Άρθρο 182
Έναρξη ισχύος
- Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, με την επιφύλαξη των οριζομένων στις επόμενες παραγράφους.
- Η παρ. 1 του άρθρου 105 εφαρμόζεται για εισφορές που καταβάλλονται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1ης.1.2024.
- Η παρ. 1 του άρθρου 106 ισχύει για εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1η.1.2024.
- 2. Η ισχύς της παρ. 1 του άρθρου 174 αρχίζει την 1η.1.2023.
Προς τον Αξιότιμο Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης,
κ. Σπυρίδωνα – Άδωνι Γεωργιάδη
Θέμα: «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις» (σχέδιο νόμου)
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Ευχαριστούμε θερμά για τη δυνατότητα να καταθέσουμε τις θέσεις μας στο πλαίσιο της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις».
Το «Ελληνικό Κογκρέσο Αμερικής» (“Hellenic Congress of America”/HECA) αποτελεί μία σχετικά νέα οργάνωση, με 2.500 μέλη και και τρείς συνεργαζόμενες οργανώσεις. Προτεραιότητά της είναι η προώθηση των θεμάτων της καθημερινότητας των Ελλήνων Ομογενών και των εθνικών μας δικαιών. Ως εκ τούτου, μία από τις πρώτες πρωτοβουλίες του HECA αποτελεί το αίτημα απόκτησης ΑΜΚΑ (Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης) από Έλληνες ομογενείς, μόνιμους ή προσωρινούς κατοίκους εξωτερικού, κατά τη διάρκεια παραμονής τους στην Ελλάδα ΑΜΚΑ, προκειμένου να έχουν ιατροφαρμακευτική κάλυψη και περίθαλψη, ανεξάρτητα από το εάν έχουν ιδιωτική ασφάλιση στο εξωτερικό που τους καλύπτει και στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με το σχετικό Νομοσχέδιο, οι κάτοικοι τρίτων χωρών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι αλλοδαποί αποκλείονται από τη δυνατότητα απόκτησης ΑΜΚΑ. Ωστόσο, αυτό έρχεται σε αντιδιαστολή με ότι ενώ οι Έλληνες πολίτες ως κάτοικοι εκτός Ελλάδος έχουν δικαίωμα ψήφου, δεν τους αναγνωρίζεται το δικαίωμα απόκτησης ΑΜΚΑ. Ένας ασθενής χωρίς ΑΜΚΑ εντός της Ελλάδος στερείται της δυνατότητας παροχής συνταγογράφησης από ιατρό και λήψης φαρμάκων – ακόμη και αντιβίωσης – την οποία σημειωτέον τα φαρμακεία δε χορηγούν χωρίς ιατρική συνταγή. Η πρόσφατη πανδημία, ωστόσο κατέδειξε τη σημασία της προστασίας της δημόσιας υγείας.
Με την παρούσα επιστολή, επιθυμούμε να καταστήσουμε σαφές ότι δεν αιτούμαστε δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Αυτό το θέμα θα μπορούσε να διευθετηθεί με την παρακράτηση ενός εύλογου ποσοστού από τη σύνταξή μας – ενδεχομένως ίσο ή και υψηλότερο από το ποσοστό που πληρώνουν οι Έλληνες ασφαλισμένοι.
Θεωρούμε όμως, ότι είναι απαραίτητο να υπάρξει μέριμνα και για τους Έλληνες ομογενείς: για όσο διάστημα βρίσκονται στην Ελλάδα να έχουν ΑΜΚΑ, το οποίο θα ενεργοποιείται με συνδρομή που θα προκαταβάλλεται και θα απενεργοποιείται, όταν εγκαταλείπουν το ελληνικό έδαφος. Η πρόνοια αυτή θα μπορούσε να ενταχθεί στη χρήση ενεργού Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης για την υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Να σημειωθεί ότι το ζήτημα με το ΑΜΚΑ έχει προκύψει μέσα από τις βιωματικές εμπειρίες Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό κατά την επίσκεψή τους στην Ελλάδα, οι οποίοι δεν γνώριζαν καν πώς θα μπορούσαν να αποκτήσουν ΑΜΚΑ.
Στο πλαίσιο αυτό, σας καλούμε να λάβετε υπ’ όψιν σας τις περιπτώσεις των Ελλήνων που υποβάλλουν φορολογικές δηλώσεις ως μόνιμοι κάτοικοι του Εξωτερικού και έχουν ΑΜΚΑ, να συνεχίζεται να τους παρέχεται πρόσβαση σε ιατροφαρμακευτική κάλυψη και περίθαλψη έστω και με συμμετοχή.
Ευχαριστούμε για το χρόνο σας και παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.
Για το Δ.Σ.,
Ο Πρόεδρος, Δρ Μαρκουίζος Δημήτριος
Η Γενική Γραμματέας, Δρ Δέσποινα Αφεντούλη
Ο Επίτιμος Πρόεδρος, Νίκος Αποστολόπουλος
Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ
Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: http://www.emdydas.gr
Αθήνα, 4/12/2023
Αρ. Πρωτ.: 9221
Προς: 1. Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Γεωργιάδη Αδ.
2. Υφυπουργό Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Σπανάκη Β.
3. Υφυπουργό Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Τσακλόγλου Π.
