Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 44 του ν. 4488/2017 (Α΄ 137), περί παρένθετης μητρότητας, προστίθενται δεύτερο και τρίτο εδάφιο και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Η τεκμαιρόμενη μητέρα του άρθρου 1464 του Αστικού Κώδικα, που αποκτά τέκνο με τη διαδικασία της παρένθετης μητρότητας, καθώς και η εργαζόμενη που υιοθετεί τέκνο από την ένταξη του παιδιού στην οικογένεια και έως την ηλικία των οκτώ (8) ετών, δικαιούνται το μεταγενέθλιο τμήμα της άδειας μητρότητας, που ορίζεται στο άρθρο 7 της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας 1993 και το άρθρο 7 της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας 2000, που κυρώθηκε με το άρθρο 11 του ν. 2874/2000 (Α’ 286), καθώς και τις πάσης φύσεως αποδοχές και επιδόματα που συνδέονται με αυτήν, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις που ορίζονται στις επιμέρους καταστατικές διατάξεις του φορέα ασφάλισής τους. Για την εφαρμογή της παρούσας:
α) ως «εργαζόμενη που υιοθετεί τέκνο» νοείται η εργαζόμενη γυναίκα, η οποία είναι εγγεγραμμένη στο Εθνικό Μητρώο Υποψηφίων Θετών Γονέων και μετά από απόφαση της αρμόδιας κοινωνικής υπηρεσίας παραλαμβάνει, για φροντίδα και ανατροφή με σκοπό την υιοθεσία, παιδί από κοινωνική υπηρεσία της κατά περίπτωση Μονάδας Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας ή άλλου φορέα που έχει υπό την προστασία του το παιδί ή από τον φυσικό γονέα ή τους φυσικούς γονείς του παιδιού ακόμη και πριν την έκδοση της δικαστικής απόφασης υιοθεσίας, και
β) ως «ένταξη του παιδιού στην οικογένεια» νοείται:
βα) η ημερομηνία φυσικής παράδοσης, για φροντίδα και ανατροφή με σκοπό την υιοθεσία, του παιδιού στην «εργαζόμενη που υιοθετεί τέκνο» από την κατά περίπτωση Μονάδα Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας ή από όποιον άλλον φορέα έχει υπό την προστασία του το παιδί, όπως αποδεικνύεται από σχετικό έγγραφο της αρμόδιας κοινωνικής υπηρεσίας, ή από τον φυσικό γονέα ή τους φυσικούς γονείς του παιδιού ακόμη και πριν την έκδοση της δικαστικής απόφασης υιοθεσίας, όπως αποδεικνύεται με συμβολαιογραφικό έγγραφο που συνάπτει η «εργαζόμενη που υιοθετεί τέκνο» με τον φυσικό γονέα ή τους φυσικούς γονείς του παιδιού, ή
ββ) η ημερομηνία, κατά την οποία καθίσταται τελεσίδικη η δικαστική απόφαση που αναγνωρίζει αλλοδαπή απόφαση υιοθεσίας από την εργαζόμενη που υιοθετεί τέκνο.
Η προθεσμία για την υποβολή αιτήματος για χορήγηση του μεταγενέθλιου τμήματος του επιδόματος μητρότητας (επιδόματος λοχείας) αρχίζει από την ένταξη του παιδιού στην οικογένεια.».
Δίκαιο και σωστό θα ήταν να επεκταθεί το επίδομα μητρότητας και στις μητέρες που διανυουν το εξάμηνο μητρότητας αυτή τη στιγμή..Ο Πρωθυπουργός μας είχε πει θα δωθεί σε εφαρμογή το μέτρο αμμεσα.Να το πάρουν και οι μητερες που γέννησαν το 2022.
Να δωθεί επέκταση επιδοματος μητρότητας σε όλες τις μανουλες που γέννησαν το 2022 και διανύουν φυσικά ήδη το εξάμηνο μητρότητας θα ήταν άδικο να μην το πάρουν και αυτές.Οταν μιλάμε για ισότητα μεταξύ των εργαζομένων.
