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, πιστοποιημένο από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σύμφωνα με τον ν. 2646/1998 (Α΄ 236), που δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών που άπτονται της εφαρμογής του παρόντος.
4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Οικονομικών, καθορίζονται οι φορείς οι οποίοι δύνανται να υποβάλλουν αίτηση σύμφωνα με την παρ. 3 και να υλοποιούν το πρόγραμμα, οι ειδικότερες παρεχόμενες υπηρεσίες, το αναγκαίο προσωπικό για την παροχή των ανωτέρω υπηρεσιών, οι προδιαγραφές των διαμερισμάτων του προγράμματος, ο αριθμός των ωφελούμενων, τα πρωτόκολλα αξιολόγησης για την ένταξή τους στο πρόγραμμα, οι όροι εποπτείας από τους κατά τόπο αρμόδιους κοινωνικούς λειτουργούς του άρθρου 27, οι λοιποί όροι και προϋποθέσεις σχεδιασμού, αξιολόγησης, υλοποίησης, εκτέλεσης, παρακολούθησης, χρηματοδότησης και διαχείρισης του προγράμματος, καθώς και κάθε ειδικό, τεχνικό ή λεπτομερειακό θέμα για την εφαρμογή του παρόντος. Ειδικότεροι όροι για την εφαρμογή του προγράμματος δύνανται να εξειδικεύονται με τη σχετική πρόσκληση υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης.
Προτείνεται η επαναδιατύπωση του άρθρου σε: “Θεσπίζεται πρόγραμμα με τίτλο «Ημιαυτόνομη Διαβίωση σε Διαμερίσματα των ανηλίκων δεκαπέντε ετών και άνω». Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εφήβους, οι οποίοι διαβιούν σε δομές παιδικής προστασίας και λειτουργεί συμπληρωματικά στο πλαίσιο εφαρμογής δημόσιων πολιτικών αποϊδρυματοποίησης”, καθώς σε διαφορετική περίπτωση αποκλείονται παιδιά από την ένταξη στην ημιαυτόνομη διαβίωση.
Θα έπρεπε να γνωρίζουμε την στρατηγική σας για αποιδρυματοποιηση που μέχρι σήμερα δεν την γνωρίζουμε.Ασαφεις οι προδιαγραφές για την ημιαυτόνομη διαβίωση καίθα έπρεπε να περιγράφουν ώστε να έχουμε άποψη μα καταθέσουμε.
Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα λειτουργίας Στεγών ημιαυτόνομης διαβίωσης για εφήβους και νεαρούς ηλικίας 17-20 ετών, στους ειδικώς πιστοποιημένους φορείς παιδικής προστασίας που λειτουργούν ήδη κλειστούς χώρους παιδικής προστασίας . Στους εν λογω χώρους θα μπορούν να μετακινούνται από τους χώρους παιδικής προστασίας τα άτομα των ως άνω ηλικιών που στερούνται οποιουδήποτε κατάλληλου οικογενειακού υποστηρικτικού περιβάλλοντος , ώστε με την κατάλληλη υποστήριξη να μπορέσουν να αναπτύξουν στο έπακρο τις δεξιότητες του για προσωπική ασφάλεια, εκπαιδευτική, επαγγελματική και κοινωνική αποκατάσταση.
Επίσης θα πρέπει να αξιολογηθεί εάν οι δήμοι έχουν την εμπειρία , την γνώση και το κατάλληλα εκπαιδευμένο και αριθμητικά ικανό προσωπικό για να διαχειριστούν τις ανάγκες των εφήβων πους την πλειοψηφία τους θα προέρχονται από τραυματικά οικογενειακά περιβάλλοντα.
Η παρ. 5, να συμπληρωθεί ως ακολούθως:
5. Δικαιούχοι φορείς που δύνανται να υποβάλουν αιτήσεις χρηματοδότησης, μόνοι τους ή σε συνεργασία, είναι:
α) Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού ή διαδημοτικά σχήματα συνεργασίας Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού, στα οποία λειτουργούν δημόσιες ή ιδιωτικές Μονάδες Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας.
β) Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τα οποία εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας.
Ο δικαιούχος φορέας συμπράττει, για τους σκοπούς υλοποίησης του προγράμματος, με διαχειριστή φορέα ο οποίος δύναται να είναι αναπτυξιακή επιχείρηση Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού ή Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 2 του ν. 4674/2020 (Α’ 53) ή κοινωφελής δημοτική επιχείρηση ή νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, πιστοποιημένο από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σύμφωνα με τον ν. 2646/1998 (Α΄ 236), που δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών που άπτονται της εφαρμογής του παρόντος.
Αιτιολόγηση: Το Υπουργείο Εργασίας, μέσω του ΕΚΚΑ, πιστοποιεί μόνο φορείς ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Άλλωστε και ο ν. 2646/1998 αναφέρεται σε ΝΠΙΔ μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα (συμπεριλαμβανομένων των εθελοντικών οργανώσεων).
Δεν ορίζεται στο Σ/Ν ποιοι φορείς μπορούν να ιδρύσουν και λειτουργήσουν τέτοις Στέγες Ημιαυτόνομης Διαβίωσης. Κανονικά θα πρέπει τουλάχιστον όλες οι κλειστές μονάδες παιδικής προστασίας να μπορούν να ιδρύουν τέτοιες στέγες ως ενίσχυση των ωφελουμένων τους στη μετάβαση από την ανηλικότητα στην ενήλικη ζωή και αυτό να προσδιορίζεται στο νομοσχέδιο.
Παραπέμπετε τα πάντα ως προς τη δομή του προγράμματος, τις λεπτομέρειες του πιλοτικού, τον αριθμό των δομών που θα εφαρμοστεί, το χρόνο έναρξης, το ωρολόγιο πρόγραμμα, τα πάντα, σε ΚΥΑ. Τι νόημα έχει τότε να θέτετε το παρόν Σ/Ν σε διαβούλευση; Θα έπρεπε όλα αυτά να περιγράφονται και να κατοχυρώνονται με νόμο και οι πραγματικές λεπτομέρειες να παραπέμπονται σε ΚΥΑ.
ΑΡΘΡΟ 32: Ο σχεδιασμός αυτής της υπηρεσίας χρειάζεται πολύ δυνατή επιστημονική συμβολή (από επιστήμονες διαφόρων κλάδων) και λιγότερο τις ρυθμίσεις των Υπουργών. Π.Χ. Εκτιμώντας τα κοινωνιολογικά δεδομένα της Ελλάδας, που οι νέοι/ες αποσυνδέονται από την οικογένεια σε μεγάλες ηλικίες, βρίσκεται ότι τα 15χρονα που προέρχονται συνήθως από ακραίες τραυματικές καταστάσεις θα τα βγάλουν πέρα, μέσω της διασύνδεσης με την αγορά εργασίας;;; Στα πλαίσια ενός Εθνικού Σχεδίου Αποϊδρυματοποίησης (που θα έπρεπε να έχει ανακοινωθεί) είναι λογικό να προβλεφθούν σπίτια αυτού του τύπου, στα οποία όμως η έμφαση θα δοθεί στο είδος και την εξειδικευμένη φροντίδα, ώστε να προκύψει η ανεξαρτητοποίηση και η αυτονόμηση. Εδώ ανακοινώνεται ένα πρόγραμμα, του οποίου οι πυλώνες χρειάζονται και συμπλήρωση και τεκμηρίωση και βέβαια ένταξη σε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο αποϊδρυματοποίησης.