Κοιν.: 1. Α’ Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ
2. Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ
Θέμα : Προτάσεις βελτίωσης της Ασφαλιστικής Νομοθεσίας για ενιαία αντιμετώπιση των ασφαλισμένων
Κύριε Υπουργέ, κύριοι Υφυπουργοί
Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού) με συνδικαλιστικό αλλά και επιστημονικό χαρακτήρα. Απευθυνόμαστε σε εσάς σχετικά με το υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου: «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις» και υπενθυμίζουμε τις Προτάσεις Τροπολογίας που είχαμε παρουσιάσει με την από 17/7/2023 Επιστολή μας.
Οι προτεινόμενες τροπολογίες αφορούν σε ρυθμίσεις με τις οποίες επιβεβαιώνεται η ενιαία αντιμετώπιση των ασφαλισμένων εντός του Ενιαίου Φορέα και αποκαθίσταται η άδικη και άνιση μεταχείριση εργαζομένων, ως προς την συνταξιοδοτική τους αντιμετώπιση, αναλόγως προς το φορέα ασφάλισης από τον οποίο προέρχονται ή το χρόνο υπαγωγής στην ασφάλιση.
Ειδικότερα με την πρώτη προτεινόμενη ρύθμιση, προβλέπεται η δυνατότητα και των υπαγόμενων στο πρ. ΕΤΑΑ παλαιών ασφαλισμένων Μηχανικών να δικαιωθούν μειωμένης συνταξιοδότησης στο 62ο έτος της ηλικίας τους. Παρά την από 1-1-2022 και εντεύθεν ενιαιοποίηση των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων ως προς την πλήρη συνταξιοδότηση λόγω γήρατος για όλους τους ασφαλισμένους ανεξαρτήτως φορέα προέλευσης και ασφάλισης, παρά την ένταξη όλων των φορέων κύριας ασφάλισης στον ΕΦΚΑ και παρά τον ενιαίο τρόπο υπολογισμού των συνταξιοδοτικών παροχών εντός του Ενιαίου φορέα, εντούτοις έως και σήμερα δεν προβλέπεται για τους υπαχθέντες στην ασφάλιση του πρ. ΕΤΑΑ παλαιούς ασφαλισμένους Μηχανικούς δυνατότητα συνταξιοδότησης με μειωμένη σύνταξη από το 62ο έτος της ηλικίας ακόμα και εάν έχει συμπληρωθεί χρόνος ασφάλισης 15 ετών.
Με τη δεύτερη προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η δυνατότητα και των Μηχανικών μητέρων ανικάνων τέκνων να δικαιωθούν σύνταξης στο 50ο έτος της ηλικίας τους εφόσον πιστοποιείται ποσοστό ανικανότητας ενός τέκνου σε ποσοστό τουλάχιστον 67%. Υπενθυμίζεται ότι αφενός αντίστοιχη ρύθμιση προβλέπεται για τις ασφαλισμένες του πρ. Δημοσίου και του πρ. ΙΚΑ ΕΤΑΜ και άλλων φορέων κύριας ασφάλισης, αφετέρου δε η πρόβλεψη αυτή δεν επηρεάστηκε από την αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης των ν. 3863, 3865/2010, 4093/2012 και 4336/2015 και οι ασφαλισμένες των ταμείων αυτών δύνανται να συνταξιοδοτηθούν οποτεδήποτε, και μετά την 1-1-2022 με τις ανωτέρω προϋποθέσεις.
Με την Τρίτη προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η δυνατότητα των εργαζόμενων μητέρων Διπλωματούχων Μηχανικών με Μισθωτή Εργασία να συνταξιοδοτηθούν με ευνοϊκότερα ηλικιακά όρια, έστω με μεταβατικές διατάξεις. Η ευαίσθητη αυτή κατηγορία εργαζομένων στα περισσότερα ενταχθέντα Ταμεία, είχε τη δυνατότητα. Μοναδικές εξαιρέσεις στον ανωτέρω κανόνα, ήταν οι γυναίκες μηχανικοί οι οποίες ήταν υποχρεωμένες λόγω ιδιότητας να είναι ασφαλισμένες στο πρώην ΤΣΜΕΔΕ. Αντιθέτως οι εργαζόμενες με τις συγκεκριμένες ειδικότητες οι οποίες παράλληλα ασφαλισμένες στο Δημόσιο ή σε Ειδικά Ταμεία, είχαν –και έχουν με μεταβατικές διατάξεις- τη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθούν με το καθεστώς των μητέρων ανηλίκων. Μετά και τη σύσταση του ΕΦΚΑ, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν δυσμενείς διακρίσεις σε βάρος μιας μικρής ομάδας ασφαλισμένων γυναικών, οι οποίες εργάζονται με τους ίδιους ακριβώς όρους και συνθήκες με άλλες εργαζόμενες οι οποίες έχουν τη δυνατότητα συνταξιοδότησης με τις διατάξεις που αφορούν στις μητέρες ανηλίκων. Για λόγους λοιπόν ίσης μεταχείρισης, προτείνουμε να υπάρξει η αναγκαία νομοθετική ρύθμιση η οποία ακολουθεί.
ΟΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΩΣ ΕΞΗΣ:
Άρθρο …
Θέσπιση ορίου ηλικίας για λήψη μειωμένης σύνταξης σε ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ- πρώην ΕΤΑΑ
Οι μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένοι του ΕΦΚΑ- πρ. ΕΤΑΑ δικαιούνται μειωμένη σύνταξη λόγω γήρατος εφόσον έχουν συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας και έχουν πραγματοποιήσει 4.500 ημέρες ασφάλισης ή 15 έτη. Το ποσό της συνταξιοδοτικής παροχής μειώνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 παρ. 3 του ν.4387/2016.
