Άρθρο 31 Καθολική εφαρμογή του προγράμματος Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία
- Τα συγκεντρωτικά στοιχεία, τα καταγραφέντα προβλήματα, τα εξαχθέντα συμπεράσματα και οι σχετικές εισηγήσεις από την υλοποίηση του πιλοτικού προγράμματος του άρθρου 30 υποβάλλονται από τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας και τη Διεύθυνση Αναπηρικών Επιδομάτων και Οικονομικών Ενισχύσεων της Γενικής Διεύθυνσης Παροχών του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την αξιολόγησή τους ενόψει της καθολικής εφαρμογής του προγράμματος. Η καθολική εφαρμογή του προγράμματος χρηματοδοτείται από εθνικούς και ενωσιακούς πόρους. Οι αναγκαίες πιστώσεις προέρχονται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και για τον σκοπό αυτό επιχορηγείται ο ΟΠΕΚΑ.
- Κατόπιν της αξιολόγησης της παρ. 1, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και των κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργών εξειδικεύεται το περιεχόμενο του προγράμματος του Προσωπικού Βοηθού του άρθρου 27 και καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις απόκτησης της ιδιότητας αυτής, οι όροι εργασίας και ασφάλισής του, ο τρόπος κατάρτισης του μητρώου Παρόχων Υπηρεσίας Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία, το περιεχόμενο της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, η διαδικασία επιλογής των υποψήφιων δικαιούχων και αξιολόγησης των αναγκών για τη χορήγηση της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, τα κριτήρια αξιολόγησης και προτεραιοποίησης των υποψήφιων δικαιούχων, καθώς και τα προς τούτο εργαλεία, οι όροι και οι προϋποθέσεις παροχής της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες, ο έλεγχος και η εποπτεία της παρεχόμενης υπηρεσίας, οι προδιαγραφές λειτουργίας των υποστηρικτικών πληροφοριακών συστημάτων, καθώς και κάθε άλλο ειδικό, τεχνικό και λεπτομερειακό θέμα για την υλοποίησή του.
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
- Άρθρο 31 Καθολική εφαρμογή του προγράμματος Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία
6. Να προστεθεί νέο άρθρο 32 «Κατάρτιση/επιμόρφωση» ως ακολούθως:
«Άρθρο 32 Επιμόρφωση/κατάρτιση
Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σε συνεργασία με την Ε.Σ.Α.μεΑ., καθορίζεται ο τρόπος κατάρτισης των Προσωπικών Βοηθών και επιμόρφωσης των μελών των Ειδικών Επιτροπών Αξιολόγησης διεπιστημονικού χαρακτήρα του άρθρου 29 του παρόντος και των χρηστών της Υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού για τα Άτομα με Αναπηρία».
Αιτιολόγηση: Η κατάρτιση/επιμόρφωση των ως προαναφερθέντων είναι ιδιαίτερα σημαντική προκειμένου να διασφαλιστεί η υιοθέτηση της δικαιωματικής προσέγγισης της αναπηρίας κατά τη λειτουργία του θεσμού.
5. Άρθρο 31 «Καθολική εφαρμογή του προγράμματος Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία»
-Ο τίτλος του άρθρου να τροποποιηθεί ως ακολούθως: «Άρθρο 31 – Καθολική Εφαρμογή της Υπηρεσίας Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία».
-Οι παρ. 1 και 2 να τροποποιηθούν/συμπληρωθούν ως ακολούθως:
«1. Τα συγκεντρωτικά στοιχεία, τα καταγραφέντα προβλήματα, τα εξαχθέντα συμπεράσματα και οι σχετικές εισηγήσεις από την υλοποίηση του πιλοτικού προγράμματος του άρθρου 30 υποβάλλονται από τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας και τη Διεύθυνση Αναπηρικών Επιδομάτων και Οικονομικών Ενισχύσεων της Γενικής Διεύθυνσης Παροχών του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την αξιολόγησή τους ενόψει της καθολικής εφαρμογής της Υπηρεσίας. Η καθολική εφαρμογή της Υπηρεσίας χρηματοδοτείται από εθνικούς και ενωσιακούς πόρους. Οι αναγκαίες πιστώσεις προέρχονται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και για τον σκοπό αυτό επιχορηγείται ο ΟΠΕΚΑ.
2. Κατόπιν της αξιολόγησης της παρ. 1, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και των κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργών, και σε συνεργασία με την Ε.Σ.Α.μεΑ., εξειδικεύεται το περιεχόμενο του προγράμματος του Προσωπικού Βοηθού του άρθρου 27 και καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις απόκτησης της ιδιότητας αυτής, οι όροι εργασίας και ασφάλισής του, ο τρόπος κατάρτισης του μητρώου Παρόχων Υπηρεσίας Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία, το περιεχόμενο της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, η διαδικασία επιλογής των υποψήφιων δικαιούχων και αξιολόγησης των αναγκών για τη χορήγηση της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, η διαδικασία ένστασης των αιτούντων, τα κριτήρια αξιολόγησης και προτεραιοποίησης των υποψήφιων δικαιούχων, καθώς και τα προς τούτο εργαλεία, οι όροι και οι προϋποθέσεις παροχής της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες, ο έλεγχος και η εποπτεία της παρεχόμενης υπηρεσίας, οι προδιαγραφές λειτουργίας των υποστηρικτικών πληροφοριακών συστημάτων, καθώς και κάθε άλλο ειδικό, τεχνικό και λεπτομερειακό θέμα για την υλοποίησή του».
