Το άρθρο 3 του π.δ. 422/1981 (Α΄ 114), περί κωδικοποιήσεως των διατάξεων περί του Μετοχικού Ταμείου των Πολιτικών Υπαλλήλων, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 3
Όργανα διοίκησης του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων
Όργανα διοίκησης του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων είναι:
α) ο Διοικητής και
β) το Διοικητικό Συμβούλιο.».
Διοικητής με υπερεξουσίες να κάνει ό,τι θέλει.
Άλλο να έχεις ένα δυναμικό διοικητικό συμβούλιο που απαρτίζεται από μέλη που εκπροσωπούν τις κοινωνικές ομάδες που αφορούν οι αποφάσεις του κι άλλο ένας διοικητής να αποφασίσζει και να διατάζει.
Τι έπαθε 155 χρόνια το Μετοχικό που δεν είχε Διοικητή;
Με τις τροποποιήσεις του ΠΔ. 422/81 που προτείνoνται, θίγονται πρωτίστως χιλιάδες μέτοχοι, περίπου 300.000 μερισματούχοι με τις οικογένειές τους αλλά και το σύνολο των υπαλλήλων που υπηρετούν στο ΜΤΠΥ.
Δεν θα έπρεπε τουλάχιστον να υπάρξει ένας στοιχειώδης διάλογος πριν ενταχθούν οι όποιες αποφάσεις σε νομοσχέδιο; Δεν θα έπρεπε να έχει ενημερωθεί το ΜΤΠΥ για τις επικείμενες αλλαγές αντί να το μαθαίνει από τις εφημερίδες; Δεν θα έπρεπε να συμμετέχει σ’ αυτές; Πού είναι η διαφάνεια που τόσο ευαγγελίζεστε;
κ. Υπουργέ, αν μη τι άλλο, προκύπτουν ερωτηματικά, από την επιχειρούμενη άλωση ενός φορέα που είναι Ειδικό Ταμείο του Κράτους και όχι ασφαλιστικό ταμείο. Ερωτηματικά που χρήζουν άμεσης απάντησης:
• Ποιά η ανάγκη νομοθέτησης θέσης Διοικητή στο ΜΤΠΥ, που συγκεντρώνει πάνω του ΟΛΕΣ τις εξουσίες διοικητικές, οικονομικές, πειθαρχικές, με μόνη υποχρέωση λογοδοσίας στον/στην Υπουργό που τον όρισε;
• Ποιά η ανάγκη σύστασης 9μελούς Δ.Σ., με τα 5 μέλη να ορίζονται απευθείας από τον/την εκάστοτε Υπουργό;
• Γιατί απαξιώνετε το ρόλο του Δ.Σ., καθιστώντας το στην ουσία διακοσμητικό στοιχείο;
• Ποια η σκοπιμότητα της διαχείρησης της κινητής και ακίνητης περιουσίας του ΜΤΠΥ από ΑΕ; Μιας περιουσίας που είναι ΜΗ κρατική και που αποκτήθηκε από κληροδοτήματα (διαθήκες) και από τις καταθέσεις των μετόχων (δημοσίων υπαλλήλων). Το ΜΤΠΥ είναι απολύτως ικανό να διαχειρίζεται το ίδιο την περιουσία του με τη συμβολή των αρμοδίων τμημάτων που είναι στελεχωμένα με υπαλλήλους, που είναι ειδικοί επιστήμονες, απόφοιτοι Πολυτεχνείου, και με υπαλλήλους με σπουδές στην οικονομική επιστήμη, στα χρηματοοικονομικά και μεταπτυχιακές σπουδές σε Ελλάδα και εξωτερικό. Δεν είναι ικανοί αυτοί οι υπάλληλοι; Δεν τους εμπιστεύεστε; Τι θα γίνει με τις οργανικές τους θέσεις;
Αυτό το νομοσχέδιο «νομιμοποιεί» και «ξεπλένει» μια καθόλα αυταρχική διοίκηση, που δεν θα λογοδοτεί σε κανέναν και πουθενά, καταλύοντας κάθε δημοκρατική αρχή.
Η άμεση ΑΠΟΣΥΡΣΗ όλων των διατάξεων, που αφορούν στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων είναι μονόδρομος.
ΨΗΦΙΣΜΑ
Στις 6 Οκτωβρίου 2022 αναρτήθηκε για Διαβούλευση, έως τις 20 Οκτώβρη, σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τίτλο «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις». Στο εν λόγω σχέδιο νόμου και ειδικά στο κεφάλαιο Ζ, στα άρθρα 30 έως και 35 και στο κεφάλαιο ΙΒ, στα άρθρα 58 έως 60 επιχειρείται η διάλυση του δημόσιου χαρακτήρα του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων και τίθεται σε κίνδυνο η ίδια η ύπαρξή του.