Άρθρο ……
Συνταξιοδότηση Μηχανικών γονέων ανικάνων τέκνων
Οι ασφαλισμένοι του ΕΦΚΑ – πρ. ΕΤΑΑ γονείς ανικάνων τέκνων, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67% δικαιούνται πλήρη σύνταξη στο 50ο έτος της ηλικίας τους, εφόσον έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 5.500 ημέρες ασφάλισης ή 18 έτη και 4 μήνες. Το δικαίωμα αυτό ασκείται μόνο από τον ένα γονέα. Αν ο γάμος λυθεί, το δικαίωμα ασκείται από τον γονέα που έχει την επιμέλεια του ανάπηρου παιδιού με αμετάκλητη δικαστική απόφαση. Αν το παιδί είναι ενήλικο, το δικαίωμα ασκείται από τον γονέα που είχε την επιμέλεια όσο ήταν ανήλικο. Αν η ενηλικίωση επήλθε πριν τη λύση του γάμου, το δικαίωμα ασκείται από έναν από τους δύο γονείς. Σε περίπτωση που το ανάπηρο παιδί έχει τεθεί σε δικαστική συμπαράσταση λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής ή λόγω σωματικής αναπηρίας, με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, το δικαίωμα ασκείται από τον γονέα που έχει ορισθεί δικαστικός συμπαραστάτης.
Άρθρο ……
Συνταξιοδότηση Μηχανικών Γυναικών με μισθωτή εργασία
«Οι διατάξεις του άρθρου 144 του νόμου 3655/2008 , όπως αυτές τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις της παρ. 17 του άρθρου 10 του νόμου 3863/2010 , του άρθρου 61 του νόμου 3996/2011 και της Υποπαραγράφου Ε3 του άρθρου 2 του νόμου 4336/2015, εφαρμόζονται ανάλογα και στις ασφαλισμένες του ΕΦΚΑ προερχόμενες από τους τομείς του πρώην ΕΤΑΑ , οι οποίες απασχολούνται με μισθωτή εργασία και εξαρτημένη σχέση στο Δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα.»
Όσον αφορά τις διατάξεις του Νομοσχεδίου θα προτείναμε η πρόβλεψη για Αύξηση του ορίου οφειλών συνταξιοδότησης στο Άρθρο 115, να είναι πιο γενναία, ώστε να διευκολύνει υπερήλικες οφειλέτες να μπορέσουν να λάβουν τη σύνταξη τους. Τέλος είμαστε υποχρεωμένοι να υπενθυμίσουμε τις σοβαρές διαφωνίες μας με την επέκταση του θεσμού της Επαγγελματικής Ασφάλισης και τις μεγάλες επιπτώσεις που θα έχει τόσο στους ασφαλισμένους όσο και στο Δημόσιο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης.
Είμαστε στη διάθεση σας, για οποιαδήποτε διευκρίνιση στα παραπάνω και σας καλούμε να ανταποκριθείτε στο αίτημα μας για συνάντηση.
Σχετικά με την παροχή προστασιας μητροτητας Θα ήθελα να επισημάνω ότι στο άρθρο 147 (παραγραφοσ 3) αναφέρεται ότι την εν λόγω παροχή δικαιούνται οι δικαιούχοι των επιδομάτων κύησης και λοχίας εφόσον η εγκριτική απόφαση εκδόθηκε από οποιονδήποτε εντεταγμένο στον e-ΕΦΚΑ φορέα μετά από την έναρξη ισχύος του άρθρου 43 του ν.4997/2022 (Α219). Η αίτηση του επιδόματος κυοφορίας μπορεί να γίνει από την εγκυμονούσα πριν την γέννηση του τέκνου και η αιτηση του επιδοματος λοχείας στον e-ΕΦΚΑ μπορεί να γίνει μετα την γέννηση του τέκνου. Ωστοσο δίνεται απο τον εν λόγω οργανισμό η δυνατότητα σε μια μητέρα να κάνει την αίτηση ληψης επιδομάτων κυοφοριας και λοχιας εως και 8 μηνες μετα την γεννηση του τέκνου. Αυτό δημιουργεί το παράδοξο ότι μια μητέρα που έκανε τις αιτησεις της αμεσως (για να λάβει έγκαιρα τα επιδόματα της) μένει εκτος Από την εν λόγω ρύθμιση που αναφέρεται στο άρθρο 147 και δεν δικαιούται το επίδομα μητροτητας, ενώ μια άλλη μητέρα που έκανε την αίτηση της σε μεταγενέστερο χρόνο από την γεννά δικαιούται το επίδομα μητροτητας. Για παράδειγμα μητέρα που γέννησε τον 09/2022 δικαιούται το επίδομα γιατί έκανε την αίτηση στον e-ΕΦΚΑ τον 03/2023 και μητέρα που γέννησε μεταγενέστερα από την πρώτη, δηλαδή τον 10/2022 και έκανε την αίτηση στον e-ΕΦΚΑ την 2/11/2022 δεν δικαιούται το επίδομα μητροτητας . Θα παρακαλουσα να δει η επιτροπή με ευαισθησία το συγκεκριμένο θέμα δεδομένου ότι αφορά παροχές μητροτητας τις οποίες δεν έχουμε λάβει μέχρι σήμερα και παραμένουμε απλήρωτες από τον 5/2023 ημερομηνία έναρξης της άδειας μητροτητας. Δεδομένου ότι είμαστε ασφαλισμένες του πρώην ΤΕΥΤΕΚΩ το θέμα μας είναι γνωστό τόσο στο υπουργείο εργασίας όσο και στο υπουργείο οικογένειας.
