Καταρχήν θα ήθελα να συγχαρώ την πολύ καλή προσπάθεια για την υλοποίηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Το κείμενο που δόθηκε για διαβούλευση είναι αρκετά περιεκτικό και ουσιαστικό σε σχέση με άλλα σχέδια νόμου που έχουν τεθεί σε διαβούλευση.
Οι προτάσεις μου συνοψίζονται στα παρακάτω:
-Το ηλεκτρονικό τιμολόγιο θα πρέπει αναγκαστικά να ακολουθεί τον ΚΒΣ αφού αυτός καθορίζει το τι θα πρέπει να αναγραφεί σε ένα τιμολόγιο. Όσο ισχύει, θα πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα αλλιώς θα υπάρχουν σοβαρές φορολογικές παραβάσεις.
-Επειδή ο ΚΒΣ θα αλλάξει, όπως αναγράφεται στον τύπο και με όσα λέει ο κ.Υπουργός Οικονομικών, θα πρέπει το ηλεκτρονικό τιμολόγιο να είναι ανοικτής αρχιτεκτονικής έτσι ώστε να μπορεί εύκολα και χωρίς σοβαρό κόστος να τροποποιηθεί το μορφότυπο του.
-Τα επιπλέον στοιχεία που θα περιέχει να είναι αυτά που απατιούνται για τα μπορούν να γίνονται εύκολα οι εξαγωγές και ο εκτελωνισμός των προϊόντων αλλά και ταυτόχρονα να βοηθά στην επιστροφή του ΦΠΑ των εξαγωγών (ο οποίος γράφεται ότι θα επιστρέφεται άμεσα και ηλεκτρονικά).
-Το ηλεκτρονικό τιμολόγιο να είναι το ίδιο κατ αλλά με αυτό που αποφασίσθηκε να εφαρμοσθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Ήδη το χρησιμοποιούν πιλοτικά στην Ιταλία, Νορβηγία, Σουηδία,….Μπορούμε να ζητήσουμε την βοήθεια της Νορβηγίας που ήδη κάνει χρήση των ηλεκτρονικών τιμολογίων όπως αυτά υιοθετήθηκαν από το PEPPOL
Αυτό θα βοηθήσει τα ηλεκτρονικά τιμολόγια να γίνονται «αντιληπτά» από τις οικονομικές υπηρεσίες των άλλων χωρών και αντίστροφα. Το ηλεκτρονικό τιμολόγιο που υιοθετήθηκε από την ΕΕ είναι αποτέλεσμα πολύχρονης και συστηματικής μελέτης και η οποία πληρώθηκε από πόρους της. Δεν απαιτείται λοιπόν να δαπανηθούν άλλοι πόροι,10 πλάσιοι, από την Ελλάδα για να αποκτήσουμε κάτι διαφορετικό από αυτό που έχουν όλες οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες και το οποίο δεν θα μπορεί να λειτουργήσει. Αν αυτό συμβεί, θα αποτελεί ένα ακόμα σκάνδαλο και μια ακόμη σοβαρή διασπάθιση δημοσίου χρήματος για την οποία θα πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες.
Στο συνημμένο excel ,σχετικά με το μορφότυπο, έχετε 288 πεδία .Αντιλαμβάνεσθε ότι αυτά για να συμπληρωθούν όλα αυτά θα απαιτείται αρκετή ώρα και θα καταστήσουν μια πανάκριβη διαδικασία την χρήση των ηλεκτρονικών τιμολογίων.
Όσα λέει ο ΚΒΣ και οι ευρωπαϊκές οδηγίες (τουλάχιστον για αρχή).
Η χρήση των ηλεκτρονικών τιμολογίων επιτρέπεται από το 2004, ρυθμίστηκαν κάποιες λεπτομέρειες το 2006 με την ΠΟΛ 1049/21.3.06 αλλά μέχρι σήμερα μόνο το 3% των τιμολογίων εκδίδονται ηλεκτρονικά. Η ΠΟΛ. 1158/21-7-2011 η οποία διευκρινίζει για ακόμη μια φορά πως θα χρησιμοποιηθούν τα ηλεκτρονικά τιμολόγια.
