Άρθρο 25 Νομική υποστήριξη ιατρών Ειδικού Σώματος Ιατρών – Προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 104 του ν. 4961/2022

 

Στο άρθρο 104 του ν. 4961/2022 (Α΄ 146), περί του Ειδικού Σώματος Ιατρών του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, προστίθεται παρ. 5 ως εξής:

«5. Ιατροί του Ε.Σ.Ι. που εξετάζονται ή διώκονται ή ενάγονται για πράξεις ή παραλείψεις που ανάγονται αποκλειστικά στην εκπλήρωση των καθηκόντων τους, με εξαίρεση τις πράξεις ή παραλείψεις, οι οποίες στρέφονται κατά του e-Ε.Φ.Κ.Α., μπορούν να ζητήσουν από τον e-Ε.Φ.Κ.Α. τη δικαστική υπεράσπιση και νομική υποστήριξή τους. Στην περίπτωση αυτή, η δικαστική υπεράσπιση και νομική υποστήριξή τους ανατίθεται σε έμμισθο δικηγόρο του e-Ε.Φ.Κ.Α.. Οι ιατροί του Ε.Σ.Ι. μπορούν, εάν το επιλέξουν, να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες άλλου δικηγόρου της επιλογής τους. Ο e-Ε.Φ.Κ.Α. καλύπτει τη σχετική δαπάνη, το ύψος της οποίας προσδιορίζεται με απόφαση του διοικητικού του συμβουλίου, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το τριπλάσιο του ποσού αναφοράς κάθε διαδικαστικής πράξης ή παρεχόμενης υπηρεσίας, όπως προσδιορίζεται στους πίνακες αμοιβών του Κώδικα περί Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α’ 208). Ο ιατρός του Ε.Σ.Ι., ο οποίος καταδικάζεται αμετακλήτως, είναι υποχρεωμένος να επιστρέψει στον e-Ε.Φ.Κ.Α. το σύνολο της δαπάνης που ο Φορέας έχει καταβάλει για τη δικαστική υπεράσπισή του.».

  • 20 Οκτωβρίου 2022, 12:39 | Γεώργιος Σαρανταυγάς

    [Επανάληψη Αποστολής, μέρος 3ο]
    Απροκάλυπτα, επιδεικτικά πλέον, κι από τον νομοθέτη, χωροθετείται, καλλιεργείται, οχυρώνεται και περιφρουρείται το έδαφος της δημόσιας-κρατικής παρανομίας, της διαφθοράς και της ιατρικής αυθαιρεσίας. Προηγήθηκε, στο προκείμενο, η δια του κ. Γεραπετρίτη ¨ιδιοφυής” σύλληψη της Κυβέρνησης (βλ. Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα. Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία), με την οποία επιχειρείται να βρεθεί με το ζόρι χρυσή τομή στο ιατρικό σκοτάδι του ΚΕΠΑ. Μας λέει, λοιπόν, ο κ. Γεραπετρίτης (σε. 9 του Σχεδίου): “Επικαιροποιούμε τον Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας και εντάσσουμε συγκεκριμένα σημεία αυτού στον κανονισμό λειτουργίας των ΚΕΠΑ,προκειμένου να υπάρχει η απαραίτητη σύνδεση αυτών.”.

    Την ίδια περίπου χρονική περίοδο, ο υποτιθέμενος προεξάρχων θεματοφύλακας της ιατρικής ηθικής και δεοντολογίας, ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών, δια του Προέδρου του κ. Πατούλη, δια του Αντιπροέδρου του κ. Πατσουράκου και δια της Προϊσταμένης της νομικής υπηρεσίας του ΙΣΑ κ. Παπαευαγγέλου, σε απόλυτη συμφωνία με τον Υποδιοικητή του ΕΦΚΑ κ. Κων/νο Τσαγκαρόπουλο και την Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Παυλίνα Καρατσιώτου δημόσια ανακοίνωσαν ότι συμπράττουν για να προστατέψουν πολιτικά και νομοθετικά του γιατρούς του ΚΕΠΑ. Είναι εντυπωσιακή η ανακοίνωση του ΙΣΑ επ’ αυτού, αλλά αυτό που περιέχεται σε αυτήν ως δήλωση-πρόθεση των κ.κ. Τσαγκαρόπουλου και Καρατσιώτου είναι ανατριχιαστικό.
    Αξίζει να παρατεθεί ολόκληρη η ανακοίνωση του ΙΣΑ, μήπως ο νομοθέτης ξαναδεί τη διαδρομή προς το άρθρο 25 και φοβηθεί κι ο ίδιος τον εαυτό του και το ερεβώδες κράτος δικαίου που φτιάχνει :

