Άρθρο 30 Πιλοτική εφαρμογή προγράμματος Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία
- Υλοποιείται πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού εντός επιλεγμένων γεωγραφικών τμημάτων της χώρας. Η χρηματοδότηση του πιλοτικού προγράμματος προέρχεται από ενωσιακούς πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και εθνικούς πόρους.
- Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και των κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργών εξειδικεύονται το περιεχόμενο και οι όροι χωρικής και χρονικής υλοποίησης του πιλοτικού προγράμματος της παρ. 1 και καθορίζονται, για τις ανάγκες του προγράμματος αυτού, οι όροι και οι προϋποθέσεις απόκτησης της ιδιότητας του Προσωπικού Βοηθού, καθώς και οι όροι εργασίας και ασφάλισής του, ο τρόπος κατάρτισης του Μητρώου Παρόχων Υπηρεσίας Προσωπικού Βοηθού, το περιεχόμενο της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, η διαδικασία επιλογής των υποψηφίων δικαιούχων και αξιολόγησης των αναγκών για τη χορήγηση της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, τα κριτήρια αξιολόγησης και προτεραιοποίησης των υποψηφίων δικαιούχων, καθώς και τα προς τούτο εργαλεία, οι όροι και οι προϋποθέσεις παροχής της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες, ο έλεγχος και η εποπτεία της παρεχόμενης υπηρεσίας, οι προδιαγραφές λειτουργίας των υποστηρικτικών πληροφοριακών συστημάτων, η διαδικασία και τα αρμόδια όργανα για τη συλλογή συγκεντρωτικών στοιχείων, την καταγραφή προβλημάτων και την εξαγωγή συμπερασμάτων από την υλοποίηση του πιλοτικού προγράμματος και την υποβολή εισηγήσεων για την βελτίωσή του, καθώς και κάθε άλλο ειδικό, τεχνικό και λεπτομερειακό θέμα για την υλοποίησή του.
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
- Άρθρο 30 Πιλοτική εφαρμογή προγράμματος Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία
Το πιλοτικό πρόγραμμα δεν προσδιορίζει περιφέρειες, κριτήρια ούτε βλέπουμε με το κριτήρια, συνολικό αριθμό δικαιούχων.Αθτα όλα τα σοβαρά θα έπρεπε να υπάρχουν εδώ ώστε να μπορούμε να σχολιάσουμε.Δηλαδη θα οριστούν όλα σε μια ΚΥΑ ?Θα έπρεπε σήμερα να τα έχουμε ώστε να εκφράσουμε την άποψη των φορέων μας
4. Άρθρο 30 «Πιλοτική εφαρμογή προγράμματος Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία»
-Η παρ. 2 να συμπληρωθεί ως ακολούθως:
«2. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και των κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργών, και σε συνεργασία με την Ε.Σ.Α.μεΑ., εξειδικεύονται το περιεχόμενο και οι όροι χωρικής και χρονικής υλοποίησης του πιλοτικού προγράμματος της παρ. 1 και καθορίζονται, για τις ανάγκες του προγράμματος αυτού, οι όροι και οι προϋποθέσεις απόκτησης της ιδιότητας του Προσωπικού Βοηθού, καθώς και οι όροι εργασίας και ασφάλισής του, ο τρόπος κατάρτισης του Μητρώου Παρόχων Υπηρεσίας Προσωπικού Βοηθού, το περιεχόμενο της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, η διαδικασία επιλογής των υποψηφίων δικαιούχων και αξιολόγησης των αναγκών για τη χορήγηση της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, η διαδικασία ένστασης των αιτούντων, τα κριτήρια αξιολόγησης και προτεραιοποίησης των υποψηφίων δικαιούχων, καθώς και τα προς τούτο εργαλεία, οι όροι και οι προϋποθέσεις παροχής της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού, οι αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες, ο έλεγχος και η εποπτεία της παρεχόμενης υπηρεσίας, οι προδιαγραφές λειτουργίας των υποστηρικτικών πληροφοριακών συστημάτων, η διαδικασία και τα αρμόδια όργανα για τη συλλογή συγκεντρωτικών στοιχείων, την καταγραφή προβλημάτων και την εξαγωγή συμπερασμάτων από την υλοποίηση του πιλοτικού προγράμματος και την υποβολή εισηγήσεων για την βελτίωσή του, καθώς και κάθε άλλο ειδικό, τεχνικό και λεπτομερειακό θέμα για την υλοποίησή του».
