- Οι Φορείς Παιδικής Προστασίας υποχρεούνται να μεριμνούν για την έγκαιρη αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης των ανηλίκων που τελούν υπό την προστασία τους, τα οποία είτε καταγγέλλονται είτε υποπίπτουν στην αντίληψη των απασχολούμενων σε αυτούς.
- Ειδικότερα, οι Φορείς Παιδικής Προστασίας δια του Υπεύθυνου Προστασίας Ανηλίκων υποχρεούνται να γνωστοποιούν αμελλητί στις αρμόδιες αρχές:α) κάθε προφορική ή έγγραφη, επώνυμη ή ανώνυμη, αναφορά περιστατικού κακοποίησης, η οποία προέρχεται ενδεικτικά από τους ωφελούμενους των Μονάδων που τελούν υπό την ευθύνη λειτουργίας των Φορέων Παιδικής Προστασίας, από μέλη του προσωπικού τους, ανεξαρτήτως της σχέσης εργασίας τους, από εθελοντές, από μέλη της οικογένειας των ωφελούμενων, καθώς και από οποιονδήποτε τρίτο, ή
β) κάθε περιστατικό κακοποίησης ανηλίκου που περιέρχεται με άλλο τρόπο στην αντίληψή τους.
- Η γνωστοποίηση της παρ. 2 καταλαμβάνει κάθε περιστατικό κακοποίησης, οπουδήποτε και αν λαμβάνει χώρα, συμπεριλαμβανομένων όσων λαμβάνουν χώρα κατά την παροχή υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας από τους Φορείς Παιδικής Προστασίας σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 6 και στην παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 3500/2006 (Α’ 232).
Αρχική «Ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας: διατάξεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων...»Άρθρο 02 Υποχρέωση αναφοράς περιστατικών κακοποίησης ανηλίκων
Άρθρο 02 Υποχρέωση αναφοράς περιστατικών κακοποίησης ανηλίκων
- 16 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ – Διατάξεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων – Άρθρο 01 Ορισμοί
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 02 Υποχρέωση αναφοράς περιστατικών κακοποίησης ανηλίκων
- 24 ΣχόλιαΆρθρο 03 Ειδική προϋπόθεση για την απασχόληση προσωπικού σε Φορείς Παιδικής Προστασίας
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 04 Ειδική προϋπόθεση επί χορήγησης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας μονάδων Φορέων Παιδικής Προστασίας
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 05 Ορισμός Υπεύθυνου Προστασίας Ανηλίκων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 06 Έννομη προστασία Υπεύθυνου Προστασίας Ανηλίκων
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 07 Υποβολή δεδομένων στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ε.Κ.Κ.Α.)
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 08 Ενίσχυση δεξιοτήτων προσωπικού
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 09 Προϋπόθεση για την πιστοποίηση των Φορέων Παιδικής Προστασίας στο Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Φροντίδας
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 10 Εποπτεία και κυρώσεις
- 6 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Β’ – Διατάξεις για την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών σε βρεφικούς, παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς – Πρόγραμμα «Κυψέλη» – Άρθρο 11 Πρόγραμμα βρεφικών, παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών «Κυψέλη»
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 12 Περιεχόμενο του προγράμματος
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 13 Υποχρεωτική τακτική παρακολούθηση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 14 Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 15 Σύνθεση Εθνικού Συμβουλίου Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 Αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Προσχολικής Αγωγής και ΔιαπαιδαγώγησηςΆρθρο 16 Αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 17 Λειτουργία Εθνικού Συμβουλίου Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 18 Υποστήριξη εφαρμογής προγράμματος «Κυψέλη»
- 4 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Γ’ – Διατάξεις για την προώθηση των θεσμών της αναδοχής και της υιοθεσίας – Άρθρο 19 Σύνθεση Εθνικού Συμβουλίου Αναδοχής – Υιοθεσίας – Τροποποίηση του άρθρου 2 του ν. 4538/2018
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 20 Εθνικό Μητρώο Εγκεκριμένων Αναδοχών Ανηλίκων και Ειδικά Μητρώα Εγκεκριμένων Αναδοχών Ανηλίκων – Τροποποίηση του άρθρου 7 του ν. 4538/2018
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 21 Ηλικιακά όρια αναδοχής – Τροποποίηση του άρθρου 8 του ν. 4538/2018
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 22 Ανήλικοι δυνάμενοι να τοποθετηθούν σε ανάδοχο γονέα με σύμβαση – Τροποποίηση του άρθρου 10 του ν. 4538/2018
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 23 Εποπτεία της αναδοχής – Τροποποίηση του άρθρου 13 του ν. 4538/2018
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 24 Προγράμματα επιμόρφωσης υποψηφίων αναδόχων γονέων – Τροποποίηση του άρθρου 14 του ν. 4538/2018
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 25 Προγράμματα επιμόρφωσης υποψηφίων θετών γονέων – Τροποποίηση του άρθρου 24 του ν. 4538/2018Άρθρο 25 Προγράμματα επιμόρφωσης υποψηφίων θετών γονέων – Τροποποίηση του άρθρου 24 του ν. 4538/2018
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 26 Εποπτεία των φορέων κοινωνικής πρόνοιας – Ενίσχυση ρόλου Κοινωνικού Συμβούλου –Αντικατάσταση της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 2345/1995
- 165 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Δ’ – Προσωπικός Βοηθός για Άτομα με Αναπηρία – Άρθρο 27 Προσωπικός Βοηθός για Άτομα με Αναπηρία
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 28 Αρμοδιότητα Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης – Τροποποίηση του άρθρου 4 ν. 4520/2018