Η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου των υπαλλήλων του ΜΤΠΥ ομόφωνα αποφάσισε:
• Καμία ανάγκη νομοθέτησης θέσης Διοικητή στο ΜΤΠΥ, πολλώ δε μάλλον ενός προσώπου που συγκεντρώνει πάνω του ΟΛΕΣ τις εξουσίες διοικητικές, οικονομικές, πειθαρχικές, με μόνη υποχρέωση λογοδοσίας στον/στην Υπουργό που τον όρισε.
• Καμία αλλαγή στην υφιστάμενη σύσταση του Διοικητικού Συμβουλίου. Στην επιχειρούμενη νέα 9μελή σύσταση του ΔΣ, τα 5 από τα 9 μέλη δεν έχουν σχέση μετόχου – μερισματούχου με το ΜΤΠΥ, τα 6 δε, ορίζονται απευθείας από την/ον Υπουργό, άρα έχουν την πλειοψηφία και στα χέρια τους περνούν οι τελικές αποφάσεις για την μοίρα της περιουσίας όλων μας.
• Η κινητή και ακίνητη περιουσία του ΜΤΠΥ, δηλαδή η περιουσία των μετόχων – μερισματούχων, είναι ΜΗ κρατική περιουσία από την ίδρυση του ΜΤΠΥ έως και σήμερα. Αποκτήθηκε από κληροδοτήματα (διαθήκες) και από τις καταθέσεις των μετόχων (δημοσίων υπαλλήλων). Ιδιοκτήτες της ακίνητης περιουσίας του ΜΤΠΥ είναι εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι, συνταξιούχοι δημόσιοι υπάλληλοι, χήρες, χήροι, ορφανά και ανάπηρα τέκνα. Παρέμβαση σε αυτήν συνιστά ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ των περιουσιακών τους δικαιωμάτων και καταλύει την έννοια της ιδιοκτησίας, όπως αυτή περιγράφεται στο Σύνταγμα της Ελλάδας, στον Αστικό και Ποινικό Κώδικα και στο Κληρονομικό Δίκαιο.
Απαιτούμε την άμεση ΑΠΟΣΥΡΣΗ όλων των διατάξεων που αφορούν στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων.
Η Γενική Συνέλευση των Υπαλλήλων του ΜΤΠΥ
Το ΔΣ της ΟΣΥΠΕ
κ. Υπουργέ, στα πλαίσια της αναδιαρθρώσεις στο Δημόσιο εννοείται την αποδόμηση του δημοσίου χαρακτήρα του ΜΤΠΥ και την μετατροπή του σε ανώνυμη εταιρεία ? Ποια ανάγκη σας οδήγησε να μετατρέψετε το καταστατικό σύστασης του ΜΤΠΥ σε μονοπρόσωπη εταιρεία. Ένα ταμείο που υπάρχει από 1867 και που ανήκει στους μετόχους δημοσίους υπαλλήλους. Ποια απόφαση δεν μπορούσε να παρθεί από τον Προέδρο Του Διοικητικού Συμβουλίου και τον μετατρέπεται σε Διοικητή με υπερεξουσίες; ποιος είναι ο λόγω αλλαγής της σύνθεσης του Δ.Σ. και ποιον εξυπηρετεί; Το ΜΤΠΥ διοικείται από Δ.Σ από το 1919 και έχει επτά μέλη από τα οποία τα τέσσερα είναι μέτοχοι ως και σήμερα.
κ. Υπουργέ γιατί πρέπει να γίνει ο Πρόεδρος Διοικητής, γιατί πρέπει τα επτά μέλη του Δ.Σ να γίνουν εννέα από τα όποια τα πέντε θα διορίζονται από τον εκάστοτε Υπουργό και μαζί με το διοικητή θα έχουν τον απόλυτο έλεγχο των αποφάσεων χωρίς οι ίδιοι να είναι μέτοχοι;
κ. Υπουργέ, το ΜΤΠΥ έχει 155 χρόνια λειτουργείας με το καταστατικό που υπογράφτηκε το 1919 και συνοψίστηκε στο Π.Δ 422/81.
Ο νόμος 1636/1919 αποτέλεσε σταθμό για την ιστορία του Ταμείου με τον οποίο χαρακτηρίστηκε Ειδικό Ταμείο του Κράτους με νομική προσωπικότητα, υπαγόμενο στην αρμοδιότητά του Υπ. Οικονομικών, εκεί που πρέπει να ανήκει. Με αυτή την σύσταση πορεύτηκε όλα τα χρόνια χωρίς να το αγγίζει κάνεις..
κ. Υπουργέ για όλους αυτούς τους λόγους παρακαλούμαι την απόσυρση από το Νομοσχέδιο τον διατάξεων που αφορούν το ΜΤΠΥ.