Αιτιολόγηση: Η συνεργασία για την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με την Ε.Σ.Α.μεΑ., η οποία αποτελεί την πιο αντιπροσωπευτική οργάνωση του αναπηρικού κινήματος της χώρας, επιβάλλεται από την παρ. 3 του άρθρου 4 «Γενικές Υποχρεώσεις» της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες. Όσον αφορά στη συμπερίληψη της διαδικασίας ένστασης των αιτούντων, περιλαμβάνεται σχετική αναφορά στο Πόρισμα της Ομάδας Εργασίας για τον Προσωπικό Βοηθό.
Ο Δήμος Κοζάνης θεωρεί πως το πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού για τα άτομα με αναπηρία αποτελεί μία στοχευμένη παρέμβαση που μπορεί να δώσει λύση σε βασικές πρώτες ανάγκες και ανάγκες ένταξης των ατόμων με αναπηρία, για μια ανθρώπινη -δίκαιη αλλά ισότιμη ζωή σε όλους τους τομείς της κοινωνίας.
Το πιλοτικό πρόγραμμα του προσωπικού βοηθού, προκειμένου να εξαχθούν ρεαλιστικά και ορθά συμπεράσματα και για να υπάρχει αποτελεσματική και ολοκληρωτική εφαρμογή στο κοντινό μέλλον, θα πρέπει να περιλαμβάνει πολλές παραμέτρους και κριτήρια, όπως κοινωνικά, γεωγραφικά, χωροταξικά χαρακτηριστικά των περιοχών, αλλά και διάφορα κριτήρια προτεραιοποίησης των αναγκών αναπήρων, ενδεικτικά αναφέρονται ΑμεΑ χωρίς γονείς, με γονείς ηλικιωμένους, ή δυο ή περισσότερα ανάπηρα μέλη στην ίδια οικογένεια.
Η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος θα πρέπει να γίνει όχι μόνο στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα αλλά και στις επαρχιακές πόλεις της περιφέρειας που τα άτομα με αναπηρία αντιμετωπίζουν με μεγαλύτερη δυσκολία την προσβασιμότητα στο περιβάλλον και την πληροφορία και υπάρχει έντονη αρνητική στάση-κουλτούρα της κοινωνίας και της οικογένειας προς τους ανάπηρους (ταμπού). Αυτό θα βοηθήσει στην διαμόρφωση μοντέλου του προσωπικού βοηθού που, στην καθολική εφαρμογή του, θα ανταποκρίνεται απόλυτα στην ελληνική ιδιαίτερη πραγματικότητα.
Με βάση τα παραπάνω προτείνουμε το πιλοτικό πρόγραμμα να εφαρμοστεί στον Δήμο Κοζάνης, που διαχρονικά πρωτοστατεί στη υιοθέτηση πολιτικών κοινωνικής ενσωμάτωσης των ΑΜΕΑ, ή (εφόσον εφαρμοστεί σε Περιφερειακό επίπεδο) στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας μια περιοχή με υψηλά ποσοστά ανεργίας που αυξάνονται εκθετικά στην περίπτωση των αναπήρων, που βιώνει έντονα την μετάβαση της μεταλιγνιτική περιόδου και τις αρνητικές επιπτώσεις της. Οι θέσεις εργασίας του Προσωπικού Βοηθού θα βοηθήσουν και στην εξάλειψη της ανεργίας της περιοχής αλλά και στην ενίσχυση της επαγγελματικής ζωής και ένταξης των ΑμεΑ -ομάδας στόχος του προγράμματος.