Με αφορμή την επέκταση της άδειας μητρότητας στην υιοθεσία, που καλώς γίνεται, θα σας ζητούσα να εξετάσετε και τις παροχές μητρότητας για τις αυτοαπασχολούμενες γυναίκες, άμεσα ασφαλισμένες του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (Ε.Τ.Α.Α.), οι οποίες ασκούν αποκλειστικά ελεύθερο επάγγελμα.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ Φ.10060/15858/606/2014 – ΦΕΚ 2625/Β/8-10-2014, οι Αυτοαπασχολούμενες γυναίκες, άμεσα ασφαλισμένες του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (Ε.Τ.Α.Α.), οι οποίες ασκούν αποκλειστικά ελεύθερο επάγγελμα, δικαιούνται λόγω κυοφορίας και λοχείας, μηνιαίο επίδομα μητρότητας, ύψους διακοσίων (200) € για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών.
Σύμφωνα επίσης με τις διατάξεις του άρθρου 141 του Ν3655/2008, οι αυτοαπασχολούμενες γυναίκες υγειονομικοί, μηχανικοί, δικηγόροι, που είναι ασφαλισμένες στον ΕΦΚΑ, καταβάλλουν μειωμένες εισφορές κατά 50% κατά το δωδεκάμηνο που έπεται τον μήνα του τοκετού ή κατά το δωδεκάμηνο που έπεται της λήξης τυχόν επιδότησης λόγω λοχείας, ΜΟΝΟ για τον κλάδο ΚΥΡΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ.
Αυτές είναι οι μόνες παροχές μητρότητας για της αυτοαπασχολούμενες μητέρες. Ένα πενιχρό μηνιαίο επίδομα 200€(!!!) και μια μείωσης της τάξης των 77,5€ μηνιαίως, για την κατώτατη ασφαλιστική κατηγορία.
Σε αντίθεση με τις μισθωτές εργαζόμενες γυναίκες που δικαιούνται πλέον του επιδόματος και άδεια κυοφορίας (8 εβδομάδες) και άδεια λοχείας (9 εβδομάδες) ενώ οι εργαζόμενες γυναίκες στο δημόσιο τομέα, πέραν αυτών των αδειών, δικαιούνται και άδεια για την ανατροφή του παιδιού τους, διάρκειας 6 μηνών, οι μη μισθωτές εργαζόμενες, μη δυνάμενες να απουσιάσουν από την εργασία τους, καθώς τα πάγια έξοδα του επαγγελματικού τους χώρου (ενοίκιο, λογαριασμοί ρεύματος, νερού, θέρμανσης, εισφορές στον ΕΦΚΑ, εισφορές στους συλλόγους, μισθοί υπαλλήλων κλπ) «τρέχουν» και πρέπει να πληρωθούν, αλλά και καθώς οποιαδήποτε απομάκρυνση από την εργασία ισοδυναμεί με απώλεια «πελατών», άρα εισοδήματος, αναγκάζονται να επιστρέφουν αμέσως μετά τον τοκετό στη εργασία τους. Απομακρύνονται έτσι από τα παιδιά τους, καθώς άλλος αναλαμβάνει την ανατροφή τους και διαταράσσονται πλέον οι δεσμοί και η ισορροπία της οικογένειας. Έτσι ή επιλέγουν να μην κάνουν οικογένεια ή μπαίνουν στην αναζήτηση μισθωτής εργασίας, απορρίπτοντας οποιοδήποτε ελεύθερο επάγγελμα, προκειμένου να αποκτήσουν οικογένεια.
Δεν θα έπρεπε να είναι αυτές οι επιλογές μιας γυναίκας. Δεν θα έπρεπε να αποκλείονται εμμέσως από την αγορά εργασίας επειδή επιθυμούν να γίνουν μητέρες.