-Να προστεθεί νέα παρ. 3 ως ακολούθως:
«3. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων συστήνεται Επιτροπή Παρακολούθησης και Αξιολόγησης της πορείας εφαρμογής της Υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού για τα Άτομα με Αναπηρία, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι του Υπουργείου, της Ε.Σ.Α.μεΑ…….. Στην Επιτροπή δεν μπορούν να συμμετέχουν άτομα που δραστηριοποιούνται στον τομέα Παροχής Υπηρεσιών Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία».
Αιτιολόγηση: Για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας αυτού του νέου και καινοτόμου θεσμού απαιτείται η συνεχής παρακολούθηση και αξιολόγησή του από Επιτροπή Παρακολούθησης, στην οποία πρέπει να διασφαλίζεται η συμμετοχή εκπροσώπων του αναπηρικού κινήματος, όπως άλλωστε η παρ. 3 του άρθρου 4 «Γενικές Υποχρεώσεις» της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες επιβάλλει. Ο προτεινόμενος περιορισμός στη συμμετοχή στην Επιτροπή Παρακολούθησης και Αξιολόγησης εξασφαλίζει την αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων.
Είναι πολύ σημαντικό το συγκεκριμένο πρόγραμμα γιατί υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να κάνουν τα απλά καθημερινά πράγματα που σε κάποιους άλλους είναι αυτονόητα όπως το μπάνιο στο σπίτι η τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ ή η φροντίδα των παιδιών μας. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουμε οι ασθενείςε ΠΝΕΥΜΟΝΙΚΉ ΥΠΈΡΤΑΣΗ που όπως και για άλλες ασθενειες έτσι και για εμάς δεν υπάρχει καμία κρατική μέριμνα και βοήθεια και ζούμε με συντάξεις των 300 και 400 ευρώ και δεν μπορούμε να μεγαλώσουμε τα παιδιά μας πόσοαλλον να πάρουμε κάποιον βοηθό να μας βοηθάει. Είναι λοιπόν ευκαιρία με αυτό το πρόγραμμα να μας βοηθήσει το κράτος να νιώσουμε και εμείς ενεργά μέλη της κοινωνίας.
Προκειμένου να υπάρχει καθολική εφαρμογή του προγράμματος, θα πρέπει να υπάρχει ειδική μέριμνα και έμφαση όχι μόνο για κινητικές αναπηρίες όπου λογικά θα είναι πιο ξεκάθαρη η διαδικασία, αλλά και για ανθρώπους με νοητική υστέρηση όπως και με αυτισμό.
Αναρωτιέμαι με ποιο τρόπο ο ΟΠΕΚΑ μπορεί να το διασφαλίσει…
Αρκετοί/ες προσωπικοί βοηθοί είναι αλλοδαποί/ες που δεν έχουν αδεια διαμονής. Θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για την νομιμοποίηση τους
Θα πρέπει να υπάρξει ρητή αναφορά έτσι ώστε, οι δικαιούχοι του επιδόματος προσωπικού βοηθού να είναι και οι συγγενείς των αναπήρων (σύζυγοι, τέκνα, γονείς κλπ) καθώς την αποκλειστική φροντίδα μας, μας την παρέχουν αυτοί καθόλη την διάρκεια του 24ωρου και να μην αποκλειστούν. Οι αυτοπροσδιοριζόμενοι (ποιός θα τους προσδιορίζει και θα τους αποδίδει την ιδιότητα αυτή;) προσωπικοί βοηθοί βοηθούν έναν ανάπηρο αλλά δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την βοήθεια των συγγενών που τις περισσότερες φορές με αυταπάρνηση και σε βάρος της προσωπικής όσο και της επαγγελματικής τους ζωής μας εξυπηρετούν και συνεισφέρουν ακόμα και οικονομικά και αυτό είναι το λιγότερο που μπορεί η πολιτεία να προσφέρει σε αυτούς τους αφανείς ήρωες.
Είναι οι δικοί μας προσωπικοί βοηθοί και θα είναι πάντα οι γονείς μας, τα τέκνα μας, οι σύζυγοί μας όπου με τις πενιχρές συντάξεις μας αδυνατούμε να τους ευχαριστήσουμε εμπράκτως.
Επειδή αναφέρεται ότι η διαδικασία για τον προσωπικό βοηθο θα γίνεται μέσω του ΟΠΕΚΑ, πολύ φοβάμαι ότι άτομα με αναπηρία που δεν λαμβάνουν επίδομα από τον ΟΠΕΚΑ θα μείνουν εκτός. Η αναπηρία πιστοποιείται από τα ΚΕΠΑ και όχι από τον ΟΠΕΚΑ, οπότε θα πρέπει να δωθεί σε όλους το δικαίωμα για αίτηση προσωπικού βοηθού και κυρίως για άτομα με νοητική υστέρηση που χρειάζονται επίβλεψης 24/7.
Με τα πενιχρά επιδόματα και τις συντάξεις των 360 ευρώ κανένας από τους ανθρώπους αυτούς δεν δύναται να απασχολήσει άτομο για βοήθεια.