Επειδή οι διατάξεις του Άρθρου 25 του Ν. 4670 /2020 (άρθρο 14 του Ν. 4387/2016)
για την Αναπροσαρμογή συντάξεων αποβλέπουν στην εφαρμογή ενιαίων κανόνων,
πρέπει να υπάρξει μεταβατική ρύθμιση με την οποία του Τομέα Ασφάλισης Νομικών (πρώην ΕΤΑΑ) που συνταξιοδοτήθηκαν πριντις 13-5-2016, υπό την προϋπόθεση να υποβάλλουν προαιρετικά αίτηση προς τον ΕΦΚΑ, εντός τετραμήνου από την δημοσίευση της σχετικής διάταξης ή υπουργικής απόφασης, να λαμβάνουν κύρια σύνταξη όπως και οι συνάδελφοί τους που συνταξιοδοτήθηκαν από τις 13-5-2016και μετά, αποτελουμένη από: α) Εθνική σύνταξη, β) Ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης με βάση τις καταβληθείσες εισφορές τους όπως υπολογίζεται για τους συνταξιούχους του Τομέα Ασφάλισης Νομικών (πρώην ΕΤΑΑ) που συνταξιοδοτήθηκαν μετά τις 13-5-2016, δηλαδή ανταποδοτικό μέρος ίσο μετην μέση μηνιαία εισφορά τους δια 0,20 επί τα κλιμακωτά ποσοστά αναπλήρωσης του Ν. 4670 / 2020 ανάλογα με τα έτη ασφάλισης και γ) Συμμετοχή στους κοινωνικούς πόρους, δηλαδή στο ποσό της σύνταξης τους να προσαυξάνεται από τους υφιστάμενους κοινωνικούς πόρους υπέρ των αντίστοιχων ταμείων με αναγωγή κατά κεφαλήν.
Αντισυνταγματική εξαίρεση
από τους κοινωνικούς πόρους των συμβολαιογράφων που συνταξιοδοτήθηκαν πριν από το έτος 2016
Σύμφωνα με το άρθρο 28 Ν 4387 / 2016 – Ν 4670 /2020 (παρ 2 περ β, υποπεριπτωση I, φράση 2η), «Στο ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης συνυπολογίζονται με αναγωγή κατά κεφαλή, τυχόν υφιστάμενοι μέχρι την ημερομηνία αυτή κοινωνικοί πόροι υπέρ των αντιστοίχων ταμείων και η ασφαλιστική εισφορά όπου υπήρχε που έχει καταβληθεί από τον εργοδότη».
Εις βάρος των συμβολαιογράφων, που συνταξιοδοτήθηκαμε πριν τον Ν. 4387/2016, υπάρχει ο άδικος αποκλεισμός από την συμμετοχή μας στους κοινωνικούς πόρους. Δεν αμφισβητείται από κανέναν ότι κυρίως εμείς, οι πριν απο το 2016 συνταξιοδοτηθέντες συμβολαιογράφοι, τροφοδοτήσαμε τα Ταμεία με κοινωνικούς πόρους τους οποίους αποδίδαμε λόγω της εργασίας μας με την ευθύνη μας και τον κόπο μας και επομένως, στην σύνταξη μας θα έπρεπε να υπάρχει και προσαύξηση από κοινωνικούς πόρους.
Σύμφωνα με το άρθρο 10 του ΝΔ 4114 / 1960 περι κώδικος ΤΝ – ΦΕΚ 164 τ. Α΄ και σύμφωνα με την από 2006 ΕΓΚΥΚΛΙΟ του ΤΝ αποδίδαμε στο ΤΝ, καθ’ όλη την διάρκεια του εργασιακού μας βίου, τα παρακάτω ποσοστά: 1. Ποσοστό 1,3% (= 13 / 1000) για κάθε σύμβαση
2. Ποσοστό για την μεταγραφή στο υποθηκοφυλακείο 2,5 / 1000
3. Ποσοστό 5 / 1000 για την Δημοσίευση Καταστατικού Εταιρείας
4. Εισφορά των Συμβολαιογράφων
΄Ομως, σε αντίθεση με τους συνταξιοδοτηθέντες μετά τις 12-05-2016 συμβολαιογράφους η σύνταξή μας ΔΕΝ προσαυξάνεται από τους κοινωνικούς πόρους.
Στατιστικώς αποδεδειγμένο είναι οτι οι προ του Ν 4387 / 2016 συνταξιοδοτηθέντες συμβολαιογραφοι εισέφεραν στο ΤΝ τα 47% των εσόδων του, ενώ αποτελούσαν μόνο το 7% του συνόλου των ασφαλισμένων στο ΤΝ.
Οι παλαιοί (προ του 2016) συνταξιούχοι συμβολαιογράφοι είναι οι βασικοί δημιουργοί των εσόδων του Τ.Ν., που προέρχονται από Κοινωνικούς Πόρους, διότι στην ουσία οι πόροι αυτοί προέρχονται από την εργασία τους, καθόσον καταβάλλονταν όχι αδιακρίτως από όλους τους πολίτες, αλλά μόνο από όσους χρησιμοποιούσαν τις υπηρεσίες τους (ως οιονεί εργοδότες των συμβολαιογράφων), όπως αυτό ρητά αναγράφεται στον Ιδρυτικό του Ταμείου Νομικών Νόμο (4429/1929). Παρά το γεγονός αυτό, οι κοινωνικοί πόροι δεν προσαυξάνουν τις συντάξεις των συμβολαιογραφων που συνταξιοδοτήθηκαμε πριν την 13-5-2016, αλλά ενισχύουν τις συντάξεις των συναδέλφων μας και άλλων ασφαλισμένων, που συνταξιοδοτήθηκαν μετά την 12-5-2016, δηλαδή μετά την κατάργηση της είσπραξης πόρων αυτών.