    https://www.isathens.gr/syndikal/9644-sinantisi-isa-efka-gia-kepa.html
    Συνάντηση του Προέδρου του ΙΣΑ με τον Υποδιοικητή του ΕΦΚΑ, ενόψει της «γνωστοποίησης» των στοιχείων των ιατρών — μελών των Επιτροπών των ΚΕΠΑ
    Δημοσιεύθηκε 09 Απριλίου 2021

    Γ. Πατούλης : «Το ζητούμενο είναι να ωφελούνται εκείνοι που πράγματι το δικαιούνται».

    Διαδικτυακή συνάντηση πραγματοποίησε ο Πρόεδρος του ΙΣΑ κ. Γ. Πατούλης με τον Υποδιοικητή του ΕΦΚΑ κ. Κων/νο Τσαγκαρόπουλο και την κ. Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Παυλίνα Καρατσιώτου, αναφορικά με το ζήτημα που έχει προκύψει ενόψει της «γνωστοποίησης» των στοιχείων των ιατρών — μελών των Επιτροπών των ΚΕΠΑ.
    Πρέπει να επισημανθεί ότι ο ΙΣΑ είχε ήδη απευθύνει σχετική επιστολή αναδεικνύοντας το θέμα και τη σοβαρότητά του, με γνώμονα τη διασφάλιση της αμεροληψίας και ελεύθερης έκφρασης της άποψης των ιατρών μελών των ΚΕΠΑ. Το ζήτημα αναγνωρίστηκε πράγματι ως σοβαρό, στο πλαίσιο μίας γόνιμης συζήτησης, που ανέκυψε μετά από σχετική απόφαση του ΝΣΚ.
    Από τον Πρόεδρο του ΙΣΑ Γ. Πατούλη τονίστηκε πως η γνωστοποίηση αυτών των ονομάτων δεν είναι αναγκαία για την άσκηση του δικαιώματος κάθε πολίτη-ασθενή να προσφύγει στη δικαιοσύνη ή κάποιο άλλο δικαίωμα του. Επιπλέον η γνώση των ονομάτων των ιατρών δεν διασφαλίζει κάποιο συμφέρον του, καθώς ο ασθενής έχει δικαίωμα να προσφύγει έτσι κι αλλιώς στη δικαιοσύνη ή στη δευτεροβάθμια επιτροπή ανεξάρτητα από το αν γνωρίζει ή όχι τα ονόματα των ιατρών. Σε τίποτα δεν εισφέρει η γνωστοποίηση των ονομάτων παρά μόνο αποτελεί ένα μοχλό πίεσης, ώστε ο ιατρός να πιέζεται για να βγάλει μια απόφαση προς όφελος του ασθενούς, ώστε να μην έχει εμπλοκή με τη δικαιοσύνη ή με τον ίδιο τον ασθενή. Το ζητούμενο είναι να ωφελούνται εκείνοι που πράγματι το δικαιούνται.

    Από την πλευρά του ο κ. Τσαγκαρόπουλος επεσήμανε ότι ο ΕΦΚΑ και η ΓΓΚΑ θα λάβουν την πρωτοβουλία για την με ρητή νομοθετική ρύθμιση απαλλαγή των ιατρών από κάθε ευθύνη, ως εκ της ιδιότητάς τους των ελεγκτών, ώστε απερίσπαστοι να αποφαίνονται στο πλαίσιο των καθηκόντων τους.

    Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης ο Α’ Αντιπρόεδρος του ΙΣΑ Φ. Πατσουράκος, η προϊσταμένη της Νομικής υπηρεσίας Ε. Παπαευγγέλου και ο Φοροτεχνικός Σύμβουλος Θ. Μπαρμπούρης.

    ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΙΣΑ

  • 20 Οκτωβρίου 2022, 12:48 | Γεώργιος Σαρανταυγάς

    [Επανάληψη Αποστολής, μέρος 2ο]
    Το πρόβλημα με το ΚΕΠΑ και το λεγόμενο Ειδικό Σώμα Ιατρών είναι ότι πρόκειται για ένα διαρκές, πολυκλαδικό και πολυπαραγοντικό διακομματικό σκάνδαλο. Ο νομοθέτης παραβλέπει ότι για δέκα περίπου χρόνια οι γιατροί αυτών των διοικητικών των επιτροπών τελούσαν σε ανωνυμία, φορούσαν δηλαδή κουκούλα ενώπιον των ασθενών-αναπήρων, και αυτό θεσπίστηκε με μια απλή γνωμοδότηση ενός δικηγόρου που τύγχανε να είναι νομικός σύμβουλος του ΙΚΑ. Ξεχνά ο νομοθέτης ότι η ανωνυμία των ιατρών αυτών κρίθηκε παράνομη το 2019 ύστερα από προσφυγή πολίτη στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (αποφ. 20/2019 ΑΠΔΠΧ). Ακόμα και σήμερα, τα ονόματα των ιατρών παραμένουν κρυφά και δίδονται εκ των υστέρων, και μόνον αν ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει έγγραφο αίτημα στον ΕΦΚΑ/ΚΕΠΑ. Οι γιατροί των επιτροπών αυτών εξακολουθούν να μην εμφανίζονται στα έγγραφα που εκδίδει η διοίκηση ως αποδεικτικά της αξιολόγησης της αναπηρίας. Αντιθέτως, στις λεγόμενες υγειονομικές επιτροπές των Σωμάτων Ασφαλείας και του Στρατού, οι γιατροί υπογράφουν οι ίδιοι τα πιστοποιητικά-βεβαιώσεις αναπηρίας, και βέβαια δεν τους παρέχει κανένας νόμος αμέριστη δικαστική υποστήριξη και δωρεάν νομική συνδρομή.

    Το άρθρο 25 του νομοσχεδίου αυτού, ειδικά μετά τα μακρά ανώνυμα μνημονιακά έργα και ημέρες του ΚΕΠΑ, είναι όνειδος και πρέπει να αποσυρθεί πάραυτα. Είναι όνειδος για χώρα που θέλει να λέγεται πολιτεία, που θέλει να λέει ότι είναι κράτος δικαίου και που επαίρεται ότι οι ιατροί της λειτουργούν στη γραμμή του Ιπποκράτη. Αν η Κυβέρνηση αυτής της χώρας θεωρεί μαφία τους πολίτες και, γι αυτό το λόγο, προβαίνει στη χορήγηση extra προστασίας σε μια συγκεκριμένη ομάδα διοικητικών γιατρών έναντι του νόμου και ενώπιον της δικαιοσύνης, τότε κάτι δεν πάει καλά με την Κυβέρνηση αυτής της χώρας. Όπως και κάτι δεν πήγαινε καλά με όλες τις κυβερνήσεις που από το 2011 και μετά θέσπισαν και διατήρησαν την κουκούλα γι’ αυτούς τους γιατρούς.

    Τι υπονοεί ο νομοθέτης; Ότι δεν υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις δίκαιης δίκης ειδικά για τους γιατρούς του ΚΕΠΑ και πρέπει να νομοθετηθεί η άνευ όρων δικαστική προστασία-διάσωσή τους; 
    Γιατί τέτοια πρεμούρα ειδικά γι’ αυτούς του ιατρούς, οι οποίοι δεν ασκούν (δεν μπορούν και δεν πρέπει) διαγνωστική ή/και θεραπευτική ιατρική μέσα σε δομή του Υπουργείου Εργασίας, και μάλιστα σε επιτροπές με διοικητικά καθήκοντα. Αν αυτό το άρθρο υπ. αριθμ. 25 του νομοσχεδίου ψηφιστεί και γίνει νόμος, τότε θα πρέπει Κυβέρνηση να δώσει την ίδια παροχή και στους ιατρούς των δομών υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας, τους αστυνομικούς, τους πυροσβέστες, τους δασονόμους, τους καθηγητές σχολείων, τους δημοσιογράφους, κ.α.. Τότε να θεσπιστεί και γ’ αυτούς με νόμο η παροχή από το κράτος δικαστικής υπεράσπισης και δωρεάν νομικής υποστήριξης αν βρεθούν ενώπιον της δικαιοσύνης για πράξη ή παράλειψη κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