Ζητούμε την αύξηση του επιδόματος μητρότητας σε τέτοιο επίπεδο που να υπάρχει μια ισότητα ως προς τις παροχές μητρότητας μεταξύ μη μισθωτών εργαζομένων γυναικών και μισθωτών/δημοσίων υπαλλήλων. Σε τέτοιο επίπεδο που αξιοπρεπώς η μη μισθωτή εργαζόμενη γυναίκα να μπορεί να σταθεί ισάξια του άντρα στην αγορά εργασίας αλλά να συνδυάζει και τη δυνατότητα να γίνει μητέρα και να μεγαλώσει με αξιοπρέπεια τα παιδιά της.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΠΑΜΠΟΥΚΤΣΗ
ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ – ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ
ΜΗΤΕΡΑ 2 ΠΑΙΔΙΩΝ
Αν δεν ρυθμιστεί το θέμα με τις άδειες που δεν μπορείς να τις μεταφέρεις άνω του τριμήνου θα είναι δώρων άδωρο η επέκταση τουλαχιστον για εμας που γεννήσαμε το Μαίο 2022.
Είμαι ελεύθερη επαγγελματίας – αυτοαπασχολούμενη υγειονομικός και μητέρα δύο παιδιών. Αυτή την περίοδο εγκυμονώ στο τρίτο παιδί και δυστυχώς δεν έχω καμία υποστήριξη από την Πολιτεία. Έχω αναγκαστεί εκ των πραγμάτων να κλείσω ουσιαστικά το ιατρείο μου καθώς αδυνατώ να ανταπεξέλθω και στις υποχρεώσεις μου ως μητέρα των παιδιών μου αλλά και ως έγκυος. Τα έξοδα στο ιατρείο «τρέχουν», τα εισοδήματα μου έχουν μειωθεί δραματικά και οι ασθενείς μου απευθύνονται εξ ανάγκης σε άλλους συναδέλφους! Το χειρότερο είναι πως μετά τον τοκετό με περιμένει το άθλιο επίδομα μητρότητας των 800 ευρώ! Την ίδια ώρα οι μισθωτές εργαζόμενες/συναδέλφισσες τυγχάνουν της ορθής αντιμετώπισης και πρόνοιας από τη νομοθεσία και τους καταβάλλεται ο μισθός 3 μήνες πριν και έξι μήνες μετά. Πόσο πιο άδικη και άνιση η μεταχείριση της Πολιτείας απέναντι στις αυτοαπασχολούμενες μητέρες; Είναι άραγε τυχαίο το γεγονός πως αυτές τεκνοποιούν λιγότερο από τις μισθωτές μητέρες; Αναρωτιέμαι πότε θα εξαλειφθεί αυτή η αδικία, βλέποντας ειδικά το ισοζύγιο γεννήσεων/θανάτων να είναι δραματικά ελλειμματικό και το δημογραφικό μας πρόβλημα καθίσταται η αχίλλειος πτέρνα της πατρίδας μας.
Ελπίζω να μην κούρασα. Όμως πλέον δεν περιμένω τίποτε από κανέναν!
Για μία ακόμη φορά η εθνική νομοθεσία (βλ. Ν.4097/2012, άρθ. 6) έρχεται ουραγός και υποχρεωτικά ενσωματώνει την Οδηγία 2010/41/ΕΕ, σχετικά με την χορήγηση επιδόματος μητρότητος και περνούν δύο ακόμη έτη για να εκδοθεί η εξουσιοδοτούσα ΚΥΑ Φ.10060/15858/606/2014 (ΦΕΚ 2625 Β΄/8.10.2014), χωρίς μάλιστα αναδρομική εφαρμογή χορήγησης του πενιχρότατου προνοιακού επιδόματος των 800 € σήμερα.