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 29 Υλοποίηση προγράμματος Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 30 Πιλοτική εφαρμογή προγράμματος Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 31 Καθολική εφαρμογή του προγράμματος Προσωπικού Βοηθού για Άτομα με Αναπηρία
- 7 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Ε’ – Άλλες διατάξεις – Άρθρο 32 Ημιαυτόνομη Διαβίωση σε Διαμερίσματα των ανηλίκων δεκαπέντε ετών και άνω που διαβιούν σε Μονάδες Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 33 Εθνικός Συντονιστής της Ευρωπαϊκής Εγγύησης για τα Παιδιά
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 34 Υποχρεώσεις φορέων κοινωνικής πρόνοιας οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες σε ενήλικα άτομα με αναπηρία, ηλικιωμένους και χρονίως πάσχοντες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 35 Δυνατότητα οργάνωσης εκλογών για την ανάδειξη των οργάνων διοίκησης του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (ΣΚΛΕ) με αμιγώς ηλεκτρονικά μέσα – Τροποποίηση του άρθρου 102 του ν. 4488/2017Άρθρο 35 Δυνατότητα οργάνωσης εκλογών για την ανάδειξη των οργάνων διοίκησης του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (ΣΚΛΕ) με αμιγώς ηλεκτρονικά μέσα – Τροποποίηση του άρθρου 102 του ν. 4488/2017
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 36 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΆρθρο 36 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37 Καταργούμενες διατάξειςΆρθρο 37 Καταργούμενες διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38 Έναρξη ισχύοςΆρθρο 38 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
20 Αυγούστου 2021, 21:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
3 Σεπτεμβρίου 2021, 21:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
11 Σχόλια 391 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 11659 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση
- «Σπίτι μου - στεγαστική πολιτική για τους νέους, αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για κοινωνική κατοικία και άλλες διατάξεις»
- Εθνική Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά 2021 - 2030
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2021-2025
- ΤΟΜΕΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
- ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.)
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2041 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση
- Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις...
- Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις
- ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
- Σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης περί παροχής εξ αποστάσεως εργασίας με τηλεργασία μετά από αίτηση του εργαζομένου
- Δουλειές Ξανά:Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
- «Ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας: διατάξεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων...»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου:"Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση για τη Νέα Γενιά: εισαγωγή κεφαλαιοποιητικού συστήματος προκαθορισμένων εισφορών στην επικουρική ασφάλιση...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για την "Εθνική Στρατηγική για την Κοινωνική Ένταξη και Μείωση της Φτώχειας"
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το νομοσχέδιο για την προστασία της εργασίας
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (EE) 2016/2341 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2016
- Ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, Αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας
- Στρατηγικό Πλαίσιο για τον Ανασχεδιασμό των Ενεργητικών Πολιτικών Απασχόλησης
- Μέτρα Προώθησης Αναδοχής και Υιοθεσίας
- Σχέδιο Νόμου «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της»
- Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας - Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού συστήματος - Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων
- Αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης
- Αύξηση προσωρινής σύνταξης
- Κύρωση του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη του Συμβουλίου της Ευρώπης
- Πλαίσιο Δράσης για αστέγους
- Διαφάνεια στη λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς
- Ενημέρωση και διαβούλευση των εργαζομένων σε κοινοτικής κλίμακας επιχειρήσεις και ομίλους επιχειρήσεων
- Κυρώσεις και μέτρα για την παράνομη μετανάστευση
- Αντιμετώπιση της παραβατικότητας
- Περιβαλλοντικοί Ισχυρισμοί σε Πλαστικά Αντικείμενα & Συσκευασίες
- Αναμόρφωση Σώματος Επιθεώρησης
- Κοινωνική Οικονομία και Κοινωνική Επιχειρηματικότητα
- Διαδικασία επίλυσης συλλογικών διαφορών
- «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων»
- ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Παρακολούθηση και Αξιολόγηση των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής
- Μέτρα ανακούφισης για τα ΑΜΕΑ
- Οδηγία Εφαρμογής Ίσης Μεταχείρισης Ανδρών-Γυναικών
Προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου ως εξής με την προσθήκη της παραγράφου: «4. Οι φορείς παιδικής προστασία δια του Υπεύθυνου Προστασίας Ανηλίκων υποχρεούνται να δημιουργήσουν κανονισμό παιδικής προστασίας σύμφωνο με την κείμενη νομοθεσία, να ορίσουν εσωτερική διαδικασία αναφοράς και διαχείρισης περιστατικών και να μεριμνήσουν για την ορθή και έγκαιρη εκπαίδευση επωφελούμενων και επαγγελματιών/εθελοντών/μελών οικογένειας και τρίτων σχετικά με την διαδικασία αναφοράς και διαχείρισης περιστατικών.»