Η οδηγία ΕΚ45/2010 τροποποιεί την ΕΚ 2006/112 και αναφέρει ευκρινώς την χρήση τους. Όπως ανέφερε και τον Αύγουστο του 2011, ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ.Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στη συνέντευξη Τύπου «το ηλεκτρονικό τιμολόγιο χρησιμοποιείται και σήμερα αλλά δεν είναι διαδεδομένη η μορφή του και στόχος είναι να διευρυνθεί η χρήση του προκειμένου να απαλλαγούν σταδιακά οι επιχειρήσεις από το μεγάλο διοικητικό και οικονομικό βάρος των συναλλαγών σε χαρτί, μεταφέροντας όλη την οικονομική δραστηριότητα στο διαδίκτυο και σε ασφαλή πληροφοριακά συστήματα, απελευθερώνοντας έτσι σημαντικούς οικονομικούς πόρους προς άλλες πιο παραγωγικές δραστηριότητες».
Επίσης η έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων από τις επιχειρήσεις δεν απαιτεί καμία επένδυση αλλά μόνο την εφαρμογή τους. Για τις μικρές επιχειρήσεις υπάρχουν αρκετά φθηνές λύσεις που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν και από το ΕΣΠΑ. Σε αυτή την κατεύθυνση δεν θα είχαν αντίρρηση ο ΣΕΒ ,το ΕΒΕΑ και οι άλλοι οικονομικοί φορείς.
Αυτό έπρεπε να είχε γίνει από τον Αύγουστο, στις βιομηχανίες, τις μεγάλες επιχειρήσεις ,τους εισαγωγικούς οίκους, τους προμηθευτές του δημοσίου αλλά και την λαχαναγορά και την κρεαταγορά. Ο έλεγχος πρέπει να γίνεται κατ αρχήν στην πηγή έτσι ώστε να συλλαμβάνεται το μεγαλύτερο μέρος της φοροαποφυγής και κατόπιν να γίνεται προς τα κάτω. Ενδεχομένως σε πρώτη φάση η φορολογητέα ύλη στους παρακάτω να γίνεται κατ’ εκτίμηση ή κατ’ αποκοπήν. Στην Γερμανία αλλά και σε άλλες χώρες δεν απαιτείται η έκδοση αποδείξεων γιατί ο υπολογισμός του φόρου γίνεται με βάση την «κλειστή αποθήκη» και τον επαγγελματικό λογαριασμό του εμπόρου στην τράπεζα και όχι με την έκδοση των αποδείξεων. Επίσης θα πρέπει να εφαρμοσθεί άμεσα και σε κάθε άλλο κλάδο που φοροδιαφεύγει συστηματικά. Έτσι έγινε και με την χρήση του bar-code στα τρόφιμα τις προηγούμενες δεκαετίες, όπου το απαιτούσαν τα μεγάλα super-markets από τις επιχειρήσεις. Σήμερα έχει γίνει το βασικότερο εργαλείο για όλες τις επιχειρήσεις, έχει εξοικονομήσει δεκάδες δισ. ευρώ και παρέχει ασφάλεια στο προϊόν ειδικά εάν είναι τρόφιμο(αφού υπάρχει η δυνατότητα ιχνηλασιμότητας από την παραγωγή του προϊόντος έως τον τελικό καταναλωτή). Όσο αυτό δεν γίνεται, θα υπάρχει φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή.
Απαιτείται λοιπόν η άμεση εφαρμογή τους στις συναλλαγές του δημοσίου με τα επιχειρήσεις για ένα μήνα πιλοτικά και κατόπιν η αναγκαστική χρήση τους μέχρι τον Ιούνιο έτσι ώστε να εντοπισθεί η φοροαποφυγή και να παταχθεί η φοροδιαφυγή που είναι και το μεγάλο ζητούμενο.
ΑΜΕΣΗ λοιπόν εφαρμογή τους , χωρίς καμία δαπάνη για το ελληνικό δημόσιο, αφού αυτό θα συνιστά σπάταλη και διαφθορά, με ανοικτή αρχιτεκτονική και άμεση αντιστοίχηση με τον ΚΒΣ. Κάθε καθυστέρηση, αποτελεί δικαιολογία για τους φοροφυγάδες και υστέρηση δισεκατομμυρίων για το ελληνικό δημόσιο. Τέλος όχι άλλοι προσχηματικοί διάλογοι για λυμένα θέματα στην ΕΕ.
Στην διάθεση σας για τυχόν επιπλέον πληροφορίες.