  • 20 Οκτωβρίου 2022, 12:08 | Γεώργιος Σαρανταυγάς

    [Επανάληψη Αποστολής, μέρος 1ο]
    Πρωτίστως και κύρια, ποια είναι τα καθήκοντα των ιατρών-μελών των επιτροπών του ΚΕΠΑ; Μήπως, επί τη ευκαιρία να διευκρινιστεί αυτό το σκοπίμως αξεδιάλυτο επί δώδεκα έτη κρίσιμο ζήτημα; Γιατί ο νομοθέτης, εδώ, δεν προσθέτει δυο αράδες ακόμα, ώστε να γίνει κατανοητό και στον πολίτη, και στον ιατρό, και στο δικηγόρο, και στον δικαστικό για ποιες πράξεις και ποιες παραλείψεις προσφέρεται αυτό το ιδιαίτερο προνόμιο σε αυτό το “ευαγές” Ειδικό Σώμα; Γιατί, λοιπόν, αποφεύγεται η σαφής αναφορά στον ν.3863/2010 και συγκεκριμένα στο άρθρο 6 αυτού, όπου αναφέρεται, με ακρίβεια, το ορισμένο και περιορισμένο έργο των λεγόμενων (σ.σ. καταχρηστικά) υγειονομικών επιτροπών;

    Ο παραπάνω νόμος ορίζει ότι “Έργο των Υγειονομικών Επιτροπών είναι: α) Ο καθορισμός του ποσοστού αναπηρίας για σύνταξη αναπηρίας. β) Ο χαρακτηρισμός ατόμων ως ΑΜεΑ. γ) Ο καθορισμός ποσοστού αναπηρίας για όλες τις κοινωνικές και οικονομικές παροχές ή διευκολύνσεις, για τις οποίες απαιτείται γνωμάτευση αναπηρίας και τις οποίες δικαιούνται από την πολιτεία τα άτομα με αναπηρία.”

    Επισημαίνεται ότι:
    1) οι ιατροί-μέλη των επιτροπών αυτών συνυπογράφουν ατομικά εργολαβικά συμφωνητικά με τον e-ΕΦΚΑ/Υπουργείο Εργασίας και δεν είναι δημόσιοι υπάλληλοι με τη στενή έννοια. Επιπλέον, πληρώνονται δηλαδή με το αξιολογούμενο αναπηρικό κεφάλι, δηλαδή με το κομμάτι.
    2) Οι επιτροπές αυτές είναι ad hoc, συστήνονται και λειτουργούν μέσα σε διοικητική δομή και όχι σε υγειονομική-ιατρική δομή. Συνεπώς, οι ιατροί των επιτροπών αυτών δεν έχουν το δικαίωμα να ασκήσουν διαγνωστική και θεραπευτική ιατρική κατά την αξιολόγηση της αναπηρίας των αιτούντων την πιστοποίηση αυτής. Ούτε πρόκειται για ιατρικά συμβούλια, αλλά για επιτροπές (συλλογικά όργανα της διοίκησης) που γνωμοδοτούν στο πλαίσιο της διαδικασίας έκδοσης μιας ατομικής διοικητικής πράξης.
    3) η προσχηματική, συχνά εξευτελιστική ιατρική εξέταση των ασθενών και η υποχρέωσή τους να επιδείξουν την ασθένειά τους (ειδικά μέσα σε ένα δημόσιο διοικητικό γραφείο, κι ενώπιον διοικητικού υπαλλήλου του ΕΦΚΑ που ασκεί καθήκοντα Γραμματέα) γίνεται κατά παράβαση των από τον νόμο (ν. 3863/2010) καθηκόντων τους και καταστρατηγώντας κάθε έννοια ιατρικής δεοντολογίας, ενώ μόνο ως διαστροφή και σαδισμός θα μπορούσε να εννοηθεί και να αιτιολογηθεί.
    4) Η συχνά και συστηματικά εκτελούμενη αλλοίωση, όχι μόνο των ποσοστών αναπηρίας αλλά και των ίδιων των (βεβαιωμένων από δομές υγείας) παθήσεων των αιτούντων ασθενών, ακόμα και του ιστορικού και του βιογραφικού αυτών, θα έπρεπε να οδηγήσει το νομοθέτη στην αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή στη “φωταγώγηση” του ΚΕΠΑ και όχι στην περαιτέρω συσκότιση του.