Σε κάθε περίπτωση είναι κατάφωρα άδικο, οι κοινωνικοί πόροι να λαμβάνονται υπόψιν για τον υπολογισμό της σύνταξης των συνταξιούχων που συνταξιοδοτούνται μετά την κατάργηση των Κοινωνικών Πόρων και να μη λαμβάνονται υπόψιν κατά την αναπροσαρμογή των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων των παλαιών συνταξιούχων συμβολαιογράφων. Η εξαίρεση μας από την συμμετοχή μας στους κοινωνικούς πόρους, περιορίζει ανεπίτρεπτα το δικαίωμά μας που απορρέει από το άρθρο 22 παρ. 5 του Συντάγματος, παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας (αρθρο 25 παρ. 1 εδ. δ΄), την αρχή της ισότητας, καθώς και την αρχή της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου και επίσης παραβιάζει το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ περί υποχρεώσεως σεβασμού των περιουσιακών δικαιωμάτων του ανθρώπου και επιπλέον αποτελεί παράβαση της ουσιαστικής διάταξης του άρθρου 28 Ν 4387 / 2016 – Ν 4670 /2020 (παρ 2 περ β, υποπεριπτωση I, φράση 2η) που ορίζει ότι «Στο ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης συνυπολογίζονται με αναγωγή κατά κεφαλή, τυχόν υφιστάμενοι μέχρι την ημερομηνία αυτή κοινωνικοί πόροι υπέρ των αντιστοίχων ταμείων».
Επομένως η σύνταξη των συμβολαιογράφων που συνταξιοδοτήθηκαν μετά το 2016 έτος, πρέπει να προσαυξάνεται απο τους κοινωνικούς πόρους.
Η επαγγελματική κατάρτιση των δημοσίων ΙΕΚ ΔΥΠΑ θα πρέπει να αναβαθμιστεί αλλά και η πρακτική άσκηση που είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε 960 ώρες να περιλαμβάνει και παλαιότερους σπουδαστές που υπάρχουν από το 2020 το α εξάμηνο να είναι επί πληρωμή. Ή να βρείτε ένα τρόπο να πάρουν απαλλαγή αυτοί οι σπουδαστές από την πρακτική άσκηση εφόσον έχουν εργαστεί σε συναφή επαγγέλματα όπως είναι το security συνδυάζεται με το φύλακας μουσείων και αρχαιολογικών χώρων. Είναι άδικο οι παλαιοί σπουδαστές να κάνουν πρακτική άσκηση 960 ώρες χωρίς αμοιβή.
Έχοντας υπόψη την διευκρινιστική Οδηγία Φ.80020/120436/Σ.720/13-12-2022 της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων για την δυνατότητα στους υπαλλήλους ΙΔΑΧ να υποβάλουν αίτημα συνταξιοδότησης και να συνεχίζουν να εργάζονται μέχρι να τους απονεμηθεί ολόκληρη η σύνταξη τους ,
-Τον Ν.4024/2011 και τον Ν.3440/2016 σχετικά με τον ενιαίο τρόπο αντιμετώπισης για όλους τους Υπαλλήλους μόνιμους και ΙΔΑΧ και ιδιαίτερα μετά την υπαγωγή όλων των ασφαλισμένων στον Ενιαίο Φορέα Ασφάλισης ΕΦΚΑ. Παρακαλώ με το παρόν όπως θεσμοθετηθεί και για όλους τους μόνιμους υπαλλήλους του Δημοσίου να ισχύει αυτό. Δηλαδή όσοι έχουν θεμελιώσει και κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα , να τους δίδεται η δυνατότητα να υποβάλλουν αίτημα συνταξιοδότησης (στο Γ.Λ.Κ.) και να μπορούν να συνεχίζουν να εργάζονται στον Φορέα τους μέχρι και την έκδοση απόφασης απονομής της σύνταξης τους. Αυτό θα ανακουφίσει οικονομικά όσους υπαλλήλους του Δημοσίου υποβάλουν αίτηση συνταξιοδότησης και δυστυχώς (παρά την γρήγορη πλέον απονομή σε άλλες κατηγορίες ασφαλισμένων του ΕΦΚΑ) περιμένουν πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα με έναντι σύνταξης (ιδιαίτερα αυτοί που αναμένουν διαδοχική και από το ΤΣΜΕΔΕ)….
ΑΙΤΗΣΗ
τέως Συμβολαιογράφων, συνταξιούχων
του ΕΦΚΑ (Τομέα Ασφάλισης Νομικών),
συνταξιοδοτηθέντων πριν τον Ν. 4387/2016
ΠΡΟΣ
ΤΟΝ ΑΞΙΟΤΙΜΟ ΥΠΟΥΡΓΟ κο ΑΔ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου πράγματι καλλιεργεί την ασφαλιστική συνείδηση και εμπεδώνει τα αισθήματα ασφάλειας και εμπιστοσύνης σε εργαζόμενους και συνταξιούχους. Όμως, υπάρχουν ελάχιστοι παλαιοί συνταξιούχοι του Τομέα Ασφάλισης Νομικών εις βάρος των οποίων εξακολουθεί να υφίσταται μία μεταχείριση άνιση και δυσμενής.