Επιβάλλεται η Ελληνική νομοθεσία να αρθεί των εθνικών περιστάσεων ώστε να εξισωθούν οι ελευθεροεπαγγελματίες/αυτοαπασχολούμενες μητέρες με τις έμμισθες μητέρες που αποτελεί σήμερα κοινωνικό δικαίωμα για ίση και δίκαιη μεταχείριση αλλά και τονωθεί με κάθε τρόπο η επίλυση του μείζονος δημογραφικού ζητήματος (εν προκειμένω με την υιοθέτηση μιας ενός ουσιαστικού επιδόματος), έστω αυτό των τεσσάρων μισθών της κλάσης πρωτοδιοριζόμενου πανεπιστημιακής βαθμίδος, ήτοι 1.092 € Χ 4. Το δημοσιονομικό αποτύπωμα της δαπάνης είναι ελάχιστο, καθόσον δεν αφορά πλέον των 1.000 ελευθεροεπαγγελματιών μητέρων του τ. ΕΤΑΑ. Προς επίρρωση της ανωτέρω αναφοράς γνωρίζουμε ότι ένα συντριπτικό ποσοστό των αναπαραγωγικών γυναικών των τέως ασφαλισμένων του ΕΤΑΑ έχουν μεταναστεύσει στο εξωτερικό. Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι εάν η Πολιτεία επιθυμεί ή όχι να στηρίξει αυτές τις υψηλά φορολογούμενες Ελληνίδες, που έχουν παραμείνει και δίνουν καθημερινά τον δικό τους άνισο αγώνα εντός της Πατρίδας μας μεταξύ επαγγελματικής καριέρας και μητρότητος;
Για μία ακόμη φορά η εθνική νομοθεσία (βλ. Ν.4097/2012, άρθ. 6) έρχεται ουραγός και υποχρεωτικά ενσωματώνει την Οδηγία 2010/41/ΕΕ σχετικά με την χορήγηση επιδόματος μητρότητας και περνούν δύο ακόμη έτη για να εκδοθεί η εξουσιοδοτούσα ΚΥΑ Φ.10060/15858/606/2014 (ΦΕΚ 2625 Β΄/8.10.2014), χωρίς μάλιστα αναδρομική εφαρμογή χορήγησης του πενιχρότατου προνοιακού επιδόματος των 800 € σήμερα.
Επιβάλλεται η Ελληνική νομοθεσία να αρθεί των εθνικών περιστάσεων ώστε να εξισωθούν οι ελευθεροεπαγγελματίες/αυτοαπασχολούμενες μητέρες με τις έμμισθες μητέρες που αποτελεί σήμερα κοινωνικό δικαίωμα για ίση και δίκαιη μεταχείριση αλλά και τονωθεί με κάθε τρόπο η επίλυση του μείζονος δημογραφικού ζητήματος (εν προκειμένω με την υιοθέτηση μιας ενός ουσιαστικού επιδόματος), έστω αυτό των τεσσάρων μισθών της κλάσης πρωτοδιοριζόμενου πανεπιστημιακής βαθμίδος, ήτοι 1.092 € Χ 4. Το δημοσιονομικό αποτύπωμα της δαπάνης είναι ελάχιστο, καθόσον δεν αφορά πλέον των 1.000 ελευθεροεπαγγελματιών μητέρων του τ. ΕΤΑΑ. Προς επίρρωση της ανωτέρω αναφοράς γνωρίζουμε ότι ένα συντριπτικό ποσοστό των αναπαραγωγικών γυναικών των τέως ασφαλισμένων του ΕΤΑΑ έχουν μεταναστεύσει στο εξωτερικό. Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι εάν η Πολιτεία επιθυμεί ή όχι να στηρίξει αυτές τις υψηλά φορολογούμενες Ελληνίδες, που έχουν παραμείνει και δίνουν καθημερινά τον δικό τους άνισο αγώνα εντός της Πατρίδας μας μεταξύ επαγγελματικής καριέρας και μητρότητας;
Οι αυτοαπασχολούμενες οδοντίατροι-επιστήμονες αδικούνται σαφώς και παρατεταμένα,ως προς τη χορήγηση επιδόματος μητρότητας,σε σχέση με τις μισθωτές ασφαλισμένες.
Το μηνιαίο επίδομα που λαμβάνουν εως τώρα(200ευρώ για χρονικό διάστημα 4 μηνών)είναι πενιχρό και δε δύναται να καλύψει τα συνεχιζόμενα πάγια έξοδα της επιχείρησης(φόροι,ενοίκια,δάνεια,
εισφορές κλπ) κατά την απαιτητική περίοδο κύησης και λοχείας.