  • 19 Οκτωβρίου 2022, 18:55 | Γεώργιος Σαρανταυγάς

    Απροκάλυπτα, επιδεικτικά πλέον, κι από τον νομοθέτη, χωροθετείται, καλλιεργείται, οχυρώνεται και περιφρουρείται το έδαφος της δημόσιας-κρατικής παρανομίας, της διαφθοράς και της ιατρικής αυθαιρεσίας. Προηγήθηκε, στο προκείμενο, η δια του κ. Γεραπετρίτη ¨ιδιοφυής” σύλληψη της Κυβέρνησης (βλ. Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα. Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία), με την οποία επιχειρείται να βρεθεί με το ζόρι χρυσή τομή στο ιατρικό σκοτάδι του ΚΕΠΑ. Μας λέει, λοιπόν, ο κ. Γεραπετρίτης (σε. 9 του Σχεδίου): “Επικαιροποιούμε τον Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας και εντάσσουμε συγκεκριμένα σημεία αυτού στον κανονισμό λειτουργίας των ΚΕΠΑ,προκειμένου να υπάρχει η απαραίτητη σύνδεση αυτών.”.

    Την ίδια περίπου χρονική περίοδο, ο υποτιθέμενος προεξάρχων θεματοφύλακας της ιατρικής ηθικής και δεοντολογίας, ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών, δια του Προέδρου του κ. Πατούλη, δια του Αντιπροέδρου του κ. Πατσουράκου και δια της Προϊσταμένης της νομικής υπηρεσίας του ΙΣΑ κ. Παπαευαγγέλου, σε απόλυτη συμφωνία με τον Υποδιοικητή του ΕΦΚΑ κ. Κων/νο Τσαγκαρόπουλο και την Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Παυλίνα Καρατσιώτου δημόσια ανακοίνωσαν ότι συμπράττουν για να προστατέψουν πολιτικά και νομοθετικά του γιατρούς του ΚΕΠΑ. Είναι εντυπωσιακή η ανακοίνωση του ΙΣΑ επ’ αυτού, αλλά αυτό που περιέχεται σε αυτήν ως δήλωση-πρόθεση των κ.κ. Τσαγκαρόπουλου και Καρατσιώτου είναι ανατριχιαστικό.
    Αξίζει να παρατεθεί ολόκληρη η ανακοίνωση του ΙΣΑ, μήπως ο νομοθέτης ξαναδεί τη διαδρομή προς το άρθρο 25 και φοβηθεί κι ο ίδιος τον εαυτό του και το ερεβώδες κράτος δικαίου που φτιάχνει :

    https://www.isathens.gr/syndikal/9644-sinantisi-isa-efka-gia-kepa.html
    Συνάντηση του Προέδρου του ΙΣΑ με τον Υποδιοικητή του ΕΦΚΑ, ενόψει της «γνωστοποίησης» των στοιχείων των ιατρών — μελών των Επιτροπών των ΚΕΠΑ
    Δημοσιεύθηκε 09 Απριλίου 2021

    Γ. Πατούλης : «Το ζητούμενο είναι να ωφελούνται εκείνοι που πράγματι το δικαιούνται».