Συγκεκριμένα, για τον επανυπολογισμό της κυρίας σύνταξης των συμβολαιογράφων που συνταξιοδοτήθηκαν πριν από τις 12-05-2016 (δηλαδή των παλαιών συνταξιούχων), δεν λαμβάνονται υπόψη οι ασφαλιστικές εισφορές που κατέβαλαν και ο συντελεστής αναπλήρωσης εφαρμόζεται επί της ήδη καταβαλλομένης σ’ αυτούς συντάξεως και όχι επί του μέσου μηνιαίου εισοδήματος που είχαν όταν εργάζονταν, δηλαδή επί της κυρίας συντάξεως και όχι επί του συντάξιμου μισθού, όπως ονομάζεται στους Νόμους το μέσο μηνιαίο εισόδημα. Γίνεται μνεία ότι η κυρια σύνταξη για 40 συντάξιμα χρόνια ισούται με 1.232,09 ευρω μικτά, πριν από μειώσεις. Το αποτέλεσμα είναι ότι προκύπτει μηδαμινό ανταποδοτικό μέρος σύνταξης και επομένως η κύρια σύνταξη δεν αναπληρώνει επαρκώς το εισόδημα που είχαν οι παλαιοί συνταξιούχοι συμβολαιογράφοι και δεν αντιστοιχεί στις εισφορές που απέδωσαν. Επομένως, δεν είναι «ανταποδοτικό» και δεν τους επιτρέπει αξιοπρεπή διαβίωση.
Η άνιση και δυσμενής μεταχείριση δεν διορθώνεται από την προσωπική διαφορά, διότι λόγω αυτής δεν χορηγούνται αυξήσεις μέχρι οι αυξήσεις να εξισωθούν με την προσωπική διαφορά.
Επισημαίνεται ότι:
Κατά τον υπολογισμό της σύνταξής μας (των παλαιών συνταξιούχων συμ/φων που συνταξιοδοτήθηκαν πριν τις 12-05-2016), το ποσό των 1.232,09 ευρω λειτουργεί ως αμάχητο τεκμήριο ότι δήθεν όλοι είχαμε τον ίδιο συντάξιμο μισθό, δηλαδή το ίδιο εισόδημα όταν εργαζόμασταν, ενώ στην πραγματικότητα ο κάθε συμβολαιογράφος, ως ελεύθερος επαγγελματίας, είχε διαφορετικό εισόδημα από τους άλλους συμβολαιογράφους. Επιπλέον, για τους παλαιούς συμβολαιογράφους, το ποσό αυτό των 1.232,09 ευρω (μικτά πριν από μειώσεις) λειτουργεί και ως ανώτατο πλαφόν της κύριας σύνταξης.
Επομένως, είτε κατέβαλλαν μέση μηνιαία εισφορά την ελάχιστη που απαιτούσε το Ταμείο (= 146,82 ευρώ το μήνα) είτε κατέβαλλαν μέση μηνιαία εισφορά 500 ευρώ ή 700 ευρώ ή 2.000 ευρώ κλπ, οι συμβολαιογράφοι, που συνταξιοδοτήθηκαν πριν τις 12-05-2016, λαμβάνουν ως ανώτατη κύρια σύνταξη για 40 χρόνια το ποσό των 1.232,09 ευρώ, ανεξάρτητα από τις εισφορές τους.
Σε αντιδιαστολή, οι ασφαλισμένοι του ΕΤΑΑ – ΤΑΝ που συνταξιοδοτήθηκαν μετά τον Ν. 4387/12.5.2016 λαμβάνουν ανταποδοτικό μέρος σύνταξης ανάλογα με τις καταβληθείσες εισφορές τους, με προσαύξηση από τους κοινωνικούς πόρους και το πλαφόν της κύριας σύνταξης για τους συνταξιούχους μετά τον Ν. 4387/12.5.2016 ανερχόταν στο ποσό των 4.932 ευρώ και μάλιστα αυξήθηκε και ανήλθε στο ποσό των 5.119 ευρώ.
Επισημαίνεται ότι για συνταξιούχους άλλων κλάδων, όπως π.χ. του ΙΚΑ – ΤΕΑΜ, ακόμη και εάν συνταξιοδοτήθηκαν πριν τον Νόμο (όπως και εμείς) ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΥΠΟΨΙΝ ΟΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΕΙΣΦΟΡΕΣ.
Ειδικότερα, στην υπ’ αριθμ. Φ. 11321 / οικ.10772 / 382 / 9.3.2021 (ΦΕΚ Β΄ 1082/22.03.2021) Απόφαση του Υφυπουργού κου Π. Τσακλόγλου (Νέα αναπροσαρμογή κύριων συντάξεων – προστασία καταβαλλόμενων συντάξεων) το άρθρο 4 (περ 3) ορίζει ότι: Σε περίπτωση συνταξιούχων κατά την 12.05.2016 που εμπίπτουν στις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 30 και των παρ. 4 και 5 του άρθρου 94 και κατέβαλλαν υπό την ισχύ του προϊσχύοντος του ν. 4387/2016 νομοθετικού καθεστώτος εισφορές ανώτερες από τις προβλεπόμενες στο κοινό καθεστώς του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης από 01.10.2019 λαμβάνεται υπόψη η επιπλέον εισφορά, για το διάστημα που αυτή καταβαλλόταν, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 30 και στις παρ. 4 και 5 του άρθρου 94 του ν. 4387/2016.