Στα πλαίσια αυτής της μετάβασης της μεταλιγνιτκής περιόδου υιοθετήθηκε από την Κυβερνητική Επιτροπή και ήδη εφαρμόζεται η «Ρήτρα Δίκαιης Μετάβασης» με την οποία σκοπείται η ενσωμάτωση της λογικής της δίκαιης μετάβασης τόσο στον σχεδιασμό, όσο και στο νομοθετικό έργο της Κυβέρνησης, μέσω στοχευμένων ειδικών αποφάσεων και ρυθμίσεων που θα ενισχύουν την ανάπτυξη στις περιοχές δίκαιης μετάβασης. Προς την κατεύθυνση αυτή, ο Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, με την ιδιότητα του Προέδρου της Κυβερνητικής Επιτροπής, απέστειλε σχετική πρόταση – πρόσκληση προς όλα τα Υπουργεία. Η «Ρήτρα Δίκαιης Μετάβασης» έχει ήδη ενσωματωθεί σε νομοθετικές και άλλες πρωτοβουλίες του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος και θεωρούμε πως μπορεί να ενσωματωθεί και στο παρόν σχέδιο νόμου.
Ο Δήμαρχος Κοζάνης
Λάζαρος Μαλούτας
εχω παιδι αμεα με αυτισμο και νοητικη στερηση.
εχουμε γονατισει οικονομικα, ψυχικα και σωματικα.
ενας βοηθος θα μας βοηθουσε να ζησουμε ανθρωπινα.
να ειναι ανθρωποι με καταρτιση και σπουδες ομως που να βοηθουν ουσιαστικα τον πασχοντα
πρεπει να γινει αμεσα σε ολους τους δικαιουχους αυτο το μετρο
Αναγνωρίζω ότι δεν σχετίζεται απόλυτα το σχόλιο μου με την παρούσα παράγραφο του Νόμου, θέλω όμως από καιρό να σας υποβάλλω ολοκληρωμένη Πρόταση εξορθολογισμού της κοινότητος των ΑΜΕΑ/Κηδεμόνων/ΙατροΝοσηλευτικού Προσωπικού με τρόπο που θα ανακουφίσει οικονομικά και θα κοινωνικοποιήσει τους Κηδεμόνες και τα ΑΜΕΑ ΧΩΡΙΣ επιπλέον επιβάρυνση για το Δημόσιο ή τους Κηδεμόνες.
Σε γενικές γραμμές η Πρόταση βασίζεται στο τρίπτυχο:
1. Κεντρική Οικονομική Διαχείριση πόρων
2. Οικονομίες κλίμακος
3. Επισήμανση και αναγνώριση του εξ’ ισου μεγάλου προβλήματος κοινωνικοποίησης που αντιμετωπίζουν οι κηδεμόνες των ΑΜΕΑ.
Τα ευεργετικά αποτελέσματα (ίσως) είναι:
1. Ορθολογισμός οικονομικής διαχείρισης των πόρων (ιδιωτικών και δημοσίων) που αφορούν στα άτομα με ειδικές ικανότητες
2. Διά βίου βελτίωση της ποιότητος της ζωής και κοινωνικοποίηση των ατόμων με ειδικές ανάγκες και των κηδεμόνων τους
3. Ενίσχυση «προβληματικών/ υπανάπτυκτων» περιοχών της χώρας
Στην πιλοτική εφαρμογή, προτεραιότητα θα πρέπει να έχουν και οι νέοι Α.Μ.Ε.Α.(απόφαση ΚΕΠΑ) με κινητικά προβλήματα.Θα βοηθηθούν στην ένταξη που επιθυμούν.
Το πιλοτικό πρόγραμμα θα ήταν καλό να καλύψει όσο μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας καθώς κάθε περιοχή παρουσιάζει ιδιαιτερότητες. Στην περίπτωση του αυτισμού τα αυτιστικά άτομα αποκτάνε ιδιαίτερη σχέση με τους συνοδούς τους. Θα δίνεται προτεραιότητα σε κάποιον συνοδό που βοηθάει κάποιο αυτιστικό άτομα ήδη να επιλεγεί από αυτό το άτομο. Πάντοτε λαμβάνοντας υπόψη ότι πληροί τις προϋποθέσεις για να μπει στο μητρώο των συνοδών.