    Διαδικτυακή συνάντηση πραγματοποίησε ο Πρόεδρος του ΙΣΑ κ. Γ. Πατούλης με τον Υποδιοικητή του ΕΦΚΑ κ. Κων/νο Τσαγκαρόπουλο και την κ. Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Παυλίνα Καρατσιώτου, αναφορικά με το ζήτημα που έχει προκύψει ενόψει της «γνωστοποίησης» των στοιχείων των ιατρών — μελών των Επιτροπών των ΚΕΠΑ.
    Πρέπει να επισημανθεί ότι ο ΙΣΑ είχε ήδη απευθύνει σχετική επιστολή αναδεικνύοντας το θέμα και τη σοβαρότητά του, με γνώμονα τη διασφάλιση της αμεροληψίας και ελεύθερης έκφρασης της άποψης των ιατρών μελών των ΚΕΠΑ. Το ζήτημα αναγνωρίστηκε πράγματι ως σοβαρό, στο πλαίσιο μίας γόνιμης συζήτησης, που ανέκυψε μετά από σχετική απόφαση του ΝΣΚ.
    Από τον Πρόεδρο του ΙΣΑ Γ. Πατούλη τονίστηκε πως η γνωστοποίηση αυτών των ονομάτων δεν είναι αναγκαία για την άσκηση του δικαιώματος κάθε πολίτη-ασθενή να προσφύγει στη δικαιοσύνη ή κάποιο άλλο δικαίωμα του. Επιπλέον η γνώση των ονομάτων των ιατρών δεν διασφαλίζει κάποιο συμφέρον του, καθώς ο ασθενής έχει δικαίωμα να προσφύγει έτσι κι αλλιώς στη δικαιοσύνη ή στη δευτεροβάθμια επιτροπή ανεξάρτητα από το αν γνωρίζει ή όχι τα ονόματα των ιατρών. Σε τίποτα δεν εισφέρει η γνωστοποίηση των ονομάτων παρά μόνο αποτελεί ένα μοχλό πίεσης, ώστε ο ιατρός να πιέζεται για να βγάλει μια απόφαση προς όφελος του ασθενούς, ώστε να μην έχει εμπλοκή με τη δικαιοσύνη ή με τον ίδιο τον ασθενή. Το ζητούμενο είναι να ωφελούνται εκείνοι που πράγματι το δικαιούνται.
    Από την πλευρά του ο κ. Τσαγκαρόπουλος επεσήμανε ότι ο ΕΦΚΑ και η ΓΓΚΑ θα λάβουν την πρωτοβουλία για την με ρητή νομοθετική ρύθμιση απαλλαγή των ιατρών από κάθε ευθύνη, ως εκ της ιδιότητάς τους των ελεγκτών, ώστε απερίσπαστοι να αποφαίνονται στο πλαίσιο των καθηκόντων τους.

    Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης ο Α’ Αντιπρόεδρος του ΙΣΑ Φ. Πατσουράκος, η προϊσταμένη της Νομικής υπηρεσίας Ε. Παπαευγγέλου και ο Φοροτεχνικός Σύμβουλος Θ. Μπαρμπούρης.

    ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΙΣΑ

  • 19 Οκτωβρίου 2022, 18:05 | Γεώργιος Σαρανταυγάς

    Το πρόβλημα με το ΚΕΠΑ και το λεγόμενο Ειδικό Σώμα Ιατρών είναι ότι πρόκειται για ένα διαρκές, πολυκλαδικό και πολυπαραγοντικό διακομματικό σκάνδαλο. Ο νομοθέτης παραβλέπει ότι για δέκα περίπου χρόνια οι γιατροί αυτών των διοικητικών των επιτροπών τελούσαν σε ανωνυμία, φορούσαν δηλαδή κουκούλα ενώπιον των ασθενών-αναπήρων, και αυτό θεσπίστηκε με μια απλή γνωμοδότηση ενός δικηγόρου που τύγχανε να είναι νομικός σύμβουλος του ΙΚΑ. Ξεχνά ο νομοθέτης ότι η ανωνυμία των ιατρών αυτών κρίθηκε παράνομη το 2019 ύστερα από προσφυγή πολίτη στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (αποφ. 20/2019 ΑΠΔΠΧ). Ακόμα και σήμερα, τα ονόματα των ιατρών παραμένουν κρυφά και δίδονται εκ των υστέρων, και μόνον αν ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει έγγραφο αίτημα στον ΕΦΚΑ/ΚΕΠΑ. Οι γιατροί των επιτροπών αυτών εξακολουθούν να μην εμφανίζονται στα έγγραφα που εκδίδει η διοίκηση ως αποδεικτικά της αξιολόγησης της αναπηρίας. Αντιθέτως, στις λεγόμενες υγειονομικές επιτροπές των Σωμάτων Ασφαλείας και του Στρατού, οι γιατροί υπογράφουν οι ίδιοι τα πιστοποιητικά-βεβαιώσεις αναπηρίας, και βέβαια δεν τους παρέχει κανένας νόμος αμέριστη δικαστική υποστήριξη και δωρεάν νομική συνδρομή.