Στις περιπτώσεις που η αναφορά περιστατικού κακοποίησης προέρχεται από ωφελούμενους με αναπηρία, θα πρέπει να εφαρμόζονται μέθοδοι εναλλακτικής επικοινωνίας, όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο και να αναγνωρίζονται και να αξιολογούνται ανάλογα οι αντιδράσεις του ωφελουμένου ή η τυχόν μεταβολή στη συμπεριφορά του.
ΑΡΘΡΟ 2:
Η καταχώρηση των αναφορών κακοποίησης στο μητρώο του ΕΚΚΑ δεν μπορεί να έχει απλώς στατιστικούς σκοπούς. Έργο του ΕΚΚΑ θα πρέπει να είναι και η συμβολή στην παραπομπή για αντιμετώπιση του κάθε περιστατικού, σε συνεργασία με την Εισαγγελία ανηλίκων και τις κοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων ή άλλων αρμόδιων φορέων. Για αυτό, το ΕΚΚΑ θα πρέπει να αναβαθμιστεί με πρόσληψη κατάλληλου εξειδικευμένου προσωπικού, κάτι που ισχύει οπωσδήποτε και για τις κοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων και των Περιφερειών.
ΑΡΘΡΟ 2:
Η μόνη λύση για την όσο το δυνατόν διασφάλιση των παιδιών από κακοποιητικές συμπεριφορές είναι να περνάει κάθε υποψήφιος εργαζόμενος από ειδική συνέντευξη σε ομάδα ειδικών (ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί), ικανών να διακρίνουν πιθανές αποκλίσεις στη συμπεριφορά του υποψηφίου εργαζόμενου. Η αναφορά περιστατικών κακοποίησης παιδιών όπου κι αν αυτά λαμβάνουν χώρα και από όποιον και αν αναφέρονται είναι σωστό μέτρο, δεν αποτελεί όμως πανάκεια.
Παρότι η πρόληψη της κακοποίησης είναι το πιο σημαντικό μέλημα όλων, το βάρος στους Εισαγγελείς από την αναφορά όλων των περιστατικών θα είναι ενδεχομένως δύσκολο. Θα ήταν σκόπιμο να θεσμοθετηθεί ένα εθνικό πλαίσιο πρώτης διερεύνησης των περιστατικών, με απόλυτη διαφάνεια και ενιαίες διαδικασίες και πρωτόκολλα, εσωτερικά σε κάθε δομή, από τον Υπεύθυνο Προστασίας και τη Διεύθυνση σε συνεργασία με τη διεπιστημονική ομάδα κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων
Θα πρέπει να συμπεριληφθεί στο άρθρο 1 και ως μορφή παιδικής κακοποίησης και ανηλίκου και η διάρρηξη των σχέσεων μεταξύ γονέα και τέκνου ή αλλιώς ΓΟΝΙΚΗ ΑΠΟΞΈΝΩΣΗ. Οπότε το άρθρο θα πρέπει να γραφτεί όπως παρακάτω
Για τους σκοπούς του παρόντος νοούνται ως:
α) «Κακοποίηση ανηλίκου»: όλες οι μορφές σωματικής ή συναισθηματικής κακής μεταχείρισης, ΓΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟΞΈΝΩΣΗΣ, σεξουαλικής κακοποίησης, παραμέλησης, αμελούς θεραπευτικής αντιμετώπισης ή εκμετάλλευσης για εμπορικούς ή άλλους σκοπούς, οι οποίες καταλήγουν σε πραγματική ή δυνητική βλάβη της υγείας, της ζωής, της ανάπτυξης ή της αξιοπρέπειας του ανηλίκου, στο πλαίσιο μιας σχέσης ευθύνης, εμπιστοσύνης ή εξουσίας.