Ο προσωπικός βοηθός για ΑΜΕΑ δεν πρέπει να εφαρμοστει απλώς πιλοτικά, αλλά πλήρως και για όλους όσους τον χρειάζονται, καθώς είναι βασική προϋπόθεση για αξιοπρεπή και λειτουργική διαβίωση. Είναι μια απαραίτητη προϋπόθεση, ώστε να αρθεί η χρόνια στέρηση βασικών δικαιωμάτων των συμπολιτών μας με αναπηρία.
Επιπλέον, απαραίτητο είναι να ενταχθούν και τα ΑΜΕΑ και οι οικογένειές με ΑΜΕΑ στο πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι, ώστε οι οικείοι των ΑΜΕΑ να μπορούν να εργαστούν και να μην κινδυνεύουν από σωματική και ψυχική κατάρρευση, λόγω αυξημένου φόρτου δουλειάς στο σπίτι. Οι φροντιστές αναλαμβάνουν ένα φορτίο που δεν τους αναλογεί, αλλά είναι αρμοδιότητα της πολιτείας να το καλύψει με Κέντρα ημέρας, αποκατάστασης, ψυχολογικής στήριξης, ειδικών θεραπειών, προγραμμάτων ενσωμάτωσης.
Μητέρα ανηλίκου αυτιστικού αγοριού
Στην πιλοτικη εφαρμογη, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται και οι νέοι με κινητικά προβλήματα (με απόφαση ΚΕΠΑ) που επιθυμούν την ένταξη τους.
Έχω παιδί με αναπηρία : εγκεφαλική παράλυση-τετραπληγία που δεν μιλάει δεν καθεται ανεξάρτητα δεν περπατάει δεν μπορεί να φάει η να κάνει οτιδήποτε μόνος του. Στην απόφαση ΚΕΠΑ δεν αναφει ότι
χρίζει βοήθειας ετέρου προσώπου όμως ειναι πλήρως εξαρτημένω από μένα. Έχω ανάγκη να δουλέψω. Που να το αφήνω όμως . Ποιος θα τον φροντίζει όσο λείπω;
Να ενταχθουν στο πρόγραμμα του προσωπικού βοήθου και οι αόρατες αναπηρίαες όπως αυτισμός και νοητική υστέρηση.ιδιαιτερα να υποστηρίχθουν οι μονογονεϊκές οικογένειες όπου το βάρος της φροντίδας ατόμου ΑΜΕΑ επιβαρύνει μόνο ένα ατομο
Καλησπέρα σας. Μακάρι να γίνει όσο το δυνατόν γρηγορότερα το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Θα πρότεινα όσα Αμεα έχουν απόφαση ΚΕΠΑ που λέει ότι χρήζουν βοήθειας ετέρου προσώπου με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω να ενταχθούν αυτομάτως στο Πρόγραμμα. Καθώς και Αμεα με έναν ή κανέναν γονέα εν ζωη.Μέσω των αρχείων στα ΚΕΠΑ εύκολα μπορεί να εντοπιστεί αυτό το κομμάτι του πληθυσμού των Αμεα.
Να γίνει δίκαιη και ισότιμη επιλογή των ανάπηρων/βλαβών /φύλου/περιοχών κλπ.
Ελπίζω να μην υπάρξουν εξαιρέσεις παθήσεων στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος. Κάπου διάβασα ότι θα εξαιρεθεί ο Αυτισμός και η ΝΥ. Ελπίζω να μην ισχύει κάτι τέτοιο. Θεωρώ ότι η βασική παράμετρος πρέπει να είναι ο βαθμός της αναπηρίας και άρα της ανάγκης προσωπικού βοηθού…
Έχοντας προσωπική εμπειρία πιστεύω πως το βασικότερο κριτήριο για τον προσωπικό βοηθό σε ΑμεΑ χρειάζεται να είναι ο βαθμός αναπηρίας που δίνεται στο άτομο από το ΚΕΠΑ , καθώς όσο μεγαλύτερο το ποσοστό αναπηρίας τόσο μεγαλύτερες οι ανάγκες του ατόμου . Δηλαδή άτομα με κινητικά προβλήματα καλό θα ήταν να έχουν προτεραιότητα καθώς χρήζουν περισσότερης φροντίδας .