Καθίσταται,λοιπόν,επιτακτική η ανάγκη αναπροσαρμογής του υπάρχοντος επιδόματος μητρότητας και η χορήγησή του τουλάχιστον για 4 μήνες ίσο με τον κατώτατο μισθό,δηλαδή 4 μήνες επί 713 ευρώ=2852 ευρώ,στις αυτοαπασχολούμενες (ασφαλισμένες τ.ΕΤΑΑ).
Το δικαίωμα στη μητρότητα δεν έχει χώρο για ανισότητες,ειδικά στην Ελλάδα όπου το δημογραφικό έχει αναδειχθεί σε πρωταρχικό ζήτημα.Δεν είναι αποδεκτό να υπάρχουν εργαζόμενες μητέρες διαφορετικών ταχυτήτων και δικαιωμάτων.Ζητούμε άμεσα την άμβλυνση των ανισοτήτων μεταξύ αυτοαπασχολούμενων οδοντιάτρων-επιστημόνων και μισθωτών,ως προς το ιερό δικαίωμα της μητρότητας.
Με το άρθρο 6 του ν.4097/2012 και την κατ’εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσα ΚΥΑ Φ.10060/15858/606/2014 – ΦΕΚ 2625/Β/8-10-2014 (Οικονομικών και Εργασίας) θεσπίστηκε η χορήγηση επιδόματος μητρότητας στις αυτοαπασχολούμενες μητέρες (ασφαλισμένες τ. ΕΤΑΑ) ύψους 800 ευρώ (200 ευρώ Χ 4 μήνες που λογικά αντιστοιχούν στους μήνες κύησης και λοχείας. Έτσι μια οδοντιατρος που κυοφορεί θα λάβει 800 ευρώ, αφού γεννήσει ( σε περίπτωση αποβολής/ λήξη της κύησης ακόμη και σε προχωρημένη κύηση δε λαμβάνει επίδομα), ενώ είναι αναγκασμένη να απέχει απο την εργασία της χωρις κανένα έσοδο για τουλάχιστον 3 μηνες. Σε περίπτωση επαπειλούμενης μπορεί να χρειαστεί να απέχει απο την εργασία της και πανω απο 9μηνο χωρις εισόδημα. Ολο αυτό το διάστημα θα πρέπει να πληρώνει κανονικά τα πάγια εξοδα του ιατρειου ( ενοίκιο, ρευμα, νερό, εισφορές ασφαλιστικές και Συλλόγου, μισθούς εργαζομενων, ασφαλεια αστικής Ευθύνης,δάνεια εξοπλισμού κτλ). Αντίστοιχα οδοντιατρος που εργάζεται στο δημοσιο ή ως ιδιωτική υπάλληλος θα πάρει άδεια μετ’αποδοχων αρχικά για 4 μήνες και μπορεί να πάρει και αλλουσ 6μηνες για την ανατροφή του παιδιου της με επίδομα ισον του μισθού της. Αντίστοιχα και σε περίπτωση νοσηλείας και από να από την εργασία λόγω ατυχήματος.
Σημειώνεται πως η νομοθεσία αυτή αποτελεί συμμόρφωση σε ευρωπαϊκή οδηγία (Εναρμόνιση της νομοθεσίας με την Οδηγία 2010/41/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου).
Ειναι προφανές οτι η παραπάνω ΚΥΑ πρέπει να αναπροσαρμοστεί και να δοθεί επίδομα μητρότητας και στις ελεύθερες επαγγελματίες ίσο τουλάχιστον με τον κατώτατο μισθό για τους 4 μήνες Χ713=2852. Και σε περίπτωση που επιθυμούν να παραμείνουν παραπάνω εκτός εργασιας να συνεχιστεί αυτό έως και επιπλέον 6 μήνες όπως και οι μισθωτές συναδέλφισσες.