Αντίθετα για μας στην ίδια ως άνω Απόφαση το άρθρο 3 (περ 4) ορίζει ότι: Για τον Τομέα Ασφάλισης Νομικών του πρώην ΕΤΑΑ ως συντάξιμος μισθός ορίζεται το ποσό της ανώτατης προβλεπόμενης κύριας σύνταξης για 40 έτη ασφάλισης, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί την 31.05.2016, δηλαδή το ποσό των 1.232,09 €.
Εκτός από τον ανωτέρω εσφαλμένο και αντισυνταγματικό επανυπολογισμό, παραλείπεται για μας τους παλαιούς συνταξιούχους συμβολαιογράφους η προσαύξηση του ανταποδοτικού μέρους της κύριας σύνταξής μας από τους κοινωνικούς πόρους, τους οποίους πόρους αποδίδαμε καθ’ όλη την διάρκεια του εργασιακού μας βίου, καθόσον οι πόροι αυτοί καταργήθηκαν το έτος 2016 (άρθρο 39 παρ11 Ν 4387 / 2016 ως ισχυει μετά το άρθρο 35 Ν 4670 / 2020). Σημειώνεται ότι οι κοινωνικοί πόροι ανέρχονταν σε ποσοστό 1,3% επι της αξίας της συμβάσεως και ότι στην ουσία οι πόροι αυτοί προέρχονται από την εργασία μας (των συμβολαιογράφων συνταξιούχων πριν τις 12-05-2016), καθόσον καταβάλλονταν όχι αδιακρίτως από όλους τους πολίτες, αλλά μόνο από όσους χρησιμοποιούσαν τις υπηρεσίες μας (ως οιονεί εργοδότες μας). Παρά το γεγονός αυτό, οι κοινωνικοί πόροι δεν προσαυξάνουν τις συντάξεις μας (των συμβολαιογραφων που συνταξιοδοτήθηκαν πριν την 13-5-2016), αλλά ενισχύουν τις συντάξεις των άλλων ασφαλισμένων, που συνταξιοδοτήθηκαν μετά την 12-5-2016, δηλαδή μετά την κατάργηση της είσπραξης πόρων αυτών.
ΕΠΕΙΔΗ όπως γνωρίζετε και όπως προκύπτει από τις αντιδράσεις κατά του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, η συντριπτική πλειοψηφία των ελευθέρων επαγγελματιών του Τομέα Ασφάλισης Νομικών δεν δήλωνε μηνιαία εισοδήματα πάνω από το αναφερόμενο ποσό των 1.232,09 € και ελάχιστοι (και υπερήλικες) είμαστε εμείς που ζητούμε ανταποδοτικότητα και επομένως δεν πρόκειται να επιβαρυνθεί ούτε το Ταμείο ούτε ο Κρατικός Προϋπολογισμός
ΕΠΕΙΔΗ το αίτημά μας να τύχουμε και εμείς ανταποδοτικότητα και συμμετοχή στους κοινωνικούς πόρους είναι εύλογο, δίκαιο και ηθικό
ΕΠΕΙΔΗ, σύμφωνα με το Σύνταγμα και σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του Ν 4670 / 2020, πρέπει να εξαλειφθούν οι αδικίες του προγενέστερου νομοθετικού πλαισίου, οι οποίες προκαλούν έλλειμμα ανταποδοτικότητας στις κύριες συντάξεις και να επαναθεμελιωθεί η αρχή της εμπιστοσύνης προς τους κρατικούς θεσμούς στη βάση της ασφαλιστικής δικαιοσύνης, της ισονομίας και της ισότητας για τους συνταξιούχους που είναι οι αδικημένοι
ΕΠΕΙΔΗ όλα όσα διακηρύσσει η αιτιολογική έκθεση, που παρατίθεται στο τέλος του παρόντος εγγράφου, είναι απολύτως αντίθετα με αυτό που συμβαίνει σε μας τους συμβολαιογράφους που συνταξιοδοτήθηκαμε πριν τις 12-05-2016
ΕΠΕΙΔΗ, ο σκοπός του Ν 4387/2016 καθώς και του Ν 4670 /2020 δεν είναι ούτε η ευνοϊκή μεταχείριση κάποιων ασφαλισμένων ούτε η δυσμενής κάποιων άλλων, αλλά είναι η ενιαία μεταχείριση των συνταξιούχων, ο υπολογισμός των συντάξεων με ενιαία κριτήρια και η ανταποδοτικότητα των εισφορών αυτή καθεαυτή
Για την λύση του προβλήματος
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ – ΑΙΤΟΥΜΕΘΑ – ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο: «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις..»
Να προστεθεί διάταξη
(ή να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση)
σύμφωνα με την οποία
«Οπως ακριβώς οι συνταξιούχοι που συνταξιοδοτήθηκαν μετά τις 13-5-2016, οι συνταξιούχοι του Τομέα Ασφάλισης Νομικών του πρώην ΕΤΑΑ (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι κ.α.) που συνταξιοδοτήθηκαν πριν τις 12-5-2016 να λαμβάνουν και αυτοί κύρια σύνταξη αποτελούμενη από:
1) εθνική σύνταξη,
2) ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης με βάση την μέση μηνιαία εισφορά τους δια 0,20 επί τα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης του Ν. 4670 /2020 για τους έχοντες 30 και πλέον συντάξιμα έτη και 3) προσαύξηση από τους υφιστάμενους κοινωνικούς πόρους υπέρ των αντίστοιχων ταμείων, με αναγωγή κατά κεφαλή.