Στην παρ. 1 καλό είναι να προστεθεί ότι οι φορείς π.π. «πρέπει να μεριμνούν για την πρόληψη και την έγκαιρη αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης ….». Και αυτό γιατί συχνά παρατηρείται σε χώρους ομαδικής διαβίωσης παιδιών να υπάρχουν κάποια από αυτά που εκδηλώνουν εξ αρχής αδυναμία αυτοπροστασίας και αντίδρασης σε πράξης βίας εναντίον τους. Πρέπει συνεπώς εξαρχής οι αρμόδιοι να λαμβάνουν υπόψη τους τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των παιδιών και να λαμβάνουν έγκαιρα μέτρα διαφύλαξης της ασφάλειάς του. Στις πράξεις πρόληψης πρέπει να περιλαμβάνεται οπωσδήποτε ενημέρωση των παιδιών με τρόπο κατάλληλο για την ηλικία τους και την πνευματική τους ανάπτυξη της έννοιας της κακοποίησης, από την πρώτη στιγμή που εισέρχονται σε φορέα π.π. ενώ αντίστοιχη πρέπει να είναι και η εκπαίδευση του προσωπικού των φορέων.
Όπου υπάρχουν κατηγορίες για ενδοοικογενειακή βία να ζητείται ΑΥΤΕΠΑΓΓΕΛΤΑ ψυχιατρική και ψυχολογική πραγματογνωμοσύνη και να επεμβαίνουν και οι κοινωνικές υπηρεσίες να ελέγχουν την ορθότητα αυτών των κατηγοριών. Πολλές φορές η ενδοοικογενειακή βία ασκείται από διαταραγμένες προσωπικότητες, οι οποίες μάλιστα κατηγορουν εκείνες για ενδοοικογενειακή βία απέναντι στα παιδιά και στις ίδιες. Υπάρχει πολλή αρρώστια γύρω μας και όλοι κωφεύουμε. Είμαστε, όμως, έτσι, συνένοχοι στο έγκλημα.
H ενδοοικογενειακή ψυχική και σωματική βία είναι ανεπίτρεπτη. Όπου υπάρχουν υπόνοιες για τέτοιες καταστάσεις θα πρέπει να άρεται το απόρητο των τηλεφωνικών κλήσεων και οποιονδήποτε αποδεικτικών στοιχείων και να λάμπει η αλήθεια. Δεν υφίστανται προσωπικά δεδομένα όταν υπάρχει ενδοοικογενειακή βία. Η κακοποίηση του ενός συζύγου από τον άλλο, είτε ψυχολογική είτε σωματική, εντάσσεται στην ενδοοικογενειακή βία και επηρεάζει άμεσα και τα παιδιά που είναι μάρτυρες. Φυσικά, οι ψευδείς κατηγορίες να τιμωρούνται. Άμεση ψυχιατρική γνωμάτευση σε περιπτώσεις βίας και αφαίρεση γονικής μέριμνας.
Η ενδοοικογενειακή βία είναι ένα έγκλημα που διώκεται αυτεπάγγελτα. Όποιος αντιληφθεί την άσκηση οποιουδήποτε είδους ενδοοικογενειακής βίας ή κακοποίησης, ψυχολογικής, σωματικής ή σεξουαλικής οφείλει να ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές. Η απόκρυψη της κακοποίησης θεωρείται συνέργεια σε αυτήν και τιμωρείται ανάλογα.
Παρατηρείται συνεχώς το φαινόμενο έναν κακοποιητικό γονέα να τον γνωρίζουν αρκετοί άνθρωποι του περιγύρω του, που, όμως, φοβούνται να μιλήσουν για να μην μπλέκουν με δικαστήρια. Αυτό θα πρέπει να σταματήσει. Όσοι δε μιλάνε ή όσοι καταθέτουν ψέμματα να τιμωρούνται αυστηρά. Έχει παρατηρηθεί σε γείτονες του κακοποιητή γονέα, σε τροφούς, σε συγγενείς του θύτη και στον ευρύτερο περίγυρω του, να καλύπτεται ο θύτης με ό,τι αυτό συνεπάγεται, δηλαδή συνέχιση της κακοποίησης. Η ψυχολογική και σωματική κακοποίηση, τόσο στα παιδιά, όσο και στον άλλο γονέα και στους συγγενείς του θεωρείται ενδοοικογενειακή και αποβαίνει επικίνδυνη με μακροχρόνιες δυσμενείς επιδράσεις, κυρίως στα παιδιά, αλλά και στους γονείς-θύματα.
Η ενδοοικογενειακή βία είναι ένα έγκλημα που διώκεται αυτεπάγγελτα. Οποιοσδήποτε αντιληφθεί την άσκηση οποιουδήποτε είδους ενδοοικογενειακής βίας ή κακοποίησης, ψυχολογικής, σωματικής ή σεξουαλικής οφείλει να ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές. Η απόκρυψη της κακοποίησης θεωρείται συνέργεια σε αυτήν και τιμωρείται ανάλογα.