Ως νέα αυτοαπασχολούμενη οδοντίατρος μου είναι αδύνατο να σκεφτώ τη μητρότητα, παρόλο που θα ήθελα, καθώς αναγκαστικά θα πρέπει να κλείσω το ιατρείο μου σε περίπτωση εγκυμοσύνης. Τα πάγια έξοδα συντήρησης του ιατρείου είναι περί τα 1500ευρώ/μήνα. Είναι αυτονόητο ότι το επίδομα των 800ευρω για 4 μήνες είναι αστείο.
ΑΥΞΗΣΗ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ ΜΗΤΡΟΤΗΤΑΣ ΑΥΤΟΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΩΝ
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με το άρθρο 6 του ν.4097/2012 και την κατ’εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσα ΚΥΑ Φ.10060/15858/606/2014 – ΦΕΚ 2625/Β/8-10-2014 (Οικονομικών και Εργασίας) θεσπίστηκε η χορήγηση επιδόματος μητρότητας στις αυτοαπασχολούμενες μητέρες (ασφαλισμένες τ. ΕΤΑΑ) ύψους 800 ευρώ (200 ευρώ Χ 4 μήνες που λογικά αντιστοιχούν στους μήνες κύησης και λοχείας, όπως ακριβώς συμβαίνει και στις μισθωτές ασφαλισμένες.
Σημειώνεται πως η νομοθεσία αυτή αποτελεί συμμόρφωση σε ευρωπαϊκή οδηγία (Εναρμόνιση της νομοθεσίας με την Οδηγία 2010/41/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου).
Σε μια εποχή που το δημογραφικό ανάγεται σε πρωτεύον ζήτημα για την κοινωνία και την πατρίδα μας, είναι αδιανόητο το επίδομα αυτό να παραμένει σε τόσο χαμηλό επίπεδο. Αντίστοιχα οι μη μισθωτές επιστήμονες έχουν μεγαλύτερη ανάγκη επιδότησης από τις μισθωτές, αφού αναγκάζονται να περιορίσουν στο μηδέν την εργασία τους, ενώ τα έξοδα της επιχείρησης συνεχίζουν να τρέχουν (ενοίκια, φόροι, εισφορές κλπ.). Η άνιση αυτή μεταχείριση δεν μπορεί να συνεχιστεί, ούτε αυτή η απαξίωση της μητρότητας και της προσδοκώμενης αρωγής της πολιτείας προς τις μητέρες.
Μελέτες που έχουν κάνει Επιστημονικοί Σύλλογοι (πχ. Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία) καταδεικνύουν πως σε οικογένειες επιστημόνων, εμφανίζεται το φαινόμενο τα παιδιά να είναι λιγότερα όταν ο επιστήμων είναι η μητέρα. Και είναι πραγματικά δύσκολο για μια μητέρα επιστήμονα να συνδυάσει επιτυχώς την καριέρα της με τη μητρότητα.
Είναι προφανές πως η ανωτέρω ΚΥΑ πρέπει να αναπροσαρμοστεί και να χορηγείται επί τετράμηνο κατ’ελάχιστον ο εκάστοτε κατώτερος μισθός και στις μη μισθωτές αυτοαπασχολούμενες μητέρες ήτοι 4 μήνες Χ 713,00 ευρώ = 2.852 ευρώ.
Πίνακας τροποποιούμενων διατάξεων
ΙΣΧΎΟΥΣΑ ΆΡΘΡΟ 1 ΚΥΑ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ
Άρθρο 1
Αυτοαπασχολούμενες γυναίκες, άμεσα ασφαλισμένες του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (Ε.Τ.Α.Α.), οι οποίες ασκούν αποκλειστικά ελεύθερο επάγγελμα, δικαιούνται λόγω κυοφορίας και λοχείας, μηνιαίο επίδομα μητρότητας, ύψους διακοσίων (200) € για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση του επιδόματος αυτού είναι η ύπαρξη ασφαλιστικής ικανότητας για παροχές ασθένειας σε είδος, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και η άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος αποκλειστικά. Για τη χορήγηση απαιτείται η υποβολή των κάτωθι δικαιολογητικών:
α) Αίτηση της ασφαλισμένης στον οικείο Τομέα Ασφάλισης του ΕΤΑΑ
β) Ληξιαρχική πράξη γέννησης του τέκνου ή βεβαίωση γιατρού του μαιευτηρίου για την πραγματοποίηση του τοκετού
γ) Υπεύθυνη δήλωση του N. 1599/1985 ότι ασκεί αποκλειστικά ελεύθερο επάγγελμα και δεν δικαιούται από άλλο ασφαλιστικό οργανισμό επίδομα μητρότητας.