Έχω άτομο με χαρτί ΚΕΠΑ με 100% αναπηρία που αναφέρει ότι χρίζει βοήθεια εταίρου προσωπου
Στο πιλοτικό πρόγραμμα του προσωπικού βοηθού, προκειμένου να εξαχθούν ρεαλιστικά και ορθά συμπεράσματα και για να υπάρχει αποτελεσματική και ολοκληρωτική εφαρμογή στο κοντινό μέλλον, θα πρέπει να περιλαμβάνει πολλές παραμέτρους και κριτήρια, όπως κοινωνικά, γεωγραφικά, χωροταξικά χαρακτηριστικά των περιοχών, αλλά και διάφορα κριτήρια προτεραιοποίησης των αναγκών αναπήρων, ενδεικτικά αναφέρονται ΑμεΑ χωρίς γονείς, με γονείς ηλικιωμένους, ή δυο ή περισσότερα ανάπηρα μέλη στην ίδια οικογένεια. Προτείνεται να εφαρμοστεί αρχικά και αναλογικά σε πρωτεύουσες των περιφερειών και όχι μόνο Αθήνα-Θεσσαλονίκη και κυρίως να δοθεί προτεραιότητα σε πρωτεύουσες περιφερειών με πιο ειδικά χαρακτηριστικά, όπως π.χ. η Κοζάνη που είναι πρωτεύουσα της Δυτικής Μακεδονίας και βιώνει την μετά-λιγνιτική περίοδο, εν μέσω πανδημίας με κατακόρυφη αύξηση της τοπικής ανεργίας (μείωση με προσλήψεις προσωπικών βοηθών και ενίσχυση έτσι και της επαγγελματικής ζωής και ένταξης των ΑμεΑ) και ανάγκης για ιατροφαρμακευτική και ψυχοκοινωνική υποστήριξη των ΑμεΑ και των οικογενειών τους.
Κατά τη διαδικασία επιλογής υποψηφίων κάλο θα ήταν να γίνει επιλογή από όλη την κλίμακα των αναπηριών και επιπλέον να γίνουν ξεκάθαρα τα κριτήρια επιλογής των υποψηφίων. Ειδικότερα για Παραπληγία – Τετραπληγία.
Κατά την διαδικασία επιλογής των υποψηφίων δικαιούχων και αξιολόγησης των αναγκών για τη χορήγηση της υπηρεσίας του Προσωπικού Βοηθού,
τα κριτήρια αξιολόγησης και προτεραιοποίησης των υποψηφίων δικαιούχων, να λαμβάνεται υπόψιν ότι οι ενήλικοι ΑμΕΑ και ειδικότερα οι πάσχοντες
από Παραπληγία-Τετραπληγία, έχουν γονείς ηλικίας άνω των 60-70 ετών οι οποίοι δυσκολεύονται λόγω ηλικίας αλλά και προσωπικών προβλημάτων
υγείας να εξυπηρετήσουν τις πολλαπλές τους ανάγκες.
Το να χρησιμοποιηθεί ως κριτήριο για την κατά προτεραιότητα ένταξή μας στο πρόγραμμα η διαπίστωση στην απόφαση ΚΕΠΑ ότι κάποιος «χρίζει βοήθειας ετέρου προσώπου» θα ήταν ένας εύκολος και δίκαιος τρόπος. Εξάλλου η διαπίστωση έρχεται κατευθείαν από την υγειονομική επιτροπή.
όσοι ΑμεΑ έχουν χαρτί ΚΕΠΑ που λέει ότι » χρίζουν βοήθεια εταίρου προσώπου » να ενταχθούν κατά προτεραιότητα στο πρόγραμμα