Καταρχήν θα ήθελα να συγχαρώ την πολύ καλή προσπάθεια για την υλοποίηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Το κείμενο που δόθηκε για διαβούλευση είναι αρκετά περιεκτικό και ουσιαστικό σε σχέση με άλλα σχέδια νόμου που έχουν τεθεί σε διαβούλευση. Οι προτάσεις μου συνοψίζονται στα παρακάτω: -Το ηλεκτρονικό τιμολόγιο θα πρέπει αναγκαστικά να ακολουθεί τον ΚΒΣ αφού αυτός καθορίζει το τι θα πρέπει να αναγραφεί σε ένα τιμολόγιο. Όσο ισχύει, θα πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα αλλιώς θα υπάρχουν σοβαρές φορολογικές παραβάσεις. -Επειδή ο ΚΒΣ θα αλλάξει, όπως αναγράφεται στον τύπο και με όσα λέει ο κ.Υπουργός Οικονομικών, θα πρέπει το ηλεκτρονικό τιμολόγιο να είναι ανοικτής αρχιτεκτονικής έτσι ώστε να μπορεί εύκολα και χωρίς σοβαρό κόστος να τροποποιηθεί το μορφότυπο του. -Τα επιπλέον στοιχεία που θα περιέχει να είναι αυτά που απατιούνται για τα μπορούν να γίνονται εύκολα οι εξαγωγές και ο εκτελωνισμός των προϊόντων αλλά και ταυτόχρονα να βοηθά στην επιστροφή του ΦΠΑ των εξαγωγών (ο οποίος γράφεται ότι θα επιστρέφεται άμεσα και ηλεκτρονικά). -Το ηλεκτρονικό τιμολόγιο να είναι το ίδιο κατ αλλά με αυτό που αποφασίσθηκε να εφαρμοσθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Ήδη το χρησιμοποιούν πιλοτικά στην Ιταλία, Νορβηγία, Σουηδία,….Μπορούμε να ζητήσουμε την βοήθεια της Νορβηγίας που ήδη κάνει χρήση των ηλεκτρονικών τιμολογίων όπως αυτά υιοθετήθηκαν από το PEPPOL Αυτό θα βοηθήσει τα ηλεκτρονικά τιμολόγια να γίνονται «αντιληπτά» από τις οικονομικές υπηρεσίες των άλλων χωρών και αντίστροφα. Το ηλεκτρονικό τιμολόγιο που υιοθετήθηκε από την ΕΕ είναι αποτέλεσμα πολύχρονης και συστηματικής μελέτης και η οποία πληρώθηκε από πόρους της. Δεν απαιτείται λοιπόν να δαπανηθούν άλλοι πόροι,10 πλάσιοι, από την Ελλάδα για να αποκτήσουμε κάτι διαφορετικό από αυτό που έχουν όλες οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες και το οποίο δεν θα μπορεί να λειτουργήσει. Αν αυτό συμβεί, θα αποτελεί ένα ακόμα σκάνδαλο και μια ακόμη σοβαρή διασπάθιση δημοσίου χρήματος για την οποία θα πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες. Στο συνημμένο excel ,σχετικά με το μορφότυπο, έχετε 288 πεδία .Αντιλαμβάνεσθε ότι αυτά για να συμπληρωθούν όλα αυτά θα απαιτείται αρκετή ώρα και θα καταστήσουν μια πανάκριβη διαδικασία την χρήση των ηλεκτρονικών τιμολογίων. Όσα λέει ο ΚΒΣ και οι ευρωπαϊκές οδηγίες (τουλάχιστον για αρχή). Η χρήση των ηλεκτρονικών τιμολογίων επιτρέπεται από το 2004, ρυθμίστηκαν κάποιες λεπτομέρειες το 2006 με την ΠΟΛ 1049/21.3.06 αλλά μέχρι σήμερα μόνο το 3% των τιμολογίων εκδίδονται ηλεκτρονικά. Η ΠΟΛ. 1158/21-7-2011 η οποία διευκρινίζει για ακόμη μια φορά πως θα χρησιμοποιηθούν τα ηλεκτρονικά τιμολόγια. Η οδηγία ΕΚ45/2010 τροποποιεί την ΕΚ 2006/112 και αναφέρει ευκρινώς την χρήση τους. Όπως ανέφερε και τον Αύγουστο του 2011, ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ.Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στη συνέντευξη Τύπου «το ηλεκτρονικό τιμολόγιο χρησιμοποιείται και σήμερα αλλά δεν είναι διαδεδομένη η μορφή του και στόχος είναι να διευρυνθεί η χρήση του προκειμένου να απαλλαγούν σταδιακά οι επιχειρήσεις από το μεγάλο διοικητικό και οικονομικό βάρος των συναλλαγών σε χαρτί, μεταφέροντας όλη την οικονομική δραστηριότητα στο διαδίκτυο και σε ασφαλή πληροφοριακά συστήματα, απελευθερώνοντας έτσι σημαντικούς οικονομικούς πόρους προς άλλες πιο παραγωγικές δραστηριότητες». Επίσης η έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων από τις επιχειρήσεις δεν απαιτεί καμία επένδυση αλλά μόνο την εφαρμογή τους. Για τις μικρές επιχειρήσεις υπάρχουν αρκετά φθηνές λύσεις που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν και από το ΕΣΠΑ. Σε αυτή την κατεύθυνση δεν θα είχαν αντίρρηση ο ΣΕΒ ,το ΕΒΕΑ και οι άλλοι οικονομικοί φορείς. Αυτό έπρεπε να είχε γίνει από τον Αύγουστο, στις βιομηχανίες, τις μεγάλες επιχειρήσεις ,τους εισαγωγικούς οίκους, τους προμηθευτές του δημοσίου αλλά και την λαχαναγορά και την κρεαταγορά. Ο έλεγχος πρέπει να γίνεται κατ αρχήν στην πηγή έτσι ώστε να συλλαμβάνεται το μεγαλύτερο μέρος της φοροαποφυγής και κατόπιν να γίνεται προς τα κάτω. Ενδεχομένως σε πρώτη φάση η φορολογητέα ύλη στους παρακάτω να γίνεται κατ’ εκτίμηση ή κατ’ αποκοπήν. Στην Γερμανία αλλά και σε άλλες χώρες δεν απαιτείται η έκδοση αποδείξεων γιατί ο υπολογισμός του φόρου γίνεται με βάση την «κλειστή αποθήκη» και τον επαγγελματικό λογαριασμό του εμπόρου στην τράπεζα και όχι με την έκδοση των αποδείξεων. Επίσης θα πρέπει να εφαρμοσθεί άμεσα και σε κάθε άλλο κλάδο που φοροδιαφεύγει συστηματικά. Έτσι έγινε και με την χρήση του bar-code στα τρόφιμα τις προηγούμενες δεκαετίες, όπου το απαιτούσαν τα μεγάλα super-markets από τις επιχειρήσεις. Σήμερα έχει γίνει το βασικότερο εργαλείο για όλες τις επιχειρήσεις, έχει εξοικονομήσει δεκάδες δισ. ευρώ και παρέχει ασφάλεια στο προϊόν ειδικά εάν είναι τρόφιμο(αφού υπάρχει η δυνατότητα ιχνηλασιμότητας από την παραγωγή του προϊόντος έως τον τελικό καταναλωτή). Όσο αυτό δεν γίνεται, θα υπάρχει φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή. Απαιτείται λοιπόν η άμεση εφαρμογή τους στις συναλλαγές του δημοσίου με τα επιχειρήσεις για ένα μήνα πιλοτικά και κατόπιν η αναγκαστική χρήση τους μέχρι τον Ιούνιο έτσι ώστε να εντοπισθεί η φοροαποφυγή και να παταχθεί η φοροδιαφυγή που είναι και το μεγάλο ζητούμενο. ΑΜΕΣΗ λοιπόν εφαρμογή τους , χωρίς καμία δαπάνη για το ελληνικό δημόσιο, αφού αυτό θα συνιστά σπάταλη και διαφθορά, με ανοικτή αρχιτεκτονική και άμεση αντιστοίχηση με τον ΚΒΣ. Κάθε καθυστέρηση, αποτελεί δικαιολογία για τους φοροφυγάδες και υστέρηση δισεκατομμυρίων για το ελληνικό δημόσιο. Τέλος όχι άλλοι προσχηματικοί διάλογοι για λυμένα θέματα στην ΕΕ. Στην διάθεση σας για τυχόν επιπλέον πληροφορίες.