Προϋπόθεση για την υπαγωγή στην παρούσα διάταξη είναι να υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι εντός αποκλειστικής προθεσμίας τεσσάρων (4) μηνών από την δημοσίευση σχετική αίτηση προς τον ΕΦΚΑ και δια της υποβολής της σχετικής αιτήσεως να αποδέχονται το ισχύον πλαφόν (4.608 ευρώ ή 5.119 ευρώ), παραιτούμενοι από οποιαδήποτε προσβολή του. Η αίτηση θα ικανοποιείται με νέο επανυπολογισμό της κύριας σύνταξης των αιτούντων που θα γίνεται σύμφωνα με τα ανωτέρω και η νέα σύνταξη που θα προκύψει θα καταβάλλεται από την αίτησή τους και μετά χωρίς αναδρομικότητα.»
Το αίτημά μας είναι απόλυτα σύμφωνο με την αιτιολογική έκθεση του Ν. 4670 / 2020 (Νόμου κ. Βρούτση) η οποία διακηρύσσει μεταξύ άλλων και τα εξής: «[…] Με την παρούσα μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος δημιουργείται ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα, το οποίο καταρχάς ευθυγραμμίζεται με τις συνταγματικές αρχές, αποκαθιστά τη δικαιοσύνη, ενισχύει τον ανταποδοτικό χαρακτήρα του συστήματος και ακυρώνει το δυσανάλογο οικονομικό βάρος που επιβλήθηκε σε ένα σημαντικό παραγωγικό και δημιουργικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας. Οι ρυθμίσεις συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός δικαιότερου συστήματος κοινωνικής ασφάλισης που αποκαθιστά την ενδογενεακή και διαγενεακή αλληλεγγύη, συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας, διότι απελευθερώνει τους ελεύθερους επαγγελματίες από ένα ασφυκτικό και δημευτικό σύστημα υπολογισμού εισφορών, ευθυγραμμίζεται με τις απαιτήσεις της σύγχρονης ψηφιακής εποχής, μέσω της ενοποίησης του συστήματος και της ψηφιοποίησης της διαδικασίας απονομής της σύνταξης, καλλιεργεί την ασφαλιστική συνείδηση αποκαθιστώντας την ανταποδοτικότητα και εμπεδώνει τα αισθήματα ασφάλειας και εμπιστοσύνης σε εργαζόμενους και συνταξιούχους. Το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας καθίσταται προσιτό σε όλους τους πολίτες χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, διασφαλίζει τους αδύναμους και αποκαθιστά την ασφαλιστική δικαιοσύνη σε όλους όσοι συνεισφέρουν με πολλά έτη εργασίας στο ασφαλιστικό σύστημα. Σε γενικές γραμμές, η προτεινόμενη ασφαλιστική μεταρρύθμιση συνεπάγεται ένα νέο ψηφιακό ασφαλιστικό σύστημα, στο οποίο τις βασικές συνιστώσες αποτελούν η ανταποδοτικότητα, η αλληλεγγύη και η κοινωνική δικαιοσύνη. […] Το κατώτατο επίπεδο εισφορών κύριας σύνταξης καθορίζεται σε τέτοιο ύψος, ώστε η συνολική παροχή κύριας σύνταξης για σαράντα (40) έτη ασφάλισης, να διασφαλίζει επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης και επαρκούς ανταποδοτικότητας. […] Η κύρια σύνταξη πρέπει να επιτρέπει αξιοπρεπή διαβίωση εξασφαλίζοντας τους όρους όχι μόνο της φυσικής υπόστασης, αλλά και της συμμετοχής στην κοινωνική ζωή της χώρας. […] Περαιτέρω, καταργείται το προβλεπόμενο στα άρθρα 96 παρ. 4 του Ν. 4387/2016 και 6 της ακυρωθείσας υπουργικής απόφασης υπ’ αρ. οικ. 25909 / 470 / 7.6.2016 (Β΄1605, διόρθωση σφάλματος Β΄1623) όριο του ποσού των 1.300 ευρώ για το άθροισμα της καταβαλλόμενης κύριας και επικουρικής συντάξεως […] εξαλείφονται οι αδικίες του προγενέστερου νομοθετικού πλαισίου, οι οποίες προκάλεσαν έλλειμμα ανταποδοτικότητας στις κύριες συντάξεις ιδιαίτερα μετά από πολλά έτη ασφάλισης. Ως εκ τούτου, επαναθεμελιώνεται η αρχή της εμπιστοσύνης προς τους κρατικούς θεσμούς στη βάση της ασφαλιστικής δικαιοσύνης, της ισονομίας και της ισότητας για τους συνταξιούχους που, παρόλο που ασφαλίστηκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα και κατέβαλλαν υψηλές εισφορές επί σειρά ετών, ήταν οι αδικημένοι του προηγούμενου νομοθετικού πλαισίου. […] Περαιτέρω, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας προέβη σε σημαντικές αποσαφηνίσεις και επισημάνθηκαν τα εξής: [..] β. Η ασφαλιστική εισφορά δεν έχει τα χαρακτηριστικά φόρου[…] ως αναγκαίος όρος για την πρόσβαση στην ασφαλιστική κάλυψη συνιστά ανταποδοτική παροχή για την απόλαυση κοινωνικού δικαιώματος […] δ. Η ασφαλιστική εισφορά δεν αποτελεί μόνο δημόσιο βάρος για την κάλυψη της δαπάνης της κοινωνικής ασφάλισης, αλλά και ανταποδοτική παροχή του ασφαλιζόμενου για την πρόσβαση σε ασφαλιστική κάλυψη κινδύνων.»