    Το άρθρο 25 του νομοσχεδίου αυτού, ειδικά μετά τα μακρά ανώνυμα μνημονιακά έργα και ημέρες του ΚΕΠΑ, είναι όνειδος και πρέπει να αποσυρθεί πάραυτα. Είναι όνειδος για χώρα που θέλει να λέγεται πολιτεία, που θέλει να λέει ότι είναι κράτος δικαίου και που επαίρεται ότι οι ιατροί της λειτουργούν στη γραμμή του Ιπποκράτη. Αν η Κυβέρνηση αυτής της χώρας θεωρεί μαφία τους πολίτες και, γι αυτό το λόγο, προβαίνει στη χορήγηση extra προστασίας σε μια συγκεκριμένη ομάδα διοικητικών γιατρών έναντι του νόμου και ενώπιον της δικαιοσύνης, τότε κάτι δεν πάει καλά με την Κυβέρνηση αυτής της χώρας. Όπως και κάτι δεν πήγαινε καλά με όλες τις κυβερνήσεις που από το 2011 και μετά θέσπισαν και διατήρησαν την κουκούλα γι’ αυτούς τους γιατρούς.

    Τι υπονοεί ο νομοθέτης; Ότι δεν υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις δίκαιης δίκης ειδικά για τους γιατρούς του ΚΕΠΑ και πρέπει να νομοθετηθεί η άνευ όρων δικαστική προστασία-διάσωσή τους;
    Γιατί τέτοια πρεμούρα ειδικά γι’ αυτούς του ιατρούς, οι οποίοι δεν ασκούν (δεν μπορούν και δεν πρέπει) διαγνωστική ή/και θεραπευτική ιατρική μέσα σε δομή του Υπουργείου Εργασίας, και μάλιστα σε επιτροπές με διοικητικά καθήκοντα. Αν αυτό το άρθρο υπ. αριθμ. 25 του νομοσχεδίου ψηφιστεί και γίνει νόμος, τότε θα πρέπει Κυβέρνηση να δώσει την ίδια παροχή και στους ιατρούς των δομών υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας, τους αστυνομικούς, τους πυροσβέστες, τους δασονόμους, τους καθηγητές σχολείων, τους δημοσιογράφους, κ.α.. Τότε να θεσπιστεί και γ’ αυτούς με νόμο η παροχή από το κράτος δικαστικής υπεράσπισης και δωρεάν νομικής υποστήριξης αν βρεθούν ενώπιον της δικαιοσύνης για πράξη ή παράλειψη κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