Δεν υπάρχει καμία ανάγκη νομοθέτησης θέσης Διοικητή στο ΜΤΠΥ, ειδικά όταν οι υπάλληλοι είναι μόλις 82 για την εξυπηρέτηση 292.000 μερισματούχων και 300.000 εν ενεργεία υπαλλήλων. Η μόνη ανάγκη που υπάρχει είναι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού τουλάχιστον για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων εργασίας που αυτήν την στιγμή αγγίζει ΜΟΛΙΣ το 57%
Είναι ολοφάνερο ότι το Διοικητικό Συμβούλιο θα έχει διακοσμητικό ρόλο αφού εκείνος που θα αποφασίζει για όλα τα θέματα (διοικητικά, οικονομικά, υπαλληλικά, πειθαρχικά) θα είναι ο Διοικητής. Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (η συντριπτική πλειοψηφία του οποίου θα ορίζεται από τον Υπουργό) σύμφωνα με το νομοσχέδιο απαιτείται μόνο για την εκχώρηση της περιουσίας του Ταμείου σε συγκεκριμένες Ανώνυμες Εταιρείες οι οποίες σύμφωνα με το καταστατικό τους έχουν το δικαίωμα όχι μόνο της απλής διαχείρισης αλλά και της εκποίησης και μεταβίβασης ξένης περιουσίας. Η απόφαση αυτή απαιτείται για να μην εκτίθεται το τοποθετημένο κομματικό στέλεχος στη θέση του Διοικητή και να φαίνεται ότι δήθεν η πώληση ή η μεταβίβαση της περιουσίας του Ταμείου ήταν αποτέλεσμα απόφασης που ελήφθη μέσα από δήθεν δημοκρατικές διαδικασίες.
Με το νομοσχέδιο γυρίζει ανάποδα το καταστατικό του Ταμείου που υπάρχει από το 1867, και έτσι αντί ο πρόεδρος να εκτελεί τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου, το Διοικητικό Συμβούλιο θα «ξεπλένει» τις αποφάσεις του Διοικητή. Θυμίζει λίγο κυβέρνηση Τσολάκογλου επί κατοχής, αλλά και λειτουργίας Κοινοβουλίου επί εποχής χούντας.
Άλλαξε το πολίτευμα της χώρας;
Να περιμένουμε σε επόμενο νομοσχέδιο της κυβέρνησης ότι ο Αστυνομικός Διοικητής της περιοχής θα πουλά και θα μεταβιβάζει και το χωραφάκι του παππού μας στο χωριό ή ότι ο Διοικητής του κάθε νοσοκομείου θα αποσυνδέει τους διασωληνωμένους ασθενείς;
Για πρώτη φορά εμφανίζεται με τέτοιες εξουσίες ένα πρόσωπο, ο Διοικητής, ο οποίος γίνεται όργανο Διοίκησης του ΜΤΠΥ και μάλιστα πάνω από το ΔΣ. Αυτό γίνεται πολυμελέστερο (φαινομενικά) αλλά δυσκολότερο στη σύκλησή του όπως θα φανεί και στα επόμενα άρθρα. Η δημοκρατική αρχή φαίνεται σε όλη την έκταση του νομοσχεδίου ότι υποχωρεί και προτάσεται η αυταρχική διοίκηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην πρώτη θέση τέθηκε ο Διοικλητής αντί το ΔΣ που είναι πολυμελές όργανο και το οποίο θα έπρεπε να είναι ισχυρότερο αν κανείς ήθελε να ισχυριστεί ότι προάγει τη δημοκρατικότητα στη διοίκηση. Αντί του άρθρου 3 του πδ 422/1981 το οποίο αναφέρεται στη συνθεση του ΔΣ ορθότερο θα ήταν να αναφέρεται ότι αντικαθιστά το άρθρο 4 που εννοιολογικά αντιστοιχεί στη διοίκηση του ΜΤΠΥ. Εκεί στο άρθρο 4 παρ 2η του πδ 422/1981 αναφέρεται ρητά ότι ο Πρόεδρος του ΔΣ εκπροσωπεί το ΜΤΠΥ και ενεργεί σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΔΣ. Αυτό ορίστηκε με την ΥΑ ΥπΟικ κλπ. επί χούντας 135591/13-6-67 η οποία είναι πιο δημοκρατική από την παρούσα ρύθμιση! Και είναι Πρόεδρος του ΔΣ και όχι Διοικητής. Επίσης στην 1η παράγραφο του αρθρου 4 ρητά αναφέρεται ότι η διοίκηση ασκείται διατάξεων για να αντιδιαστειλει την διοίκηση «κατά την κρίση του Διοικητή» όπως σε άλλα σημεία αναφέρει το παρόν νομοσχέδιο. Και πάλι η χούντα αποδεικνύεται πιο δημοκρατική από την παρούσα κυβέρνηση!