Αρχική Καταργηση ΟργανισμωνΆρθρο 09: Ένταξη του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου «Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών» (Ε.Κ.Κ.Ε.) στο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου «Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών» (Ε.Ι.Ε.)Σχόλιο του χρήστη Βασίλης Γκιώνης | 2 Οκτωβρίου 2012, 13:16
1) Στην παράγραφο 1 του άρθρου 9, ‘….το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (Ε.Κ.Κ.Ε.)….. καταργείται ως αυτοτελές νομικό πρόσωπο και εντάσσεται ως ερευνητικό Ινστιτούτο με την ονομασία «Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (Ε.Κ.Κ.Ε.) στο ν.π.ι.δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (Ε.Ι.Ε.)…’ Η παρουσία εκπροσώπων του ερευνητικού καθώς και του τεχνικού διοικητικού προσωπικού του εν λόγω ινστιτούτου στο ΔΣ του νέου φορέα, αποτελεί διακριτική μεταχείριση του νέου Ινστιτούτου ως προς τα τρία, ήδη υπάρχοντα, ινστιτούτα του ΕΙΕ. Έτσι παραβιάζεται η αρχή της αναλογικότητας αλλά και το νομικό πλαίσιο της εκπροσώπησης των εργαζομένων, όπως αυτή έχει εκφραστεί στον νόμο 1514/1985. 2) Στην παράγραφο 2 του άρθρου 9, ‘Από την έναρξη ισχύος του διατάγματος της παραγράφου 3, το Ε.Ι.Ε. μετονομάζεται σε Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών-Κέντρο Θετικών, Ιστορικών και Κοινωνικών Επιστημών’ Η μετονομασία αυτή είναι, επιστημονικά σαφώς περιοριστική, σε σχέση με την ονομασία Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών. Η περιχαράκωση και ο περιορισμός τόσο σε κοινωνική όσο και σε επιστημονική βάση είναι στοιχεία οπισθοδρόμησης και αναχρονισμού. Επιπλέον, το ογκώδες δημοσιευμένο ερευνητικό έργο του ΕΙΕ καταγράφεται για πάνω από τέσσερις δεκαετίες στη διεθνή βιβλιογραφία και στις διεθνείς βάσεις δεδομένων υπό την επωνυμία «National Hellenic Research Foundation». Τυχόν αλλαγή της επωνυμίας αυτής εξαφανίζει βιαίως το ΕΙΕ από την ηλεκτρονική αποτύπωση της παγκόσμιας επιστημονικής παραγωγής. 3) Στην παράγραφο 3 του άρθρου 9, ‘Με διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, εντός προθεσμίας δύο μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, τροποποιείται, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου, ο Οργανισμός του Ε.Ι.Ε. και καθορίζονται, ιδίως, …..’ Αντί του νέου ΠΔ, θα αρκούσε μία τροποποίηση του ήδη υπάρχοντος ΠΔ του ΕΙΕ με την ενσωμάτωση κατ’ αναλογία άρθρων με εκείνα που αναφέρονται και περιγράφουν τα υπάρχοντα ινστιτούτα του ΕΙΕ. 4) Στην παράγραφο 5γ του άρθρου 9, ‘Το Ε.Ι.Ε. είναι καθολικός διάδοχος των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του Ε.Κ.Κ.Ε. και οι εκκρεμείς δίκες αυτού συνεχίζονται αυτοδικαίως από το Ε.Ι.Ε., χωρίς να επέρχεται βίαιη διακοπή τους και χωρίς να απαιτείται καμία άλλη διατύπωση για τη συνέχιση τους.’ και στην παράγραφο 5στ, ‘Η μίσθωση του ακινήτου, στο οποίο στεγάζονται οι υπηρεσίες του Ε.Κ.Κ.Ε. καταγγέλλεται σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 15, εκτός εάν το Δ.Σ. του Ε.Ι.Ε. αποφασίσει ότι εξακολουθεί να καλύπτει τις λειτουργικές ανάγκες του νέου φορέα’ α) Δεν υπάρχει αναφορά σχετικά με την ευθύνη υλοποίησης των ήδη ανειλημμένων συμβάσεων, εκτελούμενων προγραμμάτων και έργων του Ε.Κ.Κ.Ε. καθώς και στην συνέχιση εκτέλεσής τους. Επισημαίνεται εδώ, ότι σε συμβάσεις, έργα και προγράμματα, την επιστημονική ευθύνη έχει πάντα ο επιστημονικός υπεύθυνος ενώ η διοικητική και λογιστική ευθύνη, σε συνεργασία με τον επιστημονικό υπεύθυνο, περνούν σε επίπεδο φορέα κι όχι ινστιτούτου. β) Κυρίως δε, δεν αναφέρεται πουθενά σε θέματα σχετικά με την κάλυψη της τακτικής μισθοδοσίας και των λοιπών εξόδων που αφορούν στη λειτουργία του ΕΚΚΕ. Σημειωτέον ότι με τον ελλειμματικό προϋπολογισμό του ΕΙΕ είναι αδύνατη η κάλυψη των αναγκών του νέου φορέα, τόσο σε κόστος εγκατάστασης όσο και σε μισθοδοσία προσωπικού. Βασίλης Γκιώνης Ερευνητής ΙΘΦΧ / ΕΙΕ