  • 19 Οκτωβρίου 2022, 18:01 | Γεώργιος Σαρανταυγάς

    Πρωτίστως και κύρια, ποια είναι τα καθήκοντα των ιατρών-μελών των επιτροπών του ΚΕΠΑ; Μήπως, επί τη ευκαιρία να διευκρινιστεί αυτό το σκοπίμως αξεδιάλυτο επί δώδεκα έτη κρίσιμο ζήτημα; Γιατί ο νομοθέτης, εδώ, δεν προσθέτει δυο αράδες ακόμα, ώστε να γίνει κατανοητό και στον πολίτη, και στον ιατρό, και στο δικηγόρο, και στον δικαστικό για ποιες πράξεις και ποιες παραλείψεις προσφέρεται αυτό το ιδιαίτερο προνόμιο σε αυτό το “ευαγές” Ειδικό Σώμα; Γιατί, λοιπόν, αποφεύγεται η σαφής αναφορά στον ν.3863/2010 και συγκεκριμένα στο άρθρο 6 αυτού, όπου αναφέρεται, με ακρίβεια, το ορισμένο και περιορισμένο έργο των λεγόμενων (σ.σ. καταχρηστικά) υγειονομικών επιτροπών;
    Ο παραπάνω νόμος ορίζει ότι “Έργο των Υγειονομικών Επιτροπών είναι: α) Ο καθορισμός του ποσοστού αναπηρίας για σύνταξη αναπηρίας. β) Ο χαρακτηρισμός ατόμων ως ΑΜεΑ. γ) Ο καθορισμός ποσοστού αναπηρίας για όλες τις κοινωνικές και οικονομικές παροχές ή διευκολύνσεις, για τις οποίες απαιτείται γνωμάτευση αναπηρίας και τις οποίες δικαιούνται από την πολιτεία τα άτομα με αναπηρία.”
    Επισημαίνεται ότι:
    1) οι ιατροί-μέλη των επιτροπών αυτών συνυπογράφουν ατομικά εργολαβικά συμφωνητικά με τον e-ΕΦΚΑ/Υπουργείο Εργασίας και δεν είναι δημόσιοι υπάλληλοι με τη στενή έννοια. Επιπλέον, πληρώνονται δηλαδή με το αξιολογούμενο αναπηρικό κεφάλι, δηλαδή με το κομμάτι.
    2) Οι επιτροπές αυτές είναι ad hoc, συστήνονται και λειτουργούν μέσα σε διοικητική δομή και όχι σε υγειονομική-ιατρική δομή. Συνεπώς, οι ιατροί των επιτροπών αυτών δεν έχουν το δικαίωμα να ασκήσουν διαγνωστική και θεραπευτική ιατρική κατά την αξιολόγηση της αναπηρίας των αιτούντων την πιστοποίηση αυτής. Ούτε πρόκειται για ιατρικά συμβούλια, αλλά για επιτροπές (συλλογικά όργανα της διοίκησης) που γνωμοδοτούν στο πλαίσιο της διαδικασίας έκδοσης μιας ατομικής διοικητικής πράξης.
    3) η προσχηματική, συχνά εξευτελιστική ιατρική εξέταση των ασθενών και η υποχρέωσή τους να επιδείξουν την ασθένειά τους (ειδικά μέσα σε ένα δημόσιο διοικητικό γραφείο, κι ενώπιον διοικητικού υπαλλήλου του ΕΦΚΑ που ασκεί καθήκοντα Γραμματέα) γίνεται κατά παράβαση των από τον νόμο (ν. 3863/2010) καθηκόντων τους και καταστρατηγώντας κάθε έννοια ιατρικής δεοντολογίας, ενώ μόνο ως διαστροφή και σαδισμός θα μπορούσε να εννοηθεί και να αιτιολογηθεί.
    4) Η συχνά και συστηματικά εκτελούμενη αλλοίωση, όχι μόνο των ποσοστών αναπηρίας αλλά και των ίδιων των (βεβαιωμένων από δομές υγείας) παθήσεων των αιτούντων ασθενών, ακόμα και του ιστορικού και του βιογραφικού αυτών, θα έπρεπε να οδηγήσει το νομοθέτη στην αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή στη “φωταγώγηση” του ΚΕΠΑ και όχι στην περαιτέρω συσκότιση του.

  • 8 Οκτωβρίου 2022, 20:56 | Κώστας Δημητρίου

    Θα πρέπει να προστεθεί εκεί που αναφέρεται στην προτεινόμενη διάταξη «…ανατίθεται σε έμμισθο δικηγόρο του e-ΕΦΚΑ» και «ή σε δικηγόρο που συνεργάζεται συστηματικά με τον e-ΕΦΚΑ και αμείβεται καθ’ υπόθεση…» Είναι γνωστό ότι οι έμμισθοι δικηγόροι είναι ένας περιορισμένος αριθμός, ενώ παράλληλα ο ιατρός που θέλει να έχει τέτοια συνδρομή μπορεί να διαμένει-εργάζεται οπουδήποτε στην Ελληνική επικράτεια, καθώς και για την όποια υπόθεση που εμπλέκεται να αφορά αρμοδιότητα κατά τόπο οποιουδήποτε δικαστηρίου εντός της Ελληνικής επικράτειας.