Άρθρο 1
Αυτοαπασχολούμενες γυναίκες, άμεσα ασφαλισμένες του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (Ε.Τ.Α.Α.), οι οποίες ασκούν αποκλειστικά ελεύθερο επάγγελμα, δικαιούνται λόγω κυοφορίας και λοχείας, μηνιαίο επίδομα μητρότητας, ισοδύναμου με τον εκάστοτε ισχύοντα κατώτατο μισθό € για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση του επιδόματος αυτού είναι η ύπαρξη ασφαλιστικής ικανότητας για παροχές ασθένειας σε είδος, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και η άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος αποκλειστικά. Για τη χορήγηση απαιτείται η υποβολή των κάτωθι δικαιολογητικών:
α) Αίτηση της ασφαλισμένης στον οικείο Τομέα Ασφάλισης του ΕΤΑΑ
β) Ληξιαρχική πράξη γέννησης του τέκνου ή βεβαίωση γιατρού του μαιευτηρίου για την πραγματοποίηση του τοκετού
γ) Υπεύθυνη δήλωση του N. 1599/1985 ότι ασκεί αποκλειστικά ελεύθερο επάγγελμα και δεν δικαιούται από άλλο ασφαλιστικό οργανισμό επίδομα μητρότητας.
Παρακαλω πολύ να συμπεριλάβετε στο νομοσχέδιο σας και τους συμβασιούχους στα ΝΠΔΔ ΙΔΟΧ,ΣΟΧ όπου σύμφωνα με τον νόμο 4808/21 ΦΕΚ 101 Α’ 19/6/21 δικαιούνται 6 μήνες άδεια προστασίας μητρότητας.Ειναι ελάχιστες γυναίκες και η πληρωμή γίνεται από τον φορέα και όχι από την ΔΥΠΑ (ΟΑΕΔ). θερμή παράκληση γιατί δεν είναι μόνιμες αλλά συμβασιούχες.
Ευχαριστώ πολύ.
Η επέκταση του επιδόματος μητρότητας είναι πολύ σημαντικό μέτρο για τις μανουλες και για τον θεσμό της οικογένειας ειδικά φέτος που η ακρίβεια δεν μας επιτρέπει άλλη λύση. Επισης θα βοηθήσει στη συνέχιση του θηλασμού που είναι πολύ γνωστά τα οφέλη του ειδικά κατά το πρώτο έτος του μωρού. Η επιστροφή στην εργασία στους 6 μήνες ουσιαστικά μας επιβάλει τη διακοπή του θηλασμού αφού είναι πρακτικά αδύνατο για μια εργαζόμενη μαμά να αντλεί και να αποθηκεύει στο χώρο εργασίας της και ταυτόχρονα διακόπτει την σύνθεση που προάγει ο θηλασμός μεταξύ μητέρας και εμβρύου. Ωστόσο, ένα τόσο καλό μέτρο θα την άδικο να μην συμπεριλάβει τις μανουλες που διανύουν αυτή τη στιγμή το εξάμηνο πρόγραμμα ειδικά στην παρούσα χρονική περίοδο με τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται. Ζητάμε το μέτρο να καλύψει όλες τις μανουλες που διανύουν αυτή τη στιγμή το εξάμηνο και φυσικά αυτές που θα ενταχθούν άμεσα!
Μανούλα 2 παιδιών
Θα ήταν δίκαιο να δωθεί η επέκταση επιδοματος μητρότητας και στις μανουλες δικαιούχους του 2022 και να μην υπάρχει το κριτήριο ότι θα επεκταθει μόνο αν συνεχίζεται το επίδομα τους χρονικά το 2023.